Ervaring met Pellet-cv ketel

• 22 October 2019
  • 23 reacties
  • 8927 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 1 reactie

Heeft er iemand ervaring met pellet-cv-ketels? Ik kan geen test vinden van de Consumentenbond, maar ben zeer geïnteresseerd in welke goed zijn en welke niet, waar je op moet letten bij aanschaf etc. Wij gaan noodgedwongen van het gas af en een warmtepomp is geen optie in onze woonsituatie. 

23 reacties

Badge +8

Zijn er Communityleden die al ervaring hebben met een pellet-cv-ketel of die meer informatie hebben voor @Edje

Lees ook even dit.
https://www.installatie.nl/nieuws/strengere-eisen-aan-kachels/

Reputatie 7
Badge +7

Beste@Edje , er zijn veel Nederlanders die al een hele tijd wonen in Frankrijk, hetzij permanent, hetzij als second homers. In Frankrijk wordt in het buitengebied tussen de steden nog royaal gestookt met hout. Een ding waar Frankrijk rijk aan is zijn oude eikenbomen, dat hout is daar favoriet om te stoken. 

Maar er zijn daar ook nieuwe toepassingen zoals de pellet kachel. Ik begrijp dat je bedoelt de pellets, de korrels samengeperst hout, en niet de pallets, die dingen van planken en balken die je eerst in stukken moet zagen. In pelletkachels kan je geconditioneerd stoken met een automatische toevoer. 

De Nederlanders die in Frankrijk wonen hebben zich een beetje verenigd op een forum Nederlanders.fr dat al een heleboel jaren bestaat en waar zij alle nieuwtjes en weetjes met elkaar uitwisselen. Daar zit een zoekmachine aan en heb ik “pellet” ingevuld en dan kom ik uit op dit .Je kan daar uitgebreid lezen over de ervaringen die Nederlanders hebben met de pelletkachel daar. Misschien vind je daar de antwoorden die je zoekt. Daar heet het poèle à granulés.

Ik heb wel gegevens van een hele winter je huis stoken met pallethout. Dan staat de cv-ketel de hele winter uit. Dan moet je wel continu de houtkachel stoken en elk anderhalf uur een stuk hout in de kachel doen. 's Nacht als je in bed ligt gaat die dan langzaam uit. Je kan dan de hele dag alle deuren in je huis open laten als je dat wil. In de winter je voordeur een half uur open laten staan om met de buren te kleppen kan je een dagelijkse gewoonte van maken zonder dat het je iets kost. 

Het komt erop neer dat je om en bij 13,5 kuub gezaagd pallethout nodig hebt voor zes maanden stoken. Per kg geven alle houtsoorten evenveel warmte. Maar omdat de ene houtsoort zwaarder is en de andere lichter heb je bij één kuub gezaagd eikenhout om en bij 1,4 kuub gezaagd pallethout nodig. Pallethout is mooi schoon ongeverfd hout. Er zitten hooguit spijkers in. Als je pallethout stookt bespaar je dus al die CO2 die je anders met gas veroorzaakte. Ook als je de pallets niet verstookt, dan worden ze toch verstookt onder andere in de Amer kolencentrale bij Geertruidenberg die daarmee de kolenstook wil terugdringen en de biomassastook wil bevorderen.

Pallethout is gratis als je die wegwerppallets neemt. Bij de meeste aannemersbesdrijven kun je die het hele jaar door gratis krijgen. 13,5 kuub pallethout komt neer op 6 dagen 8 uur halen met de aangangwagen, zagen met de handcirkelzaag en tassen in bundels met een touw eromheen. Dan kan je het hout makkelijk in bundels per keer naar de kachel sjouwen. Dus de eenvoudige conclusie is te trekken dat je woning geen gas nodig heeft als je zes dagen per jaar haalt, zaagt en tast. Ik haal dit aan omdat met pellets stoken rendabeler is en je dus minder kuubs nodig hebt. 

Reputatie 1
Badge

Beste Ed,

Een jaar of twee  kiezen geleden was ik  in de.markt voor een nieuwe warmtebron. Ik heb toen kort een pelletcv overwogen. PalletCV werden toen met subsidie gesteund door de overheid. Ik heb toen kosten en milieu aspecten bekeken en heb snel voor een gasgestookte cv gekozen in afwachting van echte alternatieven zoals een warmtepomp met aardwarmte.

