Sticky

Enstroga verbreekt onrechtmatig vast contract


Reputatie 1
  • Bondsbeginner
  • 9 reacties

Enstroga heeft mij zojuist een brief gestuurd dat het per 20 oktober mijn energie leverantie wil stoppen en mijn contract per direct wil beeindigen. Ik heb een vast contract, betaal altijd netjes.
7 oktober kreeg ik een brief waarin eenzijdig door Enstroga werd aangeven dat mijn maandelijkse kosten van 170 naar 380 euro zouden gaan.

Ik heb vervolgens een brief en email gestuurd dat ik niet akkoord ga en verwacht dat ze mijn vaste contract respecteren.

Vervolgens krijg ik nu dus een brief dat ze mijn contract opzeggen.

Ik lees hier amper wat over in de media. Maar dit is toch totaal onacceptabel en onrechtmatig?

Zijn er meer mensen die met dit bedrijf soorgelijke problemen hebben? Zo ja, wat voor actie ondernemen jullie? Wellicht kunnen we in gezamelijkheid wat ondernemen?

 


137 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Over de onrechtmatigheid zijn verschillende versies in omloop. Soms staat het in de kleine lettertjes dat ze het mogen doen, soms doen ze het gewoon met het idee dat de consument zich erbij neerlegt. Deze leverancier is geen grote speler en zou zomaar eens failliet kunnen gaan als ze de huidige contracten aanhouden.

Lastige kwestie dus.

 

 

Volgens mij heb ik Enstroga, en DGB die ook dreigen dit te doen, zat voorbij zien komen in de media en is de ACM al een onderzoek begonnen. Het lijkt mij ook hartstikke onrechtmatig en ik verwacht dat als ze dit door de ACM verboden wordt ze failliet zullen gaan. Veel actie kunt u niet ondernemen anders dan iets als een kortgeding om leverantie af te dwingen en dat zou in deze fase echt weggegooid geld zijn als ze dan eventueel failliet zijn. Ik zou ze sowieso wel even een briefje sturen dat u protesteert en naleving van het contract verwacht.

Reputatie 1

Over de onrechtmatigheid zijn verschillende versies in omloop. Soms staat het in de kleine lettertjes dat ze het mogen doen, soms doen ze het gewoon met het idee dat de consument zich erbij neerlegt. Deze leverancier is geen grote speler en zou zomaar eens failliet kunnen gaan als ze de huidige contracten aanhouden.

Lastige kwestie dus.

 

 

Volgens mij is de vraag of het onrechtmatig is niet aan de orde. Als zoiets in de kleine lettertjes staat hadden ze zich daar wel op beroepen. Tevens zou de term ‘vast contract’ misleiding zijn in dat geval.

Ze beroepen zich in de brief op overmacht, maar volgens mij kunnen ze dat helemaal niet eenzijdig vaststellen. Moet ik eens proberen mocht ik ooit wat minder gaan verdienen.

Hopenlijk zijn er meer mensen met deze kwestie en kunnen we hier wat tegen doen!

 

Reputatie 1

Volgens mij heb ik Enstroga, en DGB die ook dreigen dit te doen, zat voorbij zien komen in de media en is de ACM al een onderzoek begonnen. Het lijkt mij ook hartstikke onrechtmatig en ik verwacht dat als ze dit door de ACM verboden wordt ze failliet zullen gaan. Veel actie kunt u niet ondernemen anders dan iets als een kortgeding om leverantie af te dwingen en dat zou in deze fase echt weggegooid geld zijn als ze dan eventueel failliet zijn. Ik zou ze sowieso wel even een briefje sturen dat u protesteert en naleving van het contract verwacht.

Bedankt voor de reactie. Die brief had ik al verstuurd. Hun antwoord daarop was dat ze mijn contract per direct beeindigen. Bizar gewoon. Ik heb ze inmiddels wederom gemaild en geschreven dat ik gewoon leverantie volgens de afgesproken voorwaarden verwacht.

