Energieleveranciers en bel me niet register

• 2 February 2019
  • 69 reacties
  • 2205 Bekeken

Ik wordt de laatste tijd steeds vaker gebeld door verschillende energieleveranciers over hun aanbiedingen. Vroeger klant geweest bij de Nuon en tegenwoordig bij Essent.

Dat de Nuon mij nog steeds mag bellen omdat ik klant geweest bent kan ik me enigszins voorstellen, alleen dit houdt maar niet op...
Meerdere malen aangeven aan de telefoon dat ik niet meer gebeld wil worden!
Vervolgens krijg je dus mooi te horen, dat ik dit aan het einde van het gesprek mijn rechten hoor over het bel me niet register. WAT EEN ONZIN!! Er zijn geslachtsziektes waar je makkelijker vanaf komt dan dit soort telefoontjes.

Vandaag ook weer gebeld door een bedrijf waar ik nog nooit van gehoord had...
Wederom dat register staat dus ook voor niks.

Dit moeten ongetwijfeld meer mensen hebben en wat is hieraan te doen??

69 reacties

Het bandje afluisteren aan het eind en gebruik van maken. Het is bij mij altijd heel effectief geweest me van specifieke clubs af te helpen.
Het bandje afluisteren aan het eind en gebruik van maken. Het is bij mij altijd heel effectief geweest me van specifieke clubs af te helpen.

Ook al zeker een paar keer gebruikt van gemaakt zonder effect
Het heeft mij van een aantal kranten en wat goede doelen afgeholpen. Nooit meer een kik van gehoord. Er bestaat vast ook wel een klachten procedure voor als een leverancier geen gehoor geeft aan je verzoek.
Reputatie 3
Badge +4
Gisteren nog gebeld door zo'n colporteur, week ervoor ook, dacht dat hetzelfde was/waren.
Toen ik er over dacht was de week ervoor iemand namens Essent, nu iemand namens xxxxxx.
Kunnen best dezelfde zijn, heb in het verleden zelf gedwongen bij zo'n call centrum gewerkt,
bel je de ene keer namens bedrijf A, volgende keer bedrijf B etc.

Bel me niet register zal me niet helpen, sta ingeschreven bij K.v.K. ( ook verplicht in mijn geval)
Vooral gesprek gisteren heeft me geleerd,vooral te zeggen, dat je geen meerjarig contract wil en een "kom erbij bonus, of iets dergelijks" Die van gisteren had het toen gauw bekeken, kreeg zonder verdere
aankondiging het bel me niet register!
Reputatie 7
Badge +8
De vraag is, dit moeten meer mensen gehad hebben. Nou uit de reacties klopt dat. En inderdaad krijg je na afloop van zo'n gesprek een bandje over bel me niet. Werkt wellicht prima bij bellen naar niet klanten, maar bellen naar klanten of exklanten, maakt niets uit. Ik heb dus zelfde soort ervaring, en noem de naam Klingel. Je koopt er wat, besteld regelmatig en toch bellen ze daarnaast tig keer per jaar om je nog meer te laten kopen. En niets helpt. Groeten Leo.
Badge

Indien een bedrijf belt waar je ooit zaken mee hebt gedaan, horen ze te wijzen op het recht van verzet. Indien je daar gebruik van maakt, mogen ze je daarna niet meer bellen.

Nog vervelender zijn de verkooptelefoontjes van bedrijven waar je nooit zaken mee hebt gedaan, en nooit contact mee hebt gehad. Het sterke vermoeden bestaat dat die bedrijven via de illegale handel in contactgegevens aan jou contactgegevens (zoals jou telefoonnummer) zijn gekomen. Dat soort telefoontjes verwijzen meestal niet naar het bel-me-niet register.

Indien een bedrijf belt waar je ooit zaken mee hebt gedaan, horen ze te wijzen op het recht van verzet. Indien je daar gebruik van maakt, mogen ze je daarna niet meer bellen.

