Energiecollectief via Kostenservice

  • 9 October 2019
  • 39 reacties
  • 7955 Bekeken

energiecollectief via kostenservice,

vraag 1 ; wat is kostenservice voor een bedrijf ? Ik ben huiverig om € 0,01 over te maken na recente negatieve berichten i.v.m.oplichtings praktijken door anderen.

vraag 2 ; ik ben bewindsvoerder en wil als wij van deze dienst gebruik maken ook mijn zoon met gelijke naam en ander adres aanmelden.

39 reacties

Badge +8

Excuses voor de late reactie, @G.L.L. van Osch! Dank voor de suggestie, ik stuur dit meteen door naar de juiste collega's.

Via Consumentenbond uitgekomen bij Kostenservice. Op hun website geven ze aan dat als je denkt  Ik zit al goed, "Ik ben al overgestapt naar de goedkoopste. Ik zit dus wel goed, denk ik… " Is het antwoord: Dat is een misverstand… Helaas gaan ook bij de goedkope leveranciers de tarieven fors omhoog, als je contract afloopt. Je gaat dan gewoon onnodig teveel betalen.

Dus me maar ingeschreven. Vandaag het aanbod gekregen en wat blijkt: Ik zou bij Kostenservice 215 euro per maand moeten gaan betalen, terwijl ik nu bij Budgetenergie 185 per maand betaal en voor het zelfde bedrag daar kan verlengen. En dit allemaal uitgaande van dezelfde prognoses/verbruiksgegevens. Hoe kan dit? Dit riekt naar oplicht…….. praktijken, sorry voor het woord Consumentenbond. Waar is jullie medewerking op gebaseerd? Ik heb meteen het aangeboden contract herroepen via email. Hopelijk wordt het snel verwerkt.

Daarom ook altijd alle vergelijkingssites vergelijken, Mar10.

Beste mensen, één ding kostenservice is één grote *, trap er a.u.b. niet in want ze zitten er niet voor jou, maar alleen maar om hun eigen zakken zo snel mogelijk te vullen. Ons huidige energiecontract liep in juni af. Ik dacht even rondkijken waar ik wat info kan halen, zo kwam ik ook bij kostenservice terecht, puur nieuwsgierig vanwege de energieprijzen, ik heb wat vragen beantwoord, want anders kom je niets te weten. Maar het bleek niets en wij zochten verder. Wij besloten dit jaar nog bij dezelfde aanbieder te blijven, we konden niets goeds vinden. Tot wij eind augustus een bericht van budgetenergie kregen of we even geld wilden betalen wegens geleverde energie. Mijn broek zakte af van verbazing. Wat bleek kostenservice had dit allemaal geregeld en omdat wij niet gereageerd hebben gingen zij er van uit dat wij akkoord waren gegaan met de levering van energie. Wij gebruiken altijd een oud, niet vaak gebruikt email adres als wij zaakjes niet vertrouwen. Wat hadden wij het weer bij het rechte eind. Ze zouden ook nog goedkoper zijn, nou echt niet bleek later. Wij hebben er werk van gemaakt en zijn nu nog bezig om het af te handelen, want ze willen dus ook nog dat je betaald voor niet gevraagde handelingen en ze beginnen te dreigen met incasso. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, maar één ding is zeker kostenservice en ook budgetenergie zijn in mijn ogen een stel *.

*[Reactie aangepast door beheerder]

Had ik maar eerder op dit forum gekeken. Ik heb me in mei aangemeld bij kostenservice omdat ik me er niet elk jaar in wil verdiepen. En er eigenlijk ook geen tijd aan wilde besteden. Mijn contract liep af in oktober 2021 (dat heb ik ook aangegeven). Tegen die tijd zouden ze voor mij gaan onderhandelen. Ik heb wel wat berichten ontvangen dat ze een nieuwe leverancier voor mij gevonden hebben maar ik hoefde niets te doen, alles zou geregeld worden. Dat was precies mijn bedoeling. Echter krijg ik nu een afrekening van mijn vorige leverancier waaruit blijkt dat het contract in oktober 2020 is stopgezet en overgenomen. Maar daar zit wel een opzegvergoeding aan vast van samen (gas + elektra) van bijna 500,- Euro! Ik heb direct een reactie gestuurd naar kostenservice. Ben benieuwd of en wanneer ze reageren. Voorlopig is mijn advies ga hier niet mee in zee!!

Reputatie 6
Badge +3
of gaat het om commercieel gewin. Ik vrees dat er kapitalen aan verdiend worden.



Natuurlijk waarom zouden ze het anders doen. Idealisme ? Overigens vraag ik me af wat het effect van de vrije energie markt op de kostprijs is. Er ontstaat natuurlijk concurrentie maar we hebben ook een commerciële en administratieve overhead gecreëerd met al die vergelijkings- en overstap activiteiten.