Reden: pellets zijn hout, Nederland heeft simpelweg niet voldoende bosareaal om zelf grote hoeveelheden pellets te produceren. 

Pellets uit het buitenland is mogelijk. Er komen zelfs pellets ( ook wel onder biomassa geschaard) met ruwe dieselolie gestookte schepen de oceaan over. ( Ziedaar een fijne ecologische footprint)

Bovenstaande maakt pellets tot een schaars goed. En dus gevoelig voor prijsstijging bij toemenende vraag. De kans dat de vraag in Nederland alleen al toeneemt lijkt me groot.

Daarnaast moeten pellets worden geproduceerd. Het proces kost nog aanzienlijke hoeveelheden water en energie.

Voor mij betekende dit geen keuze voor pellets.

Badge

Dank voor jullie reacties. Ik had me uiteraard ook al verdiept in dit onderwerp, dus ik ken de voor- en nadelen. Het is een weloverwogen keuze om over te gaan op de pellet cv. Oftewel een pelletkachel /ketel die je kunt aansluiten op de CV.  Wij wonen op een woonark waardoor een warmtepomp als energiebron al afvalt. Enexis heeft ons afgesloten van het gas vanwege een lek in de leiding. Het gaat heel veel geld kosten om deze leiding te laten repareren, en aangezien we in Groningen wonen en solidair zijn met de Groningers die last hebben van aardbevingen ten gevolge van de gaswinning (we hebben de bevingen zelf ook gevoeld), is dit het juiste moment of van het aardgas af te stappen en over te gaan op een andere energiebron. We hadden het gas alleen nog voor koken en verwarming. Voor wat betreft koken gaan we over op inductie. En voor wat betreft de verwarming: gelukkig hebben we een houtkacheltje en een elektrisch kacheltje waardoor we het in de woonkamer nu nog wat warm kunnen houden. Maar het zou fijn zijn als de cv ook weer werkt. Vandaar de keuze voor pellets, en dan heb ik het inderdaad over de geperste korrels. Hiervan kennen we de voor- en nadelen, zoals er aan iedere energiebron voor- en nadelen zijn verbonden. De vraag was daarom ook alleen of mensen hier ervaring mee hebben  en welke merken wel of niet goed zijn. Inmiddels hebben we al een zoektocht door de provincie gedaan en hebben we wel de pelletkachels gevonden. Nu nog een installateur die het nog voor de kerst kan installeren, want alle installateurs hebben het razend druk….. wordt vervolgd..

Reputatie 1
Badge

Ah..nu is de achtergrond van het verhaal wat duidelijker. Nog wel een laatste vraag. Waarom niet electrische optie overwegen zoals split unit airco eigenlijk ook warmtepomp) of infraroodpanelen? Is dat simpelweg een gevalletje niet voldoende stroom aanboord krijgen of spelen daar ook andere overwegingen?

Reputatie 2
Badge +2

Ik zou hier helemaal niet meer aan beginnen!

Vanwege de ernstige overlast en de milieubezwaren.
Natuurlijk wordt dat weggewimpeld met mooie verhalen "verantwoord stoken”, maar dat is niet af te dwingen en de onverantwoorde stokers verpesten het voor de rest. Ook zijn de overlast en gezondheidsrisico's zo groot, dat een algeheel verbod heel zinvol is, ondanks de tegenstemmen.

Longartsen adviseren patiënten met longproblemen regelmatig om te verhuizen naar een gezondere omgeving. Maar dat is toch de omgekeerde wereld? Het gaat net als bij roken in de loop der tijden: eerst heftige ontkenning, dan gewenning en op het laatst slappe maatregelen.

In mijn (stad)omgeving zijn veel stokers en de meeste stoken niet bewust. Het is een verworven recht en als je er iets van zegt dan krijg je een reactie die varieert van ontkenning tot aan agressie. Herkenbaar?

Reputatie 2
Badge +2

Dank voor jullie reacties. Ik had me uiteraard ook al verdiept in dit onderwerp, dus ik ken de voor- en nadelen. Het is een weloverwogen keuze om over te gaan op de pellet cv.