Volgens mij heb ik Enstroga, en DGB die ook dreigen dit te doen, zat voorbij zien komen in de media en is de ACM al een onderzoek begonnen. Het lijkt mij ook hartstikke onrechtmatig en ik verwacht dat als ze dit door de ACM verboden wordt ze failliet zullen gaan. Veel actie kunt u niet ondernemen anders dan iets als een kortgeding om leverantie af te dwingen en dat zou in deze fase echt weggegooid geld zijn als ze dan eventueel failliet zijn. Ik zou ze sowieso wel even een briefje sturen dat u protesteert en naleving van het contract verwacht.

Bedankt voor de reactie. Die brief had ik al verstuurd. Hun antwoord daarop was dat ze mijn contract per direct beeindigen. Bizar gewoon. Ik heb ze inmiddels wederom gemaild en geschreven dat ik gewoon leverantie volgens de afgesproken voorwaarden verwacht.

Het is zeker ongebruikelijk maar een kat in het nauw ...

Badge

Ons geval is identiek. Mijn email aan ENSTROGA:

Wij hebben op 7-10-2021 een email van u ontvangen aangaande ons contract met u over energielevering door u aan ons. Dit contract betreft het product: ‘Startpakket: Welkom bij ENSTROGA Stroom en Gas 5 jaar vast’ met een looptijd van 60 maanden en een vaste prijs. Dit contract is ingegaan op 1-10-2021. In uw email geeft u aan dat u onze tarieven, per 15-10-2021, voor gas verhoogt van  € 0,86573/m3 naar € 1,2714/m3 en stroom van € 0,24798/kWh naar € 0,2940/kWh.

 

Ik ben het hier niet mee eens. In uw Algemene Voorwaarden, artikel 19.5 staat: ‘Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.’. In ons contract staat een vaste prijs voor een periode van 5 jaar dus hebben wij duidelijk afgesproken dat u de leveringstarieven niet mag veranderen. Ook heeft er geen wijziging plaatsgevonden in de overheidsheffingen of belastingen.

 

Graag zie ik dan ook een schrijven van uw kant dat u zich zult houden aan de tarieven zoals die vastgelegd zijn in het contract met contractnummer 440097290. Mocht u het niet eens zijn met mijn klacht dan hoor ik dat uiteraard ook graag in welk geval ik mijn klacht zal indienen bij de Geschillencommissie Energie.

Het lijkt me toch dat ik, voorzichtig formulerend, met deze email niet opgezegd heb. Desalniettemin kreeg ik vandaag een email van ENSTROGA waarin men mij mededeelde dat per 20/10 (over 5 dagen dus) de energieleverantie zal stoppen. omdat ik opgezegd had.

 

Ik heb net een case geopend bij de Geschillencommissie Energie maar dat kan lang duren. 

Ik ben bereid om samen met anderen een eventuele rechtsgang te financieren (binnen redelijke grenzen).

Overigens las ik net dat ENSTROGA in Engeland failliet is gegaan.

Ik heb precies dezelfde ervaring. Enstroga heeft ook mij gisteren een brief gestuurd dat ze het contract opzeggen inderdaad per 20 oktober. De levering zal op die datum ook stoppen, aldus Enstroga. 
 

Dit lijkt mij pure bangmakerij. Enstroga hoopt dat dit dreigement ons zal bewegen om een andere leverancier te benaderen  en daarmee dus alsnog het Enstroga contact te beëindigen. 
 

Dit alles is inderdaad volstrekt onrechtmatig en heeft meer weg van een slechte maffia film dan een professioneel bedrijf. Ik heb melding gemaakt bij de ACM en raad dit aan aan iedereen die in hetzelfde schuitje zit. De ACM afdeling Toezicht is naar de zaak aan het kijken en verwacht de komende dagen meer te kunnen melden. 

Ik heb precies dezelfde ervaring. Enstroga heeft ook mij gisteren een brief gestuurd dat ze het contract opzeggen inderdaad per 20 oktober. De levering zal op die datum ook stoppen, aldus Enstroga. 

