Energiecollectief

• 6 December 2017
  • 18 reacties
  • 3138 Bekeken

Badge
Vorige week werd de uitslag bekend van de laatst gehouden energieveiling door de CB.
Wat bleek. De winnaar van het 1-jarige contract was in mijn geval ruim € 110 duurder (!) dan de goedkoopste aanbieder van de energievergelijker van de CB.
Waarom annuleert de CB in dit geval de veiling niet of laat een waarschuwing uitgaan om ook te kijken naar het resultaat van de vergelijker?
Jan de Wit

18 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Beste @J.H.A. de Wit, welkom bij de community. Ik heb je vraag doorgezet naar de collega die hier meer vanaf weet. Dank nog even voor je geduld!
Beste @J.H.A. de Wit,
Hoewel we altijd proberen om een goed bod binnen het Energiecollectief te krijgen, kan het zo zijn dat overstappen via de Energievergelijker in sommige gevallen voordeliger is. Het is dan ook het beste om ze beide te raadplegen. Goed dat je dat al gedaan hebt! Ook in de e-mails die we sturen aan de deelnemers van ons Energiecollectief communiceren we dat je altijd even kunt checken of je nog meer kunt besparen door over te stappen via onze Energievergelijker. Het is afhankelijk van de hoogte van het bod binnen ons Energiecollectief hoe groot dit verschil zal zijn.

Met zowel het Energiecollectief als de Energievergelijker kun je geld besparen op je energierekening. Door enkele belangrijke verschillen bieden wij ze toch allebei aan. In de lijst met veelgestelde vragen staat onderaan de vraag ‘Wat is het verschil tussen het Energiecollectief en de Energievergelijker?’. Daar kan je dus nog een wat extra informatie vinden: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/vergelijker/energiecollectief?mode=10
Ik hoop je vraag hiermee naar tevredenheid te hebben beantwoord.
Badge
Beste @Jacqueline J,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Het was mij ontgaan, dat onderaan in de bevestigingsmail over de winnaar van het Energiecollectief werd verwezen naar de Energievergelijker.
Beste @J.H.A. de Wit,
Hoewel we altijd proberen om een goed bod binnen het Energiecollectief te krijgen, kan het zo zijn dat overstappen via de Energievergelijker in sommige gevallen voordeliger is. Het is dan ook het beste om ze beide te raadplegen. Goed dat je dat al gedaan hebt! Ook in de e-mails die we sturen aan de deelnemers van ons Energiecollectief communiceren we dat je altijd even kunt checken of je nog meer kunt besparen door over te stappen via onze Energievergelijker. Het is afhankelijk van de hoogte van het bod binnen ons Energiecollectief hoe groot dit verschil zal zijn.

Met zowel het Energiecollectief als de Energievergelijker kun je geld besparen op je energierekening. Door enkele belangrijke verschillen bieden wij ze toch allebei aan. In de lijst met veelgestelde vragen staat onderaan de vraag ‘Wat is het verschil tussen het Energiecollectief en de Energievergelijker?’. Daar kan je dus nog een wat extra informatie vinden: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/vergelijker/energiecollectief?mode=10
Ik hoop je vraag hiermee naar tevredenheid te hebben beantwoord.

Wat mij opvalt is dat U de mailschrijver met "je" aanspreekt. Netter zou het zijn als U, en dat geld voor iedereen van de Consumentenbond, briefschrijvers, mail gebruikers aanspreekt met U. Is wel zo netjes.
Succes ermee.

met vriendelijke groet,

J. Grent
Badge

Hallo Allemaal, bijna was ik erin getrapt, de laatste energiecollectief aanbieding van de Consumentenbond e.a. oktober 2020. Budget Energie was de duidelijke winnaar voor mij, zowel voor één als voor  drie jaar en het aanbod zou Duurzaam en Groen zijn. Gelukkig het toch nog even na gekeken. Blijken ze bijna de slechtste aanbieder te zijn met een score van 3,7. Hoe kan dit in hemelsnaam. Heeft iemand zitten slapen of is mijn CB toch niet zo onafhankelijk als ik al bijna 40 jaar tegen iedereen zeg.

Met vriendelijke groet,

1. Steenvoorde

@J.L. Steenvoorde Volgens mij is er sprake van verschillende criteria. Heeft u gekeken wat het criterium is voor de selectie voor het energiecollectief en welke score bedoelt u überhaupt?

Badge

Beste A. Deen,

De criteria zijn heel duidelijk en opgesteld door o.a. de CB zie Consumentenbond Groene Energie. Budget Energie  levert de z.g. Sjoemelstroom,  stroom welke is vergroend met aangekochte certificaten. Vandaar het erg lage cijfer van 3,7

Met vriendelijke groet, Jack Steenvoorde

Beste A. Deen,

De criteria zijn heel duidelijk en opgesteld door o.a. de CB zie Consumentenbond Groene Energie. Budget Energie  levert de z.g. Sjoemelstroom,  stroom welke is vergroend met aangekochte certificaten. Vandaar het erg lage cijfer van 3,7

Met vriendelijke groet, Jack Steenvoorde

OK, en wat was dan het criterium voor de keuze van het energiecollectief?

