Energiebesparingstip

• 14 March 2022
  • 28 reacties
  • 518 Bekeken

Duurzaam koken, in het boek van Pierre Wind staan verassende tips. 

Het boek heet De ecokeuken van wind. 

Ook een ecostoof of handdoek helpen om energie te besparen, dit kan ook prima met bieten, peulvruchten en soep.

Lokaal en seizoensgebonden eten is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor de wereld. 

28 reacties

Badge

Zeker is dit een goede oplossing. Een alternatief is een thermospan zoals die in Japan en de VS gebruikt worden. Zoek bij Amazon.com op “vacuum heat insulation cooker”. Je moet ze wel van ver slepen omdat ze hier niet te krijgen zijn, maar ze werken puik.

Reputatie 5
Badge +3

Als je weet dat een gemiddeld huishouden ca. 37 m³/jaar aan gas voor koken nodig heeft en koken op inductie met ca. 175 kWh een heel stuk (ongeveer -50%) energiezuiniger is dan kan je eventuele uitgaven om extra energie te besparen (hoeveel eigenlijk?) daarmee vergelijken. (Bron: atag - gas of inductie verwijst naar milieucentraal). - Het energieverlies bij inductiekoken is ca. 10 - 20% (= 17,5 - 35 kWh/jaar) en alleen daarop kan je nog een beetje besparen, misschien de helft?

Reputatie 5
Badge +3

Binnenkort geeft ons de regering (gouden) tips om gas te besparen:

“Zaterdag start wel een campagne op radio en tv met tips voor huishoudens en bedrijven om hun gasverbruik onder controle te houden.”

Uit een nieuwsartikel van vandaag:

Duitsland en Oostenrijk activeren gasnoodplan, Nederland wacht af

want NL heeft nog iets achter de hand . . .

Reputatie 5
Badge +5

Binnenkort geeft ons de regering (gouden) tips om gas te besparen:

“Zaterdag start wel een campagne op radio en tv met tips voor huishoudens en bedrijven om hun gasverbruik onder controle te houden.”

Uit een nieuwsartikel van vandaag:

Duitsland en Oostenrijk activeren gasnoodplan, Nederland wacht af

want NL heeft nog iets achter de hand . . .

want NL heeft nog iets achter de hand . . .  De Noordzee? en/of Groningen?

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber schreef:want NL heeft nog iets achter de hand . . .:

Alles in flessen/tanks en bussen

Aanstekergas, campinggas, campingwinkels met gasflessen.

En wat dacht je van die koe in de tuin met zijn biogassen.

Eten al dagen haché en Bruine bonen en proberen om de koe iets te ontlasten.

moet alleen nog iets bedenken om het produktief te maken.

Reputatie 5
Badge +3

De rijksoverheid heeft revolutionaire en verrassende bespaartips gepubliceerd!

"Zet ook de knop om!

De gebruikte gasprijs bij de berekeningen is € 1,74/m³ - YMMV

Reputatie 5
Badge +5

Dank @Darkfiber  Ik ben langzamerhand klaar met de mooie verhalen. Een expert gaf aan dat ik 50 euro/jaar (aan gas) kon besparen als ik de buitenmuur zou isoleren. Ik was toen al met de 'laatste loodjes' bezig, maar dit vond ik te weinig rendement. Elk voordeel heb zijn nadeel, hoor ik ergens gonzen. Ik ben opgegroeid op het platteland en stadse problematiek is soms wat lastiger te begrijpen.

Tijdlang ben ik wat milieu bewuster bezig geweest en gericht op zuiniger/bezuinigen/besparen. Mijn diesel auto laten eco tunen (450 euro), rijdt nu 1 op 25, al jaren. Meteen de roetklep uit de software laten schrijven. Zou (mij) veel geld kosten, als dat ding kapot zou gaan. Benzine rijden zou onrendabel voor mij zijn en 2e hands elektrisch toen nog niet voorradig. Let de overheid op dit soort zaken? Nou nee ...iedere diesel is een diesel, dus die worden steeds zwaarder belast. Economisch wordt alles duurder. Wat doet de overheid feitelijk: stimuleren om meer geld uit te geven en/of helpen bij besparen, ‘de knop om’ stimuleren. Beide is echt (op hele lange duur) niet ten gunste van de consument. Hoe dan ook levert die in op kapitaal/geld en moet/gaat doen aan gedragsaanpassing. Dat laatste is ook een (enorme) vorm van energie verlies. Consument kan, denk ik maar 2 dingen doen. Ofwel meegaan in deze beweging ofwel zorgen dat je voldoende kapitaal hebt, krijgt of vergaard dat dit soort zaken er niet meer toe doen. In principe wordt de laatste beweging ook gestimuleerd. Mensen willen/kunnen bijna niet meer werken voor een klein of gemiddeld salaris. Het loont bijna niet, om de kosten te blijven betalen. Daarmee wordt de maatschappij feitelijk schraler en egocentrischer. Rijk wordt rijker en arm afhankelijker van maatregelen. Het aantal excessen in de maatschappij neemt merkbaar toe.  De knop moet inderdaad op een bepaalde manier om.

