Energie, energieproducten en leveranciers - Wat wil je dat Consumentenbond gaat onderzoeken op dit gebied?

Reputatie 5
Badge +5
Deze vraag bedoel ik net zo breed als hij klinkt. Suggesties over labonderzoek naar een bepaald product zijn dus net zo welkom als suggesties over schimmige praktijken, onduidelijke contracten, nieuwe diensten en producten etc.

Ook als je wil dat we op energiegebied ergens actie voor of tegen voeren horen we het graag!

En bij 'energie' kun je denken aan energieleveranciers, zonnepanelen, cv-ketels, thermostaten, winddelen, lampen, slimme meters, producten of diensten om energie te besparen en nog heel andere zaken met een link met 'energie'.

Disclaimer: dit is een brainstorm met communityleden, geen referendum, ik kan dus niet garanderen dat je voorstel ook werkelijk wordt uitgevoerd...

😉

75 reacties

Reputatie 5
Badge +5
@Hyjonker De zeer lage score komt inderdaad niet zozeer door het gebruik van biomassa. Ook niet door de levering (middels Garanties van Oorsprong) van windenergie.
Delta zou een stuk hoger scoren in ons onderzoek als ze, in plaats van stroom ('handelsmix') op de beurs te kopen, ook de inkoop van hun stroom direct bij de (duurzame) bron zouden doen, en zo bijvoorbeeld met een langlopend stroomafname-contract met een windpark de investeerders meer zekerheid geven. En daarmee dus tegelijk ook geen grijze stroom meer inkopen (de handelsmix bestaat voor het overgrote deel uit met fossiele brandstoffen opgewekte stroom). En niet alleen op de stroombeurs handelsmix inkopen en daar dan GvO's bijkopen.
Badge +1

Graag zou ik willen dat de consumentenbond de aanbiedingen bij het overstappen van energieleverancier eens zou bekijken. Bij een navraag onder overstappers heb ik nog niemand gevonden die inderdaad de berekende besparing daadwerkelijk bereikt heeft. In alle gevallen betreft het lokkertjes.

Geplaatst door Dre op Jul 2, 2016.

Helemaal eens met dit verzoek! Een van de aanbieders vermeldt dit: "Het modelcontract is een standaard energiecontract. Alle energieleveranciers zijn wettelijk verplicht een modelcontract aan te bieden met dezelfde contractvoorwaarden. Het enige wat verschilt is de prijs en de herkomst van de stroom of het gas. Hierdoor kun je eenvoudig de verschillende energieleveranciers met elkaar vergelijken." Maar hoe moet zo'n modelcontract er dan uitzien? Van de tarievenspecificatie van de Consumentenbond word ik ook niet veel wijzer, die ziet er heel anders uit dan mijn jaarafrekening van Nuon. Zolang dit niet in orde is, zie ik geen heil in het energiecollectief.
Badge
Ik zou graag zien dat de Consumentenbond stopt met onderzoek/ranking van groene stroom, zie mijn reacties op dit forum over groene stroomleveranciers.

De Consumentenbond zou onderzoek moeten doen naar de tarieven en superwinsten van de netbeheerders. Zij maken honderden miljoenen winst, geven geld uit aan onzinnige zaken en bezitten een monopolie. De Consumentenbond zou onderzoek moeten doen naar stadsverwarming. Er wordt door aanbieders geschermd met het niet meer dan anders principe. Echter huishoudens met een gas aansluiting zijn veel goedkoper uit.
Kan de CB wellicht eens aandringen bij de woningbouwcorporaties om in actie te komen voor zonnepanelen? Laatst hoorde ik een voorstander van die vreselijke windmolenparken zeggen, dat zonnenergie geen uitkomst biedt omdat daarvoor 40% van de Nederlandse daken van zonnepanelen moet worden voorzien. Welnu, met al die corporatiewoningen kom je al een heel eind in de goede richting. Natuurlijk gaat dat de huurders geld kosten, maar door de schaalgrote waarschijnlijk een stuk minder dan gebruikelijk. En huurders hebben dan in elk geval een keuze.
Reputatie 2
@E.T. Wiersum
Helemaal mee eens. Vanuit "Den Haag" blijft het idd oorverdovend stil. "Ze" hebben dan ook de hete aardappel naar de gemeenten doorgeschoven, door de regie daar neer te leggen. "Zij" stellen de kaders en de gemeenten worden geacht die in te vullen.