Badge

Zoals gesteld, duurzaam, groen en tegen de laagste prijs!

Zoals gesteld, duurzaam, groen en tegen de laagste prijs!

Oh andersom dus, en wat waren dan de criteria achter die 3,7?

Badge

En dat staat dus op Consumentenbond Groene Energie!

En dat staat dus op Consumentenbond Groene Energie!

Daar zal de laagste prijs geen rol spelen dus blijkbaar geeft dat de doorslag. Het zijn ook tegenstrijdige criteria en you can't have it all.

Badge +8

Hallo Allemaal, bijna was ik erin getrapt, de laatste energiecollectief aanbieding van de Consumentenbond e.a. oktober 2020. Budget Energie was de duidelijke winnaar voor mij, zowel voor één als voor  drie jaar en het aanbod zou Duurzaam en Groen zijn. Gelukkig het toch nog even na gekeken. Blijken ze bijna de slechtste aanbieder te zijn met een score van 3,7. Hoe kan dit in hemelsnaam. Heeft iemand zitten slapen of is mijn CB toch niet zo onafhankelijk als ik al bijna 40 jaar tegen iedereen zeg.

Beste @J.L. Steenvoorde, in het Energiecollectief kijken we alleen naar het product dat wordt aangeboden. Dat heeft als minimale eis 100% duurzaam opgewekte stroom uit Europa voor de 1-jarige contracten en 100% duurzaam opgewekte stroom uit Nederland voor de 3-jarige contracten.

Voor het duurzaamheidsonderzoek kijken we naar het bedrijf: 
- waar investeert het in (het kan zijn dat een leverancier Hollandse windstroom als product levert maar tegelijkertijd investeert in een kolencentrale, dat wordt dus negatiever beoordeeld)

- wat produceert hij (ook hier kan het zijn dat groen en grijs naast elkaar geproduceerd wordt)

- wat levert het (en daarbij kijken we dus ook naar hoe groen ze zijn. Hollandse groene stroom wordt iets beter beoordeeld dan Europese, biomassa wordt negatief beoordeeld etc.)

De Consumentenbond informeert en zorgt ervoor dat consumenten een weloverwogen en bewuste keuze kunnen maken. Wij maken die keuze niet voor hen, maar bieden wel alle informatie. Consumenten die duurzaamheid heel belangrijk vinden kunnen kiezen voor een 3-jarig contract uit ons collectief of naar de Energievergelijker gaan waar alle uitkomsten van het duurzaamheidsonderzoek in worden weergegeven.

@J.L. Steenvoorde dus blijkbaar toch niet zo goed gekeken naar de verschillende criteria?

Reputatie 1
Badge +1

Voor mij geldt hetzelfde, ik denk dat de informatie richting consument voor wat betreft selectiecriteria dan wel iets duidelijker mag. Het maakt mij oprecht niet uit of het “groene energie uit nederland” of elders uit europa komt, maar wél of de maatschappij de consument voor de gek houdt door deze energie aan te bieden, terwijl ze langs de andere kant niets doen om hieraan bij te dragen

Misschien eerder een filteroptie ‘groene energie gekocht en aangebode dmv certificaten” en “ zelf opwekken en investeren”. Dit komt kennelijk op hetzelfde neer en is wel duidelijker voor de comsument.

dank voor de uitleg!

Ik had laatst een item gezien dat groene energie überhaupt een beetje anders is dan we denken. Omdat onze energie een mix is tussen alle soorten, of het nu grijs of groen is. Daarnaast wordt er leuk gezegd “groene stroom” maar dit gewoon grijze stroom te zijn met een duurzaamheidscertificaat welke is overgekocht.

Vandaag was het in het nieuws, dat ze meer kolen zijn gaan stoken omdat o.a. het gas te duur is.
We gaan massaal over op stroom in plaats fossiele brandstoffen.

Ik geloof de kletspraat van energie verkopers niet.

Ze hebben hier ook een nieuwe hobby.
Het zoeken naar zieke bomen, om die te versnipperen voor groene energie.
Vroeger hadden we een bomendokter en een bioloog in de gemeente.
Nu een versnipperaar voor bomen.

Vandaag was het in het nieuws, dat ze meer kolen zijn gaan stoken omdat o.a. het gas te duur is.
We gaan massaal over op stroom in plaats fossiele brandstoffen.

Ik geloof de kletspraat van energie verkopers niet.

Mag ik vragen wát je dan niet gelooft? De prijzen van verschillende energiebronnen zijn wereldmarktprijzen, daar valt weinig aan te verhapstukken anders dan waar vraag en aanbod iedere dag opnieuw op uitkomen.

Reageer