MvG RonaldD

Reputatie 5
Badge +5

De rijksoverheid heeft revolutionaire en verrassende bespaartips gepubliceerd!

Revolutionair ??? Wat is nieuw?

Reputatie 6
Badge +4

Ik mis nog de revolutionaire tip (die ik zelf niet op zal volgen) om maar 1x in de week te douchen (niet meer dan 5 minuten natuurlijk) en 1x in de week schone (onder)kleding. Oh oh wat zullen we allemaal lekker fris ruiken.

Ik houd dan wel de minimaal 1,5 mtr regel in stand, dus ook goed om Corona besmettingen te voorkomen.

Meteen na het avondeten je bed inkruipen is ook nog een tip die ik iedereen mee wil geven.

Reputatie 7
Badge +6

@Mazzel, wij hoeven al die dingen niet te doen en hebben het lekker warm in huis. Heb jij dat voor jezelf nog niet ontwikkeld? Ze lopen nou toch bijna een jaar of zes al te zeggen dat de gaskraan in Groningen dichtgaat. In juli 2018 waarschuwde Trump nog dat Rusland de gaskraan naar Europa wel eens dicht kan draaien. Kijk wat nu gebeurt met de gasprijzen. Wij hebben daar al op ingespeeld, nog maar 300m3 gas per jaar en dalende. Bij ons blijven de binnendeuren gewoon open.

Reputatie 6
Badge +4

Nou @Jan ik schrijf al dat ik zelf mijn tips niet op ga volgen. En eerder schreef ik al dat ik verhuisd ben naar een nieuwbouw appartement. Dus geen gas, 3 dubbel geïsoleerd, vloerverwarming, warmtepomp enz. Dus ook ik heb het heerlijk warm zonder dat verwarming überhaupt nodig is.

Reputatie 5
Badge +5

Alle besparingen even opgeteld. Zelfs zonder zonnepanelen krijg ik dan al geld terug!!

Ik kan nu de BIO koe die in mijn tuin lekker staat te Biogassen, lekker opeten en is er gelijk weer ruimte om op de bemestte grond, (Belgische) Hollandse Aardbeien te planten: milieu probleem aangepakt, vleesoverschot opgegeten, eigen moestuintje en ga zo maar door.

Hoeveel ambtenaren😴 zouden er  Zet ook de knop om aan gewerkt hebben, om deze oude biokoe nu uit de sloot te trekken?👎

Reputatie 7
Badge +6

Oei @Mazzel ik voer wel mijn ideeën uit. Was jouw investering ook onder de €500?

Ja @Gebruiker1644596728 ik ben er ook bang voor dat ze dezelfde adviezen van na de oliecrisis gaan herhalen, 's nachts een graadje lager, 's avonds gordijnen dicht, gordijnen niet over maar op de vensterbank, isolerende folie achter de radiatoren, ledlampen, je energieverbruik bijhouden, enz. Ik vind die adviezen dan zo verwarrend want die hebben wij in ons huis al wel dertig jaar geleden ingevoerd, moeten deze adviezen daar dan bovenop of kan je het zo laten. Want dan hebben we er niet veel aan.

Reputatie 6
Badge +4

Nee, @Jan mijn investering was zelfs niet onder de € 500.000,-. Maar dat had ik graag over voor de toplocatie en het ruime, luxe appartement.😉 

Reputatie 7
Badge +6

Wow, dat is een beetje veel.

Ik moet nu ook een investering gaan doen, ben zonnepanelen aan het uitzoeken. De gemeente houdt een aktie voor wie wil. Mijn jaarverbruik is 2500kWh en daar betaal ik dit jaar in totaal €379 voor. Maar in de folder geven ze €869 besparing per jaar bij de hoeveelheid panelen voor 2500kWh per jaar. Ze hebben dan natuurlijk het toptarief genomen. Je kon vragen stellen tijdens de webinar maar tijdens de lezing hadden ze dat uitgezet omdat het anders teveel afleidde. Schiet ook niet op. Met BTW terug zou de investering €3500 zijn voor 8 panelen. 