Oftewel een pelletkachel /ketel die je kunt aansluiten op de CV.  Wij wonen op een woonark waardoor een warmtepomp als energiebron al afvalt. Enexis heeft ons afgesloten van het gas vanwege een lek in de leiding. Het gaat heel veel geld kosten om deze leiding te laten repareren, en aangezien we in Groningen wonen en solidair zijn met de Groningers die last hebben van aardbevingen ten gevolge van de gaswinning (we hebben de bevingen zelf ook gevoeld), is dit het juiste moment of van het aardgas af te stappen en over te gaan op een andere energiebron. We hadden het gas alleen nog voor koken en verwarming. Voor wat betreft koken gaan we over op inductie. En voor wat betreft de verwarming: gelukkig hebben we een houtkacheltje en een elektrisch kacheltje waardoor we het in de woonkamer nu nog wat warm kunnen houden. Maar het zou fijn zijn als de cv ook weer werkt. Vandaar de keuze voor pellets, en dan heb ik het inderdaad over de geperste korrels. Hiervan kennen we de voor- en nadelen, zoals er aan iedere energiebron voor- en nadelen zijn verbonden. De vraag was daarom ook alleen of mensen hier ervaring mee hebben  en welke merken wel of niet goed zijn. Inmiddels hebben we al een zoektocht door de provincie gedaan en hebben we wel de pelletkachels gevonden. Nu nog een installateur die het nog voor de kerst kan installeren, want alle installateurs hebben het razend druk….. wordt vervolgd..

Heel herkenbaar verhaal. Een belangrijk punt is dat warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn!

Dus iedereen nu aan de warmtepomp is een onverstandige uitspraak.

Maar wanneer wel? Met een relatief nieuw gebouw huis met maximale isolatie dus driedubbel glas en isolatie onder, boven en opzij van het huis is een warmtepomp een redelijke keuze.

Maar voor oudere huizen is dat absoluut geen goede optie. Je moet natuurlijk wel goed isoleren, maar voor oudere huizen is dat niet genoeg voor een warmtepomp. En het hele huis inpakken met 30 cm isolatie aan de buitenkant is geen realistische optie. Maar wat dan wel?
Voor oudere huizen komen opties beschikbaar, maar je moet even wat geduld hebben. Een optie is de (Japanse) warmtepomp op 70 graden. Let wel: die is nu al in test bij woningstichtingen. Als die er is dan is een hybride installatie met een hoge temperatuur warmtepomp in combinatie met een bijverwarmingsketel voor koude periodes de voorlopige oplossing voor oudere huizen. In de toekomst komen andere opties beschikbaar, zoals waterstof, maar dat duurt nog even.

Als laatste opmerking: ga vooral door met het grondig isoleren van oudere huizen. Isoleer de muren en het dak, neem driedubbele ramen en ga op professionele kierenjacht. Maar de verhalen over het hele huis inpakken met 30 cm isolatie aan de buitenkant is absoluut niet haalbaar voor de meeste mensen.

Beste Ed,

Dit jaar is er bij ons een pellet kachel in huis geïnstalleerd. Deze bevalt erg goed en heeft alleen geen CV installatie. Daarmee dus geen ervaring mee. Met gemak wordt het 23,5 graden in de woonkamer. De woonkamerdeur staat soms open om de warmte wat door de rest van het huis te laten. Buiten ruik en zie ik niks uit de schoorsteen. Mijn ervaring is dat de vloer soms wel wat koud aan voelt hiermee. De warmte verspreid zich blijkbaar toch net wat anders als met de radiatoren.

Koken gebeurd hier al jaren op inductie en dit werkt perfect. Wat ik alleen niet begrijp, waarom gas kooktoestellen nog steeds nieuw verkocht mogen worden als we zo nodig van het gas af moeten.

Wat overblijft is warm water voor het douchen. Dat is nu nog op gas, er is wel al een elektrisch boiler van 120 liter aanwezig welke ertussen gekoppeld zit. In theorie zouden we hier van het gas af kunnen.

Reputatie 1
Badge

Dank voor jullie reacties. Ik had me uiteraard ook al verdiept in dit onderwerp, dus ik ken de voor- en nadelen. Het is een weloverwogen keuze om over te gaan op de pellet cv.

