Energieheffing 2015 nadelig bij zonnepanelen

• 16 December 2014
  • 12 reacties
  • 314 Bekeken

Zit net ff te rekenen, de algemene heffingskorting gaat van 385 euro naar 311 euro in 2015(teruggave van de energieheffing) Hier staat een iets lagere energiebelasting per Kwh tegen over. Om het verschil van 385-311=74 euro te verrekenen moet ik (energiebelasting 2014-energiebelasting 2015 ) per KWH =0,1434-0,1232=0,0202 cent. 74 euro / 0,0202=3663 KWH . Conclusie naar mijn inziens; huishoudens die weinig verbruiken ivm zonnepanelen of energiebewust zijn, worden door onze overheid gestraft met een hogere heffing.

Beetje de omgekeerde wereld lijkt mij.

12 reacties

Reputatie 5
Badge +5
@ Twan Struik,

Even niet vergeten dat je met elektriciteit waterstofgas kunt produceren en dit gas later weer kunt gebruiken om energie op te wekken. Hierbij komt geen co2 vrij, alleen waterdamp. Deze techniek staat evenwel nog in de kinderschoenen. Dit jaar komen pas de eerste waterstofgas auto's op de markt.

@ A. Voets,

Het klopt dat de ene politieke partij meer voor het milieu doet dan het andere. Maar die politike partijen helpen Nederland wel op een andere manier naar de knoppen. Je wordt zo gezegd of door de hond of door de kat gebeten. Politieke partijen streven politie idealen na, dat is per definitie niet altijd in het belang van de burger of Nederland.
Reputatie 5
Badge +5
Was te verwachten, de energie heffing wordt niet meer door de zonnepaneel eigenaren betaalt en dat verlies moet gecompenseerd worden. Ik kan mijn eigen verbruik volledig opwekken, het kost mij dus 74 euro. Dit verlengt de terug verdien tijd voor mij met een jaar als het hier de komende jaren bij zou blijven, maar hier zal het niet bij blijven. In 2016 komt de volgende stap en in 2017 gaat de hele saldering op de schop.

De overheid laat geen mogelijkheid onbenut om aan te tonen hoe onbetrouwbaar ze zijn. De verkoop van zonnepanelen zal instorten als er geen voordeel meer mee is te behalen en de overheid zal steeds verder achterop raken met de omschakeling naar alternatieve bronnen.

Nederland loopt al hopeloos achterop op dit gebied.
Reputatie 5
Badge +5

Helder, dank voor de toelichting. Als zonnepaneel-eigenaar ben je dus ietsje meer heffingskorting kwijt, maar je verdient uiteindelijk (na de terugverdientijd) op je zonnepanelen, toch?

Daarvoor moet inderdaad wel de salderingsregeling gunstig blijven, anders gelden die voorgespiegelde terugverdientijden niet meer. Voor zover we bij de Consumentenbond weten wordt die regeling in 2017 tegen het licht gehouden, met wellicht versobering in 2020 tot gevolg. Is dit inderdaad al zeker?

In de politiek is niks zeker, en er komen nog wel 2 kabinetten voor het 2020 is. Het zijn op dit moment alleen nog plannen, maar hoe het er uit gaat zien weet ik ook niet.

Krijg je een korting van 7,5 cent op de totale Kwh prijs? Dan loopt de terugverdien tijd op tot boven de 25 jaar.

Krijg je 7,5 cent korting op de belasting en wordt de kale Kwh prijs wel gesaldeerd, dan schat ik de terug verdien tijd in op 15 jaar.

Maar het wordt nooit meer 8 jaar zoals nu. De vraag is of mensen (afgezien van milieu idialisten) dan nog wel willen investeren als er geen voordeel meer mee is te behalen.

