Energielabels op apparaten zijn achterhaald

• 12 November 2014
  • 6 reacties
  • 227 Bekeken

http://www.consumentenbond.nl/nieuws/4577471/energielabel.jpg ‘Onze’ ex-minister Timmermans is pas begonnen bij de EU als commissaris Betere Regelgeving. Na 11 dagen komen de eerste signalen uit de commissie. Onder andere de uitspraak ‘de huidige energielabels voor huishoudelijke apparaten zijn achterhaald’. En ergens is daar ook wel wat voor te zeggen. Veel apparaten zoals koelkasten en wasmachines zijn de laatste jaren steeds zuiniger geworden, maar de labeling is niet met die ontwikkeling meegegaan. Alleen al de vele A-labels zoals A, A+, A++ en A+++ maken het voor mij niet veel duidelijker als ik een product in de winkel of webshop bekijk. Hoe gebruik jij de energielabels als je je gaat oriËnteren voor een nieuw product? En moeten ze afgeschaft worden? Ik ben benieuwd naar jou mening en ervaring! Stelling van de week 46: ‘Energielabels op apparaten zijn achterhaald’

6 reacties

ben maar een gewone huisvrouw , maar is het dan niet veel simpeler om per apparaat aan te geven dit gebruikt zoveel en dat kost u dus zoveel , en het andere apparaat gebruikt zoveel en kost u dus ......, dan zie je gelijk welk apparaat voor jou acceptabel is in gebruik...

sjimmie12

http://www.consumentenbond.nl/nieuws/4577471/energielabel.jpg ‘Onze’ ex-minister Timmermans is pas begonnen bij de EU als commissaris Betere Regelgeving. Na 11 dagen komen de eerste signalen uit de commissie. Onder andere de uitspraak ‘de huidige energielabels voor huishoudelijke apparaten zijn achterhaald’. En ergens is daar ook wel wat voor te zeggen. Veel apparaten zoals koelkasten en wasmachines zijn de laatste jaren steeds zuiniger geworden, maar de labeling is niet met die ontwikkeling meegegaan. Alleen al de vele A-labels zoals A, A+, A++ en A+++ maken het voor mij niet veel duidelijker als ik een product in de winkel of webshop bekijk. Hoe gebruik jij de energielabels als je je gaat oriËnteren voor een nieuw product? En moeten ze afgeschaft worden? Ik ben benieuwd naar jou mening en ervaring! Stelling van de week 46: ‘Energielabels op apparaten zijn achterhaald’

Nee, energielabels op apparaten zijn niet achterhaald maar moeten wel worden aangepast!

Daar kwam ik achter toen ik onlangs enkele witgoed apparaten heb aangeschaft. Voor ik tot aanschaf overga, kijk ik bij de kijk en vergelijk site van de consumentenbond. Daar krijg je ook allerlei tips waar je om moet letten voor je tot aanschaf van een apparaat overgaat.

Werd eerst getest op de prestaties van dat moment, nu wordt berekend over een x-aantal jaren dat een machine mee zou moeten gaan en dan komen er soms andere uitkomsten uit. Bijvoorbeeld een koelkast die eerst als beste uit de test kwam, zie je nou op een heel andere plek terug. Dat komt doordat de consumentenbond begin 2014 is overgestapt op een andere manier van beoordelen. Er wordt nu gekeken wat een apparaat verbruikt over een x-aantal jaren en niet meer alleen de prestatie van dat moment. Dan kan een apparaat een heel andere beoordeling krijgen omdat het energie verbruik in de loop van de jaren meer kan gaan toenemen als dat je zou verwachten op het moment van aanschaf.

En zo zijn er wel meer redenen te bedenken waarom het handig is om een energielabel te gebruiken of het nou op apparaten, op woningen of wat dan ook is, als het doel maar niet uit het oog verloren raakt.
Hoewel Europa de goede intenties had met het energielabel is het label te veel verworden tot een marketinginstrument van de producenten. Zoals ik al in mijn voorbeeld van de wasmachine (Energie zuinige wasmachines en het energielabel) heb laten zien bedenken wasmachineproducenten trucs om zo hoog mogelijk te scoren op het energielabel door op lagere temperaturen te wassen dan dat het wasprogramma aangeeft. Hoewel het wassen op lagere temperaturen energie bespaart is dit niet de bijdrage van de energie zuinige wasmachine maar van de innovaties in de wasmiddelen. Een goede wasmachine van 15 jaar oud kan even energie zuinig en schoon wassen op 30 of 40 graden als een A+++ wasmachine en heeft een langere levensduur dan de moderne wasmachine.

Als we kijken naar de vergroening van het wagenpark in Nederland is dit niet bereikt door het vermogen van auto’s via wetgeving te beperken zoals voor stofzuigers is gebeurd. Naast de publieke opinie zijn dure energie en fiscale stimulans mijns inziens veel effectiever dan Europese wetgeving.

Groet,

Frank.
@Stephan,

Het is wat mij betreft niet alleen een periodieke up-date die mee groeien qua technische ontwikkeling.

Juist ook een onafhankelijke keuringsinstantie die de invloed van de fabrikant terug brengt naar 0.

@Kunnen wij het maken;

Ik ben het met jou best eens dat er een tegenstrijdigheid zit in de levensduur van een apparaat en het constant energie zuiniger worden. Het maken van apparatuur kost ook energie en grondstoffen. Ik heb er zelf voor gekozen om apparatuur van 17 jaar oud te vervangen voor nieuwe energie zuinige. Dus niet bij de 7 jaar waaarover ik regelmatig lees.
Het idee van labels vind ik nog steeds niet achterhaald.

Blijkbaar is het inschalen van de apparaten echter niet mee ontwikkeld met het huidige verbruik.

Verder heb ik inmiddels begrepen dat het ene aparaat wat volledig vergeijkbaar is een hogere waardering krijgt terwijl het juist een hoger verbruik krijgt.

Voor een consument is dat dus niet te volgen. Een aparaat wat een zuinigheidslabel heeft zou blindelings gevolgd moeten kunnen worden. Daar was het juist voor bedoeld en dat lijkt niet meer de praktijk te zijn.

Dus komt het er op neer dat het labelsysteem periodiek geupdate zou moeten worden. Daarbij kan het noodzakelijk zijn dat een neutrale partij het onderzoek doet voor hete bepalen van het label.

Vr. gr.

Rob
Dank voor je reactie R.J.A. Koster en KunnenWijHetMaken. Jullie zijn het allebei eens dat het energielabel een goed initiatief was.

In de vervolgrichting zie ik echter een verschil:

R.J.A. Koster pleit voor een periodieke update van het labelsysteem, terwijl KunnenWijHetMaken aangeeft dat de aankoop van energiezuinige apparaten vooral gestimuleerd kan worden door niet-energiezuinige apparaten duurder te maken als ik het goed heb?

Reageer