Je staat volkomen in je recht en sowieso zal je stroom en gas krijgen ook als je eist dat Enstroga conform contract blijft leveren maar als Enstroga inderdaad failliet zou gaat zul je die leveranties wel af moeten gaan tikken tegen, wat ik verwacht, variabel tarief.

Badge +5

@RC75@B. Mellenbergh en @S.L. Welkom en dank voor jullie berichten. Ik heb jullie signalen hier direct intern onder de aandacht gebracht. Ik zie dat @A. Deen Deen @S.L. dit al aangeven, maar voor meer info: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-hoge-energieprijs-geen-geldige-reden-om-levering-te-beeindigen

Reputatie 7
Badge +6

 @RC75 , Dat is een hele goeie : “ Moet ik eens proberen , mocht ik ooit wat minder gaan verdienen  “ . Bedrijven dienen zich gewoon aan de wet en hun eigen leveringsvoorwaarden te houden . En als de klant bij een vast contract veel te veel heeft betaald door gedaalde prijzen , geven ze dan ook wat terug ? Echt niet ! Vaste contracten zijn een vorm van gokken . Als ze dat risico niet willen lopen , moeten ze die niet aanbieden . Helaas zijn we als consument ook meestal de klos als het bedrijf failliet gaat . 

Als ze dat risico niet willen lopen , moeten ze die niet aanbieden . 

Nee, het is gebruikelijk bij het aanbieden van langlopende afspraken dat soort risico's af te dekken doormiddel van termijncontracten en anders speculeer je als bedrijf op de ontwikkeling van de prijs. Eigenlijk geen idee of dat soort gokken met de toekomst van een onderneming is toegestaan of dat zoiets als een soort onbehoorlijk bestuur opgevat kan worden en een directeur veroordeeld.

 

Reputatie 2
Badge +1

 

Exact hetzelfde verhaal hier!

Kwestie van gelijk hebben maar hoe ook echt gelijk krijgen…

Eind augustus via Easyswitch een 1-jarig vast contract afgesloten met vaste tarieven. Overigens toen al 0,20€ per m3 duurder dan wij het afgelopen jaar voor ons gas betaalden bij de vorige leverancier. Dus de markt was al stijgende.

Het contract ging 2 oktober jl in. Nog geen 5 dagen nieuwe klant en wij krijgen ook de al beschreven mail op 7 oktober binnen: Eenzijdige opzegging van ons vaste jaarcontract. En tegelijkertijd de introductie van het ‘Wintercontract’ Huh? Wat is dat? En waar kan ik dat terugvinden? Nergens want zelf verzonnen. Natte vingerwerk….
De nieuwe tarieven van dat zgn Wintercontract blijken fors hoger, naar later blijkt zijn de hier vermelde tarieven zelfs nog excl toeslagen en belastingen. Wij zouden van een maandbedrag van 300€ naar een maandbedrag van 694€(!) gaan. Dat is bijna 5.000€ op jaarbasis… Sorry?! 

En dan sluit je een vast contract met vaste tarieven zodat je vantevoren zeker weet wat je kwijt zult zijn aan vaste (energie)lasten. 

Enstroga handelt onrechtmatig. 
Wat zij doen, het openbreken van een vast contract, is in strijd met de wet. Zij hebben een leveringsverplichting. Hieraan moeten zij voldoen. 
Contract is contract afspraak is afspraak oftewel pacta sunt servanda. Wat je hebt afgesproken dien je na te komen anders staat ons hele contracten recht op zijn kop. Zowel hun beroep op hun algemene voorwaarden als op overmacht is ongegrond. Enstroga is gewoon contractueel verplicht te (blijven) leveren conform de afgesproken tarieven. Punt. 

Iedere jurist die je hierover raadpleegt zegt hetzelfde. Idem de ACM, Consumentenbond, Radar etc etc 

Enstroga behandelt mensen met een vast contract met vaste tarieven nu net alsof zij een variabel contract hebben afgesloten. Wat is dan nog de waarde van een vast contract? 

