Consumentenbond.nl

Energieslim wonen: hoe doe je dat?

• 26 maart 2019
  • 70 reacties
  • 10245 Bekeken

Huishoudens in Nederland staan de komende jaren voor flinke uitdagingen op het gebied van energie. Wij willen consumenten de juiste handvatten bieden om ‘energieslim’ te wonen. Dat doen we door jullie belangen te behartigen, maar ook met het aanbieden van nieuwe services.

Uitgangspunt daarbij is dat consumenten hun energieverbruik slim kunnen managen: inkopen, gebruiken, je verbruik optimaliseren, zelf energie opwekken, opslaan en verkopen. We zijn continu op zoek naar manieren om huishoudens te helpen de best passende stappen te nemen.

Wat zou jou helpen als je je woning wil verduurzamen? Deel het hier, we nemen jullie input graag mee in de ontwikkeling van nieuwe diensten voor de energiebewuste consument.

70 reacties

Laten wij beginnen met een bescheiden consumptieniveau.
Reputatie 7
Badge +5
Basaal, zonder heel veel kosten te maken of te investeren, kun je al beginnen, als dit van toepassing is, met
* basale isolatie aan te brengen of aan te laten brengen,
* geen variabele energieprijzen meer betalen, maar een vast contract met een energieleverancier en
* gloeilampen vervangen voor LED lampen, goedkopere zijn meestal niet slechter dan dure.

Natuurlijk kan er meer, maar dan moet je goed uitrekenen wat de investering is die je uit moet geven en wat de terugverdientijd is en of het rendabel is.

Er kan nog veel meer, wat niet altijd terug te verdienen is, maar dan is de keuze voor het milieu en dat mag ook wat kosten.
Reputatie 7
Badge +4
de voor de hand liggende maatregelen als het licht uitdoen als je weg bent en led lampen, zijn inmiddels bekend, mag ik aannemen.

energietransport is duur, dus mijn overtollige zonneenergie terugpompen lijkt inefficient. maar wat als we nu zorgen dat teruggeleverde energie niet het hele net in hoeft maar alleen on de straat? buren genoeg zonder panelen en we zouden dus kunne dwarsverbinden in de straat.
Reputatie 6
Badge +3
maar wat als we nu zorgen dat teruggeleverde energie niet het hele net in hoeft maar alleen on de straat? buren genoeg zonder panelen en we zouden dus kunne dwarsverbinden in de straat.

