Energiebesparingstip

• 14 March 2022
  • 28 reacties
  • 518 Bekeken

Duurzaam koken, in het boek van Pierre Wind staan verassende tips. 

Het boek heet De ecokeuken van wind. 

Ook een ecostoof of handdoek helpen om energie te besparen, dit kan ook prima met bieten, peulvruchten en soep.

Lokaal en seizoensgebonden eten is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor de wereld. 

28 reacties

Achteraf gezien was de deurbel in de vorm van een bel niet eens zo gek. eigenslijk zelfs geniaal en heel energiezuinig. Maar alles wat electrisch kon werd op een gegeven moment electrisch. Ik zie het al zo voor me in Downton Abbey, waar mr. Carson met lede ogen aanziet hoe weer zoiets moderns geïnstaleerd moet worden...

Reputatie 5
Badge +3

@Wortelstamper De conventionele beltrafo's zijn wel een klein beetje “moderner” geworden met 3 secundaire spanningen van 8, 12 en 24 V voor de andere, nog modernere gadgets van Nest & Co., maar natuurlijk niet zuiniger, helaas.

Reputatie 5
Badge +3

Nog een aanvulling op de orde van grootte van de mogelijke energiebesparing bij het koken:

Een ecostoof (voor één pan) kost ca. € 99,- (bij BudgetEnergie krijg je nog € 10,- korting)

Als je op je energieverbruik voor het koken ca. 10% zou kunnen besparen (dat is veel!)
kan je bij een gemiddeld verbruik van 37 m³ gas of ca. 300 kWh stroom ca. 3,7 m³ gas of ca. 30 kWh stroom kunnen besparen. - Tvt op dit moment ca. 10-12 jaar, maar of de ecostofzak zolang meegaat?

(Ik zou wat kunnen bedenken wat steviger en waarschijnlijk goedkoper is, maar het bestaat al sinds generaties, zoek maar met “hooikist”)

Reageer