Fenor failliet. Brief Curator is onvolledig dan wel misleidend

• 17 December 2021
  • 33 reacties
  • 3096 Bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Badge

De eerste Eindnota's druppelen inmiddels binnen en deze kloppen precies met de inschattingen. Zij het dat daar wel rekening gehouden is met de calorische correctie op de hoeveelheid geregistreerd gas, een cijfer dat tot heden niet bekend was. 1,0193% hier. Duidelijk vermeld staat dat wie betalen moet, die moet betalen en wie geld krijgt moet een vordering bij de curator indienen.

Tarieven van BudgetEnergie per 1-2-22 zijn ook bekend, en die stijgen belachelijk fors. 

Badge

Iedereen wordt overgezet naar Budget Energie leze we vandaag op Fenor.nl .

Per 30-12-2021 geëffectueerd. Onduidelijk is of we aan Fenor tot 30-12 of tot faillissement op 16-12 moeten betalen. 

Voorwaarden en tarieven Budget Energie volgen binnen 2 dagen. 

Daarna volgt de eindafrekening van Fenor door de curator.

Badge

De tarieven zijn bekend. BudgetEnergie beschouwt de Fenor klanten voor stroom als nieuwe klanten met precies die tarieven die op Gaslicht.com te vinden zijn. Alleen voor mensen met een vast contract bij Fenor is er nog korte tijd een verlaagd gastarief. Daarna gaan ze ook de hoofdprijs betalen. Toch is Budgetenergie nog altijd de goedkoopste aanbieder van de aanbieders die geen nieuwe klanten willen hebben… Maar reken straks maar op meer dan 100 euro per maand meer dan u gewend was….

Die 15 euro of 17,50 per maand meer waarmee Essent, Eneco en Vattenfall de politiek wilde bedaren had dus alleen betrekking op mensen daar die al in het duurdere variabele contract zaten...

De tarieven zijn bekend. BudgetEnergie beschouwt de Fenor klanten voor stroom als nieuwe klanten met precies die tarieven die op Gaslicht.com te vinden zijn. Alleen voor mensen met een vast contract bij Fenor is er nog korte tijd een verlaagd gastarief. Daarna gaan ze ook de hoofdprijs betalen. Toch is Budgetenergie nog altijd de goedkoopste aanbieder van de aanbieders die geen nieuwe klanten willen hebben… Maar reken straks maar op meer dan 100 euro per maand meer dan u gewend was….

Die 15 euro of 17,50 per maand meer waarmee Essent, Eneco en Vattenfall de politiek wilde bedaren had dus alleen betrekking op mensen daar die al in het duurdere variabele contract zaten...

Dat de energiekosten omhoog zijn gegaan mag toch verassing zijn en ik vind het heel logisch dat alle nieuwe klanten dezelfde tarieven krijgen. Voor BudgetEnergie zijn al die klanten immers nieuw en moet ook weer energie ingekocht worden tegen de huidige marktprijzen.

Wat ik niet zo goed begrijp zijn de “15 euro of 17,50 per maand meer waarmee Essent, Eneco en Vattenfall de politiek wilde bedaren”. Waar doelt u op?

Ik heb inmiddels 2 eind nota's ontvangen. Eén voor de periode 11-12-2020 - 11-12-2021 waarbij ik een bedrag van € 220 tegoed heb en een afrekening voor periode 11-12-2021 -31-12-2021 waarbij ik een bedrag van € 178 moet betalen !. M.a.w. ik ga voor bijna € 400 het schip in. Waarom wordt dit niet met elkaar verrekend, weet iemand of je hier bezwaar tegen kan maken!. Alvast bedankt.

Ik heb inmiddels via de website van Yspeert advocaten begrepen dat dit verrekend kan worden, dit gaan we dus in gang zetten :-). Voor andere geintresseerden hierbij link naar veelgestelde vragen https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/fenor-b.v./veel-gestelde-vragen-fenor/

Badge

Hoe zo voor 178 euro het schip in? Ik neem aan dat je die energie in december ook hebt afgenomen.

Wat je maximaal kwijt zult raken is die 220 euro die je tegoed hebt vanwege te veel voorschot.

Je zou de curator echter kunnen laten weten dat je die 2 nota's optelt en evt. het restant van 42 euro claimt. (of niet claimt gezien het bedrag). Lijkt mij zeer gerechtvaardigd om die 2 nota's op te tellen.  Feitelijk moet je betalen over een periode van bijna 13 maanden. Het opsplitsen, hoe logisch ook, in meerdere delen mag m.i. geen nadeel voor jou opleveren. Anders kunnen ze de nota's wel op maandbasis gaan splitsen dan wordt je nadeel nog groter.

Edit: ik zie dat je het al gevonden hebt. Daar staat het inderdaad keurig vermeld. Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat de curator en ook Fenor een keurige administratie hebben.

Badge

@A.Deen Ik doelde op de verhogingen die deze maatschappijen bekend maakten in de media dat het wel meeviel met die duurdere energie. Ze doelden daarmee op het gemiddelde maandbedrag (voorschot) van de bestaande klanten met een variabel tarief en rekening houdend met de belastingverlaging van ca 400 euro per jaar. 15 euro per maand is te overzien. Maar van 100 naar 300 euro per maand wordt lastiger om te verkopen.

In  mijn eerdere reactie vroeg ik mij af of Budget de Fenor klanten als nieuw of als bestaand zouden beschouwen, omdat bestaande klanten bij andere maatschappijen zoals Vattenfall maar de helft betalen van nieuwe klanten. Omdat de maatschappijen nieuwe klanten willen afschrikken. Op 30-12 overgenomen zijn in principe per 1-1 bestaande klanten. Helaas zo redeneert Budget niet.

Klanten moeten voorlopig met dubbele kosten rekening houden dan bij Fenor en vanaf het loslaten van de voordelige(!) gasprijs voor sommige Fenor klanten met het driedubbele!. Dan gaan de gepubliceerde tarieven op gaslicht.com ongetwijfeld voor alle overgenomen klanten in werking treden. 

Reageer