De algemene voorwaarden, voorzover ze dan dus überhaupt rechtsgeldig zijn, zijn daar ook heel duidelijk over: je hebt een vast of een variabel contract. Punt. 
De vergunningverlener en toezichthouder ACM heeft dit ook heel duidelijk zo op de eigen website gecommuniceerd; alleen de overheidstarieven dus de belastingen wettelijke opslagen en btw kunnen gedurende de looptijd van een vast contract met vaste tarieven eventueel wijzigen. Het leveringstarief dus wat Enstroga kaal heeft aangeboden staat altijd vast! 

Overigens lid 1 van artikel 19 waarin staat dat zij altijd eenzijdig de voorwaarden mogen veranderen is gewoon een onrechtmatig dat wil zeggen ongeldig beding. Zoiets kan natuurlijk helemaal niet want dan kan je net zo goed niets afspreken….. Het simpele feit dat een bedrijf in een contract algemene voorwaarden opschrijft wil gelukkig niet altijd zeggen dat die daarmee dan ook rechtsgeldig zijn. 

Daarnaast is hun beroep op overmacht ook ongegrond: Het gaat hier immers niet om overmacht maar om hun  bedrijfsrisico! 

Hun(!) bedrijfsrisico dat zij nu op onrechtmatige(!) wijze, eenzijdig(!) en volledig(!) op hun te goeder trouwe klanten trachten af te wentelen met echt onaanvaardbare(!) financiële consequenties voor diezelfde te goeder trouwe consumenten!

Waarom is overmacht hier geen geldig excuus? Het fluctueren van de energieprijzen is geen geldig excuus voor overmacht omdat dat nu juist de essentie is van de bedrijfsvoering is van bedrijven als Enstroga! Als er geen volatiliteit, geen beweging was op de energiemarkt hadden zij namelijk helemaal geen bedrijfsmodel?! Het op en neer gaan van de prijzen op de energiemarkt is feitelijk hun corebusiness! Energieleveranciers hebben daarom ook specialisten in dienst die dagelijks de energiebeurzen in de gaten houden in verband met deze schommelende koersen en hierop hun inkoop aanpassen dat is hun winstmodel. Als consument mag je er dus vanuitgaan dat zij zich tegen dit soort bedrijfsrisico’s hebben ingedekt; bijvoorbeeld door een goede mix van vaste en variabele contracten aan te bieden. Een mix van kort- en langlopende contracten. Een mix van afnemers dus zowel bedrijven als burgers als klanten etc etc. Kortom risicospreiding toe te passen in de bedrijfsvoering. Iets dat iedere weldenkende ondernemer doet. Net als het anticiperen op stijgende en dalende prijzen binnen jouw bedrijfsconcept. 

Net als dat de consument die weloverwogen en doelbewust een vast contract afsluit met vaste tarieven dat ook doet om nu juist een bepaald risico uit te sluiten; namelijk het risico op prijsstijgingen. Het risico dat de prijs gedurende de looptijd van het contract ook ineens (fors) kan dalen neemt diezelfde consument op de koop toe. Die kan dan ook niet ineens een lager tarief bedingen op grond van overmacht. Dan had hij maar een variabel contract moeten afsluiten met variabele tarieven; meer risico dus dat kan in je voordeel maar ook in je nadeel uitpakken.

Iemand met een vast contract kan dan hoogstens contractbreuk plegen door vroegtijdig over te stappen naar een goedkopere leverancier. Hem wacht dan wel een zogenaamde getrapte opzegboete, gemaximaliseerd door de ACM. Hoe langer het contract nog duurt dat jij vroegtijdig wilt opzeggen hoe hoger de opzegboete. Kijk hier wordt de leverancier dus wel extra beschermd door de toezichthouder. 

En waarom is er eigenlijk geen Garantiefonds Energie? Als je een lullig reisje/ vakantie boekt zijn er meerdere garantiefondsen; energie is ‘slechts’ een eerste levensbehoefte…. wellicht kan de ACM eens luisteren naar de Consumentenbond die hier al jaren voor pleit. Als dit bedrijf failliet gaat staan de klanten niet letterlijk in de kou; die worden verdeeld over de andere leveranciers. Maar dan wel tegen absolute woekertarieven….. 

