Consumentenbond.nl

Energie, energieproducten en leveranciers - Wat wil je dat Consumentenbond gaat onderzoeken op dit gebied?


Reputatie 4
Badge +5
Deze vraag bedoel ik net zo breed als hij klinkt. Suggesties over labonderzoek naar een bepaald product zijn dus net zo welkom als suggesties over schimmige praktijken, onduidelijke contracten, nieuwe diensten en producten etc.

Ook als je wil dat we op energiegebied ergens actie voor of tegen voeren horen we het graag!

En bij 'energie' kun je denken aan energieleveranciers, zonnepanelen, cv-ketels, thermostaten, winddelen, lampen, slimme meters, producten of diensten om energie te besparen en nog heel andere zaken met een link met 'energie'.

Disclaimer: dit is een brainstorm met communityleden, geen referendum, ik kan dus niet garanderen dat je voorstel ook werkelijk wordt uitgevoerd...

😉

69 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Crowd-energy zou een thema kunnen zijn. Net zoiets als crowd-funding zouden we kunnen gaan nadenken hoe we straks (na 2020) omgaan met individuele energie terugleveringen. Stel ik heb op zonnige dagen zonne-energie over, terwijl iemand anders tekort komt. Hoe kunnen we een dergelijke energie marktplaats inrichten als de overheid de salderingsregels versobert?

de eerste initiatieven beginnen te komen, maar hoe moeten we hier straks structureel mee omgaan?
ben bezig met zonnepanelen huren.

Graag uw reactie en de voor en nadelen
Graag zou ik willen dat de consumentenbond de aanbiedingen bij het overstappen van energieleverancier eens zou bekijken. Bij een navraag onder overstappers heb ik nog niemand gevonden die inderdaad de berekende besparing daadwerkelijk bereikt heeft. In alle gevallen betreft het lokkertjes.



Graag zou ik willen dat de consumentenbond de aanbiedingen bij het overstappen van energieleverancier eens zou bekijken. Bij een navraag onder overstappers heb ik nog niemand gevonden die inderdaad de berekende besparing daadwerkelijk bereikt heeft. In alle gevallen betreft het lokkertjes.

Geplaatst door Dre op Jul 2, 2016.



Helemaal eens met dit verzoek! Een van de aanbieders vermeldt dit: "Het modelcontract is een standaard energiecontract. Alle energieleveranciers zijn wettelijk verplicht een modelcontract aan te bieden met dezelfde contractvoorwaarden. Het enige wat verschilt is de prijs en de herkomst van de stroom of het gas. Hierdoor kun je eenvoudig de verschillende energieleveranciers met elkaar vergelijken." Maar hoe moet zo'n modelcontract er dan uitzien? Van de tarievenspecificatie van de Consumentenbond word ik ook niet veel wijzer, die ziet er heel anders uit dan mijn jaarafrekening van Nuon. Zolang dit niet in orde is, zie ik geen heil in het energiecollectief.
Reputatie 4
Badge +5
Op dit moment hebben wij hier nog geen informatie over. Dit topic is daarom juist bedoeld om van consumenten te horen waar zij meer over willen weten/waarvan ze vinden dat wij er wat aan moeten doen. Wij gaan dan kijken of we die onderwerpen op korte danwel langere termijn kunnen oppakken.

Bedankt dus voor uw suggestie over het huren van zonnepanelen. Overigens zal het in dit geval nogal afhangen van de aanbieder en wat precies de huurconstructie, voorwaarden en kosten zijn hoe zo'n aanbod zich verhoudt tot het zelf kopen van zonnepanelen (voor iemand die daarvoor geschikte dakruimte heeft).



ben bezig met zonnepanelen huren.

Graag uw reactie en de voor en nadelen

Geplaatst door Hkoerts op Jul 2, 2016.

