Consumentenbond.nl
Vraag

Essent app geeft 11 keer meer stroomverbruik aan

• 29 maart 2021
  • 13 reacties
  • 197 Bekeken

Ik heb een slimme meter voor gas en stroom, gebruik de Essent app om mijn verbruik te controleren. Normaal verbruik ik op een door de weekse dag ongeveer 4 kWh stroomverbruik en in het weekend ongeveer 7 kWh, dit hoofdzakelijk vanwege wassen en drogen van de kleren.

Op 18 maart j.l. zag ik dat het stroomverbruik ruim 44 kWh is, dit is 10 à 11 keer hoger dan een normale door de weekse dag. Hoe komt het dat het stroomverbruik opeens zo hoog is? Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Wehebben geen zonnepanelen of iets dergelijks.

13 reacties

Dat is best lastig op afstand raden waarom u die dag meer stroom heeft verbruikt. Was het echt een compleet normale dag?

Ja, ikzelf was buitenshuis aan het werk en mijn vrouw was thuis, zij is huisvrouw.

Reputatie 3
Badge +3

Het meest waarschijnlijke is dat er een fout in de app zit. 4 en 7 kWh zijn natuurlijk best lage waardes. Er zullen wel vaker wat uitschieters naar boven zijn. Zo heb ik ze wel tot ongeveer 20 kWh. En dat met zonnepanelen. Ik neem aan dat je samen met je vrouw hebt uitgevogeld wat er die dag gebeurt is qua stroomverbruik. Is natuurlijk lastig omdat dit al zo lang geleden is.

Wees gerust. Alleen het verbruik wat je slimme meter aangeeft hoeft maar betaald te worden. Die standen zul je vast niet bijhouden.

Reputatie 2
Badge +2

Loop ook na of er storende smart apparaten zijn die met foute signalen de registratie  door de slimme meter in de war sturen. Eigenlijk is dat dus netvervuiling en dat kan vervelend zijn.. 

De slimme meter zelf kan ook de oorzaak zijn, agv een technische mankement.

Anders punt: Met die slimme meter waren eerder ook al problemen mee. Maar voor die meters was dat imho van begin af aan, dus niet een vergelijkbare oorzaak maar wel een oorzaak die een afwijking kan geven.   Daar is destijds  veel aandacht voor geweest. https://www.fluxenergie.nl/netbeheerder-liander-erkent-wel-er-probleem-is/

Treedt het nog vaker op dan zou er gekeken  moeten worden of een mankement of een lokale storing de oorzaak zou kunnen zijn. Houd het in de gaten zoals u nu ook al doet en dan toch maar zo spoedig als mogelijk melden als het significant anders is dan u verwacht.

Reputatie 5
Badge +4

Wees gerust. Alleen het verbruik wat je slimme meter aangeeft hoeft maar betaald te worden. Die standen zul je vast niet bijhouden.

Als de app de slimme meter uitleest en dat alleen maar weergeeft dan is er toch een ander probleem.
Of de slimme meter deugt niet, of er is ergens een grote stoom slurper.

Ik ben benieuwd of @J. Bekkering inmiddels al een onderzoek heeft gedaan naar de oorzaak.

Ik zit zelf gemiddeld op 10kWh per dag, waarvan de zonnepanelen ongeveer een derde leveren.

Grote stroomslurpers hebben we niet. Vanaf 19 maart tot nu is het verbruik ongeveer hetzelfde als tot 17 maart, maar ik hou het verbruik wel in de gaten via de app.

Klopt alles met het totaalverbruik op de meter?
44 kWh per dag, kan ook geen wasmachine zijn.
Je moet eerder denken aan een verwarming of een airco.
Of de buren hebben de auto geladen, met jouw buiten wcd.

Als ik de maandelijkse totaalverbruik van maart bekijk zit ik 5 kWh hoger dan in februari, maar 15 kWh lager dan in januari.

Verwarming gaat via gas, airco hebben we niet, buiten WCD hebben we ook niet.

Ik weet niet hoe ik op de app de meterstand van dit moet aflezen, zodat ik het kan vergelijken met de meterstand op de meter.

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb dezelfde app. Daarin staan geen meterstanden. Alleen het verbruik per dag/maand/jaar. De app werkt ook niet helemaal goed. Zo heb ik afgelopen maand al 4 dagen geen meetgegevens ontvangen. Net als eerder denk ik dat de app een foute waarde heeft aangegeven. Ik zou me er maar geen zorgen om maken.

Reputatie 3
Badge +3

Bij mij is vanmorgen de app ook op hol geslagen. 29 maart 52,67 kWh verbruikt en 191.83 kWh terug geleverd. Dat laatste is compleet onmogelijk, want 24 uur x 4 kWh = 96 kWh. En dan zou de zon ook ‘s nachts moeten schijnen.

De waarde van die dag was gisteren nog goed.

Dus probleem opgelost.

Had op 29 maart een verbruik van ruim 35 kWh, zie ik net op de app. Vind het vreemd.

Komt het overeen met wat je op de slimme meter ziet?
Wat ik zou doen: Schrijf de standen op en vergelijk ze met de app.

Reputatie 3
Badge +3

Komt het overeen met wat je op de slimme meter ziet?
Wat ik zou doen: Schrijf de standen op en vergelijk ze met de app.

Nee, want die standen staan niet in de app. Ik schrijf die ook nooit op. Is ook niet nodig, want de app doet gewoon wat raar.

Reageer