Oftewel een pelletkachel /ketel die je kunt aansluiten op de CV.  Wij wonen op een woonark waardoor een warmtepomp als energiebron al afvalt. Enexis heeft ons afgesloten van het gas vanwege een lek in de leiding. Het gaat heel veel geld kosten om deze leiding te laten repareren, en aangezien we in Groningen wonen en solidair zijn met de Groningers die last hebben van aardbevingen ten gevolge van de gaswinning (we hebben de bevingen zelf ook gevoeld), is dit het juiste moment of van het aardgas af te stappen en over te gaan op een andere energiebron. We hadden het gas alleen nog voor koken en verwarming. Voor wat betreft koken gaan we over op inductie. En voor wat betreft de verwarming: gelukkig hebben we een houtkacheltje en een elektrisch kacheltje waardoor we het in de woonkamer nu nog wat warm kunnen houden. Maar het zou fijn zijn als de cv ook weer werkt. Vandaar de keuze voor pellets, en dan heb ik het inderdaad over de geperste korrels. Hiervan kennen we de voor- en nadelen, zoals er aan iedere energiebron voor- en nadelen zijn verbonden. De vraag was daarom ook alleen of mensen hier ervaring mee hebben  en welke merken wel of niet goed zijn. Inmiddels hebben we al een zoektocht door de provincie gedaan en hebben we wel de pelletkachels gevonden. Nu nog een installateur die het nog voor de kerst kan installeren, want alle installateurs hebben het razend druk….. wordt vervolgd..

Heel herkenbaar verhaal. Een belangrijk punt is dat warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn!

Dus iedereen nu aan de warmtepomp is een onverstandige uitspraak.

Maar wanneer wel? Met een relatief nieuw gebouw huis met maximale isolatie dus driedubbel glas en isolatie onder, boven en opzij van het huis is een warmtepomp een redelijke keuze.

Maar voor oudere huizen is dat absoluut geen goede optie. Je moet natuurlijk wel goed isoleren, maar voor oudere huizen is dat niet genoeg voor een warmtepomp. En het hele huis inpakken met 30 cm isolatie aan de buitenkant is geen realistische optie. Maar wat dan wel?
Voor oudere huizen komen opties beschikbaar, maar je moet even wat geduld hebben. Een optie is de (Japanse) warmtepomp op 70 graden. Let wel: die is nu al in test bij woningstichtingen. Als die er is dan is een hybride installatie met een hoge temperatuur warmtepomp in combinatie met een bijverwarmingsketel voor koude periodes de voorlopige oplossing voor oudere huizen. In de toekomst komen andere opties beschikbaar, zoals waterstof, maar dat duurt nog even.

Als laatste opmerking: ga vooral door met het grondig isoleren van oudere huizen. Isoleer de muren en het dak, neem driedubbele ramen en ga op professionele kierenjacht. Maar de verhalen over het hele huis inpakken met 30 cm isolatie aan de buitenkant is absoluut niet haalbaar voor de meeste mensen.

Waar komt die onzin vandaan dat warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn? Ik heb vrienden in Stockholm die al ruim 30 jaar zo’n ding hebben. Uitontwikkeld techniek alleen Not invented by us 🙄

Reputatie 5
Badge +5

Inmiddels hebben we al een zoektocht door de provincie gedaan en hebben we wel de pelletkachels gevonden. Nu nog een installateur die het nog voor de kerst kan installeren, want alle installateurs hebben het razend druk….. wordt vervolgd..

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen @Edje en hoe/of de eventuele pellet CV bevalt?

Reputatie 7
Badge +7

Ik werd vanmorgenvroeg ruw uit mijn ochtendslaapje gerukt, het leek wel of het huis van mijn buurman instortte. Ik koekeloeren vanachter het gordijn, het is hem weer gelukt mij jaloers te krijgen, het was zo'n grote aanhangwagen vol met gekloofde stanmetjes hout die ze op de oprit omkiepten.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan   Er zijn blijkbaar mensen die van een flink “bos hout voor de deur” houden😍.
Wil de buurman daar nog pellets van maken? Die branden iets milieuvriendelijker, zeggen ze.
(Mijn ochtendhumeur)

Reputatie 5
Badge +5

Veelal komt het hout voor de pellets ook uit Rusland, heb ik mij laten vertellen. Vorig jaar was de prijs per kg 31 cent en nu (al) 52.

Reputatie 5
Badge +6

@Jan Er zijn mensen die slapend hun geld verdienen😆,

maar de buurman moet dat doen, terwijl jij nog lekker in dromenland bent.

En het stammetjes hout (gras) in een ander tuintje is altijd mooier.☹️

En die gekloofde stammetjes zijn toch geen (super) pellets?

