Consumentenbond.nl

ENGIE eigenaardige energieleverancier?

• 12 maart 2020
  • 4 reacties
  • 270 Bekeken

Badge

Ruim een jaar geleden heb ik meegedaan aan Energiecollectief en een keuze gemaakt voor ENGIE. Ik probeer dat nu te reconstrueren, want toen ik dit jaar overstapte op een andere leverancier kreeg ik twee keer 75 euro boete voor het oversluiten.

De link naar het oude advies van de bond loopt helaas dood, want ik herinner me helemaal niet dat ik gekozen heb voor de meerjarige optie. Er staat ook niets in de bevestigingsmail van de bond, nadat ik mijn keuze kenbaar heb gemaakt. En evenmin in de acceptatiemails van ENGIE die medio december 2018 verstuurd werden.

Nadien heb ik niets meer van ENGIE gehoord tot ik in maart eens wilde kijken naar mijn verbruik. Geen maandelijkse nota, geen gebruiksgegevens. In maart ontving ik pas de inloggegevens van MijnEngie. Maar dat portal bleek zinloos, want de gebruiksgegevens zijn nergens aan te relateren. Na maart kreeg ik elke maand een rapportage, en in januari de jaarafrekening.

In december zat mijn mailbox vol met reminders van het Energiecollectief dat de nieuwe aanbiedingen beschikbaar waren. Daaruit maakte ik begin januari een keuze. Kreeg zelfs een felicitatie van de bond: proficiat met uw overstap! Toen kort daarop de jaarafrekening van ENGIE arriveerde kon ik niet eens mijn eigen gebruiksgegevens meer bekijken. Een paar weken later stuurde ENGIE een eindafrekening met twee boetes erbij. Ik kan wel inloggen, maar verder kan ik niets meer in MijnEngie.

Ben ik de enige die zich verbaast over deze boetes?

4 reacties

Ik zou nog eens goed in de mail zoeken want u moet van Engie een bevestiging gehad hebben met uw tarieven de ingangsdatum en de termijn. U moet ook via uw afschriften kunnen reconstrueren wanneer de leverantie ongeveer gestart is. Daarnaast zou ik Engie  bellen voor tekst en uitleg.

Badge

Dat zou u doen? Ik geef er echter de voorkeur aan om eerst aan anderen te vragen of ze vergelijkbare ervaringen hebben. Maar u reageert graag, zie ik. Dank voor de bijdrage.

Laten we er vanuit gaan dat iedereen te goeder trouw is dan is mijn redenering dat de boete te klein om nog twee jaar contract voor de boeg te hebben dus is uw contract wellicht pas een maand of wat later ingegaan. Mogelijk heeft men rekening gehouden met uw vorige nog lopende contract. Afijn daar kom je alleen maar achter als je het vraagt, niet door ervaringen van anderen.

Badge

Ik zie het al, u weet het beter. Maar ik blijf toch benieuwd naar andermans ervaringen.

Reageer