Reputatie 4
Badge +5
Het stuk van de ACM is (logischerwijs) niet direct vanuit consumentenperspectief geschreven. Pas in de laatste alinea van de 12 pagina's komt het woord 'consument' voor, maar dan wel in fraaie bewoordingen waar wij ons ook wel in kunnen vinden:

"Op de consumentenmarkt is ons doel een betrokken en actieve energieconsument, die in staat is om bewuste keuzes te maken. Keuzes uit innovatieve producten en diensten, die daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben voor consumenten. Die keuzes moeten voor de consument niet onnodig complex worden. De uitdaging voor bedrijven is dus om producten en diensten aan te bieden die begrijpelijk zijn en makkelijk in het gebruik. Waarbij gegarandeerd is dat de consument eigenaar is van zijn eigen data én zijn privacy gewaarborgd is."

Maar deze communitytopic is dus bedoeld om (o.a.) bovenstaande veel concreter te maken, zie ook mijn reactie hier direct boven.

Verder: Interessante proef van Rijkswaterstaat inderdaad! In de Thames bij Londen ligt al een veel groter drijvend zonnepark (mooi filmpje!), het pilot-stadium voorbij.



@E.B.F Stroeve, @ Peter van der Wit

Nog is het mij niet duidelijk wie hier met wie gaat brainstormen en of dit op deze topic of op een andere manier is aangedacht, maar ik kwam dit bericht Energiedialoog van de ACM tegen en misschien kunt u er alvast iets mee?

Inmiddels raak ik zelf er steeds meer ervan overtuigd, dat het gepieterpeuter met zonnepanelen op kleine daken voor maar een deel van de huisbezitters nooit de effectiefste oplossing kan zijn om voor wijken, steden of zèlfs nationaal werkelijke rendementen te kunnen gaan ophalen. Mij bevalt vooral deze proef-opstelling door de Rijkswaterstaat van groots opgezette met de zon meedraaiende drijvende zonnepanelen. Water genoeg in nederland en altijd de optimale positie t.o.v. de zon. De Slufter kan tussen de 180.000 en 540.000 zonnepanelen herbergen met een vermogen van 45 tot 135 megawatt. Drijvende opstellingen hebben tenminste een meeropbrengst van 18% t.o.v. vaste installaties. Animatie naast een woonwijk

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 2, 2016.

Reputatie 4
Badge +5
Zonnepanelen, ook die in ons collectief, doorstaan ook hageltesten bij de fabrikant. Maar eens in de zeg 10.000 jaar zal het op jouw lokatie zo hard hagelen dat de zonnepanelen toch sneuvelen, net zoals (zie de foto in de link) dakpannen, die normaal gesproken ook echt wel hagelbestendig moeten zijn, auto's etc. Voor dat soort extreme weersituaties moet je niet bij productontwikkeling of producttesten zijn; dat is meer het terrein van verzekeringen.

Voor iemand valt over die 'zeg 10.000 jaar': over de hagelstenen die deze schade veroorzaakt hebben schrijft het KNMI: "Lokaal zijn zelfs stenen gevallen met een doorsnede van 7-10 centimeter. Daarmee behoren deze stenen tot de grootste die de afgelopen 25 jaar in Nederland zijn waargenomen." En dat is dus zeer lokaal, wat de kans dat het ooit eens op jouw dak gebeurt vrijwel nihil maakt, ongeveer net zo groot als de kans dat je hele dak er bij een tornado afwaait. Ook dat gebeurt af en toe in Nederland, en is natuurlijk verschrikkelijk. Maar het is niet iets dat met betere producten valt te voorkomen, of een reden om geen zonnepanelen/dakpannen/auto's/kassen voor in de moestuin/etc. te kopen.



Hagelslag......

Na de laatste hagelbuien in het zuiden lijkt het me verstandig om de huidige zonnepanelen eerst eens 'hagelslag-zeker' te gaan maken alvorens er duizenden samen te voegen. Misschien ook die in het CB-VEH-zonnepanelen-collectief? Zie HIER

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 4, 2016.

