Energie, energieproducten en leveranciers - Wat wil je dat Consumentenbond gaat onderzoeken op dit gebied?

Toon eerste bericht

75 reacties

Met betrekking tot energie zou de consumentenbond het subsidie gebeuren rondom pelletkachels eens aan de orde moeten stellen. Ik wil hiertoe graag mijn casus ter discussie brengen.

B Couwenbergh
Gegroet,

Mijn eerste bericht op dit forum. Mijmn voorstel is dat de consumentenbond een test gaat doen voor omvormers. Ik heb een sterk vermoeden dat daar behoorlijk in gesjoemeld wordt.

Recentelijk hebben mijn buurman en ik panelen laten leggen op ons dak. De omvormer: Een Goodwe 3000-NS zou een rendement halen van 97%. Na een maand meten en berekenen lijkt het erop dat het apparaat niet in de buurt komt, maar slechts 82% haalt. Dit geldt voor onze beide apparaten en is echt geen toeval of foutje. De leverancier heeft geen antwoord en gegevens zijn er op het internet nergens te vinden. (De PHOTON site biedt niets, tenzij je lidt wordt. Net als zonnepanelen.net)

Daarom denk ik dat een onderzoek naar omvormers door de consumentenbond een goed idee zou zijn.
Reputatie 5
Badge +5
Eind vorig jaar hebben we een uitgebreide review van de Fairphone 2 online gezet. Eerder deden we dat al voor de eerste Fairphone (met reacties van gebruikers eronder).

Ook hebben we de Fairphone in onze reguliere test meegenomen.

suggestie te onderzoeken/aanpakken: ervaringen met de Fairphone

Geplaatst door M.J. Goudsmit op Jul 12, 2016.
het testrapport is nu gratis!!

https://www.zonnepanelen.net/photon-zonnepanelen-t...

Gegroet,

Mijn eerste bericht op dit forum. Mijmn voorstel is dat de consumentenbond een test gaat doen voor omvormers. Ik heb een sterk vermoeden dat daar behoorlijk in gesjoemeld wordt.

Recentelijk hebben mijn buurman en ik panelen laten leggen op ons dak. De omvormer: Een Goodwe 3000-NS zou een rendement halen van 97%. Na een maand meten en berekenen lijkt het erop dat het apparaat niet in de buurt komt, maar slechts 82% haalt. Dit geldt voor onze beide apparaten en is echt geen toeval of foutje. De leverancier heeft geen antwoord en gegevens zijn er op het internet nergens te vinden. (De PHOTON site biedt niets, tenzij je lidt wordt. Net als zonnepanelen.net)

Daarom denk ik dat een onderzoek naar omvormers door de consumentenbond een goed idee zou zijn.

Geplaatst door D.C. Roosch op Jul 11, 2016.
Badge +1
Mijn voorstel is dat de consumentenbond een test gaat doen voor omvormers.Geplaatst door D.C. Roosch op Jul 11, 2016.

In aansluiting daarop: welke huishoudelijke apparaten (koelkast, wasmachine etc.) zijn er in een gelijkstroomversie en wat kost dat, vergeleken met de wisselstroomversie? Met gelijkstroomapparaten heb je niet het verlies van een omvormer (van gelijk- naar wisselstroom).
Badge +1
Kan de CB wellicht eens aandringen bij de woningbouwcorporaties om in actie te komen voor zonnepanelen?Geplaatst door Lisa Boele op Jul 7, 2016.

Je kunt ook je gemeente in actie laten komen. Google eens naar "Landgraaf" en "zonnepanelen". De GroenLinks-wethouder daar zette een uniek project op, met een superlage drempel voor deelname. Verdient navolging, dus por je plaatselijke GL-fractie op en laat ze hun collega in Landgraaf eens mailen.
  1. Houdt je koelkast en vriezer vol.
Een volle koelkast en vriezer hoeven minder ruimte te verkoelen waardoor de apparaten minder energie verbruiken. Dus lege ruimtes in de koelkast of vriezer is niet alleen zonde voor de onbenutte ruimte, maar ook de extra kosten die lege ruimtes met zich meebrengen.

