Extreem hoog verbruik bij nieuwe gasmeter

  • 29 March 2019
  • 36 reacties
  • 1501 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 1
Badge

@Harrie het is inderdaad absurd dat dit mogelijk is. In mijn meterkast zitten nog wel adapters maar die zijn nu allemaal minimaal 50 cm verwijderd van de (nieuwe) gasmeter en ik ondervind momenteel geen problemen. De relatie met Vereniging Eigen Huis ontgaat me nog even. (;-)) 

Hoi Jonge10,
Ik vind het als techneut absurd dat een gasmeter meter op zo'n eenvoudige manier te beïnvloeden zou kunnen zijn. Dat je geen ander apparaat in een meterkast zou moeten plaatsen lijkt mij een niet werkbaar advies.
Als het niet een hel erg zeldzaam incident is zou daar IMHO serieus iets aan moeten gebeuren.
Het lijkt me ook wel iets om door te geven aan vereniging Eigen Huis.

Reputatie 1
Badge

Mijn slimme meter begon ook ‘rond te tollen’ op een snelheid van ca. 20 m3/d. Gelukkig na 1 dag ontdekt. Tevens ontdekt dat het veroorzaakt werd door een netvoeding van een extra bijgeplaatst apparaat in de meterkast. (Tijdstip was precies te achterhalen dankzij CEMM energiemonitor). Na het melden van mijn ‘ontdekking’ bij zowel Enexis als Rendo heerste aanvankelijk ongeloof en een overtuiging dat het niet aan de meter kan liggen.  Na het gedetailleerd (mail met foto's) omschreven te hebben zijn drie heren op bezoek gekomen en zij hebben het kunnen aanschouwen. Zelfs met gesloten gaskraan en de voeding onder de gasmeter wist ik een ‘gasafname’ (debiet) van ca. 36 m3/d te halen. De heren stonden versteld en direct heeft men nieuwe meters geplaatst. Houd voedingen en adapters zo ver mogelijk uit de buurt van in ieder geval de Landis+Gyr G350 meters!!! 

Rendo heeft beloofd de onjuiste tellerstand te corrigeren voor de jaarafrekening.

Laat u niet ‘verleiden’ tot het ‘ijken’ in de fabriek!  Dat haalt niets uit omdat daar niet de situatie als in uw meterkast is.  De snelste oplossing om een te snelle gasmeter te ontmaskeren : Gaskraan dichtdraaien, tellerstand noteren en een aantal uren later nog eens de stand noteren. Is hij opgelopen dan is er een storingsbron in de buurt, waar de meter niet tegen bestand is. Je kunt een dergelijk geval aanmelden bij Agentschap Telecom, zij kunnen veldstekte komen meten en eventueel de gasmeter aanmerken als ‘onbetrouwbaar’ .

 

Als er géén adapters/voedingen in de buurt liggen en hij tolt nog : De gaskraan dichtdraaien. Als hij dan niet meer telt wordt het zaak om de leidingen na te lopen op onverwachte afnemers of lekken.

Badge +8
Dat snap ik @P. Titulaer, dat is een hoop geld! ☹️
Zijn er nog ontwikkelingen, @P. Titulaer?


Helaas nog niet. Hebben op dit moment onvoldoende liquide middelen om e.e.a. te betalen. 😓 Wij schudden een paar honderd Euro niet zomaar uit onze mouwen ... laat staan de € 2500 of meer die we moeten gaan bijbetalen !
Badge +8
Zijn er nog ontwikkelingen, @P. Titulaer?
Reputatie 7
Badge +5
@P. Titulaer Gelukkig kennen de meest of alle netbeheerders de volgende compensatie:

U betaalt de kosten voor een meteronderzoek vooraf.
Blijkt uit het meteronderzoek dat de meter meer dan wettelijk toegestaan afwijkt?
Dan betaalt Enexis Netbeheer u de kosten die u betaalde voor het meteronderzoek, aan u terug.

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief/overige-kosten
Het hangt af van je netbeheerder, kijk op de website van je netbeheerder.
Hier de website van Enexis over een meteronderzoek aan te vragen: https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/problemen-met-de-meter/meteronderzoek-aanvragen


Dank voor de link!! Knap balen van de extra kosten die dergelijk onderzoek met zich mee gaat brengen. Mjah, er zit niets anders op. Altijd nog vele malen (!) lagere kosten dan het meerverbruik te moeten gaan betalen.
wat zegt je leverancier als je dit probleem voorlegt?
De energieleverancier zei dat dit meerverbruik erg opvallend is en na doorlopen van onze ge-/verbruikspatronen (hele dag iemand thuis: verwarming op 18 á 18,5 - einde middag naar 19,5 - voor slapen gaan naar 15 of 16; 2 persoons huishouden normaal koken op gas en douchen ongeveer 5 min. per persoon) was er geen zinnige verklaring voor de toename. Ook vonden zij het opvallend dat de toename kwam meteen nadat de nieuwe meter geïnstalleerd was.
Reputatie 7
Badge +4
wat zegt je leverancier als je dit probleem voorlegt?
Reputatie 7
Badge +5
Het hangt af van je netbeheerder, kijk op de website van je netbeheerder.
Hier de website van Enexis over een meteronderzoek aan te vragen: https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/problemen-met-de-meter/meteronderzoek-aanvragen

Reageer