Reputatie 5
Badge +3



Ik begrijp uit uw tekst, dat (bijna) niemand onder de particulieren de zonnepanelen zich extra verzekert.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 4, 2016.

mijn verzekeraar heeft mij aangegeven dat zonnepanelen gewoon onder de opstal verzekering vallen, dus of er nu een dakpan of een zonnepaneel door een hagelsteen geraakt wordt, dit valt gewoon onder de lopende verzekering.
Reputatie 4
Badge +5
Aha, het Zonnecollectief van Consumentenbond gaat niet over duizenden zonnepanelen op 1 plek, maar over kleinschalige installaties. Grootschalige projecten hebben sowieso met (andere) verzekeringen te maken. Als eventueel deelnemende consument aan zo'n project is het natuurlijk een goed idee om navraag te doen naar verzekeringen/financiële gevolgen bij rampspoed.

Extra (bovenop de opstalverzekering) verzekeren van zonnepanelen op het eigen dak lijkt ons voor particulieren met een goede opstalverzekering niet nodig. Hierover schreven wij vorig jaar een artikel in de Consumentengids.

Zie ook deze aanvulling op dat artikel.



@Peter van der Wilt

Omdat mijn brainstorm-item hierboven met een project van duizenden zonnepanelen op één plek te maken heeft en de bezitters van een collectief zo'n hagelramp nauwelijks financieel kan verwerken, zijn er tenminste extra bijkomende kosten.........voor een 'hagelslag'-verzekering. Mogelijk tegen te rekenen omdat er niet honderden omvormers (één per wooneenheid) geïnstalleerd hoeven te worden.

Ik begrijp uit uw tekst, dat (bijna) niemand onder de particulieren de zonnepanelen zich extra verzekert.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 4, 2016.

1) graag zou ik meer willen weten over lucht/lucht warmtepompen

2) graag zou ik willen weten waneer de koelvrieskast met magnetocalorische warmtepomp komt

de witte wijn koeler bestaat al https://www.evmi.nl/mensen-en-bedrijven/wijn-koelen-met-magnetisch-veld/
Badge +1
Ik ben erg benieuwd naar de soms onredelijke algemene voorwaarden van reisaanbieders inclusief de ANVR. Een vakantie is vaak behoorlijk duur, maar er is géén bedenktermijn (ook niet als je online boekt). Bovendien is een klachtenprocedure tegen een tussenpersoon (bijvoorbeeld reisbureau) via de Geschillencommissie niet mogelijk als de aanbieder (vliegmaatschappij, reder) niet is aangesloten bij de ANVR (of Geschillencommissie, dat is ook mogelijk). En de aanbieder kan last minute de geboekte reis wijzigen zonder daar een passende - gelijkwaardige - aanbieding voor te doen. Kortom: alle problemen en risico's worden afgeschoven op de consument.
Reputatie 5
Badge +3



Ik ben erg benieuwd naar de soms onredelijke algemene voorwaarden van reisaanbieders inclusief de ANVR. Een vakantie is vaak behoorlijk duur, maar er is géén bedenktermijn (ook niet als je online boekt). Bovendien is een klachtenprocedure tegen een tussenpersoon (bijvoorbeeld reisbureau) via de Geschillencommissie niet mogelijk als de aanbieder (vliegmaatschappij, reder) niet is aangesloten bij de ANVR (of Geschillencommissie, dat is ook mogelijk). En de aanbieder kan last minute de geboekte reis wijzigen zonder daar een passende - gelijkwaardige - aanbieding voor te doen. Kortom: alle problemen en risico's worden afgeschoven op de consument.

Geplaatst door Janet op Jul 4, 2016.

leuke insteek, vakantie geeft je energie en dat zou de CB eens moeten onderzoeken ;-)

Ik snap 'm!
Reputatie 5
Badge +7
Beste Janet,Hartelijk dank voor je reactie. Deze discussie gaat inhoudelijk echter over vraagstukken met betrekking tot energie. Ik stuur jouw verzoek door naar mijn collega die zich bezighoudt met onderwerpen rondom reizen.Groet, Natalie

Ik ben erg benieuwd naar de soms onredelijke algemene voorwaarden van reisaanbieders inclusief de ANVR. Een vakantie is vaak behoorlijk duur, maar er is géén bedenktermijn (ook niet als je online boekt). Bovendien is een klachtenprocedure tegen een tussenpersoon (bijvoorbeeld reisbureau) via de Geschillencommissie niet mogelijk als de aanbieder (vliegmaatschappij, reder) niet is aangesloten bij de ANVR (of Geschillencommissie, dat is ook mogelijk). En de aanbieder kan last minute de geboekte reis wijzigen zonder daar een passende - gelijkwaardige - aanbieding voor te doen. Kortom: alle problemen en risico's worden afgeschoven op de consument.