Net wakker en krijg gelijk een lading pellets over je heen.😀

Dat heeft de buurman toch ook met zijn zonnepanelen gedaan?(zie een ander Topic/reactie)

Reputatie 7
Badge +7

@Darkfiber en @Gebruiker1644596728 hij heeft een speksteenkachel al vanaf het begin van de bouw van z'n huis. Ik moet stil zijn, als hij dit per ongeluk leest gaat hij me schreeuwen! ☺ Hij heeft ook geen centrale verwarming, dus alles gaat met die kachel. Maar hij had ook elektrische bijverwarming en sinds vorige week 28 zonnepanelen op z'n dak. Dat is voor die elektrische bijverwarming zei hij zonet, hij had alles laten uitrekenen, z'n meterkast wordt "roodgloeiend" met deze zon. ☺ En volgend jaar komt er mogelijk een elektrische auto. Dus ik nog een beetje stamelen 😉 dat voor mijn verbruik maar 10 panelen genoeg waren. Maak daar maar 12 van dan zit je beter, zei hij er meteen bij. Wat ze nu leveren is al 380Wp per paneel.

Maar dat is wel zo dat pellets milieuvriendelijker zijn. Maar het grootste bezwaar tegen houtkachel en open haard is dat het kan zijn dat mensen daar van alles ingooien en daar is geen controle op. En dat kan dan behoorlijk slecht zijn voor het milieu. Dus om deze theoretische mogelijkheid dat er troep gestookt kan worden, worden alle houtkachels en open haarden afgeraden.

Maar als je zo alleen gekloofde stammetjes erin doet, ik dacht berk, populier, dan mag het allemaal nog voor de Europese norm. 😲 Wegwerppallets zijn ook van populier, iep, es, soms vuren of grenen, maar mooi schoon hout, ongeverfd met keurmerk, zijn eerst nog gestoomd op hoge temperatuur. Die pallets worden anders toch gestookt in de biomassacentrale en we besparen de CO2 uit van de cv-ketel en de CO2 van hout is recycle CO2, geen nieuwe CO2 zoals bij gas.

Als we zes dagen halen, zagen en tassen uitgesmeerd over het hele jaar kunnen we zes maanden gratis stoken, de centrale verwarming staat de hele winter uit. De besparing is nu groot! Het aanbod aan schone wegwerppallets is zo groot, we hebben nu eind mei al genoeg kant en klaar binnen voor vijf maanden stoken. Als je pas in oktober hout gaat zoeken ben je te laat. In Frankrijk in het buitengebied stoken de mensen allemaal nog eikenhout in de houtkachel, de oosteuropese landen ook allemaal.

Reputatie 6
Badge +3

@Jan Als je de wegwerppallets nog (gratis) in een mooie pelletvorm (passend voor dit topic) kan krijgen ben je dan nog milieuvriendelijker bezig? - Misschien is dit nog een gat in de “groene” energiemarkt.

Reputatie 7
Badge +7

@Darkfiber dat zou mooi zijn, maar er zitten veel spijkers in pallets, eentje met 5 bovenplanken en drie onderplanken al 72 stuks! Het zijn van die spiraalspijkers, ze gaan er spiraliserend in, maar niet meer uit. De messen in de machines worden snel bot als je pallets wil vermalen tot pellets.

Laat mij en m'n vrouw ze maar mooi in stukken zagen op het zaagtafeltje, ook die hele grote! Gaat prima. Elk jaar een leuk zakcentje bij de oudijzerboer voor wel 40kg gestookte spijkers.

Ik kocht altijd die handcirkelzagen 2Force bij Cranenbroek voor €32 en zaagde er jaren mee. Maar sinds corona is de distributie in de war geraakt, die voor Nederland waar ze alles terugbrengen als het kapot gaat zijn naar ergens anders toe en hebben wij die voor Frankrijk of zo. Want ik moest na 7 jaar weer eens een nieuwe en die van de Aldi was na drie weken al kapot en kreeg ik m'n geld terug. Ik was naar de Aldi gegaan want de 2Force van Cranenbroek was uitverkocht of zo. Maar een maand later hadden ze weer wel. Maar die ook na drie weken kapot, de bodemplaat was van gietijzer gemaakt terwijl die altijd van plaatstaal zijn gemaakt. Zomaar in mijn hand ging ie kapot en nu zit ik met een tegoedbon van €41, zo duur waren ze inmiddels. Dus daarom maar de zaagtafel, die maakt minder herrie, ik wacht dat tot Lidl die ban Parkside weer heeft.

