Ervaringen elektrische combiketel

• 22 September 2019
  • 25 reacties
  • 5664 Bekeken

Reputatie 1
In deze tijd zijn veel mensen aan het onderzoeken of het relatief eenvoudig is om zonder aardgas te verwarmen en te koken. Het vervangen van het gasfornuis voor een elektrisch kooksysteem is een relatief eenvoudige ingreep maar bij vervanging van de combiketel komt meer kijken. Op internet worden nu volledig elektrische combi-ketels aangeboden. Dit zou in mijn beleving een perfecte oplossing kunnen zijn. Ik wil graag weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Daarnaast wil ik aan de consumentenbond vragen om dit te onderzoeken. Hier zullen veel leden interesse in hebben. Ik ben benieuwd.

25 reacties

Een kookplaat gebruikt maximaal iets van 7kW
Een moderne gasketel is iets van 28kW
Die elektrische combiketels zijn iets van 9 tot 12 kW
Als je dat wenst moet je aansluiting veranderd worden en gaat je vast recht omhoog.
De meerprijs zal iets van €50 p/m zijn.
Het verhogen van de aansluiting zal ook eenmalig €253 kosten.
Daar komen de kosten voor een nieuwe meterkast nog bij.
Ook zal het stoken op elektriciteit meer als het dubbele gaan kosten als op gas.
Reputatie 7
Badge +4
bij het verwarmen van je huis moet je je tegenwoordig afvragen of je gebruik kunt gaan maken van gratis energie. Een warmtepomp haalt gratis energie uit bodem of lucht. Een elektrische ketel kan dat niet, en zonnepanelen kosten ook geld, dus het klinkt niet logisch.
Reputatie 4
Badge +5
Welkom op de Community @P.C.J. Louwe! Ik zal je suggestie om elektrische combiketels te testen doorzetten naar je de juiste afdeling. Wie weet neemt ons team dit in de toekomst mee om te testen.
Reputatie 1
Stroeve en wortelstamper bedankt voor de adviezen en Sophie, ik ben erg benieuwd.
Reputatie 5
Badge +5
Vergelijkend testen van elektrische cv-ketels zien wij niet als een effectieve besteding van onze middelen, zie https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/veelgestelde-vragen-over-cv-ketels#no6 waarom.

Toevoeging:
We horen wel vaker de suggestie dat elektrische cv-ketels een oplossing voor de energietransitie kunnen zijn. Dit is helaas echter zeer onwaarschijnlijk. Een elektrische ketel kan maximaal 100% rendement bereiken, waar dat bij een gewone gasgestookte cv-ketel al rond de 90% ligt. Bij warmtepompen, afhankelijk van een aantal factoren, ligt door het gebruik van warmte uit buitenlucht of bodem het rendement eerder rond 300-500%. Een elektrische cv-ketel die op de huidige elektriciteitsmix van het Nederlandse net draait, gebruikt niet minder, maar meer fossiele brandstof dan zelfs een gasgestookte cv-ketel.

Wanneer er meer duurzame elektriciteit beschikbaar komt blijft deze nog altijd schaars, en zou het onverantwoord zijn deze grootschalig voor een dusdanig inefficiënte techniek als de elektrische cv-ketel in te zetten.

Stoken met een elektrisch cv-ketel kost de gebruiker ook veel meer geld dan stoken met zowel een warmtepomp als met een gasgestookte cv-ketel (nog afgezien van jaarlijkse meerkosten voor netbeheer als vanwege het hoge elektrische vermogen een zwaardere elektriciteitsaansluiting nodig is).
Reputatie 5
Badge +4

Als @Luctor geen optie heeft om de energie van zonnepanelen in de zomer duurzaam op te slaan om in de winter te gebruiken EN als @Luctor denkt dat het wel kan met de zonnepanelen die een  elektrische ketel voor een groot deel in de winter rechtstreeks van energie kan voorzien, dan wordt er langs elkaar heen gesproken.

Dus in de winter moet men  een  elektrische ketel vooral “stoken” met dure stroom, zie het rekensommetje van @Harrie LPP 

Reputatie 5
Badge +3

@P.C.J. Louwe heeft nog niet afsluitend gereageerd op het relaas van @Peter van der Wilt . Ik ben wel benieuwd wat zijn eigen conclusie was/is.

