Beantwoord

Er wordt gasverbruik geconstateerd, maar we gebruiken helemaal geen gas in de zomer.

• 6 August 2022
  • 30 reacties
  • 767 Bekeken

Badge

Sinds februari kijk ik regelmatig op de slimme meter online hoe het gaat met het verbuik. We zijn bijna van het gas af. Alleen de verwarming gebruikt nog gas. De thermostaat staat dus vanaf maart op 16. Je zou zeggen dat het gasverbuik vanaf mei/juni nul komma nul is. Maar dat is niet zo. Bijvoorbeeld in juni is er toch 3 kuub gas verbruikt. Vraag gesteld aan onze energieleverancier Vandebron. Na enige dagen antwoord ontvangen. “Het is normaal dat dit gebeurd. Het kan ontsnappen via de ketel ofzo, maar komt vaker voor” Dit is voor mij on- be- grijpelijk! Hoe zit dit???????

icon

Beste antwoord door Gebruiker1644596728 8 August 2022, 13:57

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +5

om te beginnen moet je natuurlijk zeker weten dat de ketel niet stiekem toch een paar aan geweest is. om dat te elimineren zou ik de stekker uit het stopcontact trekken. dan weet je zeker dat ie niet aangeweest is

Douche? 

Reputatie 6
Badge +3

@Ouwe bok   7 x ? - Dit lijkt idd. een brandend probleem voor u te zijn!!!!! - Ik trek dan altijd de stekker, zoals @E.B.F. Stroeve aanbeveelt.

Reputatie 5
Badge +6

Met de stekker er uit zal het toestel niet opstarten.

Als de gaskraan voor het toestel ook dicht staat, zal er geen lekgas door de (hulp)hoofdgasklep van het toestel kunnen ontsnappen.

Als de gasleiding afperst wordt met gesloten aansluit- gaskraan voor het toestel, kunt zien of de gasleiding tot aan het toestel gasdicht is!

In de bestaande (oude) gasleiding kunnen ook meerdere kleine lekkages zijn die niet opgemerkt kunnen worden!

Daarna draait u de aansluit- gaskraan open en er zal een hele kleine drukverlaging zijn vanaf de aansluitkraan naar het toestel.

Dan moet de persdruk (gasdruk is 30mBar en de pers overdruk 100mbar) constant blijven en mag er geen drukverlies meer zijn.

(Er mag een toelaatbaar drukverlies van 3mbar./10min. met geopende aansluitkraan).

Maar de gasleiding met geopende aansluitkraan moet in principe ook gasdicht zijn.

Als de persproef goed is uitgevoerd weet u, of er na de meter een lekkage in uw binnengasleiding aanwezig is, of dat het uitgeschakelde toestel toch gas doorlaat!

U heeft niet aangegeven wat er voor warmwater voorziening er aanwezig is.

Meest voor de hand ligt, dat de ketel zichzelf warm houdt voor tapwater.

Dit kan ook.
De onderhoudsmonteur heeft de gasdruk gemeten en het meet nippeltje staat nog een beetje open.
Merk je niets van, in een gesloten toestel.
Is wel iets, wat af een toe gebeurt.

Als je twijfelt onderhoudsbedrijf bellen van de cv.
Die moeten dan een afpers test doen.
Vooral niet de knal afwachten.

Gaskraan van de cv dicht en de stekker er uit.
Als het dan stopt, was het de cv.
Bij sommige types, gaat na een paar uur wel de thermostaat naar fabrieksinstellingen.

Mijn verbruik juli 2022

Reputatie 6
Badge +5

Meest voor de hand ligt, dat de ketel zichzelf warm houdt voor tapwater.

Lijkt mij ook het meest waarschijnlijke, deze “comfort” stand koste mij 2 m3 gas per maand.
Ik heb het een tijdje geleden uitgezet in het menu van de ketel

Reputatie 5
Badge +6

We zijn bijna van het gas af. Alleen de verwarming gebruikt nog gas.

Douche? 

Als de ketel alleen voor de verwarming is, moet het sluipverbruik daarin gezocht worden, zie de voorgaande posten met adviezen.

Er zijn overigens wel een paar nachten met 13 graden geweest.

Reputatie 6
Badge +5

Er zijn overigens wel een paar nachten met 13 graden geweest.

Het duurt wel even voor een huis naar 13 graden is afgekoeld, vooral als het overdag 25 graden of meer is.
Dan moet het huis wel heel erg slecht geïsoleerd zijn

Reputatie 5
Badge +6

Er zijn natuurlijk een heleboel optie's en oorzaken te bedenken,

Als TS @Ouwe bok meeleest kan hij daar misschien nog iets aan toevoegen.

(b.v. een airco die richting van de thermostaat blaast).