Geplaatst door Janet op Jul 4, 2016.

Misschien zou het wel n's goed kunnen zijn om aandacht te vestigen op bedrijf inhooftzaak, dit bedrijf maakt gebruik van colporteurs om klanten lid te maken van Innova als energieleverancier, persoonlijk ben ik door deze adviseur behoorlijk misleidt

Heb 58 dagen energie afgenomen van Innova, heb opgezegdwegens misleiding, mij was op basis van mijn opgegeven verbruik 'n toezegginggedaan dat ik € 137,00 per maand zou gaan betalen als ik overstapte, kreegdaarna op berekening van 'n lager verbruik voorschot nota's van € 164,00, huntussenpersoon had aangegeven dat alles zou worden geregeld en de boetes voorhún rekening zouden zijn, voelde me daardoor behoorlijk benadeeld, kreeg daarna'n boete opgelegd van € 1000,00

Hoge boete heeft te maken met Zakelijke overeenkomst waar tussen persoon nooit over heeft gerept, toen ik alleen al bij mijn nieuwe leverancier melding maakte van het verschil in verband met het voorschotbedrag noemden zij dat contractbreuk, na verrekening van verbruik mag ik daarom nu na 58 dagen als eindafrekening 'n bedrag betalen van € 855,00, leuk hé, fijne maatschappij, bedrijf wat er echt op uit is om ons als afnemers zo goedkoop mogelijk aan energie te helpen.

Graag wil ik mensen waarschuwen voor de misleidende informatie die door huis aan huis adviseurs worden gegeven - Ook zijn veel negatieve ervaringen te lezen over deze praktijken als je Innova opzoekt en ervaringen met deze leverancier bekijkt.

Beste mensen, laat je niet misleiden door mooie praatjes, ga zeker NIET in zee met vertegenwoordigers van Innova, dit bedrijf bestaat uit bedrog en oplichting , houden zich niet aan gemaakte afspraken.

Heb te weinig ruimte om daar extra toelichting voor te geven,hou me aanbevolen voor mede slachtoffers.- Nogmaals, begin er niet aan!!!

Groeten, cees tol uit Volendam.
Badge





Graag zou ik willen dat de consumentenbond de aanbiedingen bij het overstappen van energieleverancier eens zou bekijken. Bij een navraag onder overstappers heb ik nog niemand gevonden die inderdaad de berekende besparing daadwerkelijk bereikt heeft. In alle gevallen betreft het lokkertjes.

Geplaatst door Dre op Jul 2, 2016.



Helemaal eens met dit verzoek! Een van de aanbieders vermeldt dit: "Het modelcontract is een standaard energiecontract. Alle energieleveranciers zijn wettelijk verplicht een modelcontract aan te bieden met dezelfde contractvoorwaarden. Het enige wat verschilt is de prijs en de herkomst van de stroom of het gas. Hierdoor kun je eenvoudig de verschillende energieleveranciers met elkaar vergelijken." Maar hoe moet zo'n modelcontract er dan uitzien? Van de tarievenspecificatie van de Consumentenbond word ik ook niet veel wijzer, die ziet er heel anders uit dan mijn jaarafrekening van Nuon. Zolang dit niet in orde is, zie ik geen heil in het energiecollectief.

Geplaatst door J.U.M. Roes op Jul 3, 2016.