Van de andere "likers” van de “opening post” helaas ook niets meer vernomen, behalve van @Luctor dan. Hij heeft in feite de opening post herhaalt met zijn eigen woorden en vraagt nog een keer om een test van de diverse elektrische (combi)ketels.

Ervaringen (positief/negatief) met deze ketels zijn, naar mijn weten, hier op de community website ook nog niet gerapporteerd.

Ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat de consumentenbond nu en in de toekomst een vergelijkende test gaat uitvoeren.

Nog een reden om die dingen niet te testen is dat er niks te testen valt. Het rendement is identiek: 100%. Het zou raar zijn als ze ook maar een beetje geluid maakten, op de pomp na. Het regelen wordt verzorgd door de thermostaat, die meestal geen onderdeel uitmaakt van de ketel.  Wat overblijft is de elctrische veiligheid, maar je moet wel een heel slechte fabrikant zijn als je daarmee de mist in gaat bij zo’n toepassing.

Reputatie 1

Inmiddels hebben we voor het verwarmen van ons huis En warm water een nieuwe HR++ ketel. De rest doen we electrisch. Ik hoop dat de volgende generatie ons wel van het gas af kan halen.

Reputatie 5
Badge +3

@Luctor et al. - jullie dwalen nu wel heel erg af van het onderliggende thema:  “Ervaringen elektrische combiketel”.  Voor de genoemde onderwerpen zijn er zeker geschiktere topics te vinden, desnoods kan je een eigen topic aanmaken.

Reputatie 5
Badge +4

Hier staan diverse topics over een elektrische CV

Er worden divers naar gekeken omdat ook de situaties daar om vragen.

Doe er je voordeel mee.

ook: elektrische+ketels pas detrefwoorden eventueel verder aan.

Ik zou sowieso ook een standaard split airco op de beganegrond hangen. Die als verwarming gebruiken kost maar eenderde van de stroom van een electrische ketel. Bovendien heb je dan in de zomer airco. Het verbruik daarvan is verwaarloosbaar (!) ten opzichte van de electrische ketel in de winter.

Badge +5

Hi allemaal. Ik merkte dat een aantal berichten off topic waren. Ik heb daarom een nieuw topic aangemaakt een aantal reacties verplaatst :wink:

De energieopgave vraagt veel van ons consumenten. Tot nu toe is veel aandacht voor warmtepompen. Naar mijn idee te eenzijdige aandacht. Er kleven ook nadelen aan de warmtepomp, denk aan (beperkt) rendement en geluidproductie. Er is ook een alternatief namelijk de electrische cv ketel en de doorstroomboiler. Daar lees ik bijna niets over en ook nog niets daarover van de consumentenbond. Waarom eigenlijk? 

Omdat er steeds meer stroom beschikbaar komt door windmolens op zee en zonnecellen op daken van huizen zijn deze apparaten mogelijk een goed alternatief. En het geeft iets te kiezen voor ons als consument. 

Daarom mijn verzoek om hier eens een artikel aan te wijden en ook een test te doen van deze apparaten. Hoor graag.

Reputatie 4
Badge +3

Er is al zoveel geschreven over deze dingen. Waarschijnlijk ook op dit forum. Ook op het VEH forum kun je genoeg vinden.

Deze apparaten zullen het niet worden in Nederland. Ten eerste het rendement. Dat is voor die apparaten  100 %, terwijl de warmtepomp en de warmtepompboiler ongeveer op 400% zitten. En als je die apparaten nodig hebt in de winter schijnt de zon niet. Er is geen groene energie over in de winter om dergelijke onzuinige en dure apparaten te gebruiken. Denk alleen eens aan het vastrecht wat je gaat betalen voor je elektra aansluiting. Dat kan zo 600 a 1200 meer zijn dan wat je nu hebt.

Badge +5

Hi @A. Scheffer ik heb je bericht verplaatst naar dit Topic. We hebben hier inderdaad zoals @ Basic aangeeft eerdere vragen over gehad. In dit bericht lees je waarom elektrische ketels niet zijn getest. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik sluit me volmondig aan bij dat wat de moderator schrijft - zelf een beperkte test van elektrische cv-ketels zou verspilling van energie en geld (van de leden) zijn.