Wie gaat die schade vergoeden dan?! 

 

En waarom is de ACM niet veel pro actiever?!

Het is toch de Autoriteit CONSUMENT en Markt? 

Wij doen al jaren wat zij graag zien: elk jaar wisselen van leverancier zodat het aanbod op de energie markt competitief blijft. Maar misschien moeten we maar gewoon terug naar 3 grote energie reuzen; minder concurrentie, maar dan hebben we in ieder geval de zekerheid dat afspraak afspraak is en dat we niet met speculerende cowboys te maken hebben die als het erop aankomt doodleuk contractbreuk plegen met onaanvaardbaar zware financiële consequenties voor burgers!

Dan zou die hele lege huls van een toezichthouder die overigens tegelijkertijd ook nog vergunningverlener is(?) ook niet meer nodig zijn. 

 

Wij hebben inmiddels meerdere klachten ingediend bij de toezichthouder ACM, de Consumentenbond en hebben meerdere woordvoerders energie in te Tweede Kamer ingelicht. Vorige week op hun advies een procedure bij de Geschillencommissie Energie gestart. Daar gaat wel wat tijd overheen, maar wie weet komt er sneller actie? Mocht de nood aan de man zijn zijn wij ook bereid gezamenlijk een kort geding aan te spannen. Laat van u horen in de comments hieronder! Voorlopig ligt de bal nu bij Enstroga; ik ben benieuwd of zij ons gaan afsluiten de 20e…. Dan moet de ACM immers direct ingrijpen dmv het intrekken van de vergunning! 

De automatische incasso inmiddels ingetrokken; vooral omdat ik het voorschot niet zelf online kan aanpassen bij Enstroga en ook het risico op faillissement helaas aanwezig is en dan ons voorschot gewoon weg is. Ik betaal hen nu per maand exact naar wat ik heb verbruikt conform de door ons afgesproken tarieven. Dan gaan zij maar naar de rechter om aan te tonen en af te dwingen dat zij ons rechtmatig volgens een fictief zelfbedacht Wintercontract en dito tarieven beleveren…. Dat wil ik nog weleens zien!

Dream on Enstroga!

Mijn tip; onder geen beding het contract opzeggen; blijven volhouden en het rechtmatig eisen van het nakomen van de rechtsgeldig gesloten overeenkomst! Ze mogen en kunnen je nooit afsluiten! Dan is de ACM immers wettelijk verplicht hun vergunning in te trekken! Gaan ze het nieuwe fictieve tarief in rekening brengen? Niet betalen alleen dat betalen dat samen en rechtsgeldig is overeengekomen. Dan gaan zij maar naar de rechter om dat onrechtmatige bedrag op te eisen; veel succes Enstroga….

Dagelijks belletje met de ACM ConsuWijzer, Consumentenbond, Radar, je roeren op social media en of zelf actief de media benaderen het kan wellicht net helpen!

Hang in there! 

 

 


 

En waarom is er eigenlijk geen Garantiefonds Energie?

Omdat de put altijd pas gedempt wordt als het schaap verdronken is en ook omdat we de pot dan wel moeten vullen. Extra betalen is nooit populair.

Reputatie 2
Badge +1

Laat dit dan de uitgelezen mogelijkheid zijn dat Garantiefonds Energie alsnog in het leven te roepen. 
Nogmaals het gaat niet om een luxe goed. 
Geïnformeerde mensen betalen denk ik heel graag iets extra wanneer zij zich bewust zijn van het feit dat zij daarmee nog veel meer extra kosten kunnen voorkomen…. 
De Nederlander is bij uitstek risico mijdend: Nederland is niet voor niets een van de meest oververzekerde landen ter wereld. 

