Ervaringen met energiemonitor Earn-E

• 14 juni 2021
  • 3 reacties
  • 35 Bekeken

Energie monitor in een aansluiting op de slimme meter voor directe aflezing van het verbruik van gas en elektriciteit. Kosten van zo'n apparaat ongeveer 30 euro + 1 euro per maand. Ik vraag mij af of zo'n apparaat zinvol is. Lijkt mij van niet daar via mijn energieleverancier alles kan teruglezen van voorgaande dag. Ik heb in de ruimste zin van het woord alle mogelijkheden van besparing op energiekosten al maximaal benut. Ben erg benieuwd wat de Consumentenbond alsmede het forum van dit apparaat vind

Zie voor info van het apparaat *

Overigens wil ik melden dat ik een dergelijk apparaat niet aangeschaft heb daar ik er geen meerwaarde in dit apparaat zie.

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

tsja, iedereen is vrij om te kiezen. Ikzelf zou nooit voor zoiets een abo afsluiten. Je hebt ook oplossingen die geen maandelijks geld kosten. 

En het begint natuurlijk met de vraag welk probleem/behoefte je hebt. Als ik voor mezelf spreek, dan vind ik het gewoon leuk om inzicht te hebben in je totale energieverbruik en daarmee kunt kijken of je kunt besparen of dat je straks slimmer om kunt gaan met opwekken en gebruik. Data Driven, heet dat tegenwoordig. En als je daar geen behoefte aan hebt kun je gewoon leunen op de tweemaandelijkse overzichten van je leverancier.

Kortom, ik vind het zinvol.

Reputatie 5
Badge +4

@C.J.J. van Dongen 
Geen meerwaarde, maar wel nieuwsgierig.
Ik heb me niet verdiept in wat dit systeem allemaal kan, maar aan maandelijkse kosten zou ik net als @E.B.F. Stroeve ook niet beginnen.

Het systeem is redelijk beperkt, maar er komt een nieuwe uitgebreide versie, maar dan betaal je 2,50 per maand.
Ik heb een systeem zonder maandelijkse kosten en geschikt voor mijn situatie wat Earn-E niet is.
Maar de aanschaf kosten zijn dan ook wat hoger, maar waarschijnlijk ben je op den duur goedkoper uit.
Verdien ik die terug?
Nee, niet echt, maar het doel was ook om energie te besparen.
Dat was de retoriek achter de slimme meter, maar ver bezijden de waarheid.

Tijdens de proef periode bleek al dat de besparing niet meer dan 0,1% was, simpel omdat het gros van de mensen niks deed met die slimme meter.
Toch is hij door de overheid doorgedrukt, ten gerieve van de netbeheerders, energie leveranciers en natuurlijk de overheid zelf.
Het gaf hun mogelijkheid om de belastinggeld verslindende salderingsregeling om zeep te helpen.

Niettemin vind ik het zelf wel interessant om bij te houden wat de zonnepanelen opleveren en wat ik aan energie verbruik, ook om onaangename verrassingen te voorkomen. 
Dat bijhouden deed ik overigens 25 jaar geleden ook al, daar had ik de slimme meter ook niet voor nodig, een simpele spreadsheet kan ook.
Je moet dan wel elke maand met de hand de meterstanden invoeren.

Badge +8

Hi @C.J.J. van Dongen, welkom op de Community en dank voor je vraag!
We hebben nog geen specifieke informatie over de Earn-E. Wel hebben we wat algemene info over energieverbruiksmanagers op onze website.

Reageer