Heb je de indruk dan dat dit niet gebeurt? Ik heb er in het verleden consequent gebruik van gemaakt en ik heb van die bedrijven ook nooit meer wat gehoord. Ik heb wel de indruk dat de meeste mensen niet snappen hoe het werkt en er daardoor niet vanaf komen.

Badge

Heb je de indruk dan dat dit niet gebeurt? Ik heb er in het verleden consequent gebruik van gemaakt en ik heb van die bedrijven ook nooit meer wat gehoord. Ik heb wel de indruk dat de meeste mensen niet snappen hoe het werkt en er daardoor niet vanaf komen.

Beste A. Deen.

Niet altijd wordt gewezen op het recht van verzet, niet iedereen snapt wat je moet doen om gebruik te maken van de regels rond het recht-van-verzet en niet iedereen neemt de moeite om dat bandje af te luisteren en de instructies op te volgen. Daar zit echter niet mijn grootste grief.

Mijn grootste grief zit bij de constatering dat de regels rond het bel-me-niet register tot nu toe onvoldoende gehandhaafd worden. Dat er gepraat wordt over nieuwe regels rond consumentenbescherming maar dat de bestaande regels rond consumentenbescherming intussen onvoldoende gehandhaafd worden. En dat er zeer waarschijnlijk sprake is van illegale handel in contactgegevens. Wanneer wordt de illegale handel in contactgegevens aangepakt? Mijn pleidooi is om de bestaande regels rond consumentenbescherming consequent te handhaven, als dat gebeurd dan scheelt dat al een slok op een borrel.

Mijn grootste grief zit bij de constatering dat de regels rond het bel-me-niet register tot nu toe onvoldoende gehandhaafd worden.

Maar waar baseert u die constatering dan op?

Badge

Beste A. Deen.

Mijn grief baseer ik o.a. op het feit dat ik dit jaar in 3 maanden tijd 37x ongevraagd gebeld ben door verkoop telefoontjes. Het overgrote deel was van bedrijven waar ik nooit contact mee heb gehad en die mij niet hadden mogen bellen. Verder werd er bij die verkoop telefoontjes door die bedrijven merendeels niet op het bel-me-niet register gewezen.

Verder baseer ik mij op de de vele vele vele mensen die op sociale media melden dat zij ondanks registratie in het bel-me-niet register ongevraagd gebeld zijn.

Ik bepleit handhaving bel-me-niet register, de aanpak van de illegale handel in contactgegevens en de handhaving van andere regels m.b.t. consumentenbescherming. Niet wachten wachten wachten op nieuwe regels rond consumentenbescherming, maar beginnen met adequate handhaving bestaande regels.

Reputatie 7
Badge +6

Het bedrijfsleven heeft in de wandelgangen doorgedrukt dat ze wel mogen blijven bellen als we ooit klant bij ze zijn geweest . Ondanks dat we in het belmeniet-register staan . Ik weet vrijwel zeker dat de meerderheid van de consumenten het hier niet mee eens is . Een goed voorbeeld van een overheid die meer naar bedrijven dan naar consumenten luistert . Toch moet ik eerlijk zeggen dat bij mij die bedrijven die hardnekkig bleven bellen daarmee gestopt zijn nadat ik ze met klem verzocht om daarmee te stoppen en mij uit hun ( ex ) klantenbestand te halen . Dat is mijn ervaring . Ongetwijfeld zijn er ook bedrijven die zich nergens wat van wensen aan te trekken .

Badge

Beste E.T. WIersum.

Dank voor uw reactie, inderdaad is gebruik maken van het recht-van-verzet een goede methode.

Anno 2020 is er echter een hele rits aan bedrijven dat zich niet houdt aan de regels rond consumentenbescherming zoals het bel-me-niet register, en waar van het sterke vermoeden is dat er sprake is van illegale handel in contactgegevens.

