Ervaringen? EPS Bodemisolatie door Nederland Isoleert

• 28 September 2021
  • 7 reacties
  • 159 Bekeken

Welke ervaringen hebben Forumleden?  

7 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb geen ervaring met "Nederland Isoleert”, de website ziet er goed uit, maar dat is commercieel te regelen. Ik heb kruipruimte isolatie, je hebt o.a. ook vloerisolatie (Platen), wellicht zijn er leden die dat hebben. De kruipruimte isolatie bevalt goed, maar is ook simpel en wordt erin gespoten.  Er is verder genoeg informatie op internet, google bij EPS informatie isolatie, kijk bij de koopwijzer, bij hoe koop ik.nl enz.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb ook geen ervaring met "Nederland Isloeert”. Ik lees hier over de EPS vloerisolatie die ze leveren. Ik zie hier een Youtube film van een consument die door Nederland Isoleert vloerisolatie laat aanbrengen. Ik zie op het filmpje dat ze niets anders doen dan ondergrond zonodig gladstrijken en een laag van EPS parels aanbrengen ter dikte van 17,5 cm wat in de praktijk 20-25 cm is. Het lijkt mij dat je deze handelingen ook zelf zou kunnen doen met hetzelfde resultaat. Ik zou niet weten wat nog twijfels kan opleveren. 

De EPS-parels zijn langduring waterbestendig en geschikt voor gebruik in vochtige omstandigheden. Als er water in de kruipruimte komt, drijven de korrels gewoon mee omhoog en vermindert de isolatie niet.

Het is niet het materiaal maar de stilstaande lucht in het materiaal die isoleert, de lambda waarde is 0,033 tot 0,042 W/mK. Er is niets ingewikkelds aan deze kreet, er gaat maar 0,32 - 0,42 Watt per meter dikte per Kelvin erdoorheen. Kelvin is zelf geen graad temperatuur, maar 1 Kelvin = 1 graad Celcius temperatuurverschil. Je moet dus alleen het verschil nemen tussen de temperatuur aan de ene kant en de temperatuur aan de andere kant. Als dit al te ver gaat voor het klakske hoeft u niet verder te lezen.

De isolatiewaarde van een materiaal is dikte / lambda m2K/W. (Immers m/(W/mK) = m2K/W).  Dus dubbele dikte is dubbele isolatie. De isolatie wordt bepaald door de dikte, niet door het materiaal. Isolatiewaarde van een materiaal wordt uitgedrukt in Rm = warmteweerstand van een materiaal. Maar men spreekt altijd van Rc, dat is de R van de constructie. In de bedoelde ondervloer is dat dus de laag EPS-parels, de lucht daarboven en dan de vloer zelf. Je kan die gewoon optellen. Rc = Rm-parels + R-luchtlaag + Rm-vloer uitgedrukt in m2K/W. (Er is nog een Ri en Ru als overgangsweerstand tussen lucht en materiaal, samen circa 0,17 m2K/W. Die moet je altijd meetellen in de Rc). 

Volgens het bouwbesluit van nu moet bij nieuwbouw een vloer een Rc hebben van minimaal 3 m2K/W. Wat doen die EPS-parels bij 20cm dikte? We kunnen het zelf uitrekenen en nemen de ongunstigste waarde, dikte / lambda = 0,2 / 0,042 =  4,75 m2K/W, dat is ruim boven de 3. Ik kan niet anders zeggen dat het prima isolatie is met een milieuvriendelijk materiaal. Ja, als je een keer in de kruipruimte moet zijn ben je de reus in een ballenbak. 

Voor wie nog met de rekenmachine verder durft te gaan, hoeveel Watt energie moet je per m2 bijstoken om de temperatuur dan constant te houden? Heel eenvoudig, die energie is de U-waarde in Watt per m2K. De U-waarde is 1 / R-totaal. Dus als de grond onder de EPS-parels 10 graden is, en de lucht boven de parels 20 graden en je neemt 1 m2 in beschouwing dan is het verlies aan Watt  = 1 vierkante meter x 10 graden / 4,75  = 2,1 Watt. 

Als je daarvan de kWh wil weten per m2 voor 6 maanden stookseizoen dan is het per m2

0,0021 kW x 24 uur x 180 dagen = 9,1 kWh. 

