Consumentenbond.nl
Vraag

Energietarieven controleren

• 10 maart 2020
  • 13 reacties
  • 566 Bekeken

Hallo,

Eind 2019 ben overgestapt van energieleverancier. Op dat moment sloot ik een gastarief af van ongeveer 72 eurocent per m3. Het contract is in februari 2020 ingegaan. Vanzelfsprekend zijn de tarieven omhoog gegaan vanwege de belastingverhoging per 1.1.2020. Kan iemand mij vertellen met hoeveel cent dat gastarief zou moeten stijgen? Ik heb namelijk het idee dat mijn nieuwe tarief van meer dan 80 eurocent niet klopt. Dat is een stijging van wel 11% ?!?!?

Ik was in de veronderstelling dat de gastarieven met 4 cent zouden stijgen ipv 8 centen mijn tarief dan rond de 0,76 zou liggen. Verder kan ik zien dat mijn aanbieder nu op dit moment voor nieuwe klanten een tarief aanbiedt van precies die 0,76 euro (dus nieuw tarief met verhoging energiebelasting 2020.)

Wie kan mij helpen?

Groetjes,

Meatball

13 reacties

Je hebt van je nieuwe leverancier een offerte gehad met een tarief, dat valt uiteen in de gasprijs, belasting en beheer, dat zou je een op een met je huidige prijs moeten kunnen vergelijken. Heb je in die €0,80 het vastrecht ook meegenomen want dan wordt het iets ingewikkelder.

Op het contract stond 72 cent. Nu staat op mijn account 80 cent. Ik heb daarin geen vast recht meegenomen. Het vast recht was toen 71,88 euro en dat is nu nog. 

Is dat wat je bedoelt?

Zowel die 72ct als 80ct zijn onderverdeeld in het gas, de belastingen en het netbeheer. Je moet echt even kijken in welke component het zit. Je kunt ook de helpdesk van je leverancier bellen en vragen waarom je een offerte van 72ct hebt en nu een rekening van 80ct. Laat ze maar uitleggen waarom er 10% verschil inzit.

Ik heb contact met hen gehad. In het eerste gesprek geven zij aan dat ik inderdaad gelijk heb en dat 76 cent correct is en dat dat aangepast zou worden. Twee weken later is er niks aangepast en heb ik teruggebeld. Toen was het verhaal ineens dat 80 cent wel klopt en dat ik het daar maar mee moest doen. Zij geven aan dat er 8 cent belastingstijging heeft plaatsgevonden.

Dat vind ik onvoldoende uitleg en niet geloofwaardig, gezien de omstandigheden.

Ik wist overigens niet dat netbeheerkosten in het tarief per m3 zat. Ik dacht dat een vast bedrag was net zoals het vast recht? Dat is zo een 170 euro per jaar voor het gas.

Mijn gastarief op mijn contract is als volgt opgebouwd:

Gaslevering incl regiotoeslag: 0,30510

Energiebelasting gas: 0,35469

Opslag duurzame energie gas: 0,06340

Totaal: 0,72319 euro.

Mijn nieuwe tarieven zijn alleen als totaal zichtbaar. Ik ga vragen naar een nieuw contract met overzicht.

Die bedragen die je daar optelt tot €0,72 zijn het. Ik dacht dat er nog netbeheer in zat maar dat is bij electra. Als ze daar €0,80 van gemaakt hebben iets vananderd want zo'n grote verandering is er bij mij weten niet geweest. Ik heb zelf een leverancier meegemaakt die "een foutje" in de offerte gemaakt had en doodleuk een ander tarief ging rekenen. Blijven vragen om uitleg en niet verbaasd zijn dat je uiteindelijk een jurist aan de lijn krijgt en een "voorstel" om eea te schikken.

Dit is mijn contract van vorig jaar december en kijk, die 0,41809 is precies de optelsom van jouw 0.35469 en 0.06340 dus daar lijkt mij niets aan veranderd dus hebben ze je simpelweg een hoger gastarief gerekend.

Reputatie 3
Badge +2

@Meatball@A. Deen De overheidsheffingen op 1 m³ gas zijn dit jaar € 0,49679 (incl.btw)

(overheidsheffing € 0,40015 + ODE € 0,9378)

De energieleverancier hoeft de stijging van overheidswegen van € 0,07870
per 1 januari 2020 in zijn offerte (en contract!) van vorig jaar niet te vermelden, al was het natuurlijk wel bekend:sleeping: .

Just my 2 cts

@Gebruiker1555668491 dat verklaart het verschil dan wel. Ik verkeerde alleen in de veronderstelling dat we dit jaar een lagere energierekening zouden krijgen, ik had gisteren ook nog even bij mijn leverancier en in de mail gekeken maar nergens kon ik nieuwe tarieven voor 2020 vinden. Gek hê, nieuwe tarieven maar geen enkele communicatie.

Niet gemaild maar eindelijk op de site gevonden:

@Gebruiker1555668491 heeft helemaal gelijk.

Reputatie 3
Badge +2

@A. Deen@Meatball Wij, de “normale” (klein)verbruikers, krijgen een lagere energierekening in 2020, maar dit komt voornamelijk door de veel hogere "vermindering energiebelasting”:

2020: € -527,17

2019: € -311,62

Reken uit je winst! - Maar vergeet niet: De overheid geeft en de overheid neemt.

Ik zelf gebruik een spreadsheet om het e.e.a. uit te rekenen en te vergelijken.

P.S.: @A. Deen - Jouw leverancier heeft zijn eigen vaste! tarieven ook niet aangepast (nog steeds € 0,285923), de overheid heeft wel haar "tarieven” verhoogd.

Er is geen enkele verplichting voor de energieleverancier om een wijziging van de overheidsheffingen individueel te communiceren.

Er is geen enkele verplichting voor de energieleverancier om een wijziging van de overheidsheffingen individueel te communiceren.

Ik denk dat het volstrekt redelijk is te verwachten dat de actuele prijs die je betaalt zichtbaar is voor mij als klant. Dat was het dus achteraf ook maar ik kon het op de site niet zo snel vinden.

Mee eens!

En dank voor jullie reacties!!!

Reputatie 3
Badge +2

Zo als in mijn vorige bijdrage aangegeven gebruik ik een spreadsheet om per leverancier en per jaar te vergelijken. Een voorbeeld heb ik hier geplaatst.

Reageer