Indien we willen dat er een einde wordt gemaakt aan ongevraagde telemarketing, dan is het niet alleen zaak om de bestaande en eventueel nieuwe regels rond consumentenbescherming te handhaven, maar is het ook zaak om de illegale handel in contactgegevens aan te pakken. Niet praten maar handhaven. Voor handhaving is voor zover mijn kennis strekt geen lang wetgevingstraject nodig van jaren.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat bij mij die bedrijven die hardnekkig bleven bellen daarmee gestopt zijn nadat ik ze met klem verzocht om daarmee te stoppen en mij uit hun ( ex ) klantenbestand te halen . Dat is mijn ervaring . Ongetwijfeld zijn er ook bedrijven die zich nergens wat van wensen aan te trekken .

Dat is mijn ervaring ook hoewel mij dat niet veel moeite kostte, als je het bandje maar afluistert en netjes de procedure volgt. Met alle respect maar ik denk dat ik eerste eens een betere analyse van “het probleem” zou willen zien voordat we voor maatregelen gaan pleiten.

Badge

Beste A. Deen.

Hierbij 3 artikelen die benut kunnen worden in het proces van het maken van de door u bepleitte analyse.

Gevoelige persoonsgegevens van hand tot hand bij energieverkopers
https://www.ad.nl/binnenland/gevoelige-persoonsgegevens-van-hand-tot-hand-bij-energieverkopers~a76baff6/

Zo komen energieverkopers aan je telefoon- en bankrekeningnummer
https://www.ad.nl/binnenland/zo-komen-energieverkopers-aan-je-telefoon-en-bankrekeningnummer~ac7c8cde/

Grootschalige handel in privégegevens vijftigplussers voor WhatsAppfraude
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5156656/whatsapp-fraude-illegale-handel-privegegevens-vijftigplussers

Wat ik bepleit is niet alleen de aanpak van de ongevraagde verkooptelefoontjes, maar ook de aanpak van de illegale handel in contactgegevens. De 3 artikelen laten zien dat malafide verkooptelefoontjes een relatie hebben met de illegale handel in contactgegevens.

Reputatie 7
Badge +6

Kortom , het wordt echt tijd dat er in Den Haag wat meer geluisterd wordt naar wat consumenten ondervinden op het gebied van ongewenste reclame en privacy-schendingen  ( en andere te verbeteren consumentenzaken ) . Niet altijd het belang van bedrijven belangrijker vinden en door de knieen gaan voor de druk die ze uitoefenen . Ongewenste verkooptelefoontjes en alle andere niet gewaardeerde pogingen om klanten binnen te harken langs slinkse wegen schiet zijn doel voorbij en kost smakken geld die in de prijzen verwerkt zit en dus door de kopers betaald moet worden .

@Gerrit Hartholt 

U pleit voor handhaving van het bel me niet register en schakelt naadloos over naar illegale handel in contactgegevens en precies op dat moment bent u mij kwijt wegens geloofwaardigheid. Als u wilt bepleiten dat mensen nog steeds vinden dat ze veel te vaak gebeld worden, ik zie de 60+ doelgroep voor mij, dan heeft u ongetwijfeld een punt maar daarvoor hoeven we er geen dingen bij te halen, het punt staat op zichzelf nu nog politieke interesse of niet.

Badge

Geachte @A. Deen.

Zoals in de hiervoor genoemde 3 artikel blijkt, worden er contactgegevens “geoogst” in ieder geval via malafide energieverkopers. Op het moment dat het bel-me-niet register gehandhaafd wordt, iets wat eigenlijk allang zou moeten, mogen de malafide energieverkopers niet meer bellen. En als ze niet meer mogen bellen, kunnen ze niet nog meer contactgegevens “oogsten” en toevoegen / bundelen met de al “geoogste” contactgegevens. Er is met andere woorden een hele duidelijke relatie tussen het pleidooi om het bel-me-niet register te handhaven, en het pleidooi om de illegale handel in contactgegevens aan te pakken. Het is dus zaak dat er niet maanden over gedaan wordt om malafide verkooporganisaties uit de lucht te halen (maanden waarin ze proberen nog meer contactgegevens te “oogsten”), er dient gewoon weg sneller opgetreden te worden.

En als het gaat om phishing pogingen m.b.v. “geoogste” contactgegegevens, het zijn niet alleen 60 plussers die te maken hebben met phishingpogingen. 