De besparing die wij in de algemene communicatie zoals op de website of de nieuwsbrief noemen is een gemiddelde besparing ten opzichte van vergelijkbare producten van de grote drie energieleveranciers Nuon, Eneco en Essent. Zoals het woordje ‘gemiddeld’ al aangeeft zal de besparing voor sommige consumenten hoger en voor andere consumenten weer iets lager zijn, dit is mede afhankelijk van iemands persoonlijke gegevens. Door het invullen van deze persoonlijke gegevens zoals verbruik en huidige energieleverancier berekenen wij je persoonlijke besparing.
Reputatie 5
Badge +4
Kan de CB wellicht eens aandringen bij de woningbouwcorporaties om in actie te komen voor zonnepanelen? Laatst hoorde ik een voorstander van die vreselijke windmolenparken zeggen, dat zonnenergie geen uitkomst biedt omdat daarvoor 40% van de Nederlandse daken van zonnepanelen moet worden voorzien. Welnu, met al die corporatiewoningen kom je al een heel eind in de goede richting. Natuurlijk gaat dat de huurders geld kosten, maar door de schaalgrote waarschijnlijk een stuk minder dan gebruikelijk. En huurders hebben dan in elk geval een keuze.
Reputatie 3
Badge +4
Dat is niet helemaal waar. Individuele organisaties kunnen tegenwoordig in hun voorwaarden verder gaan dan de ANVR-voorwaarden. Sunweb bijvoorbeeld doet dat (tot 3 dagen na boeking gratis annuleren) maar er zullen er zeker meer zijn. Overigens is het een wettelijke regel dat reizen uitgezonderd zijn van de bedenktijd bij internetaankopen.

Dat een klachtenprocedure tegen een tussenpersoon (bijvoorbeeld reisbureau) via de Geschillencommissie niet mogelijk als de aanbieder (vliegmaatschappij, reder) niet is aangesloten bij de ANVR klopt. De geschillencommissie luchtvaart bijvoorbeeld is door onwil van de sector om zeep geholpen.

Dat een aanbieder last minute de geboekte reis kan wijzigen klopt inderdaad voor de meeste airlines maar zeker niet voor pakketreizen! Daar is de wijzigingsbevoegdheid van de touroperator juist nauwkeurig omschreven en in balans.





Ik ben erg benieuwd naar de soms onredelijke algemene voorwaarden van reisaanbieders inclusief de ANVR. Een vakantie is vaak behoorlijk duur, maar er is géén bedenktermijn (ook niet als je online boekt). Bovendien is een klachtenprocedure tegen een tussenpersoon (bijvoorbeeld reisbureau) via de Geschillencommissie niet mogelijk als de aanbieder (vliegmaatschappij, reder) niet is aangesloten bij de ANVR (of Geschillencommissie, dat is ook mogelijk). En de aanbieder kan last minute de geboekte reis wijzigen zonder daar een passende - gelijkwaardige - aanbieding voor te doen. Kortom: alle problemen en risico's worden afgeschoven op de consument.

Geplaatst door Janet op Jul 4, 2016.

leuke insteek, vakantie geeft je energie en dat zou de CB eens moeten onderzoeken ;-)

Ik snap 'm!

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Jul 4, 2016.

Wellicht de vóór- en nadelen van de aanbieders " Van de Bron "?
Badge +1
Ik zou graag zien dat de Consumentenbond de leugens rond houtstook (houtkachels, cv's op hout, pelletkachels etc.) eens aan de kaak stelt. Geen van de claims (CO2-neutraal, klimaatneutraal, milieuvriendelijk, duurzaam, hoog rendement) klopt, toch geeft minister Kamp subsidie op die dingen en zie je ook steeds meer slechtgeïnformeerde wereldverbeteraars die ze installeren, tot groot verdriet van hun buren, die de giftige rook mogen inademen. In buitenlandse documenten lees je al wat er niet klopt, maar in Nederland lopen we op het gebied van goede info nog ver achter. In tegenstelling tot wat het kabinet graag zegt, is onze luchtkwaliteit slechter dan de EU van ons eist - en daar kunnen we straks een boete voor krijgen, dus we hebben met z'n allen twee heel goede redenen om die situatie aan te pakken. Vervang de slogan "duurzame energie" door "schone energie", want schoon is meteen ook duurzaam én veel beter voor onze gezondheid.
1. Zonnepanelen voor rijtjeshuizen met dakkapellen. Ik word (o.a. door jullie) platgespamd met info over het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak. Echter door dakkapellen passen de meeste panelen niet. Oplossingen hiervoor zijn zeer welkom. Wil best zonnepanelen, maar voor die grote is te weinig ruimte en de meeste dakkapellen zijn er niet op gebouwd om er panelen op te installeren qua draagvermogen.