Dat gebeurt vanzelf, kan niet anders.
Reputatie 7
Badge +4
ik weet dat dat vanzelf gebeurt, maar hoeveel 'net' wordt hiervoor gebruikt? terugleveren kost geld omdat het 'net' geld kost om te transporteren. als je dat 'net' zo kort mogelijk houdt, kost het minder geld.
Reputatie 6
Badge +3
Stroom gaat direct naar de buren. Als je net zoveel stroom produceert als de buurman afneemt wordt er verder geen stroom aangevoerd. Voor de liefhebbers even googlen op "eerste wet van Kirchhoff".
Reputatie 1
De politiek heeft de energietransitie al dichtgetimmerd. We gaan van het aardgas af. Er wordt wat geknutseld aan klimaattafels om de indruk te wekken dat de inspraak geregeld is. En vervolgens ligt er bij gemeenten de opdracht om warmtenetten te realiseren (het gaat opnieuw zonder enige goede onderbouwing en discussie zoals met de transitie van de zorg uitgevoerd door Maarten van Rijn waarvan we nog dagelijks de discussie over de gevolgen meemaken). Doorgerekend door PBL maar met discutabele uitgangspunten en invoergegevens.
Een gedegen onderzoek naar alle opties voor burgers ontbreekt. Andere opties voor warmtenetten zoals waterstofgas worden zonder goede verantwoording afgeschreven. Precies zoals dat al jaren met kernenergie gebeurt. De vele problemen met warmtenetten in het verleden worden niet genoemd, er wordt opnieuw geen leergeld betaald.
In de regio Drechtsteden is bestuurlijk al besloten dat HVC de warmte gaat leveren. Hoezo Democratie en marktwerking? De overheid heeft te veel petten op! En respecteert niet dat er andere marktpartijen zijn die ook kunnen voorzien in onze toekomstige energiebehoefte.
En tenslotte de allereerste actie van de politiek en overheden zou gedragsbeïnvloeding moeten zijn gericht op het beëindigen van de eindeloze en gigantische verspillingen.
Nederland wordt wakker en bepaal uw positie in de transitie!?
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb een huis uit 1998 en gebruik ongeveer 1200 m3 gas per jaar.
Hiervan gaat 300 m3 naar douchen, eten koken, warm water tappen, enz. (dit is gebaseerd op het verbruik in de zomer maanden).
Er wordt dus circa 900 m3 in warmte omgezet.
Bij later gebouwde woningen is het warmteverlies steeds minder geworden. Met het toenemen van de isolatie is bij nieuwbouw nauwelijks meer warmte voor verwarming nodig.
Ik wil hiermee zeggen:
  • Bij nieuwbouw wijken is nauwelijks meer gas nodig en zal de infrastructuur hiervoor ook niet worden aangelegd.
  • Huizen gaan 100 jaar mee en worden dus vanzelf vervangen. De gas aansluiting verdwijnt dus ook helemaal vanzelf.
Kortom: over welk probleem hebben we het eigenlijk?
Ik heb een huis uit 1998 en gebruik ongeveer 1200 m3 gas per jaar.
Hiervan gaat 300 m3 naar douchen, eten koken, warm water tappen, enz. (dit is gebaseerd op het verbruik in de zomer maanden).
Er wordt dus circa 900 m3 in warmte omgezet.
Bij later gebouwde woningen is het warmteverlies steeds minder geworden. Met het toenemen van de isolatie is bij nieuwbouw nauwelijks meer warmte voor verwarming nodig.
Ik wil hiermee zeggen:
  • Bij nieuwbouw wijken is nauwelijks meer gas nodig en zal de infrastructuur hiervoor ook niet worden aangelegd.
  • Huizen gaan 100 jaar mee en worden dus vanzelf vervangen. De gas aansluiting verdwijnt dus ook helemaal vanzelf.
Kortom: over welk probleem hebben we het eigenlijk?