Vraag:  Wat zou u er van vinden als uw contactgegevens ongevraagd “geoogst” worden door malafide callcenters, en illegaal verhandeld? Vermoed dat u daar niet vrolijk van wordt als dat zou gebeuren.

Vraag:  Wat zou u er van vinden als uw contactgegevens ongevraagd “geoogst” worden door malafide callcenters, en illegaal verhandeld? Vermoed dat u daar niet vrolijk van wordt als dat zou gebeuren.

Ik heb echt geen idee waar u op doelt. Ik snap niet hoe een callcenter wat kan oogsten laat staan verhandelden, callcenters bellen of worden gebeld.Probeert u nou eerst eens duidelijk te maken wat er niet gehandhaafd wordt door wie. Namen en rugnummers graag.

Badge

Beste @A. Deen 

Als u deze 3 artikel had gelezen (zie eerdere posting in dit topic) had u geweten hoe het zit, maar ik zal u matsen in deze artikelen nogmaals in dit topic zetten inclusief een aantal citaten.

Gevoelige persoonsgegevens van hand tot hand bij energieverkopers
https://www.ad.nl/binnenland/gevoelige-persoonsgegevens-van-hand-tot-hand-bij-energieverkopers~a76baff6/
Citaat: “Energieverkopers wisselen op grote schaal persoonsgegevens uit om telefonisch te kunnen verkopen. Adressen, bankrekeningnummers, zelfs burgerservicenummers gaan van hand tot hand. Dat blijkt uit documenten in handen van deze krant en gesprekken met verkopers.” Einde citaat.

Zo komen energieverkopers aan je telefoon- en bankrekeningnummer
https://www.ad.nl/binnenland/zo-komen-energieverkopers-aan-je-telefoon-en-bankrekeningnummer~ac7c8cde/

Citaat: “Voor het luttele bedrag van drie cent gaan persoonsgegevens al over de toonbank, om een leger aan hunkerende telefonische verkopers van nieuwe ‘slachtoffers’ te voorzien – als ze niet gratis worden uitgewisseld. Maar hoe de verkopers ook aan gegevens komen, wie eenmaal in de bestanden zit, komt er ook met het Bel me niet register vaak niet meer uit.” Einde citaat.

Grootschalige handel in privégegevens vijftigplussers voor WhatsAppfraude
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5156656/whatsapp-fraude-illegale-handel-privegegevens-vijftigplussers
Citaat: “De gegevens waarmee oplichters hun slag proberen te slaan komen voor een groot deel uit callcenters, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Sommige callcenters handelen de telefoontjes van tientallen bedrijven af en hebben daardoor toegang tot een schat aan informatie. In de digitale onderwereld lijken de gegevens voor een groot deel te komen uit callcenters die energiecontracten verkopen.” Einde citaat.

Reputatie 7
Badge +6

Ik kan me vooratellen dat er een handel is in persoonsgegevens maar ik heb daar zelf niets van gemerkt. Volgens de AVG mag een organisatie alleen met jouw toestemming jouw gegevens verzamelen. Je hebt ook recht in inzage in de gegevens die ze van jou hebben, en recht op algehele verwijdering. Zoniet dan kan je een klacht indienen zoals in de AVG omschreven tegen die organisatie. Naam, adres en telefoonnummer staan al in het telefoonboek, BSN- en bankrekeningnummer zou ik pas illegaal vinden.

Ik sta in het Bel-Me-Niet register, maar je hebt ook nog het MOA-filter en infofilter. Ik moet mijn inschrijving om de zoveel jaar herbevestigen, zoniet dan wordt ik meteen dezelfde dag al gebeld door callcenters. Ik werd ook wel eens gebeld uit India, en die wou niet stoppen ook al legde ik in het engels uit dat we hier een bel-me-not register hebben en hij eerst permission moest hebben. Die had hij vond hij en bleef maar bellen tot ik zei I'm gonna sue you. Toen was het over.