Voor doorstromers heb je, zoals @basic schrijft, waarschijnlijk
een fors! zwaardere elektraaansluiting met veel hogere netbeheerkosten nodig.

Reputatie 5
Badge +3

@A. Scheffer Ben je van de antwoorden hier iets wijzer geworden?

Badge

Het is jammer dat er niet creatief wordt nagedacht, misschien is het toch wel zinvol om een elektrische CV te testen. Waarom? Ik denk dat als je een E-CV hebt en die gebruikt in combinatie met een hybride warmtepomp je bij lage buitentemperaturen dan over kan gaan op de E-CV. Een warmtepomp gaat ook heel veel elektrische energie gebruiken bij lage temperaturen. Dus als je de combinatie E-CV + WTW onderzoekt in relatie met Gas-CV + WTW of in relatie met een All-elektrische WTW (zonder CV). Dit in combinatie met zonnepanelen, dan kan dit misschien wel positief uitvallen. En misschien wordt het wel bespreekbaar om de lagere kosten voor een wat zwaardere E-aansluiting te krijgen als je deze met minimaal gebruikt (we gaan tenslotte van het gas af op deze manier). De groene energie opwekking gaat volgens deskundigen sterk oplopen richting 2030. Dus de verwachting is dat elektriciteit veel goedkoper gaat worden. Een E-CV biedt voordelen: goedkoop, betrouwbaar, weinig onderhoud, Bekende techniek, geen verrassingen, geen schoorsteen, minder brandgevaar, geen koolmonoxide. Met toepassing van een watervat i n het CV-circuit kan het vermogen van de E-CV veel lager zijn. Al met al denk ik dat het een alternatief is om van het gas af te geraken en het onderzoeken waard is. een E-CV kost +/- 1000 euro.

Reputatie 5
Badge +5

@FransPDan moet je toch nog even de link volgen van Peter van der Wilt hierboven.
Daar staat toch heel duidelijk waarom een elektrische cv het aflegt tegen alternatieven.
En dan heb ik het nog niet over het feit dat bij de buren het licht uit gaat omdat het lokale net het niet kan trekken.
Dat is nu al een landelijk probleem.
Veel ervaring met elektrische cv's zal er dan ook niet komen hier

Reputatie 5
Badge +4

Het is jammer dat er niet creatief wordt nagedacht, misschien is het toch wel zinvol om een elektrische CV te testen. Waarom? Ik denk dat als je een E-CV hebt en die gebruikt in combinatie met een hybride warmtepomp je bij lage buitentemperaturen dan over kan gaan op de E-CV. Een warmtepomp gaat ook heel veel elektrische energie gebruiken bij lage temperaturen. …

Eerder al geconstateerd:

In dit bericht lees je waarom elektrische ketels niet zijn getest. 

Een warmtepomp gaat ook heel veel elektrische energie gebruiken bij lage temperaturen. …

Dit in combinatie met zonnepanelen, dan kan dit misschien wel positief uitvallen.

Laten die op die momenten … in de winter… amper bijdragen… er is geen misschien wel mee vallen, er is wel een zeker tegen vallen, de opbrengst van de zonnepanelen is per maand in de periode ca december t/m februari 2-3% v/d  totale jaar opbrengst, maximaal. 

Als uw voorstel beter is dan wat anderen juist op basis van berekeningen/feiten  van een negatief advies voorzien hebben, vraagt van u toch ook om dat "misschien” te vervangen door een onderbouwd concept van wat u veronderstelt dat het misschien klopt. 

