Energiecompensatie 2x190 euro

• 22 October 2022
  • 7 reacties
  • 599 Bekeken

Ik ben lid van een VvE die collectief energie inkoopt (54 appartementen). Ik lees dat de energiecompensatie van 2x190 euro via individuele energiecontracten wordt terugbetaald, maar deze hebben we dus niet. Komen wij wel in aanmerking voor deze compensatie? 

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5

nog niet uitgewerkt, maar hier lijkt aardig bijgehouden te worden hoe eea gaat werken voor VVE’s, incl een mogelijkheid tot op de hoogte gehouden worden: Wat betekent het prijsplafond voor uw VvE? - VvE Energie

Beste E.B.F. Stroeve, dank voor je bericht. De link die je doorstuurt gaat over het prijsplafond en niet over de energiecompensatie van 2x190 euro (nov en dec). 

Reputatie 7
Badge +5

klopt, er wordt wel aangegeven dat veel nog niet uitgewerkt is en dus gewoon nog niet bekend. Ik neem aan dat je deze vraag ook bij jou eigen VVE gesteld hebt, en die hebben waarschijnlijk ook nog geen duidelijkheid 

Bij de VvE ook nog niets bekend helaas. Ik heb via de chatfunctie van FB inmiddels de vraag ook voorgelegd aan het Ministerie van Economische Zaken en Energie. Het zal mij benieuwen, maar wat ik lees op de website van het ministerie belooft het niet veel goeds….. 

Geen korting bij een grootverbruikaansluiting

Als u met meerdere huishoudens op een grootverbruikaansluiting bent aangesloten, krijgt u geen korting. Bijvoorbeeld bij een collectief energiecontract. Dat komt omdat niet snel vast te stellen is of en hoeveel huishoudens er achter een grootverbruikaansluiting zitten. Het kabinet zoekt nog naar een oplossing voor huishoudens met zo’n gezamenlijke aansluiting, om hen wel te laten profiteren van het prijsplafond per 1 januari 2023.

Opmerkelijke stelling, want (a) uit GBA blijkt uiteraard wel het aantal huishoudens en (b) we krijgen jaarlijks achteraf wel energiebelasting terug en ook hiervoor is bij de overheid (belastingdienst) bekend hoeveel huishoudens er zijn.

Was dat niet eergisteren of de dag daarvoor op het journaal? Dat Rob Jetten had gezegd dat huishoudens in appartementen-complexen met een gezamenlijke cv-ketel krijgen die €190 niet in november en december. En voor het prijsplafond zou hij uitzoeken of die er wel onder konden vallen.

Hoi Jan, zoiets lees ik dus inderdaad ook terug op de website van de overheid. Het lijkt me echter in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Iedereen krijgt geld (ook klein MKB) behalve mensen met een collectief energiecontract….. 

Hoi Breed3, ja toen ik het op journaal hoorde vond ik het ook oneerlijk dat de huishoudens in die complexen geen €190 krijgen. Ik woonde vroeger ook in zo'n flat lang geleden, je had maar te slikken. Ik geloof dat studenten het ook niet krijgen. Ingewikkeld allemaal. 

Reageer