Deel je ervaring

Ervaringen met afsluiten van gasleiding gezocht

• 13 October 2021
  • 30 reacties
  • 650 Bekeken
Ervaringen met afsluiten van gasleiding gezocht
Reputatie 4
Badge +7

Koken op een inductiekookplaat of inductiefornuis wordt steeds populairder. Als je geen gas meer nodig hebt voor koken of je huis verwarmen dan kun je ervoor kiezen om de gasaansluiting te laten verwijderen.

Op mijnaansluiting.nl doe je de aanvraag voor verwijdering.

Wij zijn benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.
Heb je ervaring met deze aanvraag en de afhandeling ervan? Deel het in een reactie hieronder of stuur een e-mail naar energieslim@consumentenbond.nl

30 reacties

Badge +5

Zoals @Darkfiber al opmerkte, dwaalden we binnen dit topic af. Ik heb daarom een nieuw topic aangemaakt. Deze vind je hier 

Afwachten zou ik zeggen (en @Kirsten van Loon  misschien nog een keer een oproep doen?)

Soms helpt een beetje röring in een topic ook wel eens omdat het dan in beeld komt. Maar de oogst is wel mager.

Reputatie 5
Badge +3

Genoeg herhaald wat volgens mij al op diverse andere plekken uitvoerig(er) is besproken.

Volgens @A. Deen (en mij) zijn er op dit moment onder de CB-leden niet zoveel mensen met relevante ervaringen welke ook nog in de pen willen klimmen.

Afwachten zou ik zeggen (en @Kirsten van Loon  - misschien nog een keer een oproep doen?)

Reputatie 5
Badge +3

@A. DeenIk zou hier graag nog veel meer verhalen van gasverlaters willen lezen.
welke met of zonder “kleerscheuren” van het gas af gekomen zijn.
Of de mensen welke misschien € 700,- voor de afsluiting betaalt hebben
hiervan nog wijzer worden is natuurlijk de vraag.

De essentie van de hele discussie met de netbeheerders over “weg van het gas” wordt volgens mij ook door deze recente bijdrage een beetje samengevat.

Op dit moment zijn de netbeheerders waarschijnlijk druk bezig om de “mazen” in de wet- en regelgeving gesloten te krijgen.

Mooi, ik hou niet van mazen, het zou niet de letter maar de geest moeten zijn die uiteindelijk het beleid bepaalt.

Sorry ik zeg nog wel eens energiebedrijf terwijl ik netbeheerder bedoel, oude gewoonte. Ik heb de hele gasafsluit saga overigens op tweakers gevolgd.

@ Free Spirit: Jammer van je reactie, je hebt niet goed gelezen. Ik heb uitsluiten groene stroom, dus niet van gascentrales, die overigens tegenwoordig een rendement hebben van 60% of meer (als de restwarmte gebruikt wordt). 

Mijn warmtepomp heeft een sCOP van 4,5. Dat betekent dat voor elke kWh uit het stroomnet en 3,5 kWh uit de buitenlucht gehaald wordt. Dus een ‘fictief rendement’ (ik kan geen beter woord bedenken) van 450%.

Reputatie 5
Badge +3

@A. DeenTechnisch gezien komen de kosten voor rekening van de netbeheerder en niet het energiebedrijf (=leverancier). In principe is de verwijdering vermoedelijk al lang door de netbeheerkosten betaald, alleen heeft de netbeheerdersgilde nooit daarmee “gerekend” dat steeds meer mensen van het gas af zouden gaan.

Het probleem ontstaat daardoor dat de ATO en de gaswet geen enkele grondslag leveren om de kosten van een verwijdering/afsluiting aan de gasverlater door te berekenen als de voormalige klant daar toe geen opdracht geeft. Met het opzeggen van je gascontract bij de leverancier eindigt quasi automatisch ook de ATO met de netbeheerder na 10 dagen als ik me niet vergis. Je bent dus ook niet verplicht om via mijnaansluiting.nl  zogenaamd een afsluiting aan te vragen al doet de netbeheerder zo als of dit moet.

Op dit moment zijn de netbeheerders waarschijnlijk druk bezig om de “mazen” in de wet- en regelgeving gesloten te krijgen.

P.S.: Het fijne en de details van de "strijd” tussen consument en de netbeheerders kan je op de genoemde tweakers website nalezen (loopt sinds 2016!)