2. Het energiebesparende (?) en comfortverhogende (!) Honeywell Evohome; elk verblijf in huis onafhankelijk op temperatuur brengen.

3. Warmtepomp voor het verwarmen van het huis.

4. Mechanische luchtafvoerinstallatie vervangen door een WTW variant, zonder breekwerk in heel het huis.
Graag zou ik willen dat de consumentenbond mij helpt om een realistisch beeld te krijgen wat verschillende energiebesparende maatregelen voor mijn huis zouden moeten kosten en hoe ik aan een aanemer kom die het goed uitvoert
In ons onderzoek naar de beste energieleverancier komt Vandebron op dit moment nog niet voor, maar deze gaat wel worden toegevoegd aan het onderzoek. Je kunt al wel zien dat ze op gebied van duurzaamheid een hoog rapportcijfer hebben.



Wellicht de vóór- en nadelen van de aanbieders " Van de Bron "?

Geplaatst door G.H. Tombal op Jul 10, 2016.

Dank voor alle suggesties, aan allen. Ze zijn genoteerd.

Over de Evohome hebben wij een Eerste indruk op onze website staan.



1. Zonnepanelen voor rijtjeshuizen met dakkapellen. Ik word (o.a. door jullie) platgespamd met info over het plaatsen van zonnepanelen op mijn dak. Echter door dakkapellen passen de meeste panelen niet. Oplossingen hiervoor zijn zeer welkom. Wil best zonnepanelen, maar voor die grote is te weinig ruimte en de meeste dakkapellen zijn er niet op gebouwd om er panelen op te installeren qua draagvermogen.

2. Het energiebesparende (?) en comfortverhogende (!) Honeywell Evohome; elk verblijf in huis onafhankelijk op temperatuur brengen.

3. Warmtepomp voor het verwarmen van het huis.

4. Mechanische luchtafvoerinstallatie vervangen door een WTW variant, zonder breekwerk in heel het huis.

Geplaatst door Meijer op Jul 10, 2016.

Graag zou ik willen dat jullie aandacht willen besteden aan misleidende praktijken van bedrijf "inhooftzaak" zij maken gebruik van Innova, 'n collectief van energieleveranciers. - Kreeg van hun tussenpersoon prachtig aanbod wat naderhand totaal niet bleek te kloppen, was veel duurder uit, omdat ik daarom daarna besloot na meerdere malen contact met Innova te hebben gehad, 'n einde te maken aan deze overeenkomst (contractbreuk), kreeg ik daarna na 58 dagen energie te hebben gebruikt 'n boete van € 1000,00 opgelegd, bleek naderhand zonder dat adviseur daar over had gesproken, ZAKELIJK CONTRACT te zijn, wil mensen graag waarschuwen om niet met Innova in zee te gaan, dit collectief van aanbieders heeft heel duidelijk connecties met inhooftzaak, zijn oplichters!

Cees tol uit volendam



Deze vraag bedoel ik net zo breed als hij klinkt. Suggesties over labonderzoek naar een bepaald product zijn dus net zo welkom als suggesties over schimmige praktijken, onduidelijke contracten, nieuwe diensten en producten etc.

Ook als je wil dat we op energiegebied ergens actie voor of tegen voeren horen we het graag!

En bij 'energie' kun je denken aan energieleveranciers, zonnepanelen, cv-ketels, thermostaten, winddelen, lampen, slimme meters, producten of diensten om energie te besparen en nog heel andere zaken met een link met 'energie'.

Disclaimer: dit is een brainstorm met communityleden, geen referendum, ik kan dus niet garanderen dat je voorstel ook werkelijk wordt uitgevoerd...

😉

Geplaatst door Peter van der Wilt op Jun 24, 2016.

Reageer