Energie overschot: Welke energieleverancier is de beste keuze?

• 29 December 2021
  • 26 reacties
  • 363 Bekeken

Op dit moment is Pure-energie mijn energieleverancier. Per jaar houd ik zeker 6000 kWh over.  Het is lastig om deze energieleverancier te vergelijken met andere leveranciers zoals Greenchoise, Van de Bron enz. De Terugleververgoeding bij Pure-energie is: € 0,07260 per kWh. 
Door het salderen maakt het niet veel uit welke energieleverancier ik kies, maar vergoeding voor terug levering is wel belangrijk.
Welke energieleverancier kan ik het beste kiezen in deze omstandigheden?

26 reacties

Hier staat wel een actueel overzicht: https://www.independer.nl/energie/info/zonnepanelen/terugleververgoeding 

Heeft u daar wat aan?

Dank je. Ik ken deze pagina. Ik heb hier niet zoveel aan.  Je moet dan in de contracten kijken.  Het zou fijn zijn wanneer bv de consumentenbond een soort excel zou maken waarin je gegevens kan zetten van je gebruik en overschot waarbij de berekeningen voor een aantal aanbieders eruit komen.

Dank je. Ik ken deze pagina. Ik heb hier niet zoveel aan.  Je moet dan in de contracten kijken.  Het zou fijn zijn wanneer bv de consumentenbond een soort excel zou maken waarin je gegevens kan zetten van je gebruik en overschot waarbij de berekeningen voor een aantal aanbieders eruit komen.

Ik vul altijd mijn gegevens in en dan maakt het systeem een berekening en dan staan de aanbieders op een rijtje maar is het probleem dat het niet werkt als je meer teruglevert dan je afneemt?

Reputatie 5
Badge +3

Die Excel zul je zelf moeten maken. Nodig zijn daarvoor de gasprijs, terugleververgoeding en eenmalige welkomsaanbieding.

Is natuurlijk een boel werk om alle ruim 50 maatschappijen er in te zetten. Niet iedereen is even handig met het programma. Ik heb de berekening zonder Excel gedaan en dan met 5 maatschappijen die er al een beetje uitsprongen. Het gaat natuurlijk ook niet om de laatste €5 per jaar. In het lijstje van A. Deen zijn er al velen failliet.

Zoals A. Deen schreef gaat het om wanneer je meer terug levert dan afneemt.  Welke maatschappijen springen er dan uit? Bondmaker noemt ze niet.

@L. Franken Volgens mij staat het hier wel allemaal bij, https://www.klimaatgids.nl/zonnepanelen/salderingsgrens-en-terugleververgoedingen-per-leverancier

Reputatie 5
Badge +3

Leuke site @A. Deen , maar er staat:

Laatste update: 10 april 2019

Je zult toch verder moeten zoeken naar de actuele prijzen. Volgens mij via gaslicht.com vind je ze wel. Kost alleen even wat uitzoekwerk.

Leuke site @A. Deen , maar er staat:

Laatste update: 10 april 2019

Oeps.

Reputatie 5
Badge +5

@L. Franken 
Een methode om daar redelijk snel achter te komen is te kijken bij een energie vergelijker als gaslicht.com
Als je daar je gegevens invult komen de goedkoopste vanzelf boven drijven, deels door welkom bonussen en deels door de terug lever vergoeding.
Veel energie maatschappijen geven nog steeds tussen de 5 en 8 cent, sommige al weer 10 cent, maar er zijn ook een paar die met de energieprijzen mee omhoog zijn gegaan.
Met mijn overschot van 2500 Kwh kwam ik de volgende tegen
Budget Energie 37,60 cent
Innova Energie 34,08 cent
Gewoon Energie 34,08 cent
Hem Energie 18,82 cent.
Daar zitten een paar kleintjes bij, en we weten inmiddels ook dat daar risico's aan kunnen zitten.
Budget energie pakt voor mij het voordeligste uit, zelfs met de hoge tarieven van dit moment ben ik nauwelijks duurder uit als ik nu zou overstappen.
Dat is dan incl 1500 m3 gas.

Dank, dank voor deze info. De komende tijd kan ik dit uitzoeken. Mijn contract bij Pure-energie loopt half februari af.

Reputatie 5
Badge +3

@Free Spirit 

Dat klopt niet wat je hierboven stelt. Er is geen enkele energiemaatschappij die meer dan 15 cent terugleververgoeding geeft. Als je er een vind die 8 a 10 cent bij nieuwe contracten geeft ben je spekkoper.  Waar jij mee in de war bent is de beschrijving van de maatschappijen. Ze geven hetzelfde als de kale energieprijs. En niet inclusief alle heffingen.

Reputatie 5
Badge +5

@basic , deze bedragen vanmorgen nog gezien bij gaslicht.com
Tip: ga zelf wat aanvragen doen en kijk naar de specificaties.
Ik heb aangegeven 2100 Kwh gebruik en 4600 Kwh terug levering.
Netto -2500 Kwh à 37,6 cent bij Budget Energie.

Reputatie 5
Badge +3

Budget energie is geen sinterklaas. Ze kopen in voor 5 a 7 cent. Misschien nu wat meer. Ze zouden de volgende zijn die failliet gaat als ze jou 37 cent geven. No way.

Reputatie 5
Badge +5

En heb je de moeite genomen om het zelf uit te proberen op de vergelijkingssites?
Kennelijk niet.
Het tarief is kennelijk aan dag schommelingen onderhevig, er stond nu 35,8 cent.
Veel maakt het niet uit, hierbij de kopie.