Dat Enstroga in de UK (overigens goed voor maar 6000 klanten aldaar ben benieuwd hoeveel het er in NL zijn?) al failliet is heeft overigens mede te maken met het feit dat de wet en regelgeving daar voor energieleveranciers veel strenger is. Dus sneller in dd problemen. (Klanten krijgen daar, vzv ik goed geïnformeerd ben, overigens bij overname door een andere leverancier altijd hun al betaalde voorschot terug!)
De ACM voert hier normaal 1 keer per jaar een zogeheten stresstest (leveringszekerheid, solvabiliteit etc) uit bij leveranciers in november die hebben ze nu een maand naar voren gehaald; ik denk dat dat mede de druk op de ketel zo verhoogd heeft bij Enstroga (en DGB) Het FD en de Vaste Lasten Bond hebben daar toen ook over gecommuniceerd eerste week oktober. 
Overigens daar werden toen nog veel meer bedrijven genoemd die volgens hen in de problemen zouden zijn / komen. 
 

Een woordvoerder van een andere kleine speler op de markt Anode verwoordde het op Nu.nl heel treffend: Misschien kan Enstroga daar lering uit trekken: zijn reactie op het feit dat een aantal klanten een langlopend contract heeft afgesloten in een tijd dat de prijzen goedkoper waren kwalificeert als: “dat hoort uiteraard bij een normaal bedrijfsrisico”

Dat is de essentie! 


 

 

 
Geïnformeerde mensen betalen denk ik heel graag iets extra wanneer zij zich bewust zijn van het feit dat zij daarmee nog veel meer extra kosten kunnen voorkomen…. 

Ze zouden er eens een enquête tegenaan kunnen gooien; “Bent u bereid extra te betalen voor uw energie als daarmee een energiegarantiefonds gevuld zou worden waarmee u tegen het eventuele faillissement van een energieleverancier beschermd zou zijn?”. Ik denk dat veel mensen zullen zeggen dat ze daarom juist bij een gerenommeerd bedrijf zitten en geen zin hebben mee te betalen aan het gokje dat anderen nemen.

 

Reputatie 2
Badge +1

aha u bent van de oude school; pre liberalisering. 
3 of 4 aanbieders afhankelijk van waar je woont geen keuze geen marktwerking geen ACM. 
prima vind ik ook helemaal goed alleen last dat nou niet de huidige situatie zijn. Al 17 jaar niet meer. 

Elk groot gevestigd bedrijf is ooit begonnen als jong en klein bedrijf; dat zegt gelukkig niks over de kwaliteit van de bedrijfsvoering. 

Sinds de liberalisering van de energiemarkt in Nederland is slechts 1x eerder een bedrijf failliet gegaan. Ik nam dus geen gokje; daarom sloot ik nu juist een vast contract met vaste tarieven af; juist om het risico op prijsschommelingen uit te sluiten. 

Bovendien bestaat Enstroga al sinds 2012 en in meerdere Europese landen actief. Ik nam dus geen ‘gokje’

Ik vind uw reactie ongepast en niet recht doen aan de ernst van de ontstane situatie. 

Het gaat hier immers niet om een paar grijpstuivers en ook niet om een luxe goed. Wanneer de ACM als toezichthouder een leverancier toelaat op de Nederlandse energiemarkt mag ik er als consument vanuitgaan dat dag bedrijf zijn zaken op orde heeft!

En iets extra betalen voor een garantiefonds is niks nieuws onder de zon? 
SGR? ANVR? 

Hopelijk zijn uw verdere bijdragen wel constructief en respectvol! 
 

 

Reputatie 1

@IngMar34 helemaal mee eens met dat we dit niet over onze kant moeten laten gaan.. en ik doe zeker mee met een collectief kort geding. 

 

Ik ben erg benieuwd naar 20 oktober, ik heb wederom een officiële brief gestuurd waarin ik levering volgens de afgesproken voorwaarden eis. Uiteraard geen reactie.

 

Zaken als dit zijn cruciaal en fundamenteel.voor onze rechten als consument.

Reputatie 1

@Isolda bedankt, ik ben er benieuwd!