Mijn panelen zijn in 2020 wel terug verdiend, ik zal er daarna nog wel wat van overhouden, maar hoe zit het met de mensen die nu en de komende jaren panelen laten plaatsen? Hun worden de mooiste rendementen voorgerekend die niet uit gaan komen. Lijkt wel op de woeker polis, alleen steekt dit keer niet de adviseur het rendement in zijn zak, maar de overheid.
Reputatie 5
Badge +5

Zolang de salderingsregeling blijft bestaan (die zou wel versoberd kunnen gaan worden, zoals al opgemerkt), worden de door je zonnepanelen geleverde kWh's weggestreept tegen de kWh's die je afneemt. Dan maakt het toch niet uit hoe hoog de enegieheffing daarop is? Wie kan dit toelichten?

Ik neem aan dat dit op de eerste 2 berichten slaat. Het gaat ook niet om de energieheffing, maar om de heffingskorting. Die heffingskorting krijgt iedereen zolag er maar een netwerk aansluiting is. Als die heffingskorting lager wordt en dit gecompenseerd wordt met een lagere energie belasting hebben alleen zonnepaneel bezitters er last van. Zij krijgen wel minder korting, maar door de saldering hebben ze niks aan een lagere belasting.

Ik wil nog wel even de bedragen corrigeren.

Het wordt niet 74 euro verlaagd, maar van 385,53 naar 377,33 = 8,20 euro verlaagd, dus dat valt nogal mee. Het is 311,84 euro ex btw. (311,84 * 1,21=377,33)

Ik heb meer moeite met de plannen om de saldering af te schaffen, dan is geen enkel zonnepaneel nog rendabel. Na 2020 wil men de saldering versoberen tot een korting van 7,5 ct per kwh.

Dit is tekenend voor de huidige politiek, tot op het bot onbetrouwbaar. Je kunt niet investeren met de huidige regels, want ze passen de regels tijdens het spel aan. Zo winnen ze elk potje mens erger je niet, maar de mens ergert zich wel degelijk en staakt zijn investeringen. Nederland is al een achterhoede loper op energie gebied.
Zal de overheid nog meer Windmolens in zee plaatsen? met hoge onderhoud kosten die het geheel onrendabel maakt. Neem eens een kijkje in andere landen. Duitseland heeft duidelijk meer zonne energie zoals op de daken van fabrieken, waarom doet GROEN Nederland hier niet aan mee?? maak zonne panelen verplicht bij de nieuwbouw van industrie gebouwen en deze groot verbruikers wekken een deel van hun eigen energie verbruik weer op!, De Noren en Zweden gebruiken duidelijk meer warmte pompen die de natuurlijk aanwezige warmte diep in de grond gebruikt om hun gehele woning en zelfs gehele steden te verwarmen. En onze overheid wil over gaan naar schaliegas ?? Neem eens een kijkje in America wat een natuurramp, Welke politieke leider wil deze verantwoording op zich nemen? staat hij dan ook geheel ter verantwoording voor de financiele gevolgen uit eigen zak? of moet de belasting betaler er maar weer op aan gekeken worden? Groningen staat al zo vaak en steeds vaker in het nieuws, Volgens een natuurkundige wet is Q In gelijk aan Q uit in andere woorden haalt men ergens iets uit stop er dan iets anders weer in anders ontstaat er een leegte of vacuum wat tot schade zal lijden zo als het verzakken van een gebied ,Ladies and Gents in de politiek WAKE UP ! en kijk naar de toekomst zonder alleen maar aan geld te denken er zijn genoeg mogelijkheden NOW START TO USE THEME !
Het wordt echter hoog tijd dat onze politieke partijen eens gaan beseffen dat windenergie niet meer de prioriteit nodig heeft dit het nu heeft,maar maak meer werk van zonnenenergie en andere minder kostbare energiezuinige projecten.

Deze regering verdient geen prijs op het gebied van energiezuinig leven,maar meer waar haal ik als regering het meeste geld vandaan en dat is nog steeds bij de burgers,ondanks al hun inspanningen op het gebied van zuinig omgaan met onze energie. Stem op een partij die dat werkelijk waar maakt.
Zolang de salderingsregeling blijft bestaan (die zou wel versoberd kunnen gaan worden, zoals al opgemerkt), worden de door je zonnepanelen geleverde kWh's weggestreept tegen de kWh's die je afneemt. Dan maakt het toch niet uit hoe hoog de enegieheffing daarop is? Wie kan dit toelichten?

