Consumentenbond.nl

Energiecollectief aanbieding Vandebron - korting vervallen.

• 3 januari 2020
  • 13 reacties
  • 839 Bekeken

Badge +1

Na het EnergieFlex debacle van eind 2018 ben ik snel op zoek gegaan naar een nieuwe energie aanbieder. Ik vond een goed ogende kandidaat in Vandebron, als winnaar van het 1-jarig Energiecollectief van de consumentenbond.

Hierna word je altijd overladen door e-mails met allerhande info. Ik dacht dat ik me hier verder niet druk over hoefde te maken, want dit loopt meestal als vanzelf. Hoe fout kon ik zijn.

Het contract met Vandebron ging in op 14-12-2018. Op 15-12 kreeg ik een e-mail dat Vandebron op 4-12 een incasso was gestart om het eerste termijnbedrag te innen, maar dit was mislukt. (want ...redenen). Ik was niet op de hoogte van deze incassodatum. Hier heb ik ook geen mail over ontvangen. Wel een mail met allerhande links zodat ik allerlei zaken fijn zelf kon uitzoeken.

Verder is alles prima gegaan. Nooit meer problemen met de incasso. Nooit problemen met levering of service (service heb je ook niet nodig als alles vlekkeloos gaat). Tot het moment van de jaarafrekening. Na wat gepluis bleek dat de aangeboden korting (150 euro, behorende bij het eenjarige contract via het CB Energiecollectief. Na het inwinnen van informatie, en wat discussie is hier uitgekomen dat deze korting reeds bij deze eerste (en ook enige) mislukte incasso (dus al voordat mijn contract uberhaupt was ingegaan) al was vervallen. 

Geen enkele coulance. Ik kon welgevoeglijk in de ** zakken.

Hebben meer mensen hier al mee te maken gehad?

Want om eerlijk te zijn. Na het hele EnergieFlex debacle en nu dit gebeuren met Vandebron, begin ik iedere energiemaatschappij, hoe groen, mooi, superservice, mooie reclames, aanbiedingen, wat voor pretenties dan ook, een beetje te zien als de budgetvliegers van deze wereld.. maak 1 fout, lees de kleine lettertjes niet, en je bent het haasje.

Het zijn vanaf nu echt energiecowboys, in mijn ogen. Oplettendheid is geboden. Het zou fijn zijn als de CB hier ook zwaarder op gaat wijzen.

13 reacties

Is één mislukte incasso aanleiding om een beloofde bonus van €150 te schrappen? Dat is wel erg stijf. Stond dat in de voorwaarden?

Badge +1

Uit de voorwaarden die meegestuurd werden in de reactie van Vandebron, deze ochtend!

> Als nieuwe klant van Vandebron heb je recht op de aangeboden korting max. € 150,- bij een éénjarig >contract als je aan de volgende voorwaarden voldoet: 

>● Je hebt een nieuw energieleveringscontract van één jaar met Vandebron afgesloten. 

>● Je bent op basis van dat contract één jaar aaneengesloten beleverd door Vandebron. 

>● Je bent gedurende de looptijd van dat contract niet in betalingsverzuim geweest en hebt ten tijde van >het opmaken van de energienota (voorheen: jaarrekening) geen betalingsachterstand. 

Ik dacht toendertijd dat er weinig aan de hand was, aangezien ik netjes op 15 december een mail kreeg, met de mededeling dat het mislukt was. Er werd geen tweede poging tot incasso gedaan. En of ik het bedrag alsnog binnen 5 dagen kon storten. Dit is daarna op 17 december overgemaakt. Daarna de incasso data goed geregeld en geen problemen meer.

Dus ja, 1 mislukte incasso (de eerste zelfs ook nog.. ) en je bent de pineut bij ze. 20 minuten aan de telefoon met een helpdeskmedewerker heeft niets geholpen. Ze houden voet bij stuk. 

Ik vind het jammer. Ik kan mezelf niet permitteren om me hier verder heel erg druk over te maken. Maar het geeft wel aan hoe voorzichtig je met deze energie-toko’s moet zijn. Ik scheer ze nu inmiddels allemaal over 1 kam.

Badge +1

Oh ja

> In alle gevallen geldt: 

>● Je kunt deze actie niet combineren met andere acties van Vandebron of haar partners, behalve de >Vandebron vriendenkorting. 

>● Vandebron bepaalt of aan de actievoorwaarden is voldaan. De administratie van Vandebron is daarbij >leidend. 

>● Vandebron kan deze actievoorwaarden tussentijds wijzigen. 

>● In gevallen waarin deze actievoorwaarden niet voorzien, neemt Vandebron een beslissing. 

Je kunt dus lullen totdat je een ons weegt. Maar Vandebron is in deze de Energiecowboy. Klanten hebben geen poot om op te staan.

Het staat dus inderdaad in de voorwaarden. Nogal streng maar duidelijk. De enige mogelijkheid zou zijn de voorwaarde als onredelijk bezwarend te laten vernietigen maar dat lijkt mij niet kansrijk. Toch maar een wat coulantere leverancier zoeken of de volgende keer beter opletten.