Ik begrijp dus ook niet hoe die illegale handel in persoonsgegevens kan bestaan want het is verboden door de AVG. Als iemand een bedrijf overneemt mogen die gegevens ook niet gebruikt worden. Je kan dan een klacht indienen. Bedrijven waar je klant was geweest mogen wel bellen, maar als je dat bandje dan netjes afwerkt moeten ze stoppen. Je kan ook schriftelijk algehele verwijdering vragen, dan moet het stoppen.

Badge

Beste @Jan 

Dank u wel voor uw reactie.

Zoals de term illegale handel in contactgegevens al aangeeft, en zoals de 3 artikelen ook aangeven, trekken allerlei personen en organisaties zich niets aan van de regels en verboden waar u naar verwijst.

Goed om te vernemen dat u er zelf niets van hebt gemerkt dat er sprake is van de illegale handel in contactgegevens, dat betekent zeer waarschijnlijk dat uw contactgegevens niet ergens “geoogst” zijn en niet illegaal verhandeld worden. Ik zou zeggen indien mogelijk houden zo.

U hebt het er over dat er niet zoiets als de illegale handel in contactgegevens kan bestaan omdat dat is verboden door de AVG. Kan het zo zijn dat er personen en organisaties zijn die zich niets van dat soort verboden aantrekken, kunt u zich dat voorstellen? Er zijn overigens nog veel meer zaken verboden in Nederland, zoals de illegale productie en verkoop van sigaretten, de illegale productie en verkoop van alcohol, de productie en handel in Crystal Meth, de handel in illegale vuurwapens etcetera. Desondanks dat al die zaken verboden zijn, zijn er toch personen en organisaties die zich daar mee bezig houden.

Badge

Ik heb echt geen idee waar u op doelt. Ik snap niet hoe een callcenter wat kan oogsten laat staan verhandelden, callcenters bellen of worden gebeld.Probeert u nou eerst eens duidelijk te maken wat er niet gehandhaafd wordt door wie. Namen en rugnummers graag.

Beste @A. Deen hierbij een lijst met 37 ongevraagde verkooptelefoontjes die ondergetekende in 3 maanden tijd kreeg. De kans is groot dat een flink deel van die verkooptelefoontjes veroorzaakt is doordat mijn telefoonnummer blijkbaar illegaal verhandeld is, de analyse is heel simpel ik heb met de meeste van genoemde verkooporganisaties nooit zaken gedaan (dit mede omdat die organisaties vrij nieuw zijn).

19 aug 2020 0850659052
21 aug 2020 0850659052
24 aug 2020 0850659052
28 aug 2020 0570768122 Energieverkoper Verzorgd Besparen
01 sep 2020 0404022808 Energieverkoper
01 sep 2020 0202209364 Energieverkoper
02 sep 2020 0857609374 Energieverkoper Stroom Gas Nederland
02 sep 2020 0570768122 Energieverkoper Verzorgd Besparen
03 sep 2020 0570768122 Energieverkoper Verzorgd Besparen
03 sep 2020 0202209364 Energieverkoper Consumenten Saver
04 sep 2020 09:26 uur 0202209364 Energieverkoper Consumenten Saver
04 sep 2020 12:14 uur 0202209364 Energieverkoper Consumenten Saver
07 sep 2020 09:14 uur 0552040820 Energieverkoper Verzorgd Besparen
07 sep 2020 17:50 uur 0570768122 Energieverkoper Verzorgd Besparen
07 sep 2020 19:40 uur 0552040820 Energieverkoper Verzorgd Besparen
08 sep 2020 0202209364 Energieverkoper Consument Saver
09 sep 2020 0202209364 Energieverkoper Consumenten Saver
15 sep 2020 0299726404 Energieverkoper Consumenten Saver
16 sep 2020 0299726404 Energieverkoper Consumenten Saver
17 sep 2020 0299726404 Energieverkoper Consumenten Saver
21 sep 2020 0851124937 Geheugensport ?
30 sep 2020 0103332703 Energieverkoper Sterion
15 okt 2020 0855360412 Energieverkoper Team Consumers
24 okt 2020 11:25 uur 0855360412 Energieverkoper Team Consumers
24 okt 2020 12:23 uur 0855360412 Energieverkoper Team Consumers
24 okt 2020 15:06 uur 0855360412 Energieverkoper Team Consumers
26 okt 2020 0851124937 Geheugensport ?
28 okt 2020 0855360412 Energieverkoper Team Consumers
30 okt 2020 12:21 uur 0855360412 Energieverkoper Team Consumers
30 okt 2020 12:39 uur 0299259004 Energieverkoper Consumenten Saver
05 nov 2020 0299259004 Energieverkoper Consumenten Saver
06 nov 2020 10:46 uur 0299259004 Energieverkoper Consumenten Saver
06 nov 2020 14:21 uur 0850271609 Verkoop Kennis Game
09 nov 2020 0299259004 Energieverkoper Consumenten Saver
11 nov 2020 09:02 uur 0299259004 Energieverkoper Consumenten Saver
11 nov 2020 15:02 uur 0299259004 Energieverkoper Consumenten Saver
13 nov 2020 14:23 uur 0299259006 Energieverkoper Uw Regio Adviseur