Betalen mensen die electrisch rijden dan geen wegenbelasting en BPM? Zo nee denk ik dat u het antwoord zelf al heeft gegeven, zo nee snap ik de stelling niet.

Inderdaad Deen! Het antwoord op welke vraag bedoel je? En welke stelling? Je schrijft overigens twee keer ‘Zo nee”, dus ik begrijp jouw reactie niet…

Mijn opmerking over de wegenbelasting heb ik gemaakt als reactie op jouw opmerking over ‘de overgebleven gasgebruikers’. 

Dat u het weer goed maakt kan ik zeker in meegaan maar dat rekent u af met de samenleving terwijl die kosten voor rekening van het energiebedrijf komen, die de resterende gebruikers betalen.

Natuurlijk wentelen bedrijven álle kosten af, anders gaan ze failliet! Zie het als een subsidie, als aanmoedigingsbeleid voor de voorlopers (want uiteindelijk gaan we allemaal vantgasaf...).

Reputatie 5
Badge +5

@P.A. Cornelis 
Thuis ben je van het gas af, maar de gas centrale moet jou elektriciteit weer opwekken met een rendement van 40%, jou oude cv ketel scoorde toch beter met het rendement.
Dus ik heb mijn twijfels of het wel CO2 reductie oplevert.

Jullie dwalen weer af en ik ook, maar ik kon het toch even niet laten :blush:

Daar móet ik op reageren. Dat maken wij ruimschoots weer goed door geen uitstoot in de stad te veroorzaken. Ik produceer (zonnepanelen) en koop uitsluitend groene stroom en ik rijd sinds kort elektrisch dus ben geheel fossielvrij wat betreft energie.

Nu ga je vast zeggen dat de benzinerijders mijn wegenbelasting en BPM betalen... 

Betalen mensen die electrisch rijden dan geen wegenbelasting en BPM? Zo nee denk ik dat u het antwoord zelf al heeft gegeven, zo nee snap ik de stelling niet.

Dat u het weer goed maakt kan ik zeker in meegaan maar dat rekent u af met de samenleving terwijl die kosten voor rekening van het energiebedrijf komen, die de resterende gebruikers betalen.

@Wortelstanper: Natuurlijk, de wegen en verkeersvoorzieningen moeten onderhouden en gebouwd worden. Ik ben dan ook een voorstander van kilometerbeprijzing met een km-prijs die afhankelijk is van het soort voertuig, tijdstip en misschien ook lokatie.  Dat is technisch allemaal te doen.

€Darkfiber: Ik kan me de procedure niet meer precies herinneren, maar ik geloof dat leverancier Greenchoice  mij verwees naar de netbeheerder Enexis om het gas ook daadwerkelijk af te sluiten. Daar heb ik de aanvraag tot verwijdering gedaan. En dat hebben ze keurig gedaan. Ik betaal nu geen vastrecht gas (€ 24 per maand) meer. En heb nu ruimte voor mijn stofzuiger in de meterkast. 😄

Nu ga je vast zeggen dat de benzinerijders mijn wegenbelasting en BPM betalen... 

Dat elektrisch rijden is wel een probleem voor de overheid.
Uiteindelijk ga je een nieuwe belasting krijgen die de staatskas weer vult.

Daar móet ik op reageren. Dat maken wij ruimschoots weer goed door geen uitstoot in de stad te veroorzaken. Ik produceer (zonnepanelen) en koop uitsluitend groene stroom en ik rijd sinds kort elektrisch dus ben geheel fossielvrij wat betreft energie.

Dat je zonder kosten van het gas af bent is trouwens niet vanzelfsprekend en mede het resultaat van dit initiatief op tweakers.

Ja lachen hé dat nu niet de mensen die van het gas afwiillen dat betalen maar de kosten worden opgebracht door de overgebleven gasgebruikers.

Reputatie 5
Badge +3

@P.A. CornelisEerstmaal: Gefeliciteerd!

Heb je misschien nog wat aanvullende informatie?

Wat gebeurde er nadat je bij je  leverancier het gas had opgezegd? Wie is de netbeheerder wat wat deed hij nadat hij de melding kreeg dat er geen gascontract meer op jouw adres bestond?

Dat je zonder kosten van het gas af bent is trouwens niet vanzelfsprekend en mede het resultaat van dit initiatief op tweakers.

