Na het EnergieFlex debacle van eind 2018 ben ik snel op zoek gegaan naar een nieuwe energie aanbieder. Ik vond een goed ogende kandidaat in Vandebron, als winnaar van het 1-jarig Energiecollectief van de consumentenbond.
Hierna word je altijd overladen door e-mails met allerhande info. Ik dacht dat ik me hier verder niet druk over hoefde te maken, want dit loopt meestal als vanzelf. Hoe fout kon ik zijn.
Het contract met Vandebron ging in op 14-12-2018. Op 15-12 kreeg ik een e-mail dat Vandebron op 4-12 een incasso was gestart om het eerste termijnbedrag te innen, maar dit was mislukt. (want ...redenen). Ik was niet op de hoogte van deze incassodatum. Hier heb ik ook geen mail over ontvangen. Wel een mail met allerhande links zodat ik allerlei zaken fijn zelf kon uitzoeken.
Verder is alles prima gegaan. Nooit meer problemen met de incasso. Nooit problemen met levering of service (service heb je ook niet nodig als alles vlekkeloos gaat). Tot het moment van de jaarafrekening. Na wat gepluis bleek dat de aangeboden korting (150 euro, behorende bij het eenjarige contract via het CB Energiecollectief. Na het inwinnen van informatie, en wat discussie is hier uitgekomen dat deze korting reeds bij deze eerste (en ook enige) mislukte incasso (dus al voordat mijn contract uberhaupt was ingegaan) al was vervallen.
Geen enkele coulance. Ik kon welgevoeglijk in de ** zakken.
Hebben meer mensen hier al mee te maken gehad?
Want om eerlijk te zijn. Na het hele EnergieFlex debacle en nu dit gebeuren met Vandebron, begin ik iedere energiemaatschappij, hoe groen, mooi, superservice, mooie reclames, aanbiedingen, wat voor pretenties dan ook, een beetje te zien als de budgetvliegers van deze wereld.. maak 1 fout, lees de kleine lettertjes niet, en je bent het haasje.
Het zijn vanaf nu echt energiecowboys, in mijn ogen. Oplettendheid is geboden. Het zou fijn zijn als de CB hier ook zwaarder op gaat wijzen.