Energiecollectief 2021

• 29 May 2021
  • 3 reacties
  • 222 Bekeken

Badge +1

Op vrijdag 29 mei 2021 mail gehad dat het aanbod Energiecollectief vertraagd is. Dit omdat de CB het voordeel wilt vergelijken met de nieuwste variabele tarieven per 1-7-2021.  Zo zou je een eerlijker beeld krijgen van je mogelijke besparing. Alleen in een aanbod wordt geen besparing afgesproken maar de nieuwe tarieven die dan voor 1 of 3 jaar vast staan. Ik wil die niet vergelijken met de (gemiddelde) variabele tarieven van een aantal grote aanbieders, maar met de (vaste) tarieven die ik nu betaal. Of met de vaste tarieven die mijn huidige aanbieder voor stelt voor de nieuwe periode. Of met de variabele tarieven van mijn eigen leverancier. Of met een ander aanbod. Alleen die tarieven kan ik nooit opgeven. Ik kijk daarom nooit naar het voorgespiegelde voordeel (besparing). Ook niet naar het maandbedrag. Het huidige maandbedrag kan wel gebaseerd zijn op een verbruik dat niet meer realistisch is. Bijvoorbeeld omdat wij door corona meer thuis zaten. 

Omdat ik nu moet kiezen heb ik besloten het aanbod van de Vereniging Eigen Huis te accepteren voor 1 jaar vast bij United Consumers. Ik ga voor elektra betalen € 0,08558 (normaal tarief) en € 0,06837 (dal tarief) per Kwh en voor gas € 0,29015 per m3. De vaste leveringskosten zijn € 0,3275 per maand zowel voor elektra als voor gas en bij beide ontvang ik na 1 jaar € 30,00 welkomstbonus. De bedragen zijn inclusief btw. Alleen deze tarieven worden contractueel afgesproken. De overheidsheffingen en netwerkkosten staan niet vast maar zijn bij elke aanbieder het zelfde. Nu kan ik zelf wel uitrekenen wat ik per maand moet gaan betalen en doe dat op basis van verschillende verbruiken. Dus stel dat ik veel elektra en gas verbruik en stel dat dit weinig is. Ook kan ik zo, door andere tarieven te gebruiken, makkelijk verschillen zien met mijn huidige tarieven en van andere aanbieders. Als die een lager tarief handteren voor elektra en gas maar hogere vaste leveringskosten, kan dit bij een lager verbruik toch onaantrekkelijker zijn. Die vaste leveringskosten tellen dan zwaarder. Zo ook als je naar een welkomstbonus kijk. Kortom zo kan iedereen zijn eigen berekeningen maken.

3 reacties

Als u een aanbod heeft, krijgt u daarbij toch hopelijk ook alle bijbehorende tarieven en kunt u die toch zelf vergelijken? Menigeen heeft spreadsheets alles zelf door te rekenen maar er zijn ook een hoop mensen die dat véél te veel gedoe vinden.

Badge +1

Helemaal mee eens. Maar ik heb juist geen aanbod (‘het aanbod Energiecollectief is vertraagd').

Ik heb ook nagevraagd.
Op 1 juli is het aanbod vervallen van VEH.
De CB doet dus niet mee dit jaar met mijn energie beurs.
Dan is het de afweging wat gaan de tarieven doen komende jaren.
Zo is het gas afgelopen jaar plm 10ct duurder geworden door belasting, daar helpt geen contract tegen.
Op dit moment gok ik op op 3 jaar Cool Blue. Ik denk nog kort over na.

Zit hier nog kansspel belasting op ⸮

Reageer