De vraag kan je de lege ruimte bv met flessen water opvullen of zijn die koelelementen voor koelkast en vriezer beter ????
Goede middag

Is er een mogelijkheid om bij de volgende test van Navigatie Systemen d Navigatie App van Igo Primo voor Android systemen op te nemen. Deze is pas net een maandje uit. Mijn eigen ervaringen zijn erg positief hierover, Ik gebruik deze nu liever als mijn TomTom Go mobile app.

Mvg

Ruud Spanjerberg
Reputatie 1
Badge +1
Ik denk dat zonneenergie DE energiebron van de toekomst is.

Kan de CB wellicht eens aandringen bij de woningbouwcorporaties om in actie te komen voor zonnepanelen? Laatst hoorde ik een voorstander van die vreselijke windmolenparken zeggen, dat zonnenergie geen uitkomst biedt omdat daarvoor 40% van de Nederlandse daken van zonnepanelen moet worden voorzien. Welnu, met al die corporatiewoningen kom je al een heel eind in de goede richting. Natuurlijk gaat dat de huurders geld kosten, maar door de schaalgrote waarschijnlijk een stuk minder dan gebruikelijk. En huurders hebben dan in elk geval een keuze.

Geplaatst door Lisa Boele op Jul 7, 2016.
Een na-isolatiecollectief maar dan met groene, cradle to cradle materialen (bv. biofoamparels). Meer informatie o.a. op: www.termokomfort.nl/isolatieparels/biofoampearls Wij zijn zeker geïnteresseerd, maar het is een beetje een kip-ei-verhaal: duurder dan gangbare isolatie en daarom minder toegepast, terwijl het vanuit milieuoogpunt zeker meer aandacht verdient.
Reputatie 5
Badge +7
Goede middag

Is er een mogelijkheid om bij de volgende test van Navigatie Systemen d Navigatie App van Igo Primo voor Android systemen op te nemen. Deze is pas net een maandje uit. Mijn eigen ervaringen zijn erg positief hierover, Ik gebruik deze nu liever als mijn TomTom Go mobile app.

Mvg

Ruud Spanjerberg

Geplaatst door R Spanjerberg op Jul 15, 2016.
Beste Ruud,Hartelijk dank voor je reactie. Deze discussie gaat inhoudelijk alleen over energie vraagstukken. Ik stuur jouw vraag over navigatie systemen ter kennisgeving door naar mijn collega die zich daarmee bezighoudt.
Reputatie 5
Badge +7
over beveiliging camera's voor buiten met wifi of bedrading,of SD kaart,zeker in deze tijd,had eigenlijk al lang verwacht ik zie nu zelf bij kieskeurig dat de foscam T 19900p zeer goed is,,veel overzichtelijker als de consumentenbond en je moet t toch hebben van de revieuws

Geplaatst door S.M.A. de Kruijf-vriens op Jul 17, 2016.
Dank voor je reactie. Deze discussie gaat inhoudelijk alleen over energie vraagstukken. Misschien komt onze IP-camera vergelijker van pas: http://www.consumentenbond.nl/ip-camera/.
Reputatie 4
Badge +3
Dag Ruud,

We gaan deze iGo Android app inderdaad binnenkort testen. We verwachten eind augustus de resultaten op onze website te hebben.