Badge

Het klopt wat u zegt als we niets aanpassen en alleen maar een E-CV gaan plaatsen. Hier een globale inschatting waarom ik denk dat door aanpassingen het wel zou kunnen werken. Mijn gasverbruik is 1150 m3/j. Daarvan is 150 m3/j voor koken en douchen en 1000 m3/j voor verwarmen. Plaatsen van een warmtepomp verlaagt het gasverbruik met 80 - 90 %. Stel 80 %. Dus 200 m3/jaar aan gas moet worden opgevangen door de E-CV. 1 m3 gas lever 8,7 kWh. Dus de E-CV moet 200 x 8,7 kWh = 1740 kWh gaan leveren. Dit kost 1740 x 0,22 = 382 euro/j. Er wordt 200 m3 gas minder verbruikt is 200 x 0,8 = 160 euro. Het vastrecht 250 € voor gas vervalt. 382 -160 - 250 = - 28. De E-CV is 28 euro goedkoper in gebruik. Maar stel nu dat de prijs voor 1 kWh elektra naar 0,15 € gaat en de gasprijs naar 1 €. Nogmaals het sommetje: 1740 kWh x 0,15 = 261 euro/j, 200 m3 gas x 1 € = 200, vastrecht is 250. Dus nu 261-200-250 = -188 €. E-CV is nu 189 € goedkoper in gebruik. 

Een warmtepomp haalt nu al 90 % besparing op gas. Dus nog 100 m3 gas te vervangen door de E-CV. Dan wordt het sommetje 100 x 8,7 x 0,15 -(100 x 1) - 250 = 219,5 €/j besparing. De werkelijke besparing zal hoger zijn, omdat een E-CV kan helpen om de warmtepomp gunstiger te kiezen, zodat deze niet te veel aan en uit gaat. Ook zijn er E-CV die op 220 V kunnen, als je deze niet te groot vermogen hoeft te hebben. Nogmaals bedoelt om de geesten wakker te krijgen, ga er van uit dat je geen gas meer krijgt, dan is de keuze eenvoudig en het blijkt dat de kosten hiervoor meevallen. Het is ook een elegante oplossing. Elektriciteit opwekken in de winter gaat natuurlijk niet met zonnepanelen, maar groene energie komt van wind of waterstof (toekomst). Hopelijk ene beetje verklaart waarom ik  het zinvol vindt om een E-CV te onderzoeken.

Reputatie 5
Badge +4

@FransP Er zijn nog wel een paar “kleine” details die gemist worden in uw verhaal.

• De kosten  van de afschrijving van de warmtepomp ontbreken compleet.
  • Het energiekosten v/d warmtepomp ontbreken compleet, rekening houdend dat onder de 7 graden C buiten temperaratuur de COP v/d warmtepomp  sterk achteruit loopt.
  • Hoe de warmtepomp in het bestaande CV-leidingen systeem geïntegreerd wordt ontbreekt compleet of dat er sprake is van alleen vloerverwarming voor de kamer/keuken?.
  • De kosten  van de afschrijving van de E-CV pomp ontbreekt compleet.
  • Als de E-CV op hoge temperaratuur werkt aangekoppeld op het bestaande CV-leidingen systeem en de warmtepomp werkt op lage temperaratuur kan dit niet samenwerken op 1 gedeelde radiator systeem.  Daar zou een hoge temperaratuur warmtepomp voor noodzakelijk zijn.
  • Wilt u vervolgens een hoge temperaratuur warmtepomp dan is het kostenplaatje nog veel ongunstiger, maar dan had u de E-CV waarschijnlijk beter weg kunnen laten..

Ik vergeet vast nog wat…  en ik krijg hier geen positieve energie van…..die ga ik nu in andere zaken verder zoeken.

Reputatie 4
Badge +3

Wat vergeten wordt in deze berekening zijn de extra kosten van de elektra aansluiting. Als je 3 x 35 A nodig bent om het niet koud te krijgen, ben je in de aap gelogeerd.

Ik kan mij voorstellen dat velen dan gaan voor de pelletkachel. Niet erg milieuvriendelijk, maar wel effectief voor de erg koude dagen.

Reputatie 5
Badge +3

De topic titel gaat toch echt over de elektrische combiketel, dus zowel voor cv als ook warm water en niet over een combinatie van wp + elektrische (combi)ketel.

Trouwens - een warmtepomp, al dan niet hybride, kan, bij lage temperaturen, ter ondersteuning ook een elektrisch element bijschakelen. Dit element wil je natuurlijk het liefst niet gebruiken, want cop=1.

Ook de boilervaten van warmtepompen hebben standaard een elektrisch element nodig om de legionella run te kunnen draaien/af te sluiten.

Zie daar: een soort elektrische (combi)ketel!

Just my € 2 cts

Reageer