Of je het met de gekozen strategie die op de liberale leest is geschoeid het eens bent is vraag 2. Ik ben het zeer zeker ten diepste het oneens met deze strategie. Dit om veel redenen. Maar de belangsrijkste is dat bij veel gemeenten hier de kennis toe ontbreekt. Daarnaast bij gemeenten hele andere politieke belangen spelen (waarbij persoonlijke belangen en motieven soms zeker echt een rol spelen). Wat verder een toonzetter is hierbij voor mij dat de gemiddelde burger onmogelijk kan worden geacht volledig zelf hier afdoende kennis in te hebben om voor haar/hem de juiste keuze te maken. Dit betekent niet dat ik zeg de burger is dom je moet hem bevoogden. Maar ik vind dat je die burger de juiste onafhankelijke ondersteuning moet bieden. Dat ben je als Rijksoverheid verplicht, als je zo'n ingrijpende inspanning van je burgers vraagt.

Maar helaas is het neo-liberaal denken zover doorgeslagen, dat ziekenhuizen een hoop stenen zijn en patienten gelijkstaan aan productieomzetcijfers. Dus van deze overheid verwacht ik niks en is mijn hoop gevestigd op CB en vrienden.
Badge
Er is een wildgroei aan bedrijven die zonnepanelen plaatsen en dienstverlening aanbieden. Ik zou graag willen weten welke bedrijven goede producten verkopen en dienstverlening hebben. Het is eenvoudigweg haast ondoenlijk om zelf alles te toetsen en onder de loep te nemen. Daarbij vind ik het zeer interessant te weten welke energieleveranciers juist salderen of misschien wel voordelen hebben.
Er is een wildgroei aan bedrijven die zonnepanelen plaatsen en dienstverlening aanbieden. Ik zou graag willen weten welke bedrijven goede producten verkopen en dienstverlening hebben. Het is eenvoudigweg haast ondoenlijk om zelf alles te toetsen en onder de loep te nemen. Daarbij vind ik het zeer interessant te weten welke energieleveranciers juist salderen of misschien wel voordelen hebben.
Helemaal mee eens, zoveel aanbieders zeker in de afgelopen 1,5 jaar, dat het onmogelijk is om zelf goed te kunnen vergelijken. Wij zijn als particulier op zoek naar zonnepanelen maar wat wordt je dan door een oerwoud aan verschillende informatie geloodst. Ook zoveel verschillende merken en soorten op de markt. Wellicht kunnen jullie wat helderheid scheppen door welke leveranciers er voor particulieren geschikt is. Kom ook veel bedrijven tegen in onze zoektocht die alleen maar zonnepanelen aan bedrijven leveren.
Ook ik heb interesse in welke energieleveranciers duidelijkheid scheppen in juist salderen en hier ook helderheid in nota of overzicht over geven.

ClimateBooster producten zijn getoetst door Universiteit Twente en Rijksdienst Ondernemend Nederland.

https://www.climatebooster.nl/_files/ugd/159d65_b2ae5729749b45558606a1edc4c14269.pdf

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1654780968  Interessant dat dit via climatebooster toegankelijk is, via diverse zoekopdrachten o.a. de titel van het document: “Wetenschappelijke_verificatie_HR_hybride_praktijktests_UT_final2.0_aug2021.pdf” vind ik namelijk niets.
Mijn mening: Niet echt overtuigend en sluitend, wat wel duidelijk is dat er veel nazorg nodig is bij een hybride warmtepomp installatie.

Reputatie 6
Badge +3

@Peter van der Wilt   In aanvulling op mijn bijdrage hierboven met de “wetenschappelijke verificatie” HR-hybride praktijktests van de UT:

Wordt het ondertussen niet urgent dat checklijsten voor consumenten komen waarmee het ontwerp en de prestaties van (hybride) warmtepompinstallaties gecontroleerd kunnen worden?

Zo’ rapport maakt mij wel duidelijk dat de complexiteit van zulke verwarmingssystemen zo hoog is dat het vinden van mensen die het huis voor huis kunnen begrijpen en inregelen een  groot probleem gaat worden, ofwel dat er heel veel energie verloren zal gaan aan slecht afgesrelde systemen.