Leveringskosten Budget Energie
Laatste prijswijziging: 30-12-2021
De kosten voor het leveren van energie door Budget Energie.
  • Teruglevering tarief excl. btw 0-20000 kWh 
    -2500 kWh  35,80 c  € -895,00
  • Vaste leveringskosten  
     € 64,87
Maximale leveringsgrens van dit product is 20000 kWh.
Leveringskosten overheid
Kosten bepaald door de overheid en (bij hetzelfde verbruik) per energieleverancier gelijk.
  • Overheidsheffingen 0-10000 kWh 
    0 kWh   8,14 ct   € 0,00
  • Vermindering energiebelasting    € -824,77
De 'vermindering energiebelasting' is een vast bedrag wat u terug krijgt van de overheid. Deze ontvangt u als uw leveringsadres bestemd is om te wonen, werken of een andere verblijfsfunctie heeft.
Netbeheerkosten Liander
De regioafhankelijke netbeheerkosten worden jaarlijks door de netbeheerder in de betreffende regio bepaald en blijven ongewijzigd bij de overstap naar een andere leverancier. Op de netbeheerkosten kan niet bespaard worden.
Type aansluiting: Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)
  • Vastrecht transport  
     € 21,77
  • Capaciteitstarief  
     € 190,79
  • Periodieke aansluitvergoeding  
     € 25,57
  • Meterkosten  
    € 37,54
Totaal netbeheerkosten
€ 275,68
Totale jaarkosten stroom incl. btw
− € 1379,23
Stroomtarief (all-in)
Leveringskosten tarief : 51,46 ct. (0 - 10000 kWh)
Teruglevering tarief excl. btw:  35,80 ct. (0 - 20000 kWh)
Reputatie 5
Badge +5

Oh, ja, ze kopen niet meer in voor 5 a 7 cent, je loopt wat achter.

Reputatie 5
Badge +3

@Free Spirit 

Het klopt toch wat je zegt.

Bij Budget energie is de teruglevering:

Lever je meer energie terug dan je verbruikt? Dan wordt het overschot uitbetaald tegen het kale leveringstarief per kWh, exclusief btw.

Als je dan een tarief hebt van 51 cent, kom je op zo'n hoog bedrag uit. Ik heb nog een leveringstarief van om/nabij die 7 cent.

Reputatie 5
Badge +5

Ja ik ook zoiets, maar ik betaal dan ook nog het tarief van 6 maanden terug.
Maar als ik op dit moment moest kiezen tussen 7 cent en 35 cent is de keuze snel gemaakt.
Op jaarbasis een verschil van 700 euro voor mij.

Reputatie 5
Badge +3

Het zou leuk zijn als je geen gas nodig had voor die megaprijs. Ik vermoed dat dit wel eens gauw over zal zijn. Het betekent dat de wet en regelgeving niet goed is. De energiemaatschappijen zitten er waarschijnlijk niet mee. De netwerkmaatschappijen des te meer.

het lukt niet om de teruglevering bij Budget in te vullen.  Kan iemand mij de juiste link sturen zodat ik ook zo'n berekening kan maken Free spirit

Tot nog even gezocht. Er staat een voorbeeldberekening.  Het teruglevertarief is max 7 cent. 

https://www.budgetthuis.nl/energie/groene-stroom/terugleveren-salderen

Reputatie 3
Badge +4

Tot nog even gezocht. Er staat een voorbeeldberekening.  Het teruglevertarief is max 7 cent. 

https://www.budgetthuis.nl/energie/groene-stroom/terugleveren-salderen

Let op: Voor dit rekenvoorbeeld zijn fictieve tarieven gebruikt.

Ik zit bij Budget en krijg die 7 ct, omdat ik een vast contract heb tm juli as.  Echter als ik in juli een nieuw contract zal moeten aangaan, verandert de kale kWh prijs. De ‘kale’ terugleververgoeding zal dan dus veranderen. 1000 kWh overproductie levert mij nu 70 euro op en na augustus mogelijk wel 350 euro bij een, stel kale, kWh prijs van 35 ct

Reputatie 5
Badge +5

het lukt niet om de teruglevering bij Budget in te vullen.  Kan iemand mij de juiste link sturen zodat ik ook zo'n berekening kan maken Free spirit

Ik heb gekeken bij gaslicht.com en dan kun je het gewoon invullen.
Maar kijk ook bij de andere energie vergelijkers, met name de welkom bonus kan veel uitmaken.

Reputatie 3
Badge +4

Ik merk dat, indien je geen gas afneemt, Budget veelal niet meer in de lijst van aanbieders verschijnt. Nieuwe trant?

Volgens gaslicht.com is eneco voor mij de beste aanbieder.  Ons huis gebruikt alleen elektra. Afgelopen jaar had is flink wat kWh over.  Bij eneco levert dat elke maand 150 euro op . Bedankt voor alle reacties

Volgens gaslicht.com is eneco voor mij de beste aanbieder.  Ons huis gebruikt alleen elektra. Afgelopen jaar had is flink wat kWh over.  Bij eneco levert dat elke maand 150 euro op . Bedankt voor alle reacties

We begonnen deze discussie toch ooit omdat u aangaf dat vergelijkingssites voor u niet zouden werken. Wat is er dan veranderd waardoor het nu dan wel werkt?

Reageer