Goede middag

Mvg

Ruud Spanjerberg

Geplaatst door R Spanjerberg op Jul 15, 2016.
Wat voor mij van belang is en ook voor vele anderen, dat er onderzoek plaats vindt voor opslag van de eigen opgewekte energie, zodat toekomstig het salderen tot het verleden behoort. De tot heden onderzochte mogelijkheden zijn duur en nog verre van ideaal.
Graag zou ik willen dat jullie aandacht willen besteden aan misleidende praktijken van bedrijf "inhooftzaak" zij maken gebruik van Innova, 'n collectief van energieleveranciers. - Kreeg van hun tussenpersoon prachtig aanbod wat naderhand totaal niet bleek te kloppen, was veel duurder uit, omdat ik daarom daarna besloot na meerdere malen contact met Innova te hebben gehad, 'n einde te maken aan deze overeenkomst (contractbreuk), kreeg ik daarna na 58 dagen energie te hebben gebruikt 'n boete van € 1000,00 opgelegd, bleek naderhand zonder dat adviseur daar over had gesproken, ZAKELIJK CONTRACT te zijn, wil mensen graag waarschuwen om niet met Innova in zee te gaan, dit collectief van aanbieders heeft heel duidelijk connecties met inhooftzaak, zijn oplichters!

Cees tol uit volendam

Geplaatst door C.Tol op Jul 11, 2016.
na onze huurgeiser ingeleverd te hebben is er geen nstallatiebedrijf die ze nog plaatst. We hebben blokverwarming dus als alternatief is alleen een boiler geschikt. Graag een test van boilers als enige warmwatervoorziening in een woning.
Er zijn verschillende soorten elektrische vloer/ laminaat verwarming en ik ben benieuwd of deze produkten al gebruikt kunnen worden als vervanging van verwarming met aardgas. Zeker als je zonnepanelen hebt.
Ik zou graag willen dat de CB wat doet aan de idiote berekening van het CAPTAR (het capaciteitstarief dat de netwerkbeheerder berekent bij het gebruik van gas en in het bijzonder naar de manier waarop Enexis dit doet. Er wordt standaard gestart met het hoge tarief en dan worden er nog allerlei trucs bedacht om dit lang vol te houden. Voor mij was de zogenaamd nauwkeurige raming 3000 kub meter per jaar gezien eerder gebruik en en de woning. Had echter nooit iets met ze te maken gehad en de woning was nieuw met veel energiebesparende maatregelen. Het wekelijke verbruik 505 kub. in precies 3 jaar. Dus zeer nauwkeurige raming!!!!!! (9000 tegen 505) Corrigeren kan niet ook moet een afrekening minstens 200 dagen en de wintermaanden bevatten zodat er langdurig teveel wordt betaald. Het gaat niet om het meeste geld maar bij veel klanten loopt het lekker op. Vooral nu er steeds meer energiezuinige woningen worden gebouwd lijkt het mij een punt van aandacht
Badge
Ik zou graag zien dat de Consumentenbond stopt met onderzoek/ranking van groene stroom, zie mijn reacties op dit forum over groene stroomleveranciers.

De Consumentenbond zou onderzoek moeten doen naar de tarieven en superwinsten van de netbeheerders. Zij maken honderden miljoenen winst, geven geld uit aan onzinnige zaken en bezitten een monopolie. De Consumentenbond zou onderzoek moeten doen naar stadsverwarming. Er wordt door aanbieders geschermd met het niet meer dan anders principe. Echter huishoudens met een gas aansluiting zijn veel goedkoper uit.
een test over Pelletkachels zou zeer welkom zijn i.v.m. reductie CO2 uitstoo
Badge +1

een test over Pelletkachels zou zeer welkom zijn i.v.m. reductie CO2 uitstoo

Geplaatst door G. Teitsma op Dec 2, 2016.
Zoek voor zulke testen maar eens in buitenlandse wetenschappelijke rapporten, die zijn er genoeg. Resultaat: pelletkachels zijn duurder dan gewone houtkachels, maar niet beter voor uw gezondheid, het milieu of het klimaat. Ook een pelletkachel stoot kankerverwekkende rook uit, die u inademt (en uw omgeving ook); ook een pelletkachel stoot meer CO2 uit dan een kolencentrale (en drijft dus het broeikaseffect aan); ook een pelletkachel is veel minder efficiënt dan de fabrikant belooft (gesjoemel met de cijfers!). Conclusie: geef uw geld liever uit aan bijv. een warmtepomp.
Badge +1

Met betrekking tot energie zou de consumentenbond het subsidie gebeuren rondom pelletkachels eens aan de orde moeten stellen. Ik wil hiertoe graag mijn casus ter discussie brengen.

