Extreem hoog verbruik bij nieuwe gasmeter

• 29 March 2019
  • 36 reacties
  • 2090 Bekeken

Help!! Ik ben erachter gekomen dat de 'slimme' gasmeter belachelijk hoge standen aangeeft. Voorheen een gemiddeld gasverbruik, maar nu torenhoog! Contact opgenomen met energie leverancier. Op dit moment zou ik al zo'n € 2500 euro moeten gaan bijbetalen. En dat terwijl het jaar nog niet voorbij is.
Nu las ik dat mogelijk de meter verkeerd geijkt is. Wie is er neutrale partij om meter opnieuw te laten ijken?
En daaraan voorafgaand: wat kost het gemiddeld om leiding op lekkages te laten nakijken?
Bedankt alvast voor reacties

36 reacties

Reputatie 1
Badge

De netbeheerders zijn samen met Agentschap Telecom (AT) op bezoek geweest en hebben de (storende) netvoeding onderzocht en de emissie (straling) ervan gemeten. Er kon niet anders geconcludeerd worden dan dat de voeding ruimschoots voldoet aan de gestelde normen en daarom dik in orde is. De daarop volgende conclusie betreft dan de G350 gasmeter en die is minder leuk : Hij is gevoelig voor EM straling!

De heren zijn daarop vertrokken en gaan grondig onderzoek doen samen met de fabrikant en mogen daarvoor mijn netvoeding lenen.  

Reputatie 1
Badge

Voor mij is het probleem al vrij snel opgelost : Direct een nieuwe (balg) meter en kWh meter, Teveel geregistreerde kubs keurig in mindering gebracht…… petje af voor de netbeheerders.

Reputatie 1
Badge

Mijn slimme meter begon ook ‘rond te tollen’ op een snelheid van ca. 20 m3/d. Gelukkig na 1 dag ontdekt. Tevens ontdekt dat het veroorzaakt werd door een netvoeding van een extra bijgeplaatst apparaat in de meterkast. (Tijdstip was precies te achterhalen dankzij CEMM energiemonitor). Na het melden van mijn ‘ontdekking’ bij zowel Enexis als Rendo heerste aanvankelijk ongeloof en een overtuiging dat het niet aan de meter kan liggen.  Na het gedetailleerd (mail met foto's) omschreven te hebben zijn drie heren op bezoek gekomen en zij hebben het kunnen aanschouwen. Zelfs met gesloten gaskraan en de voeding onder de gasmeter wist ik een ‘gasafname’ (debiet) van ca. 36 m3/d te halen. De heren stonden versteld en direct heeft men nieuwe meters geplaatst. Houd voedingen en adapters zo ver mogelijk uit de buurt van in ieder geval de Landis+Gyr G350 meters!!! 

Rendo heeft beloofd de onjuiste tellerstand te corrigeren voor de jaarafrekening.

Laat u niet ‘verleiden’ tot het ‘ijken’ in de fabriek!  Dat haalt niets uit omdat daar niet de situatie als in uw meterkast is.  De snelste oplossing om een te snelle gasmeter te ontmaskeren : Gaskraan dichtdraaien, tellerstand noteren en een aantal uren later nog eens de stand noteren. Is hij opgelopen dan is er een storingsbron in de buurt, waar de meter niet tegen bestand is. Je kunt een dergelijk geval aanmelden bij Agentschap Telecom, zij kunnen veldstekte komen meten en eventueel de gasmeter aanmerken als ‘onbetrouwbaar’ .

Als er géén adapters/voedingen in de buurt liggen en hij tolt nog : De gaskraan dichtdraaien. Als hij dan niet meer telt wordt het zaak om de leidingen na te lopen op onverwachte afnemers of lekken.

Reputatie 1
Badge

Ontving vandaag een mail dat het te veel geregistreerde gas op 1 en 2 september + de demonstratiedag (ca. 40 m3) is gecorrigeerd 

Reputatie 7
Badge +5
Het hangt af van je netbeheerder, kijk op de website van je netbeheerder.
Hier de website van Enexis over een meteronderzoek aan te vragen: https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/problemen-met-de-meter/meteronderzoek-aanvragen
Reputatie 7
Badge +5
@P. Titulaer Gelukkig kennen de meest of alle netbeheerders de volgende compensatie:

U betaalt de kosten voor een meteronderzoek vooraf.
Blijkt uit het meteronderzoek dat de meter meer dan wettelijk toegestaan afwijkt?
Dan betaalt Enexis Netbeheer u de kosten die u betaalde voor het meteronderzoek, aan u terug.

https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/tarief/overige-kosten
Reputatie 7
Badge +5
wat zegt je leverancier als je dit probleem voorlegt?
wat zegt je leverancier als je dit probleem voorlegt?
De energieleverancier zei dat dit meerverbruik erg opvallend is en na doorlopen van onze ge-/verbruikspatronen (hele dag iemand thuis: verwarming op 18 á 18,5 - einde middag naar 19,5 - voor slapen gaan naar 15 of 16; 2 persoons huishouden normaal koken op gas en douchen ongeveer 5 min. per persoon) was er geen zinnige verklaring voor de toename. Ook vonden zij het opvallend dat de toename kwam meteen nadat de nieuwe meter geïnstalleerd was.
Het hangt af van je netbeheerder, kijk op de website van je netbeheerder.
Hier de website van Enexis over een meteronderzoek aan te vragen: https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/problemen-met-de-meter/meteronderzoek-aanvragen

Dank voor de link!! Knap balen van de extra kosten die dergelijk onderzoek met zich mee gaat brengen. Mjah, er zit niets anders op. Altijd nog vele malen (!) lagere kosten dan het meerverbruik te moeten gaan betalen.
Badge +8
Zijn er nog ontwikkelingen, @P. Titulaer?
Zijn er nog ontwikkelingen, @P. Titulaer?