Reputatie 2
Badge +1

UPDATE ENSTROGA! 

ontving vanavond nog deze e-mail van Easyswitch: 

(kreeg hem niet upgeload dus dan maar per screenshot…..)

@Isolda kan jij dit aub intern met enige spoed🙏🏻 onder de aandacht brengen? 
Easyswitch heeft al eerder dergelijke e-mails verstuurd; Enige inzet lijkt te zijn er op de valreep nog wat contracten voor zichzelf uit te slepen… ze noemen zichzelf nu zelfs ‘informant’ (?) 

Enige verantwoordelijkheid als bemiddelaar van deze speculerende cowboys wordt netjes naar de ACM doorgeschoven….. 

Hoe kan het dat zij zeggen te weten(?) dat de ACM voor 20 oktober geen uitspraak gaat doen terwijl wij als klagende consumenten en als partij in dit geschil / contract dit niet te horen krijgen? 
Ben heel benieuwd!

Gelukkig staat het happiness team van Easyswitch voor ons klaar, met energieke groet dat ook nog….. 

Wat een grap dit! 

 

 


 


 

Wie of wat is easyswitch en waarom zou je daar aandacht aan besteden? De leverantie van stroom en gas is gegarandeerd. Dat opzeggen van je contract door Enstroga is gewoon niet toegestaan en die tariefverhoging ook niet dus daar gaat de ACM wel een uitspraak over doen. Vervolgens gaat Enstroga door of ze gaan hoogstwaarschijnlijk failliet. En daarna heb je echt wel de tijd om een nieuwe leverancier te vinden. Er is geen enkele reden om iets te doen behalve zorgen dat je geen geld van Enstroga tegoed hebt want dat zie je bij een eventueel faillissement niet terug.

 

 

 

Reputatie 2
Badge +1

Het delen van de e-mail van Easyswitch is relevant zodat de Consumentenbond een zo volledig mogelijk beeld krijgt van hoe er met consumenten wordt omgesprongen; dus ook door de tussenhandelaren! 
En wellicht voor andere consumenten die niet zo slim zijn als u…. Dank nog voor de vriendelijke samenvatting 

 

Badge +5

Dank voor het delen van jullie berichten. Ik heb dit opnieuw onder de aandacht gebracht. Off topic reacties zijn verder verwijderd. 

Ik zat ook bij dit bedrijf en liep tegen dezelfde problemen aan. Ik heb besloten op te stappen. Mijn termijnbedrag zou van 210 naar 518 gaan. Ondanks mijn vaste contract met vast prijzen. De reden hiervoor is dat de ACM hun besluit kan herzien en deze verhoging toe staat. De prijzen die hierboven genoemd worden zijn exclusief btw en heffingen. De prijs van het wintercontract zijn iets van 1,79 voor gas en 0,44 voor elektriciteit. In mijn geval gas meer dan een euro hoger en elektra bijna verdubbeld. Dat risico durfde ik niet nemen. En als je het aanvecht, kan het lang duren, krijg je gelijk, gaan ze misschien failliet, zie dan je enorme voorschot bedragen terug te krijgen. 

Reputatie 1

Zojuist het bericht van Enstroga gekregen dat ze definitief mijn contract beeindigen morgen.
Geen enkele reactie op mijn brieven en correspondentie.
Dit bedrijf mag hier niet mee wegkomen.
Hopenlijk komt er snel nieuws van de instanties die hier wat aan kunnen doen!

Zojuist het bericht van Enstroga gekregen dat ze definitief mijn contract beeindigen morgen.
Geen enkele reactie op mijn brieven en correspondentie.
Dit bedrijf mag hier niet mee wegkomen.
Hopenlijk komt er snel nieuws van de instanties die hier wat aan kunnen doen!

Ik ben ook een beetje verbaasd dat de ACM niets doet. U kunt wel rechten en waarschijnlijk ook winnen maar als ze daarna failliet gaan is het een beetje een pyrrusoverwinning.

Reageer