Energielabel van een huurwoning

• 3 June 2021
  • 7 reacties
  • 91 Bekeken

Ik huur een woning via een woningbouw vereniging. De woning werd dit jaar gekeurd ivm het nieuwe energie label. Nu blijkt dat het ingehuurde bedrijf de gegevens moet invoeren op een server van deze woningbouw. Keurt de slager zijn eigen vlees ? Dat is mijn vraag. 

7 reacties

Ik snap niet dat als de woningbouw de resultaten krijgt ze ook invloed op de keuring zouden hebben. Kun je dat uitleggen?

Als een onafhankelijk bedrijf de metingen en bevindingen moet invoeren op een server van de woningbouw. Het label wat daar uit komt is mijn label. Dus een energie label vanuit de woningbouw.

Dat label een factor is om elk jaar een huursverhoging te mogen invoeren.

Dat is wat ik dus raar vind, maar het schijnt heel normaal te zijn.

Mijn label is omlaag gegaan, maar er wordt dan gezegd dat dat komt door een zwaardere normering. Als ik dan om een herkeuring vraag om zo te controleren of het oude label wel juist was is dat niet meer mogelijk. Want die software is niet meer te benaderen door het onafhankelijk bedrijf, op de server van de woningbouw.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien weet u het al maar hier staat uitleg over het energielabel bij woningbouwverenigingen, dat ze verplicht zijn een energielabel vast te stellen voor al hun huurwoningen. Het label is dus niet uw label maar een label dat bij de woning hoort die u huurt. 

Beste Jan,  deze "uitleg" had ik al een keer gelezen. Dank voor de info. Het oude label is vervallen, maar ik vroeg me af of dit oude label van mijn woning wel juist was. Als dan blijkt dat het door de woningbouw ingehuurde bedrijf alle gegevens in moet voeren via een software pakket van deze woningbouw, is dit label dan wel onafhankelijk ? Want je zou juist verwachten dat deze ingehuurde partijen een eigen software pakket hebben. Aangezien ik mijn oude "label" niet kan laten toetsen volgens de normering van toen ( volgens de normering van voor 2020) is het voor mij ook niet meer na te gaan of de huursvrhogingen van de afgelopen 8 jaar terecht waren. Dus als ik dat wil nagaan, of mijn oude label wel juist was, bij wie moet ik dan aankloppen?

En ik praat dan over een huursverhoging, waar het om gaat is of mijn huurhuis wel voldeed aan het oude label. Ik denk dat er 10000en mensen onterecht huursverhogingen hebben gehad vanwege een verkeerd label. De invoer van het nieuwe label vind ik prima. Er zijn zaken die zwaarder mee wegen nu. Maar ik zou zo graag mijn oude label volgens de oude normering willen na kunnen gaan. 

Ik denk dat je dan moet kijken of je een bureau kunt vinden om een contra expertise uit te laten voeren tegen de oude norm en zelfs dan weet ik niet of je bij een afwijking dat überhaupt nog aan kunt vechten. Het klinkt een beetje mission impossible.

Reputatie 7
Badge +6

Ergens rond 2015 bij de invoering van het energielabel heeft elke woning een voorlopig energielabel gekregen. Dit voorlopige label was gebaseerd op de bouwvoorschriften die van toepassing waren in het bouwjaar van de woning. Sinds 1992 is het Bouwbesluit elke 10 jaar gewijzigd. Het begon voor vloer, gevel en dak met een isolatie-eis van Rc>2,5m2K/W en dubbele beglazing hr++ (komt neer op label C) naar het huidige 3,0 voor vloer, 4,5 voor gevel en 6,0 voor dak en dubbele beglazing gasgevuld Rc>1,8 met climate control en wtw (komt neer op label A++). Zo hoefden ze dus niet alle woningen apart af te lopen, een blik op het bouwjaar was voldoende. (Elke 10 jaar verschuift de labelcodering een trede, wat in 2002 label A was werd in 2012 label B ).

Elke bewoner heeft bij dat voorlopige label de instructie gekregen zelf via de website een definitief label aan te vragen. Best mogelijk dat mensen hun woning verbeterd hebben, zelf extra isolatie aangebracht, betere beglazing enz. Dat konden ze dan tot 1 januari 2021 aangeven met de nota's erbij. Een apart bureau moest dat beoordelen waarvoor je moest betalen. Als dat werd erkend kreeg je een beter label.

Er is dus geen foutief label gegeven maar een voorlopig label. Als er aan de woning niets extra's is gedaan dan wat bij de bouw in het bouwbesluit stond dan zijn woningen tot 1992 label D of minder, van 1992-2002 label C, 2002-2012 label B en na 2012 label A. Je kan wel laten herkeuren maar hier kom je niet doorheen tenzij je nota's en/of foto's kan leveren van verbetering, ook bij zelfbouw.

Dit geldt voor koopwoningen, de bouwkundige eisen voor woningbouwverenigingen zijn hetzelfde maar de uitvoering kan anders zijn. De huur is dan gebaseerd op het label. Eerst het voorlopige en als ze niets hebben verbeterd is het voorlopige definitief geworden. Gaan ze de woningen verbeteren, ik zie hier en daar dat het dak van een heel woonblok omhoog gaat naar Rc 6,0, dan zal de huur ook omhoog gaan, maar je hebt dan weer besparing op de energierekening. 

Reageer