Volgens mij is het niet de bedoeling dat de transitie 100 jaar gaat duren. Lees het akkoord van Parijs, etc..
Badge
Beetje matte disussie zo. Ik hoor liever wat iedereen doet en welke problemen zich daarbij voordoen. Natuurlijk zijn de stappen die je zelf kunt zetten bekend. De meest interessante zijn die stappen die zichzelf ook terugbetalen en ook leiden tot minder afhankelijkheid van de energie leveranciers. LED lampen heb ik jaren geleden al gedaan en leverde onmiddelijk een behoorlijke besparing op. Misschien wat te vroeg want de lampen waren duurder dan nu. Echter dat heeft zichzelf al terug betaald. Het is daarbij lastig soms de juiste vervanger met de juiste kleur en lichtverspreiding te vinden. Er lagen ook onder het verlaagde plafond vaak 12 volt trafo's voor halogeen lampen die gingen brommen en lastig te vervangen waren. Ook konden deze de vervangen lampen eerder kapot maken. Ik heb nu een lamp gevonden die een mooiere spreiding van het licht geeft. Ook voor de schroeffittingen. Het duurt even voor je je ingewerkt hebt in het type fitting en wat dat betekent voor de juiste keuze. Er bestaan daarvoor zeer informatieve webwinkels, die mogen misschien iets duurder zijn, maar ik koop juist wel daar om defgelijke informatie voorziening voor de consument te ondersteunen. Ledlampendirect vond ik altijd met goede oplossingen komen en duidelik in hoe je het aan moet pakken. Dat is hoe reklame zou moeten zijn. Geen leugens maar klip en klaar hoe je de aangeboden spullen kunt gebruiken.
Ik moest ook een nieuwe kachel net voor bekend werd dat we collectief van het gas af zouden gaan. Wel een mooie zuinige nefit ketel met bijbehorende zonneboiler die al heel veel schelen, maar nu een paar jaar later zou ik misschien voor hybride watmtepomp gekeken hebben in plats van zonneboiler.
Daarnaast heb ik via de vereniging eigen huis zonnecollectoren laten plaatsen, ook al met wat overcapaciteit met vooruitzicht op warmtepomp en electrisch rijden. Dit was ook wel een ervaring, de installatie is kwalitatief goed, maar dermate goedkoop dat ik soms dacht dat de arbeid die verricht werd niet afdoende vergoed werd.
Nu sta ik voor het isoleren van de vloer in de kruipkelder die mij de nodige hoofdbrekens opleverd. Er worden zovele verschillende technieken aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Geen keurmerken waar ik vanuit kan gaan en eigenlijk moet er ook het een en ander in de kelder zelf gdaan worden voor dit kan gaan gebeuren. Ventilatie in de kelder is mogelijk niet afdoende. Er lopen allemasl kanalen voor de aanvoer van warme lucht van een oude hete lucht kachel die is verwijderd. Kunnen die blijven zitten of moet dat eerst verwijderd worden? De kelder is deels bovengronds waardoor mogelijk ook de wanden misschien geisoleerd moeten worden om daar vochtwerking te voorkomen. Zijn er bedrijven die ook die voorbereidingen ook op zich nemen of is het verstandiger om eerst dat soort wrkzaamheden apat te laten uitvoeren. Allemasl vragen waarop ik antwoorden zoek.
Zo ook voor uiurisolatie die 40 jaar geleden bij de bouw van het huis al is gedaan. Er ziiten witte lijkt wel piepschuim kleine 1mm grote bolletjes in de spauw. Is dat nog goed of kan dat er beter uit en iets nieuws er in wat beter isoleert. Kortom veel vragen waarop ik een dergelijk forum hoop antwoorden te krijgen. Ik heb al geprobeerd mijn ervaringen te geven en hoop op die van jullie.
Reputatie 7
Badge +5
@PHJ Riegman schreef: "Beetje matte disussie zo."

Mee eens, maar als het specifiek zou kunnen / moeten worden, dan heb je ook specifieke informatie nodig over de bouwmaterialen die gebruikt zijn in een oude muur en over de huidige materialen die bij de huidige isolatie gebruikt zijn, zoals met witte bolletjes, anders kun je een gok doen, maar dat kan iemand volledig op het verkeerd been zetten.
Witte bolletjes zijn er van isolatiewaarde "een beetje" tot en met HR++ en dit scheelt een jas.

Als er specifiek naar isolatie gekeken moet worden, dan zou ik voor een onafhanklijke adviseur gaan:
Maatwerkadvies energiebesparing
Laten wij beginnen met een bescheiden consumptieniveau.
De overheid moet eerlijk zijn: de energietransitie lukt alleen als we terug gaan neer het welvaartsniveau van pakweg het jaar 2000.
Badge
Als je het klimaar misschien niet ziet zitten, dan is er ook nog de onafhankelijkheid van de olie en gas producerende landen wat je zou kunnen bewegen zelf iets te doen. Groningen zonder bevingen en als je inspeelt op de belastingmaatregelen en subsidies, hou je er op den duur ook zeĺf meer aan over. Lijkt me beter dan 100 jaar passief af te wachten.
Ik zie mijn maandelijks energierekening behoorlijk afnemen door daarin te investeren. Het rendement is best hoog.
Reputatie 1
Badge +1
In de komende 100 jaar gaat het allemaal automatisch.
PHJ Riegman is in de komende 60 jaar aan de beurt. Ik kan mij heel goed voorstellen dat hij in die 60 jaar op de kosten wil besparen door zijn huis beter te isoleren. Ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt.
Een mooie bijvangst zijn dan de door hem aangegeven argumenten.
Ik heb mijn huis van het gas af met warmte pomp
Eerst trippel glas daarna isolatie 1 grote warmte pomp 3 klein voor dekleine kamer 4 volwassen in huis
Grote voordeel is dat de temperatuur in huis niet onder de 16.5°C komt
Als men weggaat zet men de warmte pomp uit kom je thuis is het binnen 10 min warm
De warm water voorziening is ook met warmte pomp en 300 liter boiler 2 kw per dag
In december 1000kw gebruik x € 0.23 = € 230
In dec verbruikte ik 500kw stoom x € 0.23 = € 115
Gas verbruikte ik 400 m3 x €0.80= €320
Dus serplus ongeveer de helf aan kosten -gas vast recht
En in de zomer is de kamer door de airco fris
Reputatie 7
Badge +4
Misschien moeten we ook gewoon ongebruikte stukken grond gaan verduurzamen met zonnepanelen (dichtbij woonhaarden) en windmolens als de ruimte wat uitgestrekter is. Want glukkig willen velen wel verduurzamen maar bij een aantal houdt het helaas op als het te dichtbij komt. #drente