Over politieke partijen valt van alles te zeggen, maar zelf kun je in ieder geval ookeen bijdrage leveren aan een schonere energievoorziening. Dat kan door zelf zonnepanelen te plaatsen, of door bijvoorbeeld te participeren in een windmolen(project), waar je dan ook weer financieel van profiteert. Wie heeft nog meer ideeen?
Helder, dank voor de toelichting. Als zonnepaneel-eigenaar ben je dus ietsje meer heffingskorting kwijt, maar je verdient uiteindelijk (na de terugverdientijd) op je zonnepanelen, toch?

Daarvoor moet inderdaad wel de salderingsregeling gunstig blijven, anders gelden die voorgespiegelde terugverdientijden niet meer. Voor zover we bij de Consumentenbond weten wordt die regeling in 2017 tegen het licht gehouden, met wellicht versobering in 2020 tot gevolg. Is dit inderdaad al zeker?
Voor ons betekent zonnepanelen meehelpen de schade aan het milieu te beperken. Daarom hebben we ook alle lampen (gloeilampen, halogeenlampen e.d) vervangen door ledlampen. Hiermee besparen we 750 KWh per jaar. Nu hebben we, mede door de zonnepanelen, geen elektro-verbruik en is de heffingskorting (voorlopig nog) een extraatje. Verder hebben wij onze radiatoren regelbaar gemaakt met programmeerbare thermostaatknoppen waarmee we 400 kub.meter gas per jaar bespaarden. Naast ons eigen financieel belang werken we dan ook mee aan het verbeteren van het milieu, voor ons, voor onze kinderen en voor onze kleinkinderen. Willen we dat nog meer mensen, naast het financieel belang, ook gaan meewerken aan het milieu dan moeten we er ook voor gaan zorgen dat de politieke partijen er belang van gaan inzienen. Dus moeten we onze stem bij de verkiezingen dan ook goed gaan gebruiken. Ik heb dan al de keus gemaakt dat het niet de partij zal zijn die de hoge bonussen laat voortbestaan.
Politieken partijen hebben - mijn inziens - geen belang bij onderwerpen die daadwerkelijk een goede bijdrage hebben aan het millieu en/of de maatschappij ten goede komen. Gaat gaat om lobby praktijken, zelfverrijking en persoonlijke diepte investeringen waar slechts een finacieel gewin op de voorgrond staat. Enkele voorbeelden:

A- het zonnepaneel verhaal, slimme meters en het salderen. Een plannetje van VVD minister Kamp en de enige die er beter op worden zijn de grote energiebedrijven diebeter zullen inspelen op energie verbruik en hier op termijn het beleid op zal aanpassen. Maar eerst hebben ze onze minister nodig om de wetten te veranderen. Waarom moet de kleine man (die zelfstandig stroom gaat opwekken) lijden onder een ander belastingstelsel dan de grote rijke energiebedrijven? Hierdoor zal het niet meer rendabel zijn, gaat de kleine man wederom niet vooruit terwijl hij wel investeerd in portomonnaie en milieu?

B- ook weer weledelgeleerde heer Kamp van het rechtse VVD en de belangen bij het winnen van schaliegas! Al eerder is er het voorbeeld gegeven over de Wet Q (schade), ook hebben wij diverse Groningers gezien die het moeilijk hebben, ook weten wij dat er tot nu toe private bedrijven (gelieerd aan Henk Kamp) tonnen (zij het niet miljoenen) hebben verdient middels het onderzoeken van de tafarelen rondom het winnen van schaliegas. Als leek kan ik zeggen dat het een levensgevaarlijke bedoeling is, achterhaald (want middels zonneenergie is het makkelijk te compenseren) en dat wij als land er nog niet op vooruit zijn gegaan. Wel de betrokken onderzoekende instanties :)

C Windmolens; ÉÉn windmolen kost meer dan dat het ooit zal opleveren, makkelijk na te zoeken en te rekeken. Welke belangen zitten hier dan achter?