Zonder isolatie is de Rc waarde om en bij 0,5 m2K/W. 
Het verlies aan Watt is dan 1 vierkante meter x 10 graden / 0,5 = 20 Watt

Bij 6 maanden stookzeizoen is het per m2 dan 0,02 x 24 uur x 180 dagen = 86,4 kWh.

EPS vloerisolatie kan dus een energiebesparing geven van 77 kWh per m2 per jaar!

Het is niet voor niets dat er zo wordt gehamerd om meer te isoleren!

En als je de Rc weet kan je zelf op je rekenmachine de kWh aan energiebesparing per jaar uitrekenen! Alleen het koppie erbij! In de isloatiewereld is die Rc speciaal gemaakt zodat de consument met zijn Chriet Titulaer rekenmachine zelf alles kan uitrekenen.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb ook geen ervaring met "Nederland Isloeert”. Ik lees hier over de EPS vloerisolatie die ze leveren.

Vloerisolatie  is normaal tegen de onderkant van de vloer.

@Jan De titel betreft:

Ervaringen? EPS Bodemisolatie door Nederland Isoleert

Bodemisolatie is op het zand van de kruipruimte. 

Uit de video die je noemt blijkt dat je toch ook bodemisolatie bedoelt, een vergissing dus. Kan gebeuren. Toch wel ik er eigenlijk anders inhoudelijk op terug komen, want er is met bodemisolatie in het verleden veel mis gegaan.

Je moet tegenwoordig wel een heel goed verhaal hebben om bodemisolatie te gebruiken en geen vloerisolatie. Om dat te begrijpen waarom meestal vloerisolatie gunstiger is, is er verdieping nodig in de achtergrond. 

Toch is vloerisolatie in de meeste gevallen dus beter.  Sterker nog: ​​​Bodem isolatie kan averechts werken, dat is al sinds ~2009 bekend, na een uitzending van Tros Radar waar zij ook het niet goede begrepen hadden hoe dit conceptmatig wel werkt.

https://radar.avrotros.nl/forum/radar-uitzendingen-seizoen-2008-2009-f103/vochtige-kruipruimte-t69411-s40.html#p860648

anton52

Re: Vochtige kruipruimte

Ongelezen bericht door anton52 » 22 mar 2009 14:59

55frans: Het beeld dat Radar 16 maart heeft geschetst klopt niet. Het isoleren van de bodem van de kruipruimte heeft een averechts effect in de winter en zal beduidend minder energie besparen. Daarvoor had ik al vóór de uizending gewaarschuwd onder verwijzing naar onderzoeksrapporten die te downloaden zijn van www.vloerisolatie.org . Na de uitzending heeft deze Stichting Belangenbehartiging Vloerisolatie Nederland (SBVN) infraroodfoto’s laten maken en op hun site geplaatst. Ik zelf vindt deze foto’s verbluffend. Ze laten overduidelijk zien waarom bij bodemisolatie de isolatielaag aan de verkeerde kant van de kruipruimte zit. De buitenfunderingsmuren blijken nog zeer koud waardoor ze voortdurend warmte aan de kruipruimte ontrekken. Omdat de bodem is geïsoleerd, kan deze warmte alleen maar uit de vloer gehaald worden. De begane grondvloer komt daardoor in de winter maar langzaam op temperatuur, er moet flink worden gestookt om hem een beetje warm te krijgen en na het terugzetten van de thermostaat verliest hij weer snel zijn warmte. Sjoerd53 heeft het nu 3 jaar onder zijn huis en is teleurgesteld. Hij voelt zich verkeerd voorgelicht, net als vele anderen wanneer ze er later achterkomen dat bodemisolatie wel helpt tegen het vocht maar dat de beloofde vloerisolatie niet werkt. De twijfel duurt vaak lang, want meestal is de bodemisolatie geadviseerd door personen en/of instanties die ze deskundig achten en/of vertrouwen, zoals Tros Radar. De uitzending van 16 maart heeft de vraag naar bodemisolatie enorm gestimuleerd. Leuk voor de bodemisolatiebedrijven die het item hebben aangezwengeld, maar minder leuk voor de consument en het milieu.
U hoopt dat Radar op dit onderwerp terugkomt.
In de uitzending werd dit wel aangekondigd.
Het is te hopen, dat de redactie dit keer wel tot de bodem zal gaan.