En uiteraard elektrisch rijden aantrekkelijk maken.
Reputatie 1
Badge +1
Ik denk dat de vraag die door JaquelineJ wordt gesteld voor een hoop mensen niet zo relevant is:

"Wat zou jou helpen als je je woning wil verduurzamen? " (zie starter van dit topic)

Er zijn maar weinig mensen met verduurzaming en energie bezig. De meeste mensen lopen echter wel warm voor 'kostenbesparing' en alles wat iets oplevert zoals het 'opwekken van energie voor eigen gebruik'.
Deze beide onderwerpen gaan echter over geld (en niet over klimaat, co2, zeehoogte of het uitsterven van ijsberen).

Ik zou het topic dus willen wijzigen in:

Welke actie gaat jou helpen om geld te besparen op je energie nota?
of .... hoeveel denk je met deze actie op je energienota te besparen?
Reputatie 1
Badge +1
Om een voorzet te geven van mogelijke onderwerpen:

1) De energienota zelf.
Het is heel makkelijk om te switchen van energie toeleverancier. Je hebt hier geen technische kennis voor nodig. Je wordt niet afgesloten van gas of elektra. Je hoeft alleen maar mee te doen aan 1 van de veilingen of actie's (bv van de consumentenbond of vereniging 'eigen huis').

2) Bij aanschaf of vervanging van apparaten.
Let bij aanschaf van een vervangend of nieuw apparaat op de energie zuinigheid.
Probleem: Je hebt al snel technische kennis nodig. Neem een lamp vervanging. Welke fitting? Hoeveel licht? Welke lichtkleur temperatuur?

3) Bij structurele zaken aan je woning.
Waar gaat de energie naar toe die op de energie nota staat? Kan er voorkomen worden dat deze 'verdwijnt'? Kan ik die zelf opwekken?
Voor de beoordeling is al snel veel technische kennis voor nodig. Omdat het vaak om grotere bedragen gaat, wil je ook enige zekerheid of het allemaal wel klopt en of er geen 'haken en ogen' aan zitten waarvan je niet op de hoogte bent.

Aan 1) kun op eenvoudige wijze gaan meedoen. Het is alleen een papieren handeling.
Met 2) hebben we allemaal regelmatig te maken. Bij nieuwe apparaten hebben veel mensen echter al moeite om te bepalen welke 'functionaliteit' dat zij nodig hebben. De prijs en het uiterlijk is dan bepalend. Het energielabel doet al snel niet meer mee als de kostprijs hoger is.
Bij 3) ligt voor de meeste mensen de lat te hoog. Dit wordt opgelost doordat de oude woningen op termijn vervangen worden door nieuwe.
Onze nieuwbouwwoning uit december 2017 heeft nog 'gewoon' een gasaansluiting.
Wij hebben ervoor gekozen om te koken op inductie en het maximale aantal zonnepanelen (17) op ons dak te laten leggen. Maar dat waren allemaal opties, onze straat is dus best nog wel gas-afhankelijk. Ik kan lang doorgaan over hoe jammer dat is, maar dat heeft hier geen zin.

