Fenor failliet. Brief Curator is onvolledig dan wel misleidend

  • 17 December 2021
  • 33 reacties
  • 3096 Bekeken


Toon eerste bericht

33 reacties

Storneren zou snel (iets van 24 uur) moeten zijn
→ weekend zit er tussen. Dus dan hopelijk maandag resultaat?!? Dan ga ik voor iets minder het schip in! 
 

 

Meestal telt de curator een site ter beschikking waar iedereen zijn claim in kan dienen maar soms gaat het nog ouderwets met papier.

—> maar dit kan dan pas na de afrekening lijkt mij? 

Maar hoe vraag ik dan bij de curator het geld terug?

Meestal telt de curator een site ter beschikking waar iedereen zijn claim in kan dienen maar soms gaat het nog ouderwets met papier.

Dat is nog een kwestie van geduld? 

De kans dat je als particulier nog iets terugziet van je claim is meestal vrij laag. De preferente schuldeisers gaan voor.

ik heb inmiddels wel 2 termijnen gestorneerd, de aanvraag loopt nog bij ING. Heb dus nog niks op de rekening gekregen. 
duurt dit altijd zo lang?

Storneren zou snel (iets van 24 uur) moeten zijn.

Maar hoe vraag ik dan bij de curator het geld terug? Dat is nog een kwestie van geduld? 
ik heb inmiddels wel 2 termijnen gestorneerd, de aanvraag loopt nog bij ING. Heb dus nog niks op de rekening gekregen. 
duurt dit altijd zo lang?

Ben het niet eens met de uitleg van Imke.

De opmerking dat storneren niet rechtmatig is , is juridisch gezien onzin. Als zoiets al in de leveringsvoorwaarden  zou staan (quod non) dan zou dat een onredelijke - onverbindend te verklaren - voorwaarde zijn.

Storneren binnen de bandbreedte van datgene wat te veel is betaald met de voorschotten is dus wel degelijk rechtmatig en dus bij de faillissement heel verstandig.  Als je het niet doet, kun je zeker fluiten naar  het teveel betaalde geld.

Zorg wel dat je met storneren geen (grote) betalingsachterstand krijgt. 

Je mening is duidelijk maar ik zie geen enkel onderbouwing. Wat is het argument dan of nog beter jurisprudentie. Dat vernietigen, heeft iemand dat al eens gedaan? Het is niet dat ik zelf niet zou storneren maar welles nietes ken ik wel, ik zoek de argumentatie.

Reputatie 2
Badge +4

De Vastelastenbond deed op 5 oktober 2021 onderzoek naar de solvabiliteit van verschillende Nederlandse energieleveranciers.

De solvabiliteit van negentien energiemaatschappijen werd onderzocht. Vier energieleveranciers hebben een negatieve solvabiliteit. Het gaat hier om Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder en Welkom Energie. Zes andere energieleveranciers, waartoe Anode Energie, EnergyZero, Enstroga, Green NL, Slim met Energie en Vrij op Naam behoren, hebben een positieve solvabiliteit hoewel deze erg laag is, lager dan 20%. Voor deze bedrijven geldt dat een klein verlies ze direct in problemen kunnen komen.

Het is jammer dat ik deze lijst nu pas tegen kom op internet. Ik vind dat de ACM hier ons ook voor had moeten waarschuwen.

De 10 energiebedrijven in zwaar weer kunt u vinden via de volgende link:

https://www.vastelastenbond.nl/blog/deze-energieleveranciers-kampen-met-solvabiliteitsproblemen/

 

Ben het niet eens met de uitleg van Imke.

De opmerking dat storneren niet rechtmatig is , is juridisch gezien onzin. Als zoiets al in de leveringsvoorwaarden  zou staan (quod non) dan zou dat een onredelijke - onverbindend te verklaren - voorwaarde zijn.

Storneren binnen de bandbreedte van datgene wat te veel is betaald met de voorschotten is dus wel degelijk rechtmatig en dus bij de faillissement heel verstandig.  Als je het niet doet, kun je zeker fluiten naar  het teveel betaalde geld.

Zorg wel dat je met storneren geen (grote) betalingsachterstand krijgt. 

Badge +8

Wij schrijven het volgende over storneren bij een faillissement van een energieleverancier:
'Meestal betaal je maandelijks via een automatische incasso een voorschot aan je energieleverancier. Is in de tussentijd de energieleverancier failliet verklaard, dan raden we je af om het betaalde voorschot te storneren. Storneren is het terug laten boeken van een betaald bedrag. Storneren is vaak niet rechtmatig, omdat het in de meeste energiecontracten of in de geldende algemene voorwaarden is uitgesloten. Storneer je toch? Dan loop je misschien een betalingsachterstand op.’ Je leest er meer over op deze pagina.

Mijn advies luidt:  maak gebruik van uw recht om te storneren binnen 8 weken na betaling - dus vaak nog twee maandelijkse termijnen, en vraag Fenor (de curator) om een jaarafrekening.

U bent zeker niet de enige die dit zegt en de optie was bij het faillissement van Flex energie indertijd al aan de order, maar het is mij nog steeds onduidelijk of je ook in je recht staat als je dit doet?

Reageer