Maar als ik ze heb wil ik inductie gaan koken en een elektrische boiler voor warm water. We hadden zo'n ding in Frankrijk nieuw 100 liter voor €150. Die beviel uitstekend voor twee personen en logies. En dan wil ik ook wel royaler doen want nu is alles op z'n zuinigst conform de oliecrisis adviezen uit de jaren '70. Dus m'n jaarverbruik zal een stuk stijgen, wellicht 10 panelen nodig.

Heb een dakvlak mooi op het zuiden 8 meter lang. Dus twee rijen van vijf passen prima. In de winter heeft de onderste 1 meter schaduw van het dak van de buurman. Daar moet ik dan boven zitten. Er is hier ook de regeling dat je een overschot aan productie aan iemand anders kan geven. Kan je nog wat bijverdienen ermee.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan , Je kunt beter wat meer leggen dan geadviseerd wordt . Heb ik ook gedaan met de gedachte dat stroom vermoedelijk wel duur blijft en mogelijk nog duurder wordt . Daarnaast zal het stroomverbruik naar verwachting fors hoger worden als we in de toekomst elektrisch gaan koken en rijden en eventueel ook nog verwarmen . Bedenk ook dat het piekvermogen bijna nooit gehaald wordt . Met meer panelen komt er op minder gunstige momenten toch ook wat meer binnen. 

Reputatie 5
Badge +5

@Jan  Ik moet nu ook een investering gaan doen, ben zonnepanelen aan het uitzoeken.

Als je terug zoekt/lees op Topic Zonne-energie stel je vragen.

Heb ik en anderen ook een aantal ervaringen en offertes belicht.

Anders gaan de verschillende Topics in elkaar smelten en misschien voor de andere Forumleden, onoverzichtelijk worden.

gaan we daar verder.

Reputatie 7
Badge +6

Heb je gelijk in , @Gebruiker1644596728 . Meestal verplaatsen de moderators de berichten dan . Alleen doen ze in het weekend niet veel . 

Reputatie 7
Badge +6

Ja @E.T. Wiersum, dat wou ik ook doen, een paar meer nemen. Want later nog extra panelen nemen is duurder. Dan hoef ik niet meer elke keer m'n computer uit te zetten als ik even iets anders ga doen. Ze hebben zo'n tabel in de brochure dat hun 8 panelen 2500kWh per jaar leveren gemiddeld. Maar er komt nog een adviseur kijken. Die kan pas eind juni, dus het duurt nog even.

Zal ik doen @Gebruiker1644t96728, bij die draad kijken en nog eens lezen en daar vragen stellen. Het was hier slechts aan @Mazzel zeggen welke investeringsplannen er zijn, niet een vraag of zo.

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldD

De echte en vooral revolutionaire bespaartips komen natuurlijk niet/nooit van de overheid
(was ook een grapje😉).

Vandaag wel 11 verrassende bespaartips in NRC - voor de overheid?! -had ik zelf niet zo kunnen bedenken.

Maar serieus: Alleen mensen het een olifantengeheugen kunnen zich nog aan de tips van de eerste? energie/oliecrisis herinneren, dus de oude tips nog een keer “opwarmen” kan geen kwaad.

Reputatie 5
Badge +3

Leuk zo'n tip die achter een betaalmuur zit.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb de NRC, maar je mist niks met deze zogenaamde tips… 😊

Ik heb de NRC, maar je mist niks met deze zogenaamde tips… 😊

Misschien is het tijd voor een heruitgave van de Vrekkenkrant. Daar stonden echt goede tips in zoals de 'huiszak'.

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb vandaag de "stroomslurpende” beltrafo in de nieuwe! groepenkast stilgelegd (ca. 4,5W continu - werd minimaal 35 °C warm) - jaarverbruik ca. 40 kWh!! voor het niksen.

Een draadloze deurbel (met 2 ontvangers) doet het nu zonder noemenswaardig sluipverbruik, een keer in de 2-3 jaar de batterijen vervangen á max. € 2,- = “stroomkosten” < € 1 per jaar. 

@Darkfiber 
Ik heb nog zo'n model 1950 aan de muur zitten met een plingplong bel.
Heb wel eens gelezen, dat mensen op die plek een stopcontact zetten en er een geschakelde voeding in doen van 9V met een paar diodes om het weer op 8V te krijgen.

Raar eigenlijk dat fabrikanten van deze apparaten niet verder zijn gekomen dan de ringkern trafo, die veel zuiniger is. En eigenlijk is dat ook te modern.
De geschakelde voeding heeft ook een slecht imago omdat ze om de 5-10 jaar stuk gaan.
Iets wat in een meterkast absoluut niet mag voorkomen.

Reageer