Consumentenbond.nl
Vraag

energiemaatschappij saldeert niet juist

• 26 januari 2020
  • 8 reacties
  • 578 Bekeken

Ik heb in september zonnepanelen laten plaatsen en heb een slimme meter. Op de jaarafrekening van mijn energieleverancier wordt de geleverde energie en de gebruikte energie apart vermeld én wordt per dit per maand afgerekend. Is dit terecht? Er wordt niet gesaldeerd! Tevens ontvang ik voor de door mij geleverde energie minder dan de energieleverancier vermeld in zijn voorwaarden.

Heb ik pech omdat ik een slimme meter heb? En mag de energieleverancier wel per maand afrekenen? Dat zou betekenen dat ik in de zomermaanden een lage vergoeding krijg en in de wintermaanden hoge kosten maak. Zo is het effect van zonnepanelen wel erg slecht...

8 reacties

U krijgt na een jaar toch een jaarrekening en daar staan voor zover ik weet de totalen op het van een jaar en niet per maand.

Reputatie 7
Badge +4

betaal je geen vast maandbedrag????

Reputatie 3
Badge +2

Wat is uw energie leverancier en welke contract heeft u? De meeste salderen (nog) over het helejaar. 

Reputatie 7
Badge +7

U geeft aan u krijgt een jaarrekening, dat lijkt me normaal dat krijgt praktisch iedereen. Dan stelt u dat u per maand wordt afgerekend, dat is vreemd, normaliter heeft ieder een vast maanbedrag,  weliswaar geschat, maar dat wordt met de jaarrekening gelijk getrokken. Tot dus ver ook de antwoorden van @A. Deen en @E.B.F. Stroeve . Bent u na de plaatsing van de zonnepanelen een totaal ander contract aangegaan?, en mij is dit duidelijk wat een slimme meter ermee te maken heeft, u kunt er zelf alles mee controleren, hij geeft standen en eventuele andere belangrijke zaken door, maar bepaalt  toch niet hoe  en wanneer afgerekend wordt. Het is interessant te weten wat u voor een contract heeft, en als dat een nieuwe vorm heeft c.q. uw energiemaatschappij vindt dat het oude systeem niet meer kan, waarom dan?

Dag Teun,

Sinds jan. 2019 heb ik zonnepanelen. Het werkt bij mij als volgt.

Er is een slimme meter. Elke maand stuurt mijn energie leverancier, Van de Bron, het maandverbruik. Tevens wat er is terug geleverd. Zo zie ik het netto verbruik per maand, ook wat de kosten zijn deze maand. Nacht- en dagtarief gescheiden. Aan het einde van het jaar komt de jaarafrekening. Verbruik min terug geleverd, is salderen, dus netto verbruik. Kwh prijs is ongeveer € 0,20 – 0,22. Als er na salderen nog over is krijg je ongeveer € 0,07 – 0,11. Er zijn flinke verschillen per leverancier. Het maandbedrag is elke maand gelijk.

Groet Floor

Reputatie 7
Badge +7

Het is mij, en mogelijk ook de andere leden wat duidelijker. De slimme meter is me bekend, hij neemt alles op, tel op en trek af enz., zo hoeft u zelf niets meer te doen. Zo'n meter is er ook voor niet zonnepanelen energie en bestaat dus al een aantal jaren. Die meter geeft normaliter geen problemen, er is niets mis mee en u heeft geen pech omdat u zo'n meter hebt, zoals al gezegd de meeste energie verbruikers hebben zo'n slimme meter.  Dat door die meter ook elke maand het verbruik uitgerekend kan worden, is inherent aan zijn slimheid. Vroeger moesten we zelf de standen doorgeven, nu doet die meter dat dagelijks. Dat zonnepanelen bezitters dus maandelijks de uitslag via de slimme meter krijgen, wist ik niet. Bij mij wordt maandelijks een bedrag vastgesteld en de jaarafrekening geeft dan de jaarstand en de 12 maandelijkse termijnen worden afgetrokken, zo krijg je dan te horen of je bij moet betalen of wat terug krijgt. Maar dat moet u bekend zijn van voor uw zonnepanelen. Volgens mij is er dus niets mis bij u. Forumlid @Floor Brouwer  geeft aan dat er flinke verschillen per leverancier zijn en mogelijk dat u zulks bemerkt, via vergelijken kunt u er achter komen waar u leverancier qua prijs staat. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

we blijven de materie een beetje herhalen, ik benieuwd of @Teun28 geholpen is.

Reputatie 7
Badge +7

Soms is het niet anders. Ik was zelf even in de war gebracht door maandafrekeningen en jaarafrekening, maar denk nu te weten hoe het een beetje zit. En als het zo gaat als bij @Floor Brouwer  verwacht ik dat het bij @Teun28 ook zo zal zijn. Dat moet dan de goede weg zijn en zijn angsten voor slimme meters en te veel betalingen of te weinig vergoedingen ongegrond. Maar ik geef mijn mening zo voor een betere. Groet Leo.

Reageer