D- Elektrische auto versus oldtimers;

1) een nieuwe (of oude Prius of Tesla) is in de productie schadelijker dan het 'op' laten rijden van de oude barrels op LPG, opgelet dit gaat om de productie van....

2) de afbraak van alle accus; dat is nog slechter dan de afbraak van de oude genaratie auto's. Ook weten wij nog niet wat er gaat gebeuren, wat er kan gebeuren met alle batterijen van de zuinige electrische auto's. Wat u wel weet is hoe schadelijk 1 batterijtje is en dat wij deze allemaal naar de Albert Heijn moet brengen om ze verantwoord te reclyclen (voor zover dat kan). Ben benieuwd wat deze elektrische auto in de nabije toekomst voor het milieu voor problemen gaat opleveren, tot nu toe weten wij alleen dat we met een probleem zitten, oplossing is er niet ruimte in schieten van alle oude rommel?) Expliciet nabije toekomst want op de lange termijn zal het waterstof zijn. Denk aan beta, vhs, laser, dvd, bleu ray; het overlap elkaar en steeds wil men elk product uitmelken.

Samengevat; ik ben van menin dat ondernemers er zijn om knaken te verdienen, criminelen er zijn om crimineel gedrag te vertonen, justitie om dit tegen te houden. Echter, het beleid van onze regering braafste burger van de klas (of is dit een mooie schijnrol?) vind ik ronduit dubieus, sterker nog, ik zit te wachten op een bubble die gaat barsten* (dhr. H. Kamp inzake het schaliegas gewin invergelijk de beruchte bouwfraude / de nutteloze windmolens / energie afspraken, zinnepanelen, slimme meter en noem maar op). Wat ik wel heel zeker weet is dat ik maar weinig kan geloven van hetgeen de politici ons voorschotelen, ik kan maar weinig pijlers vinden die daadwerkelijk inhoudelijk kloppen. Dat maakt mij onzeker, ik wil geen wantrouwen hebben in politieke leiders (inachtnemend het succes van Henk Krol). Ik zou het fijn vinden als er iemand in Nederland zou zijn die mij gerust kan stellen, mij ervan overtuigen dat allemaal wel meevalt?