Dan kunnen er punten uitgesloten worden, en het gasverbruik een oorzaak geven.

Badge

Allereerst dank voor de vele reacties. Daar kan ik wat mee. We hebben een zonneboiler voor het douchewater, en een boiler voor keukenwater. Het huis is inmiddels super geisoleerd. Koken op inductie. Airco is niet van toepassing. Dit ter info.

Reputatie 7
Badge +5

alle andere tips al geprobeerd?

Het kan zo maar zijn, dat iemand vergeten is tapwater uit te zetten in de cv ketel.
Als je de gaskraan dicht doet onder de cv en hij gaat in storing na een tijdje, heeft de cv ketel gas proberen te gebruiken.

Reputatie 5
Badge +6

@Ouwe bok We hebben een zonneboiler voor het douchewater,

Dit verklaard alles, de ketel zal als "na"verwarming van de zonneboiler, als deze is leeggetapt, of door een te lage opbrengst van de collectoren soms bijspringen om de zonneboiler op 65graden te brengen.

En als u helemaal van het gas af bent, zal er een (elec.) naverwarming voor uw zonneboiler nodig zijn.

Voor een (legionella) veilige douche temp. zal de zonnboiler altijd de 65graden moeten bereiken, ook bij geen of minder zon.

Reputatie 6
Badge +5

@Gebruiker1644596728 Idee is goed, maar het werkt net even anders.
De zonneboiler wordt niet op 60 graden gehouden, maar als het water uit de zonneboiler onder de 60 graden zakt wordt het tot 60 graden bij verwarmt.
60 of 65 is in de ketel af te stellen, lager is beter, dan duurt het langer voor er bij verwarmt hoeft te worden.

Reputatie 5
Badge +6

@Free Spirit ik weet niet wat er bij jou anders werkt, maar de cv ketel zal altijd de laatste in de reeks zijn voor het uitgaande warmtapwater van de zonneboiler, en daarmee bepalend of er nog tot 65graden na verwarmt moet worden.

Als het systeem voldoende opbrengt kan  (soms wel 70-80 graden)  zal de ketel niet in bedrijf komen, iets lager ingesteld en de zonneboiler zal kunnen voorzien voor het warmtapwater.

Ik noem bij verwarmen na verwarmen om dat het warmtapwater altijd de vereiste uittap min.temp. moet hebben.

Reputatie 6
Badge +5

@Free Spirit ik weet niet wat er bij jou anders werkt, maar de cv ketel zal altijd de laatste in de reeks zijn voor het uitgaande warmtapwater van de zonneboiler, en daarmee bepalend of er nog tot 65graden na verwarmt moet worden.

Als het systeem voldoende opbrengt kan  (soms wel 70-80 graden)  zal de ketel niet in bedrijf komen, iets lager ingesteld en de zonneboiler zal kunnen voorzien voor het warmtapwater.

Ik noem bij verwarmen na verwarmen om dat het warmtapwater altijd de vereiste uittap min.temp. moet hebben.

Inderdaad, maar zo schreef je het in eerste instantie niet.
Overigens zit er (bij mij althans) ook nog een shunt na de boiler die het hete 85 a 90 graden water weer mengt met koud water zodat er 60 graden naar de ketel gaat.

Badge

Geachte Dames en Heren,

Wat een geweldige reacties en zoveel en zo snel. Veel technische en voor mij vaak toch wel onhaalbare nivaeux in installatietechniek, maar de rode draad uit een en ander is dat de CV ketel het boilervat van het douchewater bijverwarmd tot 60/65 graden en daarvoor dus het gas gebruikt. Ik wil de servicemedewerker die ieder jaar komt kijken toch wel even laten komen, maar die is nu met vakantie. Bij van de bron (energieleverancier) heb ik de vraag nogmaals voorgelegd omdat ik het niet begrijp, maar die adviseren mij nu maar contact op te nemen met de Netbeheerder…..

Tenslotte komt mijn volgende vraag. Mochten wij besluiten over te stappen op een warmtepomp, hoe moet de boiler dan bijverwarmen, als we van het gas af zijn? Overigens zijn er al 2 offertes gemaakt om een en ander te verwezenlijken, totdat er een “onpartijdige” loodgieter kwam kijken wat er nog te isoleren viel aan ons huis. Toen wij hem de offertes liet begon hij smalend te lachen. "Dit huis kan, gezien het bouwjaar, nooit functioneren op een warmtepomp.” "Tenzij u een schild om het huis laat zetten maar dan hebben we het over ……..” Dus offertes makende bedrijven willen graag ons middels extra panelen en infrarood bijverwarming aan een warmtepomp helpen en daarmee van het gas brengen, maar een andere expert verklaart je voor gek. Mijn gevoel zegt laat de warmtepomp maar komen en ALS het dan weer heel koud wordt stoken we wel bij middels de houtkachel. Ik weet niet of ik een onpartijdige deskundige vinden kan die mij kan adviseren.