Badge +1

Ik heb Vandebron laten weten dat ik het jammer vind dat dit zo moet lopen. Het is in mijn ogen onredelijk en ik ervaar het zelfs als beledigend. Ik werk hard en betaal mijn rekeningen. Dus bestempeld worden als iemand die betalingen verzuimt, doet zeer.

Van een service gerichte organisatie verwachtte ik coulance. Maar blijkbaar zijn ze dat niet!

Ik ben overgestapt naar een andere leverancier, en die stuurde me netjes een e-mail (tegenwoordig is dat ‘zwart-op-wit’) met daarin de harde incasso-datum. Niet, zoals Vandebron, een e-mail met links/zoek-het-zelf-maar-uit naar variabele web-content.

Vandaar mijn vraag. Hebben meer mensen dit al ervaren bij Vandebron? En de waarschuwing: kijk uit met ze! Want ze zijn snoeihard. Hoe mooi en groen ze ook reclame maken.

Reputatie 6
Badge +4

mijn ervaring met vandebron is dat ze elk jaar een mailtje sturen met daarin een nieuw voorstel voor een maandbedrag, in mijn geval al 3 jaar achter elkaar en bijna verdubbelt. Ik hoef elk jaar niks bij te betalen op de eindafrekening dus hoe ze dat berekenen is mij een raadsel. Maar goed, je krijgt die mail en kunt aangeven of je het wel of niet wilt accepteren, uiteraard accepteer ik dat al 3 jaar achter elkaar niet en toch presteren ze het elk jaar om dat nieuwe voorstel toch te gaan incasseren. En als dat gebeurt eerst weer bellen en de boel terug laten draaien, enorm veel gedoe.

En ze draaien om het probleem heen, geen idee wat de oorzaak is, maar rekenen kunnen ze niet en dat is het enige wat ze moeten doen. 

Mijn voornemen is dat dit de laatste keer was, groene energie (mijn reden voor vandebron) kun je tegenwoordig op meer plekken krijgen.

Badge +1

maar rekenen kunnen ze niet en dat is het enige wat ze moeten doen. 

Bedankt voor je antwoord.

Na het EnergieFlex gebeuren, hou ik alles zelf bij in een spreadsheetje, en ik weet altijd precies hoeveel ik in de plus of in de min sta, kwa termijnbedragen. Bij mij hoeven ze daar dus ook niet voor aan te komen. :-)

Maar het is inderdaad vervelend dat je dit ieder jaar opnieuw moet doen.

Pas op met het andere energieleveranciers. Want ik verwacht niet dat Vandebron de enige is die zo de handel bedrijft.

Het lijkt erop dat ik te maken heb met exact hetzelfde. Afgelopen week de jaarafrekening ontvangen en de €150,- korting was inderdaad niet verrekend. Dit heb ik vandaag voorgelegd aan Vandebron en mij werd aangegeven dat je 1x een betalingsverzuim mag hebben gehad. Aangezien het bij mij inderdaad de 1e incasso betrof had ik nog wat hoop. Na dit verhaal en wat speurwerk in mijn mail, ben ik bang dat de voorwaarden vorig jaar anders waren. 

Het is echter erg oneerlijk, omdat ze in de eerste maand op hetzelfde moment 2 termijnen afschrijven terwijl dit nergens staat aangegeven. Als ik dit had geweten, had ik ervoor gezorgd dat er genoeg saldo op mijn rekening stond.

Ik heb nog wel op de website van Vandebron gevonden dat de eerste betaling niet verplicht is en gestorneerd mag worden. In zekere zin is het mislukken van de eerste incasso hierdoor dus geen betalingsverzuim. 

Mocht hij mij lukken om alsnog de korting te verkrijgen, zal ik het zeker laten weten. 

Helaas heb ik mijn contract al verlengd bij Vandebron. Als ik dit had geweten, had ik dat zeker niet gedaan. Van dit soort zaken hou ik helemaal niet. Nette betalers worden behoorlijk gedupeerd zo.

Ik zie hier een systeem opduiken, waarna Vandebron succesvol probeert stiekem van de welkomstkorting af te zijn. Ze houden zich in de eerste maand niet aan incassoafspraken, vervolgens kan niet afgeboekt worden - voila, ze hebben hun “overtreding”.

hier mijn verhaal, net op klachtenkompas gezet:

Ik zie hier talloze klachten over het stiekem niet uitbetalen van de welkomstkorting.

Ik moest er na check eindafrekening ook zelf! achter komen.

Wat is er gebeurt:
Vandebron heeft zich in de eerste contractmaand niet aan de afgesproken incassodatum gehouden. Vervolgens zijn er betalingen door mij teruggeboekt en op de afgesproken datum weer overgemaakt.

Nu zegt Vandebron brutaal: U heeft niet op tijd betaald en dus geen welkomstkorting.

