Energieflex failliet?

• 16 October 2018
  • 11 reacties
  • 5879 Bekeken

Badge
Beste klant,
Helaas moeten we je informeren dat EnergieFlex afgelopen donderdag uitstel van betaling heeft ontvangen. Het uitstel van betaling is aangevraagd omdat de directie van EnergieFlex voorziet dat zij op korte termijn niet in staat is aan al haar financiële verplichtingen te voldoen.
Op maandag https://about:blank (Autoriteit Consument en Markt) de vergunning van EnergieFlex voor het leveren van energie (gas en elektra) ingetrokken. Als gevolg van het intrekken van de vergunning is op dit moment sprake van een zogenaamde ‘vensterperiode’. Deze periode duurt uiterlijk tot en met 31 oktober 2018. De vensterperiode dient ervoor te zorgen dat er een oplossing gezocht kan worden voor jou als klant van EnergieFlex. Tijdens deze vensterperiode blijven wij als EnergieFlex gewoon jouw energie leveren. Je hoeft je dus geen enkele zorgen te maken over de levering van je energie, dit blijft gewoon doorgaan.
Wat betekent dit voor jou?
Op dit moment onderzoekt de bewindvoerder samen met de directie van EnergieFlex de mogelijkheden om de energielevering aan jou door een nieuwe leverancier te laten overnemen. Mocht het niet lukken om de klanten over te dragen, dan worden de klanten verdeeld over de energieleveranciers. De levering van elektriciteit en gas wordt dus in alle gevallen voortgezet.
Tijdens deze vensterperiode blijft EnergieFlex gewoon jouw energie leveren.
Je kunt tijdens deze vensterperiode niet zelf overstappen naar een andere leverancier. Dit is om ervoor te zorgen dat - in samenspraak met de ACM - op een rustige en nette manier een oplossing gezocht kan worden voor de klanten van EnergieFlex. Na deze periode kan wel weer worden overgestapt.
Indien er voor jou ontwikkelingen plaatsvinden ten aanzien van je energiecontract word je hierover geïnformeerd.
Vragen
Heb je nu al vragen dan kun je contact opnemen met onze klantenservice per e-mail op klantenservice@energieflex.nl
Met vriendelijke groet,
Marco van Katwijk
Directeur

Daar gaat mijn spaarpotje. Contract zou in december aflopen. Wacht al op aanbod via collectief consumentenbond. Weg geld???

Het topic is gesloten voor reacties

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Hier dezelfde mail, even afwachten lijkt de beste optie.
Ik ga uitzoeken wat je rechten zijn als klant en wat je verder al dan niet moet doen en zal dat hier plaatsen.

Op maandag 15 oktober 2018 heeft de ACM (Autoriteit Consument en Markt) de vergunning van EnergieFlex voor het leveren van energie (gas en elektra) ingetrokken. Als gevolg van het intrekken van de vergunning is op dit moment sprake van een zogenaamde ‘vensterperiode’. Deze periode duurt uiterlijk tot en met 31 oktober 2018. De vensterperiode dient ervoor te zorgen dat er een oplossing gezocht kan worden voor jou als klant van EnergieFlex. Tijdens deze vensterperiode blijven wij als EnergieFlex gewoon jouw energie leveren. Je hoeft je dus geen enkele zorgen te maken over de levering van je energie, dit blijft gewoon doorgaan.

Even goed in de gaten houden of EnergieFlex nog geld afschrijft voor november lijkt me vereist.
Reputatie 7
Badge +5

consuWijzer

Gaat uw energieleverancier failliet? U krijgt gewoon elektriciteit en gas. U kunt alleen niet meteen overstappen. U krijgt vanzelf een nieuwe leverancier.

Er zijn regels die ervoor zorgen dat de levering van elektriciteit en gas gewoon doorgaat. Eerst krijgt u automatisch een nieuwe energieleverancier. Dit gebeurt binnen maximaal 20 werkdagen, maar het kan ook korter zijn. In deze periode kunt u niet zelf overstappen naar een andere energieleverancier.

Hebt u na deze periode een nieuwe energieleverancier gekregen? Dan zal deze contact met u opnemen. U kunt dan kiezen wat u wilt doen: blijven of overstappen. Het kan zijn dat uw nieuwe leverancier uw oude contract wil overnemen, en dus ook de oude voorwaarden. Uw nieuwe leverancier kan u ook een nieuw aanbod doen.

Kiest u voor een andere energieleverancier? Dan hebt u een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

Let op!

Een vensterperiode kan ook gelden wanneer een energieleverancier om een andere reden geen energie meer mag leveren. Bijvoorbeeld bij surseance van betaling.

Wat voor energienota’s krijg ik, en van wie?

Vraagt uw failliete energieleverancier om meterstanden? Geef deze dan door. De standen zijn nodig voor de eindafrekening van uw oude energieleverancier.

Kiest u na de periode van maximaal 20 werkdagen voor een andere leverancier? Dan vraagt ook uw nieuwe leverancier om meterstanden voor een eindafrekening.

Hebt u een slimme meter? Dan hoeft u niets te doen.