Gegroet,

Mijn eerste bericht op dit forum. Mijmn voorstel is dat de consumentenbond een test gaat doen voor omvormers. Ik heb een sterk vermoeden dat daar behoorlijk in gesjoemeld wordt.

Recentelijk hebben mijn buurman en ik panelen laten leggen op ons dak. De omvormer: Een Goodwe 3000-NS zou een rendement halen van 97%. Na een maand meten en berekenen lijkt het erop dat het apparaat niet in de buurt komt, maar slechts 82% haalt. Dit geldt voor onze beide apparaten en is echt geen toeval of foutje. De leverancier heeft geen antwoord en gegevens zijn er op het internet nergens te vinden. (De PHOTON site biedt niets, tenzij je lidt wordt. Net als zonnepanelen.net)

Daarom denk ik dat een onderzoek naar omvormers door de consumentenbond een goed idee zou zijn.
Goede middag

Is er een mogelijkheid om bij de volgende test van Navigatie Systemen d Navigatie App van Igo Primo voor Android systemen op te nemen. Deze is pas net een maandje uit. Mijn eigen ervaringen zijn erg positief hierover, Ik gebruik deze nu liever als mijn TomTom Go mobile app.

Mvg

Ruud Spanjerberg
Reputatie 7
Badge +5
De Kerncentrale Borssele is ook van Delta, dit zou mee kunnen spelen in de afweging duurzaamheid/groene stroom.
Maar er is geen CO2 uitstoot door een kerncentrale, dus zou je die dan groen mogen noemen?
Reputatie 7
Badge +5
@Peter van der Wilt Dank voor deze correctie van mijn bericht.
De verwarring is ontstaan door dezelfde namen en de diverse splitsingen en overnames van deze bedrijven begrijp ik inmiddels.
ben bezig met zonnepanelen huren.

Graag uw reactie en de voor en nadelen
Badge

Graag zou ik willen dat de consumentenbond de aanbiedingen bij het overstappen van energieleverancier eens zou bekijken. Bij een navraag onder overstappers heb ik nog niemand gevonden die inderdaad de berekende besparing daadwerkelijk bereikt heeft. In alle gevallen betreft het lokkertjes.

Geplaatst door Dre op Jul 2, 2016.

Helemaal eens met dit verzoek! Een van de aanbieders vermeldt dit: "Het modelcontract is een standaard energiecontract. Alle energieleveranciers zijn wettelijk verplicht een modelcontract aan te bieden met dezelfde contractvoorwaarden. Het enige wat verschilt is de prijs en de herkomst van de stroom of het gas. Hierdoor kun je eenvoudig de verschillende energieleveranciers met elkaar vergelijken." Maar hoe moet zo'n modelcontract er dan uitzien? Van de tarievenspecificatie van de Consumentenbond word ik ook niet veel wijzer, die ziet er heel anders uit dan mijn jaarafrekening van Nuon. Zolang dit niet in orde is, zie ik geen heil in het energiecollectief.

Geplaatst door J.U.M. Roes op Jul 3, 2016.
De besparing die wij in de algemene communicatie zoals op de website of de nieuwsbrief noemen is een gemiddelde besparing ten opzichte van vergelijkbare producten van de grote drie energieleveranciers Nuon, Eneco en Essent. Zoals het woordje ‘gemiddeld’ al aangeeft zal de besparing voor sommige consumenten hoger en voor andere consumenten weer iets lager zijn, dit is mede afhankelijk van iemands persoonlijke gegevens. Door het invullen van deze persoonlijke gegevens zoals verbruik en huidige energieleverancier berekenen wij je persoonlijke besparing.
Ik zou graag willen dat de CB wat doet aan de idiote berekening van het CAPTAR (het capaciteitstarief dat de netwerkbeheerder berekent bij het gebruik van gas en in het bijzonder naar de manier waarop Enexis dit doet. Er wordt standaard gestart met het hoge tarief en dan worden er nog allerlei trucs bedacht om dit lang vol te houden. Voor mij was de zogenaamd nauwkeurige raming 3000 kub meter per jaar gezien eerder gebruik en en de woning. Had echter nooit iets met ze te maken gehad en de woning was nieuw met veel energiebesparende maatregelen. Het wekelijke verbruik 505 kub. in precies 3 jaar. Dus zeer nauwkeurige raming!!!!!! (9000 tegen 505) Corrigeren kan niet ook moet een afrekening minstens 200 dagen en de wintermaanden bevatten zodat er langdurig teveel wordt betaald. Het gaat niet om het meeste geld maar bij veel klanten loopt het lekker op. Vooral nu er steeds meer energiezuinige woningen worden gebouwd lijkt het mij een punt van aandacht
Reputatie 5
Badge +5
Het stuk van de ACM is (logischerwijs) niet direct vanuit consumentenperspectief geschreven. Pas in de laatste alinea van de 12 pagina's komt het woord 'consument' voor, maar dan wel in fraaie bewoordingen waar wij ons ook wel in kunnen vinden:

"Op de consumentenmarkt is ons doel een betrokken en actieve energieconsument, die in staat is om bewuste keuzes te maken. Keuzes uit innovatieve producten en diensten, die daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben voor consumenten. Die keuzes moeten voor de consument niet onnodig complex worden. De uitdaging voor bedrijven is dus om producten en diensten aan te bieden die begrijpelijk zijn en makkelijk in het gebruik. Waarbij gegarandeerd is dat de consument eigenaar is van zijn eigen data én zijn privacy gewaarborgd is."

Maar deze communitytopic is dus bedoeld om (o.a.) bovenstaande veel concreter te maken, zie ook mijn reactie hier direct boven.

Verder: Interessante proef van Rijkswaterstaat inderdaad! In de Thames bij Londen ligt al een veel groter drijvend zonnepark (mooi filmpje!), het pilot-stadium voorbij.

@E.B.F Stroeve, @ Peter van der Wit

Nog is het mij niet duidelijk wie hier met wie gaat brainstormen en of dit op deze topic of op een andere manier is aangedacht, maar ik kwam dit bericht Energiedialoog van de ACM tegen en misschien kunt u er alvast iets mee?

Inmiddels raak ik zelf er steeds meer ervan overtuigd, dat het gepieterpeuter met zonnepanelen op kleine daken voor maar een deel van de huisbezitters nooit de effectiefste oplossing kan zijn om voor wijken, steden of zèlfs nationaal werkelijke rendementen te kunnen gaan ophalen. Mij bevalt vooral deze proef-opstelling door de Rijkswaterstaat van groots opgezette met de zon meedraaiende drijvende zonnepanelen. Water genoeg in nederland en altijd de optimale positie t.o.v. de zon. De Slufter kan tussen de 180.000 en 540.000 zonnepanelen herbergen met een vermogen van 45 tot 135 megawatt. Drijvende opstellingen hebben tenminste een meeropbrengst van 18% t.o.v. vaste installaties. Animatie naast een woonwijk

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 2, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Zonnepanelen, ook die in ons collectief, doorstaan ook hageltesten bij de fabrikant. Maar eens in de zeg 10.000 jaar zal het op jouw lokatie zo hard hagelen dat de zonnepanelen toch sneuvelen, net zoals (zie de foto in de link) dakpannen, die normaal gesproken ook echt wel hagelbestendig moeten zijn, auto's etc. Voor dat soort extreme weersituaties moet je niet bij productontwikkeling of producttesten zijn; dat is meer het terrein van verzekeringen.

Voor iemand valt over die 'zeg 10.000 jaar': over de hagelstenen die deze schade veroorzaakt hebben schrijft het KNMI: "Lokaal zijn zelfs stenen gevallen met een doorsnede van 7-10 centimeter. Daarmee behoren deze stenen tot de grootste die de afgelopen 25 jaar in Nederland zijn waargenomen." En dat is dus zeer lokaal, wat de kans dat het ooit eens op jouw dak gebeurt vrijwel nihil maakt, ongeveer net zo groot als de kans dat je hele dak er bij een tornado afwaait. Ook dat gebeurt af en toe in Nederland, en is natuurlijk verschrikkelijk. Maar het is niet iets dat met betere producten valt te voorkomen, of een reden om geen zonnepanelen/dakpannen/auto's/kassen voor in de moestuin/etc. te kopen.

Hagelslag......

Na de laatste hagelbuien in het zuiden lijkt het me verstandig om de huidige zonnepanelen eerst eens 'hagelslag-zeker' te gaan maken alvorens er duizenden samen te voegen. Misschien ook die in het CB-VEH-zonnepanelen-collectief? Zie HIER

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 4, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Eind vorig jaar hebben we een uitgebreide review van de Fairphone 2 online gezet. Eerder deden we dat al voor de eerste Fairphone (met reacties van gebruikers eronder).