Ik heb me al eens vaker afgevraagd of het gevoel dat mensen hebben dat ze weinig van de economische groei van de afgelopen 25 jaar merken komt omdat die groei vooral in dit soort commerciële en administratieve activiteiten zit. Mensen ervaren dat niet als een bijdrage aan hun welvaart.
Badge +8

Ben voor het eerst via Kostenservice overgestapt en heb het nu nagerekend. Het blijkt dat Kostenservice de welkomstpremie van € 344,- in eigen zak steekt, die ik anders zelf gekregen zou hebben.

Ik voel me genept door Kostenservice en de Consumentenbond!

Hi @M.H. van de Kraats, dank voor je bericht. Kun je misschien wat meer uitleg geven over deze situatie? Ik zet het graag door naar de verantwoordelijke afdeling.

Badge

:point_right:  Elk jaar automatisch overstappen naar een nieuw energiecontract werkt. De Consumentenbond introduceerde deze dienst in oktober 2019 als Kostenservice. We waren de eerste partij die automatisch overstappen in Nederland mogelijk maakte. Bekijk hier ons nieuwsbericht  en lees ook dit artikel uit de Volkskrant.

Elk jaar automatisch overstappen naar een nieuw energiecontract is inderdaad aantrekkelijk en was de doelstelling. Vergelijking van meerdere leveranciers was ook de schriftelijke belofte. Maar zo werkt Kostenservice helemaal niet. Men stuurt 5 maanden voor afloop van het huidige jaarcontract een voorstel om het contract bij dezelfde leverancier met een jaar te verlengen. Niks marktevaluatie. De voorgespiegelde besparing is gebaseerd op de tarieven van 2019 die inmiddels in sept 2020 fors lager liggen. Heel vervelend om te moeten constateren dat n.b. De Consumentenbond samenwerkt met een partij die consumenten misleidt. Zelf vergelijken is veel effectiever.

Zelf vergelijken is veel effectiever.

Helemaal juist!

Badge +8

Beste @P. van Asten, wat jammer om te lezen dat je een negatieve ervaring hebt met Kostenservice. Een ander Communitylid vroeg onlangs hetzelfde, ik reageerde toen als volgt:

Als ik mijn situatie invoer in gaslicht.com bij dezelfde leverancier kom ik € 350,- lager uit. Ik zie dat ik daar een welkomstpremie van € 344,- gekregen zou hebben.

@M.H. van de Kraats  Dank voor het signaal. Met Kostenservice garanderen we geen laagste prijs. Als consument verleen je volmacht aan Kostenservice om mede namens jou te onderhandelen met energieleveranciers, zodat je jaarlijks een goed energie-aanbod krijgt. Het is een service, zodat je zelf niet op zoek hoeft te gaan.

Als je een veel voordeliger contract zoekt kun je beter gebruik maken van onze Energievergelijker of andere vergelijkingssites. Mocht je nog meer willen lezen over Kostenservice, dan kan dat hier.

 

Reputatie 4
Badge +7

@glaasjemelk wellicht geeft deze toelichting je antwoord op je vraag?

De Consumentenbond wil zoveel mogelijk consumenten helpen om over te stappen naar een voor hen best passend contract. Met de toevoeging van Kostenservice bedienen we nu drie doelgroepen met eigen behoeften:

Zelf doen
Consumenten die het graag allemaal tot in detail zelf willen uitzoeken en de allerscherpste prijs zoeken of bijvoorbeeld het groenste contract of aanbieder. Zij maken gebruik van de Energievergelijker van de Consumentenbond.

Samen doen
Consumenten die graag samen met een grote groep consumenten een goede deal krijgen. Zij doen elke keer op eigen initiatief mee met het Energiecollectief van de Consumentenbond.

Laten doen
Consumenten die graag ontzorgd worden en de Consumentenbond vertrouwen om jaarlijks een goede deal te regelen zonder dat zij daar ook maar iets voor hoeven te doen. Zij maken gebruik van de nieuwe dienst Kostenservice Energie.

