Fenor failliet. Brief Curator is onvolledig dan wel misleidend

  • 17 December 2021
  • 33 reacties
  • 3036 Bekeken

Op de site van Fenor.nl staat vanaf 17.12.2021 een brief van de curator  over de gevolgen van het aangevraagde faillissement.

De aan alle klanten gerichte brief is m.i. onvolledig dan wel misleidend.  Nergens in de brief wordt gewezen op de mogelijkheid automatische betalingen te storneren binnen 8 weken na betaling, terwijl veelal met de automatische betalingen te veel is betaald. Zeker nu het reële wintergebruik vanaf vandaag aan een nieuwe leverancier zal moeten worden voldaan.

Mijn advies luidt:  maak gebruik van uw recht om te storneren binnen 8 weken na betaling - dus vaak nog twee maandelijkse termijnen, en vraag Fenor (de curator) om een jaarafrekening. Vaak zal per saldo niet of niet veel verschuldigd zijn.   

Beperk op deze legale wijze uw nadeel ten gevolgen van het faillissement.


33 reacties

De curator vraagt de bijbetaling van de  eindafrekening binnen 7 dagen te betalen Anders ben je in verzuim. Normaliter is dit veel langer en kun je factuur binnen 30 dagen betalen? Mag dit gevraagd worden die 7 dagen?

@BigUncle bedankt voor de reactie. je hebt gelijk die €178 had ik zowiezo moeten betalen. Ik heb vorig jaar nadat Fenor failliet verklaard was maand november voorschot gestorneerd. Dus uiteindelijk valt verlies gelukkig mee..

Badge

Hoe zo voor 178 euro het schip in? Ik neem aan dat je die energie in december ook hebt afgenomen.

Wat je maximaal kwijt zult raken is die 220 euro die je tegoed hebt vanwege te veel voorschot.

Je zou de curator echter kunnen laten weten dat je die 2 nota's optelt en evt. het restant van 42 euro claimt. (of niet claimt gezien het bedrag). Lijkt mij zeer gerechtvaardigd om die 2 nota's op te tellen.  Feitelijk moet je betalen over een periode van bijna 13 maanden. Het opsplitsen, hoe logisch ook, in meerdere delen mag m.i. geen nadeel voor jou opleveren. Anders kunnen ze de nota's wel op maandbasis gaan splitsen dan wordt je nadeel nog groter.

Edit: ik zie dat je het al gevonden hebt. Daar staat het inderdaad keurig vermeld. Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat de curator en ook Fenor een keurige administratie hebben.

Ik heb inmiddels via de website van Yspeert advocaten begrepen dat dit verrekend kan worden, dit gaan we dus in gang zetten :-). Voor andere geintresseerden hierbij link naar veelgestelde vragen https://yspeert.nl/faillissementsverslagen/fenor-b.v./veel-gestelde-vragen-fenor/

Ik heb inmiddels 2 eind nota's ontvangen. Eén voor de periode 11-12-2020 - 11-12-2021 waarbij ik een bedrag van € 220 tegoed heb en een afrekening voor periode 11-12-2021 -31-12-2021 waarbij ik een bedrag van € 178 moet betalen !. M.a.w. ik ga voor bijna € 400 het schip in. Waarom wordt dit niet met elkaar verrekend, weet iemand of je hier bezwaar tegen kan maken!. Alvast bedankt.

Badge

De eerste Eindnota's druppelen inmiddels binnen en deze kloppen precies met de inschattingen. Zij het dat daar wel rekening gehouden is met de calorische correctie op de hoeveelheid geregistreerd gas, een cijfer dat tot heden niet bekend was. 1,0193% hier. Duidelijk vermeld staat dat wie betalen moet, die moet betalen en wie geld krijgt moet een vordering bij de curator indienen.

Tarieven van BudgetEnergie per 1-2-22 zijn ook bekend, en die stijgen belachelijk fors. 

Badge

@Garard. De tarieven die jij noemt bij Gaslicht is een 1 jaarscontract. Eigenlijk zou je de huidige prijzen moeten vergelijken met het modelcontract. Die zijn hetzelfde op het vaste maandtarief na. Maar die staat misschien fout in de welkomsbrief, waar dat ergens onopvallend is genoemd.

