Energie contract in juni voor 2019

• 7 October 2018
  • 10 reacties
  • 1393 Bekeken

Ik heb mij in juni aangemeld bij budget energie. Omdat de prijzen zouden stijgen in 2019. Ik zou daardoor de zelfde prijs betalen als in 2018. Nu blijkt dat Electra prijzen dalen en alleen gas stijgt. Kan ik nu het contract ontbinden? Het zou ingaan op 01-02-2019.
Vr. Gr. C H Melis Bruggenwirth

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Heb je al een contract getekend en zo ja voor hoelang?
Goedendag,
Ik heb mij aangemeld via e-mail en niet getekend. Maar men schreef via een bevestiging, dat ik 14 dagen bedenktijd had. Omdat dit zolang van te voren via een ander is geregeld. ik weet het niet zeker, maar volgens mij via Vastenlastenbond. Voor 3 jaar. Maar ik heb geen handtekening gezet. Ik zit nu nog bij Nuon. Ik weet ook niet wat nu voordeliger is 1of 3 jaar. Omdat er werd gesuggereerd dat de energie kosten alleen maar gingen stijgen had ik gemeld 3 jaar vast, ik doe dit normaal altijd per jaar. En nu gaat de electra naar beneden.
Reputatie 7
Badge +5
Geen getekend contract is geen overeenkomst, je bent vrij om te kiezen.

Kijk en vergelijk, je kunt je tegen die tijd ook opgeven bij anderen b.v. de Consumentenbond Het Energiecollectief https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/vergelijker/energiecollectief
Al een paar keer door de jaren heen via hen overgestapt naar een 3 jarig contract, de prijzen blijven, verwacht ik, stijgen en nu is een 3 jarig contract voordeliger.
Ook Eigen Huis heeft een energie collectief.
Bedankt voor je reactie
Reputatie 3
Badge +2
Aangemeld en een bevestiging gehad betekend dat je 14 dagen de tijd hebt om je af te melden.
Doe je dat niet dan zit je wel degelijk aan een contract vast.
Maar 3 jaar vast zetten? waar denk je waar ze dan aan verdienen?
Je betaald gewoon meer dan als je 1x per jaar overstapt en de gas prijs gaat niet omhoog enkel de transport kosten gaan omhoog en een vast contract of niet de verhoging heeft de energie bedrijf niets over te zeggen die kosten worden namelijk apart berekend.
Ook energie belasting betaal je buiten de kosten van stroom en gas om.
Lees goed een contract door dan lees je dat deze kosten niet vast staan.
Inderdaad: zodra de 14 dagen bedenktijd voorbij zijn, zit je wel degelijk vast aan een contract.

Handtekeningen worden tegenwoordig nog weinig gezet.
Reputatie 7
Badge +5
@Audb @Léonz Dank voor je bericht, dat heeft mij aan het denken gezet.🤔

Ik kom even terug op mijn advies, ik las aangemeld in je eerste bericht en ik dacht hierbij dat er een aanbieding via de mail was gekomen als bij een energiecollectief en dat de 14 dagen de bedenktijd was om positief te reageren op de aanbieding.

Maar @C.H. Melis-Bruggenwirth als er een aanbieding is geweest wat bevestigd is door u en er is nog een mail teruggekomen met een bedenktijd van 14 dagen, dan is dit 3 jarig contract geldig.

================================
Op de website van de vastelastenbond:

14 dagen wettelijke bedenktijd

Wilt u toch afzien van het contract, dan kan dat. U heeft namelijk 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dat betekent dat u zonder opgaaf van redenen de overeenkomst nog kan annuleren. Vanaf 13 juni 2014 is de regelgeving hiervoor nog eens aangescherpt.
=================================

Omdat je nog schreef: "Omdat dit zolang van te voren via een ander is geregeld. ik weet het niet zeker,"
zou ik nog eens goed nakijken of het een contract is of een offerte en of dit contract bevestigd is en de laatste mail goed bekijken of dit een contract was met een bedenktijd van 14 dagen.
Reputatie 7
Badge +7
Is het je inmiddels al duidelijk @C.H. Melis-Bruggenwirth?
Ja ik had mij via een e-mail bevestigd.
Ik heb mij in juni aangemeld bij budget energie. Omdat de prijzen zouden stijgen in 2019. Ik zou daardoor de zelfde prijs betalen als in 2018. Nu blijkt dat Electra prijzen dalen en alleen gas stijgt. Kan ik nu het contract ontbinden? Het zou ingaan op 01-02-2019.

Het geen wat voor elektra daalt zijn de overheidsheffingen/belastingen. Ook al heb je een vast contract afgesproken deze daling moet ook worden mee genomen in de prijs. u zet belastingen namelijk niet vast in een vast contract, dit kan en mag de leverancier niet doen omdat de leverancier deze kosten niet bedenkt en ook gewoon moet afdragen. Het enige wat u vast zet in een ‘vast contract’ zijn de tarieven per kWh en per m3 zonder overheidsheffingen ook wel variabele leveringskosten genoemd en de vaste leveringskosten wat u maandelijks aan de leverancier betaalt.

Reageer