Laatst gewijzigd door anton52 op 29 mar 2009 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

De stand van de techniek adviseert tegenwoordig deze volgorde:

1. Dek de bodem en de onderkant van de staande muren af met dampdichte bodemfolie, die moet echt dampdicht zijn.  Een zgn sd van minimaal 75 is prima te koop en niet duur, waardoor de lucht boven het zand en de kruipruimte muren goed droog zijn geworden. 
  2. Dus: Wacht tot de lucht/de muren goed droog is/zijn (aantal weken, het is goed te zien of te meten. Ik heb zelf plaatsen gezien waar de luchtvochtigheid (LV) hierdoor van 98+% naar 45-70% zakte bij vrijwel dezelfde luchttemperatuur. Drogere lucht helpt enorm om de warmte verliezen te verminderen. De genoemde hoge LV geleidt de warmte erg goed.
  3. Breng dan pas vloerisolatie aan.

Er is eigenlijk vrijwel unaniem vast gesteld dat het isoleren van de zandbodem zelf averechts werkt. Er waren dus zelfs situaties bij waarbij de vloer in huis trager opwarmde dan voor dat werk.
Door deze gevallen kwam men op het spoor van deze ontwerpfout, grote bedrijven hebben destijds ook grote fouten gemaakt. Op het Tros Radar forum kun je uit de periode voor/rond/na 2009 nog wel boze reacties vinden van mensen die het verkeerde advies gekregen hebben. Er is in die tijd een uitzending geweest waar zowel de foute methode naast de goede, als goed werd gepresenteerd.. men had het nog niet door... terwijl het al wel bekend was, las ik ergens nog…

Een paar weken later is dit in de bouwwereld nog uitgebreid in een artikel gedeeld:

https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/effect-bodemisolatie-kleiner-dan-van-vloerisolatie/

Het stuk eindigt met:

Bodemisolatie
De SBVN maakt zich al jaren sterk voor goede vloerisolatie in Nederland. Doorn in het oog zijn daarbij producenten van bodemisolatie die pretenderen dat een isolatielaag op de bodem van de kruipruimte hetzelfde effect zou hebben als een isolatielaag direct tegen de vloer. Ze blijven hiermee doorgaan ook al bleek al eerder uit wetenschappelijke studies dat dit niet zo is. Bedrijven die zich serieus met vloerisolatie bezighouden, worden regelmatig geconfronteerd met bewoners, die aan den lijve ondervinden dat er iets niet klopt met de beloofde warmte-isolerende eigenschappen.

Het duurt overigens meestal wel een enige tijd voordat bewoners tot die slotsom komen. Deze oplossing is immers vaak geadviseerd door personen en/of instanties die deskundig en betrouwbaar worden geacht. Dus wat moet je dan als leek? In eerste instantie is men ook wel tevreden over het effect. Dit is te danken aan de vochtreductie, die soms zeer fors kan zijn. Pas later komt de twijfel over het warmte-isolerend effect. Het is voor een leek ook moeilijk te beoordelen. Soms werkt bodemisolatie immers positief (aan het einde van de zomer), soms echter niet en soms zelfs averechts, zoals nu aan het einde van de winter.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1234567890 je hebt het niet goed gelezen. In de gegeven link is de titel Vloerisolatiekorrels, maar de beschrijving gaat over EPS-parels op de bodem. Dat zijn die parels die gebruikt worden bij EPS Bodemisolatie door Nederland Isoleert.

Het is verder een koekwaus verhaal, de link naar www.vloerisolatie.org staat zelfs te koop. Er wordt in het hele verhaal nergens rekening gehouden met de voorgeschreven ventilatie van de lucht in de kruipruimte conform het bouwbesluit. Dus die luchtvochtigheid omlaag brengen is een onjuiste gedachtegang. Je hebt gewoon een reactie uit het archief van een forum boven water gehaald uit 2009 dat verder nergens navolging heeft. In het artikel wordt nergens genoemd dat het om EPS korrels gaat, want die hebben een eigenschap aangaande vocht, dat je er dingen mee kan doen die je met andere isolatiematerialen niet kan doen. Daar zit een andere achtergrond achter die je blijkbaar nog niet kent. 