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemarkt/levering/energiebedrijf-failliet
Dat de levering door blijft lopen is duidelijk. Dat gebeurt linksom of rechtsom.
Of we (ja, ook een klant van Energieflex) ons voorschot kwijt zijn is nog onduidelijk.
Persoonlijk vraag ik me af of een nieuwe leverancier de schulden mee overneemt.
Na 31 oktober weten we meer.
Reputatie 4
Badge +5
Oei @Geesim , wat een vervelende situatie. Ik doe dat zelf ook inderdaad, een te hoog bedrag betalen zodat je aan het eind van het jaar nog wat geld terug krijgt. Hier houd je dan geen rekening mee.... Ik heb aan onze jurist gevraagd of hij nog advies heeft voor de gedupeerden. Kom zo snel mogelijk hier op terug.

Welkom op de community trouwens!

Groeten
Wendy
Reputatie 7
Badge +5
@Wendy van den Elshout top actie om aan jullie jurist advies te vragen.

Ik wilde jullie dadelijk gaan bellen, maar dan wacht ik hier het bericht af.
Ik zie op internet mensen die de laatste betalingen aan EnergieFlex storneren, maar dat lijkt me vooralsnog geen goed idee.
Kan de jurist hier ook iets over zeggen en/of adviseren?
Ben ook erg benieuwd wat de jurist van Consumentenbond adviseert. Op Gaslicht.com zie ik ook al veel verontruste reacties van klanten van EnergieFlex over wél of niet storneren. De vergelijkingssite verwijst naar ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.
Reputatie 7
Badge +5
https://www.rtlz.nl/business/artikel/4451451/energiebedrijf-energieflex-uitstel-van-betaling-surseance

Oorzaken surseance

Volgens woordvoerder Ralph Nadolski van EnergieFlex kent de surseance twee belangrijke oorzaken. "In de eerste plaats zijn de energieprijzen behoorlijk gestegen, en kunnen wij dat niet volledig doorberekenen aan onze klanten. Daarbij komt dat de concurrentie op de energiemarkt stevig is, waardoor het veel tijd kost om nieuwe klanten te werven, en bestaande klanten te behouden."

Volgens de woordvoerder staan de discussies met de ACM los van de surseance.

Overname

Welke gevolgen de surseance voor de klanten van EnergieFlex heeft, is nog onduidelijk. "Wij waren de afgelopen tijd al bezig met het zoeken naar een partner die ons kon overnemen", aldus Nadolski.

"Dat is nog niet gelukt, maar we spreken nog steeds met een aantal kandidaten. Onze inspanningen blijven daar, nu in samenwerking met de bewindvoerder, op gericht."
Badge
Ik ben heel benieuwd of ik bij de jaarafrekening wel mijn geld wat ik te veel heb betaald terug krijg, ook als ik wordt overgenomen door een andere leverancier. bedoel dan financieel.

Vreemd dat er in deze branche geen keurmerk is of een instantie die er voor zorgt dat er voor klanten geen nadelige gevolgen zijn bij een over de kop gaan van een energiebedrijf.

Ben via de consumentenbond hierbij gekomen, zijn dus nu net te kort voor de nieuwe collectieve ronde??
Reputatie 1
Bij Vereniging Eigen Huis loopt deze maand oktober een collectief energie actie; men behoeft geen lid te zijn van VEH om hieraan mee te doen.

Eind 2017 is EnergieFlex is door Cunsumentenbond aanbevolen als beste keuze voor energiecollectief ofschoon in de afgelopen jaren EnergieFlex herhaaldelijk in aanvaring kwam met de Autoriteit Consument en Markt (ACM); Hoe betrouwbare is dan de energiecollectief van de Consumentenbond?
Reputatie 5
Badge +7
Inmiddels zijn zowel de jurist als een aantal andere collega's druk in de weer geweest om veelgestelde vragen over EnergieFlex te beantwoorden, want de vragen stroomden van alle kanten binnen! Om de berichten op het forum over het mogelijke faillissement (of doorstart) van EnergieFlex een beetje bij elkaar te houden, is dit topic geopend: Vergunning EnergieFlex ingetrokken door ACM: vragen en antwoorden. Acht vragen zijn inmiddels beantwoord. @Geesim, @Gebruiker1539732431, @Bert, hopelijk worden jullie daar wijzer van? Zo niet, voel je vooral vrij (en anderen ook natuurlijk) om verdere vragen achter te laten in je reactie onder dat topic!
Reputatie 7
Badge +7
Inmiddels zijn zowel de jurist als een aantal andere collega's druk in de weer geweest om veelgestelde vragen over EnergieFlex te beantwoorden, want de vragen stroomden van alle kanten binnen! Om de berichten op het forum over het mogelijke faillissement (of doorstart) van EnergieFlex een beetje bij elkaar te houden, is dit topic geopend: Vergunning EnergieFlex ingetrokken door ACM: vragen en antwoorden. Acht vragen zijn inmiddels beantwoord. @Geesim, @Gebruiker1539732431, @Bert, hopelijk worden jullie daar wijzer van? Zo niet, voel je vooral vrij (en anderen ook natuurlijk) om verdere vragen achter te laten in je reactie onder dat topic!

Na @Natalie Rosien haar bericht zijn er nog een hoop reacties binnengekomen. Om alle vragen, suggesties en reacties overzichtelijk op één plek te houden, heb ik ze naar het Vergunning EnergieFlex ingetrokken door ACM: vragen en antwoorden topic verplaatst. Dit topic wordt bij deze dan ook gesloten. Iedereen is van harte welkom om in bovenstaand topic verder te praten.