Ervaringen aanschaf zonnepanelen DSE via DeSolarStudio

• 16 July 2020
  • 5 reacties
  • 6620 Bekeken

Overweeg de aanschaf van zonnepanelen en in contact gekomen met desolarstudio, erg goed verhaal maar ook nogal kostbaar maar dit lijkt te komen door de gegarandeerde levensduur en garantie op opbrengst na 30jaar van 87% terwijl andere panelen daar na 10 jaar, 25 jaar garantie op de SolarEdge omvormer en power optimizers.    Na inspectie om opbrengst te controleren.

Iemand ervaring met dit bedrijf en/of met de panelen van Deutsche Solar Exclusiv (DSE)??  

Zou het de extra investering waard (kunnen) zijn?

Dit zijn hun kwaliteitsnormen afgezet tegen de standaard; 

Industriestandaard DSE Premium Glas/ Glas 
Productgarantie Max. 10 jaar All-in 30 jaar
Opbrengstgarantie Max. 25 jaar met veel voorbehouden 30 jaar
Opbrengstgarantie na 1 jaar In stappen Lineair!
Opbrengstgarantie na 1 jaar geen 97%
Opbrengstgarantie maximaal 10 tot max. 25 jaar 80 % 30 jaar 87 %
Verwachte levensduur 10 tot max. 25 jaar 50 jaar

5 reacties

Reputatie 5
Badge +5

@Jan  zegt dit in een ander onderwerp DMEGC zonnepanelen PV-paneel:

Ik zou niet zoveel rekenen op die 25 jaar garantie. Heel vaak laten ze die dochteronderneming al na tien jaar failliet gaan en gaan dan verder in een andere dochteronderneming. Dan zijn ze in een klap van al die garantieclaims en als consument doe je er niets aan. Ga maar eens bewijzen dat het failissement fake is.

Ik zou dus eerder letten op wat technisch goed is samengesteld en een lange levensduur heeft, en in hoeverre voldoet dit type paneel daaraan. De opbrengst van zonnepanelen vermindert naarmate ze ouder worden, en dat wordt niet bepaald door het merk of garantie maar door de technische eigenschappen van de materialen die dikwijls hetzelfde zijn ongeacht merk.

Reputatie 6
Badge +3

@C.J. van der Horst  Ik ga voor het gemak uit van een installatie met 12 panelen op een schuin dak.

Op een normaal schuin zonder al te veel schaduw heb je geen omvormer met optimisers of micro-omvormers nodig en zou ik tegenwoordig geen offerte boven de €1/Wp accepteren.

Ik persoonlijk zou verder de gebruikte materialen (pv-panelen, omvormer (evtl. met optimisers), montagemateriaal bij gerenommeerde webshops qua prijs checken. (solar-bouwmarkt, Winkelman etc..) verder nog de kabels, aansluiting op de meterkast (extra groep met alamat)

Dan heb je een goede indicatie wat de materiaalkosten betreft.

De extra garantiebelofte klinkt mooi, maar, zoals @pckrulllenbol schrijft, vermoedelijk niet veel waard als de firma failliet gaat. En vergeet niet: de arbeidsuren op het dak voor het vervangen van de panelen en optimisers etc. vallen waarschijnlijk niet onder de "verlengde” garantie.

Uitgebreide discussies over de voors en tegens van optimisers en micro-omvormers vind je o.a. op tweakers, er is zelfs een topic over het uitvalpercentage van optimisers.

@C.J. van der Horst - wij hebben gisteren ook hetzelfde verhaal aangehoord. Ook bij ons rijzen twijfels over de garantie in relatie tot faillissementen. SolarStudio zegt exclusief te zijn, is niet zo (Novavolt biedt een gelijksoortig product aan). Daarnaast is dit gewoon een lening bij Greenloans (ABN Amro) en gaan zij uit van een verhoging van de waarde van je huis. Dit opgeteld levert al snel een bedrag op van rond de €40K. Zij geven aan dat hun product is goedgekeurd door de Consumentenbond. Daar kunnen we niets over vinden. In een filmpje laten ze een foto zien @Peter van der Wilt. Ik nodig Peter uit een reactie hier op te geven. Waarom zou ik niet gewoon naar mijn bank gaan, een verhoging van de hypotheek vragen voor een aanschaf van deze panelen? 

Reputatie 7
Badge +6

Er is nog een punt wat weinig aandacht krijgt . Kijk eens hoeveel beter en goedkoper de panelen en omvormers sinds de begintijd geworden zijn . Mogelijk is wat we nu kopen over tien of twintig jaar ook weer hopeloos verouderd . Een lange levensduur is niet altijd een voordeel. Daarom heb ik gekozen voor een redelijk simpel systeem van ( naar ik hoop en verwacht ) goede kwaliteit . Daardoor is de prijs relatief laag gebleven en kan ik in de toekomst eerder tot vervanging besluiten als er dan veel betere oplossingen zijn . Gelikte websites en mooie verhalen zeggen weinig. Beter is mijns inziens meerdere offertes vragen van aanbieders in de buurt . Liefst rondvragen bij mensen in de buurt wat ze hebben en van welk bedrijf en of ze tevreden zijn.

Reputatie 5
Badge +5

@Fam Braat Ik begrijp dat jullie inmiddels contact hebben gehad met onze moderator Monique. Ik ken  SolarStudio niet en van een goedkeuring door Consumentenbond is geen sprake. Het is mij niet duidelijk wat voor foto ze laten zien; mochten jullie meer details hebben kun je die delen in een mail aan Monique.

Reageer