Helaas nog niet. Hebben op dit moment onvoldoende liquide middelen om e.e.a. te betalen. 😓 Wij schudden een paar honderd Euro niet zomaar uit onze mouwen ... laat staan de € 2500 of meer die we moeten gaan bijbetalen !
Badge +8
Dat snap ik @P. Titulaer, dat is een hoop geld! ☹️
Reputatie 1
Badge

De netbeheerders meldden onlangs dat het niet lukte om de fout te reproduceren in de werkplaats. Ze wilden nog graag een keer in mijn meterkast de situatie terugbouwen als voor de uitbouw van mijn meters. De delegatie is geweest en de zaak is teruggebouwd inclusief de voeding, gasmeter en bekabeling op dezelfde plekken. En……… ook hier kregen we de fout niet terug, terwijl het in september absoluut niet kritisch was om de problemen te krijgen/reproduceren.  Ik heb de oude gasmeter ruim 3 maanden niet in het  'vizier’ gehad en krijg eigenlijk de indruk dat hij is gemodificeerd, alhoewel dat uitdrukkelijk werd ontkend.

Het kan ook iets simpels geweest zijn.
B.v. een draadje dat getwist had moeten zijn.
Of een draad die na verplaatsen niet meer als antenne fungeert.
Na het onderzoek, wel correct terug gezet.

Reputatie 5
Badge +5

@Jonge10 Is probleem nu verholpen en m3 gecompenseerd cq in mindering gebracht? Of wacht je nog steeds een 2500 euro boven het hoofd?

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt voor de terugkoppeling.

Mooi dat het opgelost is. Zolang de verdenking er niet is dat je bepaalde plantjes verbouwd willen ze dat wel oplossen. Ze zijn natuurlijk wel happig om de oorzaak te vinden. Dat is dan in jouw geval nog mislukt. Ze zullen blij met jou zijn dat je ze kans op reproduceren te krijgen.

Hoi Jonge10,
Ik vind het als techneut absurd dat een gasmeter meter op zo'n eenvoudige manier te beïnvloeden zou kunnen zijn. Dat je geen ander apparaat in een meterkast zou moeten plaatsen lijkt mij een niet werkbaar advies.
Als het niet een hel erg zeldzaam incident is zou daar IMHO serieus iets aan moeten gebeuren.
Het lijkt me ook wel iets om door te geven aan vereniging Eigen Huis.

Reputatie 5
Badge +5

Voor mij is het probleem al vrij snel opgelost : Direct een nieuwe (balg) meter en kWh meter, Teveel geregistreerde kubs keurig in mindering gebracht…… petje af voor de netbeheerders.

Fijn voor je/jullie. Ik zou plaatsvervangend echt niet vrolijk zijn met een verwachtte factuur van 2500 euro en hoop gedoe om dat recht te zetten met de bewijslast aan uw kant. Prettige kerst alvast.

Reputatie 1
Badge

@Harrie het is inderdaad absurd dat dit mogelijk is. In mijn meterkast zitten nog wel adapters maar die zijn nu allemaal minimaal 50 cm verwijderd van de (nieuwe) gasmeter en ik ondervind momenteel geen problemen. De relatie met Vereniging Eigen Huis ontgaat me nog even. (;-)) 

De VEH is een belangenvereniging met veel huiseigenaren die hun leden kan waarschuwen om op te letten voor onbetrowubare gasmeters. Het gaat hier kennelijk om niet kinderachtige kosten waar je voor komt te staan als het mis gaat. Deze club kan zich ook inzetten om te voorkomen dat er alsmaar meer mensen met deze akkefietjes te maken krijgen; zij zijn net als de Consumentenbond een belangrijke speler in dat veld.

Reputatie 6
Badge +3

Een slimme meter moet natuurlijk beveiligd zijn tegen manipuleren. Ook via elektro magnetische golven. De meeste meters zullen daarvoor ook al wel beschermd zijn. Het kan natuurlijk ook andersom.

Het grote probleem wat nu onderbelicht wordt is dat er naast een slimme meter niet goedgekeurde adapters zijn geplaatst. Het zogenaamde Chinese spul van Ali Express. Te goedkoop gemaakt. Het geeft te veel storing en vele consumenten hebben het niet eens door. 

Reputatie 1
Badge

Voor alle duidelijkheid : Deze betreffende adapter beschikt over een hele rits keurmerken waaronder ook TÜV en CE. Voor mij is het grote probleem die meter waarin de elektronica niet is afgeschermd. Plastic houdt geen radio golven tegen. Wellicht is de gasmeter te goedkoop gemaakt? Deze meter schijnt overigens wel te signaleren bij pogingen om te ‘manipuleren’ volgens de netbeheerder. Datgene wat mogelijk de oorspronkelijke poster en ik hebben ervaren is niet te scharen onder de noemer ‘manipuleren’.

Wat is de functie van deze adapters?

(Nooit eerder gehoord over adapters in de meterkast).

Reputatie 1
Badge

Adapers zijn voedingen voor bijv. een router, switch, deurbel, NAS e.d. soms uitgevoerd in de vorm van een stekker voor in het stopcontact. Bij laptops is vaak een apart kastje met aan de éne zijde een input voor een (230V) netsnoer en aan de andere zijde een snoer met een plugje wat naar de laptop gaat.

Het model van mijn NAS is als van een laptop voeding.

Dank u.

In mijn ervaring zit zoiets nooit in de meterkast.

Maar mijn ervaring is duidelijk beperkt. (Simpele ziel).

Reageer