Vraag

Energie besparen radiator ventilator

• 22 September 2022
  • 8 reacties
  • 458 Bekeken

Badge +2

Ik heb een Hr ketel en een modulerende thermostaat. In hoeverre is het om gas te besparen, zinnig om een of meer  radiator ventilatoren aan te schaffen voor de woonkamer. Ik vind tegenstrijdige informatie op internet.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb ze zelf geprobeerd, niet de goedkoopste. Persoonlijk had ik wel het idee dat de kamer sneller warm was maar het geluid van de ventilatoren was toch de reden om ze te retourneren.

Badge +2

Dank je, over het geluid had ik inderdaad ook negatieve reacties gelezen. Dat is voor mij ook wel een groot minpunt.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb mijn convectoren met PC-ventilatoren in een soort zelfbouw project geboost. Veel goedkoper en volgens mij ook met duidelijk minder geluid. In de woon/eetkamer zijn de in totaal 24 ventilatoren met een diameter van 140mm bij een lagere voedingsspanning van 9 V  niet meer te horen en als de TV loopt ook niet met 12 V.  Door de hogere warmteafgifte kon ik de cv-temperatuur behoorlijk verlagen en op deze manier op het gasverbruik  besparen. De kant-en-klare setjes voor de T22-radiatoren kan ik ook niet aanbevelen. Door de kleine ventilatoren weinig effectief en te veel geluid.

Reputatie 7
Badge +5

voor lage temperatuur convectoren zijn ze eigenlijk noodzakelijk. Je convector/radiator moet wel in een gesloten systeem zitten waar de luchttoevoer en afvoer langs de convector gaat om zo een optimale warmteafgifte te hebben. Ik heb ze met een regeling en kan de snelheid dusdanig regelen dat ze geen geluidsoverlast geven.

Badge +2

voor lage temperatuur convectoren zijn ze eigenlijk noodzakelijk. Je convector/radiator moet wel in een gesloten systeem zitten waar de luchttoevoer en afvoer langs de convector gaat om zo een optimale warmteafgifte te hebben. Ik heb ze met een regeling en kan de snelheid dusdanig regelen dat ze geen geluidsoverlast geven.

Convectoren zijn toch anders dan cv radiatoren?

De ellende met het woord convector is dat iemand op een gegeven moment een perfect normaal (en in meerdere talen begrijpelijk) woord heeft gekaapt voor een specifieke toepassing en iedereen dat is gaan nababbelen, met als gevolg dat de oospronkelijke toepassing niet meer begrepen wordt en de taalkundige logica verdwijnt.

Alle warmtewisselaars die gebaseerd zijn op convectie zijn technisch gezien convectors. Standaard verwarmingsradiatoren horen daar ook bij. (Merk op dat het woord radiator in feite ook een f***up is...)

In mijn huis zijn alle radiatoren berekend op enkele beglazing en geen isolatie.
Door de isolatie hebben de radiatoren overcapaciteit en worden niet erg warm.
Als je iets voor de radiator hebt staan, waardoor de warmte niet goed weg kan is het zinvol.

Ik ben geen verwarmingsdeskundige.
Mijn logica zegt gewoon, grotere radiatoren werkt beter.
Dat is ook het succes van vloerverwarming, een groot oppervlak op de koudste plek.

Ik heb radiator ventilatoren en hoor ze echt nauwelijks.
Over besparing kan ik niet veel zinnigs zeggen maar ik merk wel dat de kamer sneller warm wordt. Dus dat is zeker een pluspunt.👍🏻

Reageer