Ik snap dat niet met die pallets. Als er elk jaar zo veel over en kapot zijn doet men dan niet iets verschrikkelijk fout? Is het hout waarvan die dingen gemaakt worden dan niet veel te goedkoop? Containers worden toch ook gewoon opnieuw gebruikt?

Reputatie 7
Badge +7

Ik lees op internet dat er in Europa 4 miljard pallets in omloop zijn. Een groot deel daarvan zijn retourpallets, het overige deel eenmalige, one-way of wegwerppallets. Voor wegwerppallets bestaat geen retoursysteem. Voor de standaardmaat wegwerppallets bestaat een tweedehands handel, er wordt al gauw €1,50 tot €2 voor betaald. (Maar dan moet je niet met eentje komen, maar een hele vracht). Voor de afwijkende maten bestaat geen handel, die worden weggegooid bij het grof vuil. Bedrijven moeten betalen als ze die pallets naar de milieuwerf of biomassacentrale brengen. Daarom zijn ze blij als particulieren met een aanhanger wegwerppallets komen halen. Het zijn dus vooral de niet standaard maten die nu gratis te krijgen zijn.

Wegwerppallets worden gemaakt van afvalhout. Doordat in Europa pallets van over de hele wereld in omloop zijn kom je ook de buitenlandse afvalhoutsoorten tegen. Het is over het algemeen hout met een lagere soortelijke massa dan vuren en grenen, onder de 350kg per m3. In Europa is het iepen, esdoorn, populier, balsa, berken, douglas. Uit het buitenland kan het wana, copie, mirahudu (mierenhout) zijn en nog meer. Vuren en grenen zijn duurzamer met soortelijk gewicht vuren 375-425 en grenen 450-550 kg/m3. Steigerplanken zijn van vuren en kunnen tien jaar buiten in weer en wind liggen en zijn dan nog goed. Retourpallets worden dikwijls van vuren en grenen gemaakt.

Als je iets wil maken van pallethout, gebeitst vuren en grenen blijven buitwn jarenlang mooi, die anderen zien er gebeitst na een jaar vies en lelijk uit met donkere vlekken. Om die reden is er voor die houtsoorten lichter dan vuren en grenen niet zo gauw een andere toepassing dan voor eenmalige wegwerppallets.

Om bij import en export geen ongewenste insecten en schimmels het land in te voeren krijgen alle wegwerppallets een hittebehandeling zodanig dat de kern een voorgeschreven tijd tot 56°C verhit wordt.

In Europa wordt jaarlijks 100 miljoen m3 hout gezaagd. Daar zit het hout bij voor alle pallets.

Reputatie 7
Badge +7

Maak het van pallethout. Alles gratis!

Gratis pallets halen en stapelen

deze is met bliksemafleider
met steigerhoutbeits
Pallethout gebeitst buiten is na een jaar al lelijk
Daarom wordt er met pallethout niet veel anders gedaan dan pallets maken
Villa voor de kleinkinderen
Die slang moet je netjes kunnen oprollen
Maak het van pallethout
Alleen houtlijm gebruikt
Op de millimeter nauwkeurig tekenen en dan zagen en in elkaar schroeven
Voor de vrouw
Het is niet de man die mooi kan zagen, het is de zaag die mooi kan zagen!

Ik snap dat niet met die pallets. Als er elk jaar zo veel over en kapot zijn doet men dan niet iets verschrikkelijk fout? Is het hout waarvan die dingen gemaakt worden dan niet veel te goedkoop? Containers worden toch ook gewoon opnieuw gebruikt?

Hoe goedkoper hoe beter als ze de lading maar naar de bestemming krijgen. Het probleem is altijd dat het relatief zo duur is pallets leeg retour te sturen, je moet maar een goederenstroom hebben die retour moet, en dan kan wil je fabriek betrouwbare, gestandaardiseerde pallets. Enkel binnen Europa is er de EPAL pool maar verder gaat alles op wegwerp pallets over de wereld. Pallets zijn een fascinerend stukje logistiek maar voorlopig houden wij in Nederland pallets over die je voor de waarde van het hout kunt krijgen.

(Zee) containers zijn veel duurder en gaan wel retour, sterker de vervoerder neemt hem gelijk retour om weer in te leveren, maar de kosten van een 20ft van Hongkong naar Rotterdam versus een vrachtje van Rotterdam naar Hongkong is véél hoger.

Pellets voor in de kachel

Reageer