Beantwoord

Energieafrekeningen variabele kosten 3x hoger dan vorige?

• 18 January 2019
  • 9 reacties
  • 371 Bekeken

Enkele vragen omtrent mijn eindafrekening;

• Betaal ik mijn termijn vooruit of achteraf? Het zijn toch voorschotten....dus vooraf.

• Vorige energieleverancier EnergieFlex; totaal variabele kosten Gas opgebouwd uit variabele toeleveringskosten 64,19, provincietoeslag 0,00, energiebelasting 53,48 en opslag duurzame energie 5,87
Gedurende de termijn van 22 juli t/m 1 november 2018. Bij de eindafrekening nog tegoed van 152 euro...... waar we naar kunnen fluiten.

Innova eindafrekening: (door overname van EnergieFlex daarna, omdat ik vrij kan gaan overgestapt naar Oxxio)

Termijn 1 november / 11 januari 2019

• Variabele kosten gas 192,98, Provincietoeslag 14,83, Energiebelasting 164,17 en opslag duurzame energie 20,07
Dat is grofweg het drievoudige in een veel kortere termijn.

hoe is dit te rijmen?

Dat is toch allemaal niet te volgen of is dat de bedoeling!
icon

Beste antwoord door Edwin100 18 January 2019, 22:02

Bekijk origineel

9 reacties

Gaat dit wel over dezelfde dezelfde hoeveelheid gas?

Badge
Je termijnbedrag is inderdaad een voorschot. Dat woord heeft echter geen betrekking op vooraf of achteraf betalen voor een bepaalde maand. Je betaalt termijnbedragen als voorschot voor de jaar- of eindafrekening.

Bij de meeste energieleveranciers betaal je de termijnbedragen over de voorgaande maand, maar niet bij allemaal. Dat kun je het beste bij de leveranciers in kwestie navragen.

Wat betreft het verschil in variabele kosten: de eerste periode (ruim drie maanden tussen 22 juli en 1 november) was een behoorlijk warme periode. De tweede periode (ruim twee maanden tussen 1 november en 11 januari) was een stuk kouder. Het verbruik is dan doorgaans veel hoger, waardoor de kosten ook behoorlijk kunnen verschillen.

Ik zou je adviseren om het verbruik op beide rekeningen met elkaar te vergelijken, en controleer ook vooral even de meterstanden. Als die geschat zijn, kunnen er ook grote verschillen ontstaan.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb dezelfde situatie en schrok ook even van de eindafrekening van Innova.

Bij mij is het duidelijk het verschil in gebruik van de hoeveelheid gas en de hoeveelheid stroom.

Het is donkerder en kouder in november en dan verbruik je meer.

Daarnaast had Energieflex veel lagere tarieven volgens je contract en gebruikte Innova de variabele energietearieven die zij mogen vragen voor een klant zonder contract.

Ook mijn energieverbruik is na plaatsing van een slimme meter 3x hoger!

Heb gelezen dat dit onderwerp een jaar geleden ook al speelde en dat is vast komen te staan dat sommige slimme meters (ondanks hun ijking) onjuist registreren.

Heb evenwel nergens gelezen wat daar aan te doen is. Kontakt met energiebeheerder en energieleverancier levert niets op.

Iemand een idee hoe dit varkentje te wassen?
Reputatie 7
Badge +5
Zelf een meteronderzoek aanvragen bij b.v. Enexis: https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/problemen-met-de-meter/meteronderzoek-aanvragen

Mocht je bij een andere netbeheerder zitten, verwacht ik dat zij ook dit soort regelingen hebben. @Warlicht
Dank, inmiddels een scanonderzoek bij Nuon aangevraagd. eerst mogelijke datum? 20 maart!!!
Heeft iemand ervaring met de plaatsing van een tweede meter, maar dan een draaischijfmeter met terugstroom regeling?
Heeft iemand ervaring met de plaatsing van een tweede meter, maar dan een draaischijfmeter met terugstroom regeling?

Weet je zeker dat er überhaupt nog nieuwe draaischijfmeters geplaatst worden.
Neen, dat weet ik niet. Waarschijnlijk niet. Wel zijn er gereviseerde, niet officieel geijkte, draaischijfmeters te koop. Ik wil er één naast mijn ‘slimme’ meter plastsen om hde veebtuiksmeting van de dlimme meter te controleren.

Het is opnieuw een poging om Liander te overtuigen. Tot dusver vind ik daar weinig gehoor en begrip.

Reageer