Nog steeds zijn we volgens mij overgestapt van gebrek aan handhaven van het bel me niet register naar handel in persongegevens. Blijkbaar is dat laatste dus het probleem en nou ben ik eigenlijk wel benieuwd welke instantie er dan onvoldoende handhaaft.

Badge

Nog steeds zijn we volgens mij overgestapt van gebrek aan handhaven van het bel me niet register naar handel in persongegevens. Blijkbaar is dat laatste dus het probleem en nou ben ik eigenlijk wel benieuwd welke instantie er dan onvoldoende handhaaft.

Beste @A. Deen vanaf het begin af aan staat er in de petitie handhaaf het bel-me-niet register en pak de illegale handel in contactgegevens aan.

Zoals u ongetwijfeld weet zijn er in ieder geval 2 organisaties actief op het gebied van consumentenbescherming, te weten de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Waarom die twee organisaties tot nu toe onvoldoende handhaven, is bij mij niet bekend. Wat wel bekend is, via mediaberichten, is dat de Autoriteit Persoonsgegevens beperkt bemensd is, zoals wel meer controlerende instanties in Nederland beperkt bemensd zijn.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Gerrit Hartholt ,

Zover was ik zelf nog niet hoor dat die illegale handel die u bedoelt  niet kan bestaan, wel voorstellen maar ik heb het zelf nog niet meegemaakt. Er was eens die dag dat je van je PNEM dinges opeens een bericht kreeg dat je vaste jaarcontracten moest nemen. Op de valreep snapten wij dat je ook gewoon bij het oude variabele contract kon blijven. Dat hebben we ook gedaan en nog nooit een ander energiecontract genomen. We werden wel eens gebeld maar sinds dat bel-me-niet register is dat afgelopen.

Ik heb je links gelezen, ik ben geen abonnee van het AD, ik wil best geloven dat er tussen de energiemaatschappijen een koehandel aan de gang is met persoonsgegevens van potentiele klanten, ik heb het zelf niet gezien en begrijp het ook niet dat het kan sinds de AVG. Ik dacht dat het nu afgelopen zou zijn. 

Ik had begrepen dat die Autoriteiten er niet zijn om individuele consumenten te helpen, alleen dat ze alle marktspelers in de gaten houden en ingrijpen als iemand buiten het boekje gaat. Je kan als consument wel je probleem melden bij hun.

Die energiemaatschappijen houden zich bij mij wel aan het bel-me-niet register, ik denk dat ze mij de afgelopen tien jaar niet gebeld hebben. Call centers die vanuit Zwitserland bellen hoeven zich niet aan de europese regels te houden. Ik begrijp gewoon niet hoe het kan. Als de inschrijving in het bel-me-niet register is verlopen gebeurt precies wat u beschrijft.

Ik zou zeggen, verzamel van elke beller hun informatie, meldt het aan de AP, vraag inzage in je persoonsgegevens en hoe ze eraan komen, nadat je die krijgt vraag je om algehele verwijdering. 

Reageer