Wat mij zou helpen:
  1. Feitelijke, betrouwbare informatie over een warmtepomp. Kan ik daarmee (ook in de winter) mijn huis blijven verwarmen tot 20 graden?
  2. Informatie over warm water elektrisch op een efficiënte manier. Moet dat via een boiler? Waar laat ik dat ding dan? Ik heb behoefte aan een boiler die ik tegen het plafond kan plaatsen, bijvoorbeeld boven de wasmachine + droger. Ergens anders neemt hij teveel ruimte.
Eigenlijk heb ik behoefte aan reële oplossingen voor het totaal. "nul op de meter" klinkt leuk, maar als ik:
  • Kook op inductie
  • Verwarm middels een warmtepomp
  • Warm water uit een boiler haal
  • Elektrisch autorijd
  • En gewoon nog stroom verbruik voor dagelijkse dingen
Dan zijn mijn 17 zonnepanelen niet genoeg. Zeker niet als ik voor verwarming + warmwater (+ de elektrische auto, want die legt in de winter veel minder KM's af op 1 kWh dan 's zomers) vooral in de winter veel elektriciteit nodig heb, terwijl ik in de zomer vooral veel elektriciteit opwek.

Wat mij helpt, ook in de overtuiging om deze stappen te nemen, is als er stappen worden gezet om centraal de energievoorziening te vergroenen. Dus geen stroom uit een gas- of (nog veel erger) kolencentrale, maar échte groene stroom, breed beschikbaar (niet 'greenwashed'). Voor een goede prijs, dat natuurlijk ook.
Reputatie 1
Badge +1
Een huis uit 2017 zat pakweg 5 jaar daarvoor in de planning. Toen speelde het 'gasloos' nog niet.

Met de 17 zonnepanelen kun je pakweg 17 x 250 kWh = 4'250 kWh opwekken per jaar.

1) Een m3 gas bevat ongeveer 10 kWh. Als jouw douche/warm water en overig gedrag ongeveer gelijk is als mijn gedrag dan gebruik je 300 m3 gas hiervoor. Dat is dus 3'000 kWh.

2) Voor de verwarming gebruik ik 900m3 gas/jaar. Jouw huis is bijna 20 jaar nieuwer dus zal wel beter geïsoleerd zijn. Dus voor verwarming zit je pakweg op 66% hiervan dus 600 m3 gas.
Laten we zeggen dat een warmtepomp 50% efficiënter is dan mijn ketel dan heb jij 300m3 gas (3000 kWh) voor verwarming nodig.

3) Een liter benzine geeft ook ongeveer 10kWh. Als je 15'000 km/jaar rijdt dan verstook je circa 1200 liter benzine. Voor je auto heb je dus 12'000 kWh per jaar nodig.

4) Een standaard gezin gebruikt circa 3500 kWh aan elektriciteit per jaar.

Optellen geeft dan:
1) Divers gas verbruik 3'000
2) Verwarming 3'000
3) Auto 12'000
4) Divers elektrisch 3'500

Totaal 21'500
Zelf opgewekt 4'250

Te kort (per jaar) 17'300 kWh
Een huis uit 2017 zat pakweg 5 jaar daarvoor in de planning. Toen speelde het 'gasloos' nog niet.

Met de 17 zonnepanelen kun je pakweg 17 x 250 kWh = 4'250 kWh opwekken per jaar.

1) Een m3 gas bevat ongeveer 10 kWh. Als jouw douche/warm water en overig gedrag ongeveer gelijk is als mijn gedrag dan gebruik je 300 m3 gas hiervoor. Dat is dus 3'000 kWh.

2) Voor de verwarming gebruik ik 900m3 gas/jaar. Jouw huis is bijna 20 jaar nieuwer dus zal wel beter geïsoleerd zijn. Dus voor verwarming zit je pakweg op 66% hiervan dus 600 m3 gas.
Laten we zeggen dat een warmtepomp 50% efficiënter is dan mijn ketel dan heb jij 300m3 gas (3000 kWh) voor verwarming nodig.

