EPC (BENG) berekening en werkelijk verbruik.

• 27 June 2022
  • 7 reacties
  • 96 Bekeken

Badge

Op basis van de EPC / BENG berekening bepaalt men de potentiële energieverlaging van thermische investeringen, oppervlaktes en geïnstalleerde apparaten in je nieuwbouwhuis. De waarde die er uitkomt moet, na 1 januari 2021, 0,4 of lager zijn.

Gezien deze berekening vaak sterk verschilt van de realiteit worden vaak verkeerde veronderstellingen gedaan.

Zo ook bij ons.

Wij hebben voor 1 januari 2021 een bouwaanvraag ingediend, we hebben te maken met een EPC berekening. Een BENG berekening wordt toegepast na 1 januari 2021. Bij ons moet de waarde dus 0,4 of lager zijn gezien vanuit de overheid.

Echter door de te hoge aanschafprijs van een warmtepomp hebben we gekozen voor een elektra boiler en verwarming, wat ons bijna 18000 euro. scheelt.

Ook zijn wij met onze nieuwbouw van het gas af en leveren energie via onze zonnecellen.

Hierdoor leveren we op dit moment, meer dan 800Kwh per maand terug aan elektra en krijgen dan ook energiekosten terug van de energie leverancier.

Natuurlijk weet ik dat een warmtepomp meer rendabel is dan een elektrisch verwarmde boiler maar de kosten hiervoor zijn absurd hoog in vergelijking tot een alternatief.

In onze EPC berekening komen we nu hoger uit dan de 0,4 waarde van de overheid. De gemeente wil op dit punt gaan handhaven omdat wij daar niet aan voldoen. Handhaving zou zijn: aanpassing van het systeem en bij weigering boetes.

De aanpassing zou dan zijn: toch een warmtepomp of nog meer zonnecellen op het dak.

Maar het hele idee is toch :

Van het gas af en energie neutraal worden ??!

Heeft iemand dit ook meegemaakt?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5

het idee is volgens mij om CO2 uitstoot te reduceren, en dat kan door van het gas af te gaan en gebruik te gaan maken van efficientere methodes om energie te genereren. Elektrisch boilers en verwarmingen gaan erg inefficient om met energie. Een warmtepomp is tot 5 keer efficienter en levert dus 4 keer meer warmte dan een elektrische CV (zie een andere discussie hier van een paar weken geleden). 

Dat zal de reden zijn waarom de gemeente niet blij is met inefficiente manieren van verwarmen. Heb je die factor 5 wel meegenomen in je berekening voor benodigde kWh's? ik gok van niet want met 800kWh verwarm je met een efficientie factor van 1 (COP) geen wintermaand. Ik heb dat al nodig voor een warmtepomp met een efficientie factor van 5, jij zou dan dus 4MWh per wintermaand nodig hebben. Wellicht iets te extreem gerekend, maar ik zou toch echt voor een warmtepomp gaan.  

Badge

Ja een warmteppomp is energie zuiniger en als je het kan betalen moet je daarvoor gaan.

Maar een verschil van 18000 eur duurder is wel heel veel in je budget. De teugverdientijd wordt wel erg lang dan.

Zoals het nu gaat leveren we 8 maanden van het jaar terug en zullen na salderen nog wel moeten bij betalen.  We gaan het zien hoveel het wordt. 

Reputatie 7
Badge +5

maar daar ligt nou juist te crux, dit gaat om serieus geld en ik zou echt even goed rekenen, als je bv 10MWh per jaar bij moet kopen voor 50ct per kWh, dan praat je over 5000 eur op jaarbasis, ik zou het wel weten, en ik kan inderdaad niet in je portemonnee kijken.

Reputatie 6
Badge +3

@R.Faes   Ik kan me goed voorstellen dat gemeenten nu en in toekomst vaker en doortastender optreden.

Elektrische verwarming (elektrische cv-ketel o.i.d. ) als hoofdverwarming is op dit moment al bij nieuwe woningen niet meer toegestaan en als ik me niet heel erg vergis wordt dit binnenkort ook voor renovaties en vervanging in de bestaande bouw verboden.  (Zie voor een discussie hier) En als dan nog de handhaving op de EPC/BENG bovenop komt . . .

k€ 18 voor een L/W-wp is waarschijnlijk de (meer)prijs geweest van de aannemer? - Ik vermoed maar dat dit goedkoper kan.
Misschien eerst afwachten waar de gemeente mee dreigt qua boete en hoe uw netto stookkosten zich ontwikkelen?  - En in de tussentijd niet vergeten naar toegestane alternatieven te speuren.
De levertijden van warmtepompen zijn op dit moment 3 - 6 maanden en dan nog een installateur vinden.

Wat was uw werkelijk verbruik voor verwarming en voor warm water in het eerste stookseizoen?

YMMV

Reputatie 7
Badge +7

De EPC-berekening is bedoeld dat je die pas maakt wanneer je de definitieve keuzes hebt gemaakt in je energieplan. Het is niet de bedoeling dat je daarna nog iets verandert ten nadele. Maar dat doe je dan wel. Na de berekening besef je pas dat die €18.000 een te zware post is. Dat had je van tevoren moeten doen. Nou voldoe je niet meer aan de vergunning en krijg je problemen met de gemeente.

De EPC is zo gemaakt dat je dan allerlei andere maatregelen ervoor in de plaats mag zetten totdat je aan de berekening voldoet. Dat is maar wat je kan verzinnen, extra zonnepanelen, dak nog dikker maken, spouwmuurisolatie x% dikker, nog hogere isolatiewaarde beglazing. Het is maar wat je kan verzinnen dat de berekening kloppend maakt.

Badge

Dit is het eerste seizoen, dus stookkosten nog even afwachten.

Als de begeleiding van de bouw dit niet expliciet aangeeft, ga je de mist mee in.

De lobby van een verwarmingspomp is vandaag de dag ook erg groot.

Maar ik moet nog zien wat de kosten in de winter worden. Ook dit is voor ieder anders. ( groter gezin; kachel op 21 gr.; energie verspilling; dikkere trui aan; ed. )

Reputatie 7
Badge +5

de factor 5 is voor iedereen hetzelfde, ik ben benieuwd naar je energie verbruik in de winter. 

Reageer