Ook hebben we de Fairphone in onze reguliere test meegenomen.

suggestie te onderzoeken/aanpakken: ervaringen met de Fairphone

Geplaatst door M.J. Goudsmit op Jul 12, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Aha, het Zonnecollectief van Consumentenbond gaat niet over duizenden zonnepanelen op 1 plek, maar over kleinschalige installaties. Grootschalige projecten hebben sowieso met (andere) verzekeringen te maken. Als eventueel deelnemende consument aan zo'n project is het natuurlijk een goed idee om navraag te doen naar verzekeringen/financiële gevolgen bij rampspoed.

Extra (bovenop de opstalverzekering) verzekeren van zonnepanelen op het eigen dak lijkt ons voor particulieren met een goede opstalverzekering niet nodig. Hierover schreven wij vorig jaar een artikel in de Consumentengids.

Zie ook deze aanvulling op dat artikel.

@Peter van der Wilt

Omdat mijn brainstorm-item hierboven met een project van duizenden zonnepanelen op één plek te maken heeft en de bezitters van een collectief zo'n hagelramp nauwelijks financieel kan verwerken, zijn er tenminste extra bijkomende kosten.........voor een 'hagelslag'-verzekering. Mogelijk tegen te rekenen omdat er niet honderden omvormers (één per wooneenheid) geïnstalleerd hoeven te worden.

Ik begrijp uit uw tekst, dat (bijna) niemand onder de particulieren de zonnepanelen zich extra verzekert.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Jul 4, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Op dit moment hebben wij hier nog geen informatie over. Dit topic is daarom juist bedoeld om van consumenten te horen waar zij meer over willen weten/waarvan ze vinden dat wij er wat aan moeten doen. Wij gaan dan kijken of we die onderwerpen op korte danwel langere termijn kunnen oppakken.

Bedankt dus voor uw suggestie over het huren van zonnepanelen. Overigens zal het in dit geval nogal afhangen van de aanbieder en wat precies de huurconstructie, voorwaarden en kosten zijn hoe zo'n aanbod zich verhoudt tot het zelf kopen van zonnepanelen (voor iemand die daarvoor geschikte dakruimte heeft).

ben bezig met zonnepanelen huren.

Graag uw reactie en de voor en nadelen

Geplaatst door Hkoerts op Jul 2, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Zie over de Speedcomfort ook de reactie van Jac

Eens met @Joopfrl: een dergelijk apparaatje (stroomverbruik is overigens zeer laag) maakt het eerder mogelijk om zonder nieuwe radiatoren aan te schaffen op verwarmen met lagere temperaturen (aanvoertemperatuur) over te gaan. Bijvoorbeeld als je een (hybride) warmtepomp laat installeren, of ook als je je HR-cv-ketel zuiniger wil laten stoken, door de max. aanvoertemperatuur te verlagen naar bijv. 55 graden.
Doe je dat, maar duurt het vervolgens te lang voor het huis op temperatuur komt, dan kan zo'n radiatorventilator net het verschil maken. Anders zou je de aanvoertemperatuur misschien weer hoger zetten (en daardoor geen hoog rendement uit je cv-ketel halen) of concluderen dat je nieuwe radiatoren moet kopen.
Badge +1

Ik werk graag mee met de consumentenbond om een afweging te maken tussen hybride warmtepompen, lucht/water warmtepompen, en lucht/lucht warmtepompen (volksmond airco/warmtepomp). Ik heb ze allemaal uitgezocht voor mijn appartement, en kom uit op een Panasonic “kit”, die een 4x beter rendement heeft, en nog goedkoper is dan een nieuwe CV. Vandaar dan ook dat de overheid geen ISDE subsidie hiervoor geeft. Daarnaast heb ik er ‘gratis’ koeling in de zomer bij, en als we terug denken aan de Parijse hittegolf in 2003 waarbij 13.000 mensen extra overleden lijkt mij dat een ‘beleidsrelevant aspect bij de beleidsafweging”. Meer in het algemeen hoor ik dat de lucht/water warmtepomp problemen heeft met lage-temperatuurs verwarming, maar bij de airco/warmtepomp komt dat vanuit de doos er gratis bij, geen probleem maken waar het niet is.