Reputatie 4
Badge +7

Kostenservice (BRON) heeft inmiddels een paar duizend klanten via de Consumentenbond binnengehaald …

https://www.kostenservice.nl/

Probeer eens met ze in contact te komen via @Anna en je merkt, dat één en ander nog niet op orde is:

  • de chatfunctie blijft stom, ook na meerdere pogingen
  • het antwoordformulier (enige e-mailmogelijkheid) bevestigt de gestelde vraag niet
  • krijg overigens helemaal geen antwoord op de (kritische) gestelde vraag
  • die gestelde vraag is ”of de Consumentenbond sàmen met hun partner niet uiteindelijk de energiekosten opdrijft met het ononderbroken moeten blijven overstappen door jaarlijk kortingen/geschenken te beloven?
  • de Consumentenbond krijgt hiervoor een bonus en óók dàt is onacceptabele kostenopdrijving

 

Beste @petronella dank voor je signaal! Wat bedoel je met @Anna? De feedback heb ik doorgegeven aan onze contactpersoon bij Kostenservice. Heeft u wel een antwoord ontvangen op uw inzending via het antwoordformulier? Wat bedoel je met een bonus ontvangen? Wij ontvangen een overstapvergoeding van €27 bij de Energievergelijker en bij Kostenservice €20 of €30. Deze vergoeding is voor alle bedrijven hetzelfde. Vind je dat consumenten zonder vergelijkers zouden moeten vergelijken?

Lijkt mij totaal overbodig: een kostenservice, die de consument een iets voordeliger aanbod dan het huidige kan doen en dit voor je regelt. Je kunt immers op de energievergelijker van de Consumentenbond de allervoordeligste aanbieding vinden en dan wordt de overstap toch ook geregeld? Dat doe je vervolgens na een jaar gewoon weer. Ik zie de toegevoegde waarde niet, behalve voor de energiemaatschappijen, die er voordeel van kunnen hebben (prijsafspraken).

Ook ik had me naar aanleiding van een tip van de Consumentenbond aangemeld bij Kostenservice. Al heel gauw kwamen ze met een aanbod voor volgend jaar. Ze hadden me aangemeld bij Budgetenergie en ik zou 130 euro besparen. Echter op de energievergelijker van de Consumentenbond zelf was Nuon verreweg het goedkoopst voor mij en zou ik liefst 280 euro besparen. Zo wordt het wel heel verwarrend en onoverzichtelijk. Ik heb me meteen weer afgemeld voor Kostenservice, maar daar nog geen schriftelijke bevestiging van ontvangen. Hopelijk gaat er niet zomaar een nieuw energiecontract in bij Budgetenergie, want dat is niet het voordeligst voor mij, zo blijkt.  Ik zou niet aan Kostenservice beginnen en gewoon zelf vergelijken.

Kostenservice (BRON) heeft inmiddels een paar duizend klanten via de Consumentenbond binnengehaald …

https://www.kostenservice.nl/

Probeer eens met ze in contact te komen via @Anna en je merkt, dat één en ander nog niet op orde is:

  • de chatfunctie blijft stom, ook na meerdere pogingen
  • het antwoordformulier (enige e-mailmogelijkheid) bevestigt de gestelde vraag niet
  • krijg overigens helemaal geen antwoord op de (kritische) gestelde vraag
  • die gestelde vraag is ”of de Consumentenbond sàmen met hun partner niet uiteindelijk de energiekosten opdrijft met het ononderbroken moeten blijven overstappen door jaarlijk kortingen/geschenken te beloven?
  • de Consumentenbond krijgt hiervoor een bonus en óók dàt is onacceptabele kostenopdrijving

 

Hallo Imke,

Als ik mijn situatie invoer in gaslicht.com bij dezelfde leverancier kom ik € 350,- lager uit. Ik zie dat ik daar een welkomstpremie van € 344,- gekregen zou hebben.

 

Met vriendelijke groet,
Mar10

Ik heb me afgemeld en dit was hun reactie:

 

Beste meneer van Dijk,

Bij uw inschrijving voor onze dienst hebben wij een bespaarbelofte gedaan. Op basis van die bespaarbelofte hebben wij u nu het aanbod van Budget Energie aangeboden, omdat dit aanbod aan de bespaarbelofte voldoet.

Wanneer u ons aanbod vergelijkt met de beste aanbiedingen op bijvoorbeeld een vergelijkingssite, dan zal in de meeste gevallen ons aanbod niet als goedkoopste naar voren komen. Onze dienst is er niet op gericht om het goedkoopste aanbod te vinden, maar een aanbod welke in ieder geval past bij de gemaakte bespaarbelofte. U maakt met name gebruik van onze dienst, wanneer u geheel ontzorgd wilt worden m.b.t. de jaarlijkse overstap. Wilt u zeker weten dat u het goedkoopste aanbod heeft en/of de aanmelding zelf regelen? Dan is mogelijk onze dienst niet geschikt voor u.

Met vriendelijke groet,

Miranda

Kostenservice 

 

Het lijkt erop dat er prijsafspraken worden gemaakt ten nadele van de klant. Dit valt me met name van de Consumentenbond als onafhankelijke organisatie vies tegen. Mijn advies: gewoon zelf vergelijken. 

