Consumentenbond.nl
Beantwoord

extra btw teruggave nieuwbouw woning bij zonnepanelen

• 16 januari 2020
  • 7 reacties
  • 569 Bekeken

Op de site van Consumentenbond lees ik het artikel waarin wordt beschreven dat zodra iemand een nieuwbouw woning aanschaft met zonnepanelen, dat dan een extra BTW teruggave mogelijk is die niet alleen te maken heeft met de btw op de zonnepanelen, maar vooral te maken heeft met een deel van de woning zelf en dan met name het zakelijke deel van de woning. Er wordt dan met een formule berekend hoeveel dat zakelijke deel precies bedraagt.

Ik lees op meerdere websites op het internet dat dit inderdaad mogelijk is.

Als ik de Belastingdienst hierover spreek dan wordt er beweerd dat er nog geen uitspraak is van de Hoge Raad of een dergelijke vorm van BTW teruggaaf daadwerkelijk kan.

Hoe zit dat nou?

Vele websites beweren dat het wel mogelijk is vanwege een gerechtelijke uitspraak. En de Belastingdienst beweert dat er geen gerechtelijke uitspraak is geweest. 

Kan iemand mij dat uitleggen?

icon

Beste antwoord door Mark Drabbe 17 januari 2020, 09:20

Op de site van Consumentenbond lees ik het artikel waarin wordt beschreven dat zodra iemand een nieuwbouw woning aanschaft met zonnepanelen, dat dan een extra BTW teruggave mogelijk is die niet alleen te maken heeft met de btw op de zonnepanelen, maar vooral te maken heeft met een deel van de woning zelf en dan met name het zakelijke deel van de woning. Er wordt dan met een formule berekend hoeveel dat zakelijke deel precies bedraagt.

Als ik de Belastingdienst hierover spreek dan wordt er beweerd dat er nog geen uitspraak is van de Hoge Raad of een dergelijke vorm van BTW teruggaaf daadwerkelijk kan.

Hoe zit dat nou?

Vele websites beweren dat het wel mogelijk is vanwege een gerechtelijke uitspraak. En de Belastingdienst beweert dat er geen gerechtelijke uitspraak is geweest. 

De Hoge Raad heeft zich hier inhoudelijk niet over uitgesproken, maar het beroep van de Staatssecretaris is ongegrond verklaard. Dat maakt dus de weg vrij om hiervan gebruik te maken. In vergelijkbare gevallen had de Belastingdienst wel enkele maanden tot een half jaar nodig om de gevolgen in te regelen. De uitspraak van de Hoge Raad staat hier: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2019:1438

Bekijk origineel

Het topic is gesloten voor reacties

7 reacties

Volgens deze accountants heeft de hoge raad ondertussen uitspraak gedaan.

https://wvdb.nl/nl/actueel/actueel-nieuws/update-extra-btw-teruggave-bij-zonnepanelen-op-nieuwbouw

Reputatie 2
Badge +2

Hoe zit dat nou?

De Hoge Raad heeft zich hier inhoudelijk niet over uitgesproken, maar het beroep van de Staatssecretaris is ongegrond verklaard. Dat maakt dus de weg vrij om hiervan gebruik te maken. In vergelijkbare gevallen had de Belastingdienst wel enkele maanden tot een half jaar nodig om de gevolgen in te regelen. De uitspraak van de Hoge Raad staat hier: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2019:1438

In het verlengde hiervan de vraag - hoe kan ik een correctie aanvragen op mijn reeds goedgekeurde BTW teruggave? Ik heb namelijk in 2019 een brief onytvangen dat ik geen BTW aangifte meer verstuurd krijg van de belastingdienst (kleine ondernemers regeling). Nu wil ik uiteraard wel gebruik gaan maken van de extra teruggave voor nieuwbouw woningen.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Alvast bedankt,

Patrick

Ja,. als u voor 2020 gekozenen heeft voor de nieuwe kleine ondernemers regeling zit u daar sowieso voor drie jaar aan vast tenzij uw omzet boven de €20.000 per jaar komt.

Ja,. als u voor 2020 gekozenen heeft voor de nieuwe kleine ondernemers regeling zit u daar sowieso voor drie jaar aan vast tenzij uw omzet boven de €20.000 per jaar komt.

Ervan uit gaande dat het over mijn post gaat, begrijp ik de reactie niet denk ik. 

Dit is de nieuwe regeling. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/

Badge +8

Sinds vandaag staat dit topic online over het terugvragen van btw op zonnepanelen. Je kunt hier je ervaringen en tips delen.