Dat de lucht/lucht airco/warmtepomp niet in het beleid is opgenomen is terug te leiden volgens RVO (heb ik gevraagd) op de Europese normen. Quote RVO: “Er is besloten dat binnen de ISDE-regeling de stimulatie van de warmtepompen op basis van de Europese verordeningen EU811/2013 (ruimteverwarming) en EU812/2013 (tapwaterverwarming) zal worden uitgevoerd. Ook de technische informatie dient conform EU811/2013 en EU812/2013 te worden aangeleverd. Indirect moet er dan ook worden voldaan aan de EU813/2013 en EU814/2013 (Eco-design eisen, waar in heel Europa minimaal aan moet worden voldaan).
Deze Europese verordeningen gaan over een groot aantal verwarmingstechnieken, waaronder een aantal soorten warmtepompen, echter wordt de lucht/lucht-warmtepomp binnen deze Europese verordeningen niet genoemd. “ End quote.

Ik heb een superieure airco/warmtepomp gevonden ….. in Noorwegen! Buiten de EU (Noorwegen behoort tot Euro Economische Handelszone, niet de EU) verkoopt Panasonic hun “flagskip” unit, en die werkt tot -25’C! Ik roep de consumentenbond op om eens te bellen met hun Noorse collega's voor de details van dit soort airco/warmtepompen, ook van overige merken. Want als mijn inschatting klopt, dan zijn we ons voor niks drie keer in de rondte aan het draaien voor het aansluiten van een lucht/water warmtepomp waarvan “de leveranciers ze niet voldoende kunnen leveren” (item NOS-journaal beurs 2022). Airco/warmtepompen zijn “Broodjes van de plank”-producten in Azië en de America's, en kunnen in miljoenen geleverd worden. Van rijp tot rot, dat wel, er zit ook kaf tussen het koren. Het is belangrijk om op de specificaties te blijven letten!

Als er één ding is waarmee de consumentenbond kan helpen is het ondersteuning bij de aankoop. Want goedkoop-is-duurkoop bij warmtepompen, de vakman verliest structureel van de prijsvechter, daar zal nog veel mis gaan. Denk aan ‘voorbeeld offerte documenten’, minimum vereisten, benodigde specificaties bij -7/-10’C vorst, en het voorkomen van elektrische ontdooiing. Ik weet zeker dat ook een aantal leveranciers in Nederland hieraan willen meewerken.

In alle opzichten is de lucht/lucht warmtepomp - mits juist gedimensioneerd! -superieur aan de hybride warmtepomp, en de lucht/water warmtepomp. Wat ik uit een document van evaluatie van hybridewarmtepompen zie, (ref. climatebooster, 16 dagen geleden)  is dat ze veel minder op warmtepomp functioneren dan ik uit specificaties zou verwachten, en hun realisatie daarmee lager utvalt dan geprojecteerd. Iedere thermodynamicus kan u vertellen dat interne warmte-overgangen het rendement verminderen, en de lucht/water Warmtepomp heeft er principieel meer (lucht/water + water/lucht) dan de aircowarmtepomp. Een airco/warmtepomp met COP=4 bespaart tov een CV 50% aan aardgas als de stroom uit een aardgascentrale komt, en bespaart 75% ten opzichte van verwarming met een elektrische kachel (direct elektrisch stoken). Daarnaast lost de aircowarmtepomp ook de dilemma's op rond lagetemperatuursverwarming, omdat het LTV ‘vanuit de doos’ ingebakken zit. Behalve dat, de aircowarmtepomp kan ook nog koelen, wat gezien de verwachting van vaker hittegolven, gecombineerd met de oversterfte tijdens hittegolven (parijs 2003), niet onbelangrijk is (zou moeten zijn) voor beleidsmakers. De functie van drogen is een goede efficiënte manier om het comfort te verhogen, waardoor de energie-kostende koelfunctie minder gebruikt hoeft te worden. Gebruik van de aircowarmtepomp ontslaat niet van de verplichting eerst zo veel mogelijk te besparen met isolerende maatregelen.

PS: Ik heb geen belangen in de airco/warmtepomp industrie. Ik ben onafhankelijk ingenieur warmte- en stromingsleer. Ik heb dit uit eigenwijzigheid voor mijn eigen appartement uitgezocht. Bovenstaande is een beknopte weergave van mijn bevindingen.

Reageer