Reputatie 7
Badge +8

In mijn bericht heb ik slechts wat informatiebronnen genoemd, voor het geval dit nodig mocht zijn en kan helpen. Op internet is heel veel over op het forum gevraagde onderwerpen te vinden. Meestal zeg ik erbij, denk erom dat het veelal commerciële informatie is. Helaas dit keer vergeten te melden. En juist nu is de internet informatie doorspekt van commercie. Echter het artikel van Radar ken ik niet, kon dat ook niet vinden, wellicht omdat het al uit 2008 is. Het lijkt mij gezien de berichten voor topic auteur belangrijk zich overal te laten informeren.

Reputatie 5
Badge +4

@Gebruiker1234567890 je hebt het niet goed gelezen. In de gegeven link is de titel Vloerisolatiekorrels, maar de beschrijving gaat over EPS-parels op de bodem. Dat zijn die parels die gebruikt worden bij EPS Bodemisolatie door Nederland Isoleert.

Het principe van de bodem isoleren is een inefficiënte manier van isoleren.

Laat de topic start anders maar duidelijker zijn dat er wat anders bedoeld wordt. 

De SBVN (Stichting Belangenbehartiging Vloerisolatie Nederland ) was in het Bouwwereld artikel heel duidelijk dat het principe van bodemisolatie in de meeste gevallen puur dit betekende:

Doorn in het oog zijn daarbij producenten van bodemisolatie die pretenderen dat een isolatielaag op de bodem van de kruipruimte hetzelfde effect zou hebben als een isolatielaag direct tegen de vloer.

Door het isoleren van de bodem van de kruipruimte wordt er compleet aan voorbij gegaan dat door die isolatie in de zomer het zandbed amper warmte kan op nemen, het zand blijft ook in de zomer vrij koel….

Maar dat houdt ook in dat in de herfst/winter de massa van het zand de warmte die het anders opgeslagen zou hebben als er geen bodemisolatie maar vloerisolatie geweest was, niet terug kan geven aan de lucht die er boven zit. Maw: De lucht boven een bodemisolatievloer is in de winter daardoor kouder dan in het geval dat er vloerisolatie geweest zou zijn. 

En.. omdat er voor bodem isolatie gekozen is, betekent dat de vloer zelf meer warmte kan verliezen doordat die niet geïsoleerd is.  En dat is exact wat ook in veel bodemisolatie ervaren is:  In huis werd in veel gevallen na de bodemisolatie de vloer als kouder ervaren dan voordat er geïsoleerd werd, dat lijkt me toch wel erg weird en waar de bewoners niet op gehoopt hadden.  Helaas is de bewoners een niet correct verhaal voorgehouden.  En dat benoemt de SBVN ook heel duidelijk:

Ze blijven hiermee doorgaan ook al bleek al eerder uit wetenschappelijke studies dat dit niet zo is. Bedrijven die zich serieus met vloerisolatie bezighouden, worden regelmatig geconfronteerd met bewoners, die aan den lijve ondervinden dat er iets niet klopt met de beloofde warmte-isolerende eigenschappen.

Dat er mogelijk in een enkel bijzonder geval wel een positief effectje van bodemisolatie gevonden werd, kan en mag dus niet gegeneraliseerd worden dat het dan wel  overal zo zal zijn.

Imho is er dus conceptmatig dus een aantoonbaar verkeerde gedachtensprong gemaakt dat bodemisolatie altijd goed zou zijn als methode om te isoleren.  Het ontbreekt compleet aan een goede onderbouwing dat bodemisolatie beter zou zijn.. 

En ook bij vloerisolatie is het belangrijk om een goed lucht circulatie beheer te hebben, anders zou men ook niet in de zomer van de toegestroomde warmte kunnen profiteren die in het zand opgeslagen wordt.  Dat is geen exclusieve claim van degene die aan bodemisolatie doen. Immers waarom zouden de mensen die vloerisolatie uitvoeren bewust afzien van een goede  lucht circulatie beheer, dat lijkt pas  een echt koekwaus verhaal.

Badge +5

Hi @M.W.M. vd Hoek en welkom! Fijn te lezen dat verschillende tips zijn gedeeld. We vinden het ontzettend tof om te zien dat binnen de Community iedereen elkaar probeert te helpen. We merken dat dit wel een onderwerp is waar de meningen over verdeeld zijn. Ik wil benadrukken dat wij iedereens mening (en natuurlijk het aanbieden van hulp) waarderen! Het is wel aan een ieder zelf om te bepalen met welke info men aan de slag gaat :wink:

Reageer