Reputatie 7
Badge +5

hoe oud is je huis en welke isolatie heb je al aangebracht? 

Badge

Het huis is van 1952. Alles dubbel glas, spouwmuurisolatie, vloerverwarming en daaronder geisoleerd, dak geisoleerd, koken op inductie. Warmwater keuken via boiler, Gasverbruik 1286 kuub per jaar. 4500 KWh bruto per jaar, teruggeveleverd 1750 Kwh. En we hebben de optie om nog 13 extra nieuwe panelen te laten plaatsen op het dak van nieuw gebouwde schuur.

Reputatie 7
Badge +5

helemaal gasloos zal wel een uitdaging worden, een goede warmteverliesberekening kan hierbij helpen. dan wordt alles in kaart gebracht qua isolatie en benodigde warmte. daar kun je best op vertrouwen. 

alternatief is natuurlijk hybride, de ketel blijft en kan bijspringen waar nodig.

Reputatie 6
Badge +3

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat een warmteverliesberekening niet (altijd) nodig is bij voldoende gegevens over het gasverbruik over de afgelopen jaren (registratie bij voorkeur opgesplitst in verwarming en warmwater - bij voorbeeld via mindergas.nl). Belangrijk is verder een mogelijkst lage aanvoertemperatuur van de cv-ketel. Maar ik vrees dat de TS @Ouwe bok deze gegevens nog zou moeten verzamelen c.q. meten. Trouwens voor een huis uit 1952 achteraf een WVB opstellen, zelf met exacte kennis van de aangebrachte verbeteringen, is niet niks en vermoedelijk niet zeer nauwkeurig.

Reputatie 5
Badge +6

@Ouwe bok Ik weet niet of ik een onpartijdige deskundige vinden kan die mij kan adviseren.

Het is moeilijk om te beoordelen of een deskundige voldoende kennis heeft om een onpartijdig advies geven.

Er zit bijna altijd een "comercieel" luchtje aan.

De adviezen van uit het Forum zullen u proberen te helpen,  om een zo goed mogelijke onderbouwde keuze te maken.

Met elkaar aanvullen en/of verbeteren krijgt u wel verschillende invalshoeken om een oplossing voor u te vinden.

Reputatie 6
Badge +3

@Ouwe bok 

Als je een loodgieter offertes laat zien van concurrenten, zal hij daar nooit erg positief op reageren. Het kan ook zijn dat hij de kennis en ervaring niet heeft en je liever wat anders verkoopt. Je hebt net te weinig gegevens om te bepalen of het wel wil. Bouwjaar zegt niets, maar  je hebt al wel veel gedaan. Je isolatie zal vast niet op het peil zijn van huizen die na 2010 zijn gebouwd. Weet je toevallig de maximale temperatuur van het water in je vloerverwarming. Dat je je huis met een vloerverwarming warm kunt krijgen is al het beste teken dat het met een warmtepomp ook kan.

Badge

Alweer dank voor deze reacties met waardevolle info. Ik kan over 2 weken de servicemonteur weer uitnodigen en dan vragen naar de maximale temp. van de vloerverwarming en of hij een WVB kan maken.

Verder nog vermeldenswaard is dat het huis heel vrijstaand is. Dus pal op de zuid/west windjes staat en vanaf de noordkant beschermd wordt door een 3 meter hoge dijk…

Maar ik denk inderdaad, dat door alle kennis zo te mogen delen dat ik een stuk wijzer word!

Reputatie 6
Badge +5

@Ouwe bokJe kunt redelijk eenvoudig zelf een berekening maken.
Kijk eens op https://warmtepomp-panel.nl/transmissie_gas.html
Of https://www.groenehoedduurzaam.nl/kennisbank/verwarming-en-koeling/warmtevraag-bepalen-voor-uw-woning/
Aan de hand van jou gas verbruik voor verwarmen, douchen, tapwater enz. en de grootte van de woning kun je uitrekenen hoeveel warmte er door de muren/ramen verdwijnt.
Als je wat gegevens van jou zelf invult krijg je een warmtevraag van de woning in W/m2.
Zie tabel hieronder.

Daar kun je mee aan de slag, maar als je dat niet vertrouwd kun je dat ook laten berekenen.
https://www.leever.nl/offerte/transmissieberekeningen/
Dat kost dan wel geld, ik las iets vanaf 175 euro.

Over het algemeen wordt er van uitgegaan dat woningen vanaf 2000 voldoende geïsoleerd en geschikt zijn voor een warmtepomp, volgens de tabel moet je dan een warmtevraag van 70W/m2 of minder hebben.

Reageer