3) Een liter benzine geeft ook ongeveer 10kWh. Als je 15'000 km/jaar rijdt dan verstook je circa 1200 liter benzine. Voor je auto heb je dus 12'000 kWh per jaar nodig.

4) Een standaard gezin gebruikt circa 3500 kWh aan elektriciteit per jaar.

Optellen geeft dan:
2) Verwarming 3'000
3) Auto 12'000

Totaal 21'500
Zelf opgewekt 4'250

Te kort (per jaar) 17'300 kWh

Ik denk dat een elektrische auto minder kan verbruiken, dan in de aanname. Een collega van mij heeft een kleine elektrische auto met een 40 kWh accu, waarmee 200-300 km (winter-zomer) gereden kan worden. Gemiddeld zou je dus 15000/250*40=2400 kWh kunnen verbruiken voor 15000 km. Met een grotere gezinsauto zal dat wel meer zijn, maar wel minder dan 12000.
Waar ik tegenaan loop, is dat er heel veel informatie op internet beschikbaar is over isoleren van je woning, maar dat iedereen zijn eigen product het beste vind. Een onafhankelijk advies voor specifieke situaties zou hierbij welkom zijn.

Onze hoekwoning is uit 1970 en is matig geïsoleerd (gasverbruik is ca 1300 m3). De muurisolatie zit er al 35 jaar in, het dak is van geperste 5 cm stroplaten met aan de buitenzijde een dampremmende laag, de kruipruimte is maar voor 1/3 toegankelijk en we hebben overal dubbel glas. Verder hebben we 6 zonnepanelen (resterend elektra verbruik is 1100 kWh). Vragen zijn nu bijvoorbeeld:
  • Wat is de beste vloerisolatie en wat levert dit op als ik geen vloerverwarming heb? Krijg ik geen vochtproblemen en hoe bereik ik de gehele kruipruimte?
  • Voldoet de muurisolatie nog of moet dit vervangen worden en kan dat?
  • Wat is de beste manier van dakisolatie, zonder een vochtprobleem te krijgen?
  • Wat moet ik nog minimaal doen om met een warmtepomp te kunnen verwarmen? En kan dat dan met de bestaande radiatoren?
Kortom, veel praktische vragen, waar veel mensen met bestaande woningen tegenaan lopen. Onafhankelijk advies, voor specifieke situaties, is dus mijn wens.
Reputatie 1
Badge +1
K. van Oostendorp heeft een aardig punt wat betreft de elektrische auto. De efficiëntie is een stuk hoger als er niet van benzine naar elektriciteit hoeft te worden omgezet. Bij zo'n omzetting gaat snel 60% verloren. Dat zou betekenen dat er 40% van 12000 kWh = 4800 kWh nodig zou zijn.

Optellen geeft dan:
2) Verwarming 3'000
3) Auto 4'800

Totaal 14'300
Zelf opgewekt 4'250

Te kort (per jaar) 10'000 kWh
Reputatie 1
Badge +1
De voornaamste beperking lijkt mij bij K. van Oosterom de water temperatuur uit de warmtepomp. Als hij zijn huidige keteltemperatuur kan beperken tot 40'C en daar een winter mee door kan komen dan lijkt me dat een aardige indicatie dat het met een warmtepomp ook gaat lukken.
Als het daarna nog eens zeer koud wordt, kun je altijd een paar elektrische kacheltjes achter de hand houden.
Reputatie 4
Badge +5
UPDATE: Steeds meer banken bieden 'groene’ leningen voor het verduurzamen van de woning. Uit ons onderzoek blijkt dat een groot aantal hypotheekverstrekkers toch nog achter blijft. Teleurstellend als je graag je steentje wilt bijdragen aan de verduurzaming. Je leest er meer over in ons nieuwsbericht.

Reageer