Badge

Ik kreeg de volgende tarieven per E-mail in een PDF-bestand:

Stroom: kWh - Euro 0,50265 en Euro 0,40955 (Normaal/Dal)

Gas: m3 - Euro 0,45980 levering, EB + ODE Euro 0,54417, totaal Euro 1,00396 per m3

Bij een aanvraag op gaslicht.com kom ik op de volgende tarieven:

Stroom: kWh - Euro 0,4550 en Euro 0,4114 (Normaal/Dal)

Gas: m3 - Euro 1,4278 levering, EB + ODE Euro 0,5442, totaal Euro 1,972 per m3

Badge

@A.Deen Ik doelde op de verhogingen die deze maatschappijen bekend maakten in de media dat het wel meeviel met die duurdere energie. Ze doelden daarmee op het gemiddelde maandbedrag (voorschot) van de bestaande klanten met een variabel tarief en rekening houdend met de belastingverlaging van ca 400 euro per jaar. 15 euro per maand is te overzien. Maar van 100 naar 300 euro per maand wordt lastiger om te verkopen.

In  mijn eerdere reactie vroeg ik mij af of Budget de Fenor klanten als nieuw of als bestaand zouden beschouwen, omdat bestaande klanten bij andere maatschappijen zoals Vattenfall maar de helft betalen van nieuwe klanten. Omdat de maatschappijen nieuwe klanten willen afschrikken. Op 30-12 overgenomen zijn in principe per 1-1 bestaande klanten. Helaas zo redeneert Budget niet.

Klanten moeten voorlopig met dubbele kosten rekening houden dan bij Fenor en vanaf het loslaten van de voordelige(!) gasprijs voor sommige Fenor klanten met het driedubbele!. Dan gaan de gepubliceerde tarieven op gaslicht.com ongetwijfeld voor alle overgenomen klanten in werking treden. 

De tarieven zijn bekend. BudgetEnergie beschouwt de Fenor klanten voor stroom als nieuwe klanten met precies die tarieven die op Gaslicht.com te vinden zijn. Alleen voor mensen met een vast contract bij Fenor is er nog korte tijd een verlaagd gastarief. Daarna gaan ze ook de hoofdprijs betalen. Toch is Budgetenergie nog altijd de goedkoopste aanbieder van de aanbieders die geen nieuwe klanten willen hebben… Maar reken straks maar op meer dan 100 euro per maand meer dan u gewend was….

Die 15 euro of 17,50 per maand meer waarmee Essent, Eneco en Vattenfall de politiek wilde bedaren had dus alleen betrekking op mensen daar die al in het duurdere variabele contract zaten...

Dat de energiekosten omhoog zijn gegaan mag toch verassing zijn en ik vind het heel logisch dat alle nieuwe klanten dezelfde tarieven krijgen. Voor BudgetEnergie zijn al die klanten immers nieuw en moet ook weer energie ingekocht worden tegen de huidige marktprijzen.

Wat ik niet zo goed begrijp zijn de “15 euro of 17,50 per maand meer waarmee Essent, Eneco en Vattenfall de politiek wilde bedaren”. Waar doelt u op?

Badge

De tarieven zijn bekend. BudgetEnergie beschouwt de Fenor klanten voor stroom als nieuwe klanten met precies die tarieven die op Gaslicht.com te vinden zijn. Alleen voor mensen met een vast contract bij Fenor is er nog korte tijd een verlaagd gastarief. Daarna gaan ze ook de hoofdprijs betalen. Toch is Budgetenergie nog altijd de goedkoopste aanbieder van de aanbieders die geen nieuwe klanten willen hebben… Maar reken straks maar op meer dan 100 euro per maand meer dan u gewend was….

Die 15 euro of 17,50 per maand meer waarmee Essent, Eneco en Vattenfall de politiek wilde bedaren had dus alleen betrekking op mensen daar die al in het duurdere variabele contract zaten...

Badge

Foute tarieven dus.