Veronruste groet, Raoul Young
Beste A.Voets, ik ben het helemaal oneens met uw laatste stellingen. Als wij alle beschikbare ruimte met zonnepanelen zouden plaatsen komen we lang niet aan de benodigde energie. Daarbij komt dat, als het donker wordt, er helemaal geen energie ontwikkeld wordt en in de winter de zonnepanelen ook overdag nog geen 30% van de zomerproduktie wordt opgebracht. Voor zonnepanelen is het ook nog belangrijk dat we gebruik kunnen maken van het netwerk, voor ons is dat Liander. Liander wordt daar niet echt beter van en wij kunnen dan een deel van de zomerproduktie in dat net opslaan om het in de winter te kunnen consumeren. Windmolens hebben ook tijden dat de produktie minder is of zelfsniets, dus als er geen wind is. Deze windmolens hebben wel een zeer hoge produktie en als er dan ook voldoende windmolens in gebruik zijn zal dit samen met de zonnepanelen een groot deel van de elektriciteitvraag kunnen opbrengen. Tijdens onze zeiltochten bezochten we de Oostzee-landen en ook Duitsland. In Zweden, Noorwegen hebben ze een grote opbrengst door water-krachtcentrales. Zweden heeft daarnaast ook nog een redelijke hoeveelheid windmolens en gebruikt ook veel warmtekracht uit de grond. Denemarken heeft zoveel windmolens dat ze vrijwel alle electriciteit zelf kunnen opbrengen. Een klein deel wordt nog geleverd op windloze dagen. Wij hebben ook in Duitsland zeer veel windmolens gezien. Het resultaat is dat zij teveel electriciteit opbrengen om het naar Zuid-Duitsland te transporteren. Het resultaat was dan ook dat Nederland soms gratis en ook wel tegen zeer lage prijzen deze overproduktie konden overnemen.Ze moesten dat toch kwijt. Dat in Nederland de opbrengst van de windmolens sterk verlaagd ligt in het feit dat, voor het plaatsen van deze windmolens veel geld gevraagd wordt. Ik heb al bedragen gezien van € 50.000 per jaar voor 1 windmolen. Het is dus niet zo dat de windmolen te weinig opbrengt maar dat van de winst van deze opbrengst een groot bedrag moet worden afgehaald zodat op die manier het financiele plaatje niet zo gunstig is. Anderzijds leveren ze wel heel veel electriciteit en daar gaat het om. De zeer hoge kosten voor het plaatsen van deze windmolens komt enerzijds doordat er veel negatieve informatie ontstaat en veel mensen tegen deze windmolens zijn. Daardoor kan de prijs voor het plaasen zo hoog oplopen.Daar zou er wat aan gedaan moeten worden. Maar dat deze windmolen erg hard nodig zijn om de CO2 produktie te verminderen is een feit. Ons milieu mag niet verder verslechteren, vooral omdat de prijs van steenkool veel goedkoper is dan gas wordt in ons land de smerige elektriciteitcentrale in Gronigen gebouwd. Daar willen we toch niet naar toe? Er is een bericht dat er kleine windmolens ontwikkeld worden waarmee wij als gebruiker eveneens elektriciteit kunnen opwekken. Dan zouden we ook in staat zijn om geheel onafhankelijk van Liander onze behoefte aan stroom zelf op te kunnen wekken. Voor de kleine periodes dat er geen zon en ook geen wind is gaan we dan een reservecapaciteit uit de zeer goede accu's halen die we tijdens overproduktie erin hebben gestopt.
Ik ben van mening dat de verlaging van de algemene heffingskorting voor iedereen nadelig is, dus niet alleen voor bezitters van zonnepanelen. De ractie van dhr. Young is wel erg negatief. Dat politieke partijen hun werk niet goed doen kun je veranderen door je stem te geven aan een partij die het beter doet voor het milieu. Dat we nu een regering hebben waarin de VVD het voor het zeggen heeft komt omdat teveel mensen hun stem aan de VVD hebben toevertrouwd.. Voor degenen die daar op hebben gestemd weten dan ook dat zij een verkeerde keus hebben gemaakt. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met mijn zonnepanelen want ik werk mee aan het verbeteren van het milieu Én ik heb al 2/7de deel van onze investering teruggekregen. Verder is onze elektra-rekening verlaagd door alle gloeilampen te vervangen met ledlampen. Daarnaast hebben wij ook het gasverbruik behoorlijk teruggebracht door programmeerbare thermostaten op onze radiatoren te plaatsen, waarbij ook de vloerverwarming daaraan heeft meegeholpen. Verder heb ik nog een aantal opmerkingen. De bedrijven, die ook zonnestroom aan het net leveren, krijgen minder per KW dan de kleine terugleveranciers. En de windmolen is wel degelijk rendabel maar het wordt onvoordelig omdat voor de plaats van deze windmolen bedragen betaald moeten worden die soms wel € 50.000 per jaar moeten kosten.Daar moet dan verandering in komen. Ik weet echter dat boeren in Friesland zelf een windmolen hebben laten installeren en die brengen wel degelijk hun investering ruimschoots op. Maar verder is het toch belangrijk dat er veel windmolens moeten komen om te zorgen dat het CO2 omlaag gebracht wordt. Het milieu is al genoeg verpest! Ook ben ik met je eens dat schaliegas een slechte zaak is. Tenslotte: ons energieverbruik is sinds seizoen 2010-2011 gedaald van 6459 KWh naar 33 KWh elektra en van 1733 M3 naar 1320 M3 gas. Je ziet: het is een goede reden om iets voor het milieu te doen en vooral omdat je daar dan ook nog aan verdient.

Reageer