Consumentenbond.nl

Ervaringen met ISOSUN spouwmuurisolatie gezocht

• 13 januari 2021
  • 5 reacties
  • 197 Bekeken

Heeft iemand ervaring met de firma ISOSUN uit best en is zo'n isolatie rendabel?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

De huizen vanaf de jaren 70 hadden een spouw van 7cm met 5cm isolatie. Dat gaf een Rc van 1,6. 
De huizen vanaf 1992 moesten een spouw hebben van 10cm met 8cm isolatie. Dat gaf een Rc van 2,5.

Wat ze nu doen is de spouw helemaal volspuiten met foam van eps (expanderende polystyreen = piepschuim). Dat kan, piepschuim is waterbestendig en het vocht in de dpouw sijpelt door de ruimte tussen de foamlussen naar beneden. Dus een spouw van 7cm krijgt 7cm isolatie en een spouw van 10cm krijgt 10cm isolatie. De Rc wordt bepaald door de dikte en niet door het materiaal. Dus de Rc stijgt van 1,6 naar 2,2 of van 2,5 naar 3,1. Allebei heb je dus Rc = 0,6 voordeel. 

Ja, je gaat er van uit dat die 7 en 10 cm isolatie er daadwerkelijk overal in zit en er niet veel tochtlekken zijn? Ik heb daar mijn twijfels over.

Badge

En als het water niet weg kan… omdat geen of onvoldoende ruimtes hebt tussen de EPS foam… dan krijg je en vochtdoorslag… en een koude brug. 
Ze spuiten het blind vol…. als je eenmaal begint met spuiten kun je niks meer zien met een endoscopische camera…..  Spuit je er wat te weinig EPS schuim in dan heb je kans dat het op den duur uitzakt in de spouw. Heb nog geen overtuigend verhaal kunnen traceren om het te doen.

In 1985 hebben mijn ouders de kozijnen vervangen met toen dubbel glas, maar om boven genoemde redenen hebben ze de muren maar niet vol laten blazen met EPS bolletjes oid….  Dat was iig bij mijn vader toen al bekend dat het een risico was!  Hij was blijkbaar zijn tijd ver vooruit dat er nu nog zo verschillend over gedacht wordt…. 

Je ziet het ook bij vocht weren in de kruipruimte. Sinds het debacle rondom de verkeerde kruipruimte isolatie  in 2009 … .wordt dit nog steeds gedaan, de goede bedrijven uitgezonderd!  

https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/effect-bodemisolatie-kleiner-dan-van-vloerisolatie/

Het blijkt voor veel partijen in de Nederlandse bouwwereld buitengewoon pijnlijk, nu te moeten erkennen al die tijd een misvatting te hebben geloofd en/of verspreid.

De meest effectieve manier is om vocht uit het zand van de kruipruimte te weren is om dampdichtfolie op het zand van de kruipruimte te leggen met een opstaande rand op de muur, je krijgt dan een feite een soort badkuip idee. 

De veel drogere lucht in de kruipruimte helpt naast het voorkomen van mufheid, schade aan hout, etc, ook nog bij het verlagen van de warmte verliezen, maar de vloer zelf moet u apart nog isoleren.

Staat er water in de kruipruimte dan is het beter om eerst bubbeltjesfolie te leggen, komt het water er weer onder… dan blijft de dampdichte folie netjes daar op drijven.  Het water kan vaak tijdelijk met een pomp verwijderd worden, vraag daar deskundig advies bij de bouwkunde afdeling van de gemeente of de polderdistrict ivm bijvoorbeeld erg hoge grondwaterstanden!

Het isoleren van de vloer van het huis vanaf de onderkant is dus een klus die hier compleet los van moet staan. Bodemisolatie qua warmte is dus geen goede oplossing voor een vloer isolatie!

Zijn dit soort aspecten in de Consumentengids de laatste 10 jaar goed belicht?

Het feit dat bodemisolatie met oa EPS korrels oid nog zo frequent aangeboden wordt lijkt erop dat de verkeerde methode nog volop gebruikt wordt…… 
Het is wel te snappen… het is een super goed verdienmodel….. effe de kruipruimte snel volspuiten met EPS korrels oid is zo gebeurd…. en dan vanaf ca 20 euro/m2 cashen…. 
https://www.google.com/search?client=opera&q=bodemisolatie+eps+korrels+prijs+per+m2&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Als ​​​​zo een klus voor de onderkant van de vloer gedaan moet worden met een andere techniek is dat heel veel meer werk.  Zeker als je die vloer niet vol wilt PURren…. maar met een duurzame isolatie soort.

Badge +1

Ik heb geen ervaring met de door u genoemde firma, maar wel met spouwmuurisolatie. En wel 100 m2, eind 2019 in de zijmuur van mijn woning. Met de bekende kleine pareltjes. Mijn spouw was op sommige plekken wel 14 cm. diep. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Sindsdien is het in de ochtend ruim 2 graden warmer in mijn woonkamer (het is een buitenmuur). Kosten: ongeveer 2300 euro en het rendement zo'n 400 kuub gas minder.

Badge

@cbvjapio

En welke lange termijn garantie geeft het bedrijf dat dit bij u uitgevoerd heeft?

Heeft u dat zwart op wit en is het bedrijf bij een garantiefonds aangesloten als het failliet mocht gaan en u problemen krijgt?

Reageer