B Couwenbergh

Geplaatst door B Couwenbergh op Jul 11, 2016.
Dit is een groter sjoemelschandaal dan dat van de Volkswagen diesels. Zowel de VS als de EU hebben besloten dat houtstook een gesloten kringloop is, dus dat de CO2-uitstoot van houtkachels niet in de CO2-balans hoeft meegeteld te worden. Zo reken je jezelf op papier CO2-arm door kolen- en gascentrales te vervangen door houtcentrales. In de praktijk stoot een houtcentrale voor dezelfde warmte meer CO2 en giftige rook uit dan zelfs een kolencentale. En houtstook is géén gesloten kringloop, want je bouwt een grote CO2-schuld op. Google op "katan sjoemelhout". Of mail mij als je meer wilt weten: mhvanraay@live.nl. Er kan maar één reden zijn waarom onze regering met deze subsidie meedoet aan dit CO2-schandaal: ze weigeren om échte maatregelen te nemen tegen de klimaatverandering. U bent het slachtoffer, want u ademt de kankerverwekkende rook in en u moet straks meer belasting betalen om de gevolgen van de gestegen zeespiegel tegen te gaan. En op 15 maart 2017 GroenLinks stemmen helpt niet, want die bouwen liever grote houtcentrales dan bijv. aardwarmtecentrales - in Utrecht drukt hun wethouder een biowarmtecentrale door, tegen verzet van milieuorganisaties in.
Badge
Deze vraag bedoel ik net zo breed als hij klinkt. Suggesties over labonderzoek naar een bepaald product zijn dus net zo welkom als suggesties over schimmige praktijken, onduidelijke contracten, nieuwe diensten en producten etc.

Ook als je wil dat we op energiegebied ergens actie voor of tegen voeren horen we het graag!

En bij 'energie' kun je denken aan energieleveranciers, zonnepanelen, cv-ketels, thermostaten, winddelen, lampen, slimme meters, producten of diensten om energie te besparen en nog heel andere zaken met een link met 'energie'.

Disclaimer: dit is een brainstorm met communityleden, geen referendum, ik kan dus niet garanderen dat je voorstel ook werkelijk wordt uitgevoerd...

😉

Deze vraag bedoel ik net zo breed als hij klinkt. Suggesties over labonderzoek naar een bepaald product zijn dus net zo welkom als suggesties over schimmige praktijken, onduidelijke contracten, nieuwe diensten en producten etc.

Ook als je wil dat we op energiegebied ergens actie voor of tegen voeren horen we het graag!

En bij 'energie' kun je denken aan energieleveranciers, zonnepanelen, cv-ketels, thermostaten, winddelen, lampen, slimme meters, producten of diensten om energie te besparen en nog heel andere zaken met een link met 'energie'.

Disclaimer: dit is een brainstorm met communityleden, geen referendum, ik kan dus niet garanderen dat je voorstel ook werkelijk wordt
Badge
Er is een wildgroei aan bedrijven die zonnepanelen plaatsen en dienstverlening aanbieden. Ik zou graag willen weten welke bedrijven goede producten verkopen en dienstverlening hebben. Het is eenvoudigweg haast ondoenlijk om zelf alles te toetsen en onder de loep te nemen. Daarbij vind ik het zeer interessant te weten welke energieleveranciers juist salderen of misschien wel voordelen hebben.
Reputatie 7
Badge +6
Snel van het gas af is leuk en aardig , maar wie dat nu doet , betaalt de hoofdprijs en levert mogelijk ook comfort in door ingewikkelde , dure en vooral als het wat ouder wordt , storingsgevoelige installaties. Alle huishoudens krijgen er mee te maken . Daarom moeten onze belangen op dat gebied hoog op de prioriteitenlijst van de bond staan vind ik. Alle ontwikkelingen zeer kritisch volgen is in ons aller belang. Hopelijk komen er snel betere en goedkopere technische oplossingen op de markt dan wat nu aangeboden wordt.

Reageer