Door hun eigen slechte administratie proberen ze hiermee ook nog geld van de klant af te pakken. Een schande.

Ik wacht op reactie Vandebron en tot die tijd krijgt Vandebron geen geld totdat zij mijn een juiste afrekening gaan sturen.

Mij is ooit wel de beloofde “Vriendenkorting” door Vandebron geweigerd.

Na intensief heen en weer gemail heb ik die uiteindelijk toch gekregen, omdat ze van tevoren zelf hadden verzekerd dat ik die zou ontvangen. (“Zwart op wit”).

In het begin was dit een fantastisch idealistisch bedrijf, maar je zag de verharding gewoon toeslaan.

Laatst hoorde ik dat ze zijn overgenomen door Essent. Ik kan mij dat bijna niet voorstellen, maar het lijkt toch echt waar te zijn.

Momenteel zit ik bij Powerpeers en die hebben nog geen enkel minpuntje laten zien.

Reputatie 7
Badge +7

Vandebron is inderdaad vorig jaar november overgenomen door Essent. Nooit zou het groene Vandebron zich laten overnemen door een grote energiereus... totdat Essent met een zak geld langs kwam. Zo zit het met de principes bij het zaken doen. Er is totaal geen rekening gehouden met alle klanten die om principiële redenen naar Vandebrom zijn gegaan, ze zijn gewoon be……..  en het is duidelijk, er is meteen een andere wind gaan waaien, kennelijk geen groene. Groet Leo.

Badge

Hier exact dezelfde klacht, Mijn eerste betaling is gestorneerd omdat het een dubbele betaling betrof. Je betaald namelijk bij hen een maand vooruit. Ik was overgestapt per 1 februari 2019, maar kreeg de dubbele faktuur pas einde maand. Vervolgens ben ik weer overgestapt dit jaar op 30 december ( per 1 februari). Van de Bron echter heeft daar 2 februari van gemaakt. Resultaat … contract vast van 1 jaar kreeg een extra dag met nieuw tarief voor die dag. Een rommeltje op de eindafrekening. Het bedrag voor deze afgelopen maand februari werd afgeschreven eind januari en was niet het normale termijn bedrag. Dus heb ik het teruggeboekt. Andere reden was ook dat ik per februari bij hun was opgestapt. Mis ! … betalingsverzuim nummer 2 (vanwege die extra dag in februari) moest ik hem toch vooruitbetalen en dan zou ik eventueel binnen 8 ! weken een terugstorting mogen verwachten. Foetsie instap bonus van 150 euro. Ik vindt dit rattenstreken … walgelijke energie besodemietering. ik was overgestapt via Pricewise (doe ik elk jaar) en beraad mij nu op stappen. In elk geval ga in via social media flink toeteren en ook hun colporterende ronselaars voor de plaatselijke buurtsuper hier in de Jordaan zijn aan de beurt.  Ik hoop toch ook dat er via o.a. consumentenbond en/of energie intermediair aanbieders iets aan te doen is … BAH !

Badge

Hier exact dezelfde klacht, Mijn eerste betaling is gestorneerd omdat het een dubbele betaling betrof. Je betaald namelijk bij hen een maand vooruit. Ik was overgestapt per 1 februari 2019, maar kreeg de dubbele faktuur pas einde maand. Vervolgens ben ik weer overgestapt dit jaar op 30 december ( per 1 februari). Van de Bron echter heeft daar 2 februari van gemaakt. Resultaat … contract vast van 1 jaar kreeg een extra dag met nieuw tarief voor die dag. Een rommeltje op de eindafrekening. Het bedrag voor deze afgelopen maand februari werd afgeschreven eind januari en was niet het normale termijn bedrag. Dus heb ik het teruggeboekt. Andere reden was ook dat ik per februari bij hun was opgestapt. Mis ! … betalingsverzuim nummer 2 (vanwege die extra dag in februari) moest ik hem toch vooruitbetalen en dan zou ik eventueel binnen 8 ! weken een terugstorting mogen verwachten. Foetsie instap bonus van 150 euro. Ik vindt dit rattenstreken … walgelijke energie besodemietering. ik was overgestapt via Pricewise (doe ik elk jaar) en beraad mij nu op stappen. In elk geval ga in via social media flink toeteren en ook hun colporterende ronselaars voor de plaatselijke buurtsuper hier in de Jordaan zijn aan de beurt.  Ik hoop toch ook dat er via o.a. consumentenbond en/of energie intermediair aanbieders iets aan te doen is … BAH !

in het juridisch woordenboek staat de volgende betekenis:
Verzuim is de situatie waarin een schuldenaar in gebreke blijft om aan zijn verplichtingen uit een overeenkomst te voldoen. Verzuim treedt pas in als de schuldenaar eerst schriftelijk door de schuldeiser is aangemaand en hem een redelijke termijn voor nakoming is gegeven. Blijft de schuldenaar desondanks in gebreke dan pas is er sprake van verzuim.

Reageer