(Verwende) consumenten die het vergelijken niet meer willen kunnen het overstappen hier gewoon jaarlijks uitbesteden en inderdaad: zèlf overstappen is altijd gunstiger,  maar dat spreekt de CB-moderator ook niet tegen.

 

Het overstappen an sich is kostenopdrijvend … maar noch de Consumentenbond noch Kostenservice heeft dit tot nu toe toegegeven.

Bij deze door de Consumentenbond aangeboden dienst van een partner verdienen zelfs beide organisaties een overstapbonus.

Misschien nog eraan herinneren, dat na een overstap, de vergelijkingssite ieder jaar opnieuw ook wéér een bonus krijgt bij NIET-overstappers.

Badge +2

Excuses voor de late reactie, @G.L.L. van Osch! Dank voor de suggestie, ik stuur dit meteen door naar de juiste collega's.

Hoi Imke,

Ik heb nooit een reactie op mijn feedback mogen ontvangen ik weet nu niet hoe mijn feedback is ontvangen ik hoop dat ik nog een reactie tegemoet mag zien

Mvgr,

Geert

Ben voor het eerst via Kostenservice overgestapt en heb het nu nagerekend. Het blijkt dat Kostenservice de welkomstpremie van € 344,- in eigen zak steekt, die ik anders zelf gekregen zou hebben.

 

Ik voel me genept door Kostenservice en de Consumentenbond!

 

Ik voel me genept door Kostenservice en de Consumentenbond!

Oh, u wilde én de service én de laagste prijs?

Het lijkt mij onwaarschijnlijklijkt dat u €344 misgelopen bent, zoveel bonus heb ik nog bij geen enkele leverancier gezien, maar gewoon zelf regelen en dan komt alles naar u toe in het vervolg.

Badge +2

Beste CB,

Ik zou graag zien dat de Consumentenbond met het nieuwe energiecollectief Kostenservice ook 3 Jarige contracten voor Consumenten in onderhandeling neemt met Energieleveranciers zodat consumenten niet ieder jaar hoeven over te stappen naar mogelijk een nieuwe energieleveranciers

er valt hier naar mijn mening nog zeker winst te halen door scherp te onderhandelen op de energietarieven met energieleveranciers

Energieleveranciers zullen er het nodige voor over hebben als ze een klant voor 3  jaar aan zich kunnen binden en scherpe tarieven willen aanbieden ten opzichte van 1 jarige contracten

Ik heb hier zelf ervaring mee dat ik een zeer scherp aanbod van een 3 jarig contract kreeg aangeboden die erg dicht bij de tarieven van een 1 jarig contract lagen nadat mijn 1 jarig contract ongeveer 4 maanden later zou gaan verlopen ik kreeg wel maar 2 weken bedenktijd om mijn contract met 3 jaar te verlengen voor dit aanbod

Als u ook 3 jarige contracten zou gaan aanbieden voor consumenten via het kostenservice collectief dan zou het huidige energiecollectief dat naast de kostenservice bestaat voor 1 en 3 jarige contracten samengevoegd kunnen worden met het nieuwe kostenservice collectief

Wat vind u van mijn feedback?

Mvgr,

Geert Van Osch

 

Badge +1

Beste @P.S. Broekman, bedankt voor uw vragen over Kostenserivce.

Kostenservice is een samenwerkingspartner van de Consumentenbond. Als consument verleen je volmacht aan Kostenservice om te onderhandelen met energieleveranciers om je een aanbieding te doen. De Consumentenbond werkt al jaren samen met de mensen achter Kostenservice. Het team van Kostenserivce is ruim 10 jaar actief in de energiemarkt en kent de leveranciers goed. Hopelijk geeft dat u vertrouwen.
De betaling van €0,01 betaal je via het 1e maandvoorschot van de energieleverancier. Dit gaat niet via Kostenservice of de Consumentenbond. 

Wat betreft het aanmelden kunt u zowel u als uw zoon aanmelden. We kunnen alleen maar 1 woonadres met e-mailadres in de systemen accepteren. Voor het adres van uw zoon dient u dan een ander e-mailadres te gebruiken.

Geeft dit voldoende antwoord op uw vragen?


Ook Plusonline werkt samen met Kostenservice, de CB is niet de enige.

Badge +8

:point_right:  Elk jaar automatisch overstappen naar een nieuw energiecontract werkt. De Consumentenbond introduceerde deze dienst in oktober 2019 als Kostenservice. We waren de eerste partij die automatisch overstappen in Nederland mogelijk maakte. Bekijk hier ons nieuwsbericht  en lees ook dit artikel uit de Volkskrant.

I stand corrected ...

Reageer