Na installatie van een full electric lucht-water warmtepomp in februari 2021 heb ik de aanvraag voor opzegging via internet gedaan en twee maanden later was ik zonder kosten vantgasaf! Gasmeter weggehaald en trottoir opengehaald om de gaspijp los te halen. Alles ging van een leien dakje. 

Badge +5

Hi @Darkfiber. Het gaat hier inderdaad over ervaringen met het opzeggen van de gaslevering.

Daarom ons verzoek om bij het plaatsen van nieuwe reacties alleen ervaringen hierover te plaatsen. Er kan uiteraard een nieuw topic worden geopend indien je meer/andere info wilt delen :wink:

Reputatie 5
Badge +3

Ik ben flabbergasted.

Geen leden van de consumentenbond met (interessante/leuke/vervelende) ervaringen met de netbeheerder bij het opzeggen/afsluiten van de gaslevering/aansluiting?

Mijn buurt krijgt stadsverwarming.
Van de hele stad is er een kaart, overal is het anders.

Er zijn ook buurten waarvan ze het helemaal niet weten hoe het moet.
Klinkt als, slopen is goedkoper.

Er klagen ook mensen in de wijk, omdat ze van de gemeente een boom voor het huis hebben.
Dat gaat niet goed samen met zonnepanelen.

Even geduld nog.
Vooraankondiging gehad, dat het voor 2030 in de planning staat.

Krijg je dan stadsverwarming of mag je voor die tijd zelf een alternatief verzinnen?

Even geduld nog.
Vooraankondiging gehad, dat het voor 2030 in de planning staat.

Reputatie 5
Badge +3

Ik lees in de tekst van de topic start (soms lees ik een beetje:wink: meer dan alleen de titel):

“Als je geen gas meer nodig hebt voor koken of je huis verwarmen dan kun je ervoor kiezen om de gasaansluiting te laten verwijderen.

Op mijnaansluiting.nl doe je de aanvraag voor verwijdering.

Wij zijn benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.”

Het gaat dus volgens mij in eerste instantie om de ervaringen als gasverlater met de netbeheerder via mijnaansluiting.nl.  - Ik zou deze weg trouwens niet bewandelen omdat je in feite hiermee een onnodige opdracht verstrekt. Voor gerelateerde ervaringen van “gasverlaters” zou je hier kunnen kijken.

De titel is voor mij eenduidig ”Ervaringen met afsluiten gasleiding gezocht” - *

*[Off topic gedeelte verwijderd door beheerder]

Reputatie 7
Badge +6

Dank je wel @A. Deen .  Er staat in de titel het afsluiten van de gasleiding, dat is de hoofdkraan dichtdraaien. Als bedoeld wordt dat de aansluiring wegmoet dan zou je zeggen opheffen of verwijderen.

Er waren hier eind jaren '90 en begin '00 nieuwbouworojecten. Tussen 2005 en 2010 zijn er mensen in die wijken die in groepsverband toen al van het gas af zijn gegaan. Of sommigen hielden hun gssaansluiting nog voor warm water voor de badkamer, wastafels en keuken. Ons gasverbruik is sinds 2008 tussen 300-350m3 per jaar. Het verwarmen van het huis gaat met andere systemen, voldoet aan de Europese normen en is verder gratis.

Ik weet niet of je dit bedoelt, maar er is weinig spannends aan, de mensen typten een brief op de computer dat ze hun gascontract opzegden per einde van de opzegtermijn, het was toen nog variabel bij Intergas, en dan uitprinten, in de envelop doen, adres en postzegel erop en in de rode PTT-brievenbus op straat doen. 

Ik kan verder geen ervaring bedenken anders dan dat soms die hdpe-buis op zolder diffuus wordt en gaat lekken bij mensen die toen van het gas zijn afgegaan. Voorzover ik nog weet hebben ze alkemaal de gasaansluiting laten zitten, die werd afgedopt en verzegeld in de meterkast. Het kwam voor dat na verkoop de nieuwe bewoner toch weer gas wilde en was het zo weer aangesloten.

Putin zei gisteravond op tv ook dat Europa het gas heeft gekregen wat ze besteld hebben. Als ze meer willen kunnen ze dat bestellen tegen dezelfde prijs. Er is geen tekort, ze kunnen krijgen wat ze willen.

Nu snap ik het @Jan , je bedoelt dit als concrete ervaringen uit de praktijk met het afsluiten van het gas? Mijn fout, ik dacht dat het enkel om de aanvraag en de afhandeling van het afsluitproces zelf ging.

Reageer