Ik weet wel dat over het algemeen bestaande klanten een veel voordeliger tarief krijgen voorgeschoteld dan nieuwe klanten, die op eigen initiatief klant willen worden. Zo is bij Vattenfall het gastarief 1,26 all in voor bestaande klanten en voor nieuwe klanten 2,78. Ik heb het dan over het halfjaarlijks veranderende tarief van een variabel contract (30 dagen opzegtermijn). Die bestaande klanttarieven zie je niet op vergelijkingssites.

Energiemaatschappijen willen, net als banken, geen nieuwe klanten meer. Daarom worden die afgeschrikt met belachelijk hoge tarieven die dan weer wel op de vergelijkingssites te vinden zijn….

Het is te hopen dat Budgetenergie de per 30-12-2021 overgenomen klanten per 1-1-2022 als bestaande klanten beschouwd…..

Badge

Heb wel nog volgende tarieven ontvangen op 30-12-2021, gevolgd door een mail dat de tarieven fout waren:

Tarieven

 

zonder TKV**

met TKV**

Leveringskosten (kWh)

Tarief (incl. btw)

Tarief (incl. btw)

Stroom normaaltarief

€ 0,28838

€ 0,27838

Stroom daltarief

€ 0,27628

€ 0,26628

Energiebelasting*

€ 0,04452

€ 0,04452

ODE*

€ 0,03691

€ 0,03691

Totaal normaaltarief

€ 0,36980

€ 0,35981

Totaal daltarief

€ 0,35770

€ 0,34771

     

Leveringskosten (m3)

Tarief (incl. btw)

Tarief (incl. btw)

Gas

€ 1,06785

€ 1,04785

Energiebelasting*

€ 0,43950

€ 0,43950

ODE*

€ 0,10467

€ 0,10467

Totaal tarief gas

€ 1,61201

€ 1,59201

     

 

Vaste leveringskosten stroom per maand

€ 5,99

Vaste leveringskosten gas per maand

€ 5,99

  * Dit zijn de verwachte overheidsheffingen voor 2022.
** TKV = Trouwe Klant-voordeel.

Badge

Heeft er überhaupt al iemand de echte Budget Energietarieven ontvangen? Dit schreven ze als voorproefje: “Het gastarief baseren we op uw huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag.”  Dit zou gelden tot medio februari 2022.

Daarna zien we wel verder.

Ik heb geen tarieven ontvangen, vandaar dat ik die probeerde te achterhalen via de Budget Energie site, eerst door mijn voorstel op te vragen, en toen d.m.v. een nieuwe aanvraag. Mijn voorstel gaf de idiote tarieven van 10 Euro per kWh en m3 gas, en de aanvraag werkte niet, want ik was al klant……… Vond net nog wel https://www.overstappen.nl/energie/leveranciers/budget-energie/ met de volgende tarieven:

Energieleverancier Stroomtarief 2022 Gastarief 2022
Budget Energie €0,446 €1,826
Badge

Heeft er überhaupt al iemand de echte Budget Energietarieven ontvangen? Dit schreven ze als voorproefje: “Het gastarief baseren we op uw huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag.”  Dit zou gelden tot medio februari 2022.

Daarna zien we wel verder.

Badge

10 en 10euro???? dat is wel heel erg veel, klopt dat wel?

Heb mijn scherm gefotografeerd, is natuurlijk niet serieus qua voorstel, maar kon ook geen variabele tarieven vinden……… Heb ook een respons formulier aan Budget Energie verzonden met schermfoto’s, wellicht helpt dat

Reputatie 7
Badge +5

10 en 10euro???? dat is wel heel erg veel, klopt dat wel?

Badge

Net mijn Budget Energie voorstel als Fenor-klant ontvangen, 10 Euro per m3 gas, en 10 Euro per kWh, grappig………. Geen variabele tarieven op de site te vinden. Verder alleen aanspreekbaar via chat en een ongetwijfeld niet of nauwelijks bereikbaar telefoonnummer, geen E-mail adres. De kans is uitermate klein dat ik aansluit. Verder december bij mij niet door Fenor afgeschreven, november heb ik zojuist aan mijn bank verzocht te storneren, ik verwacht geld terug op basis van een eindafrekening die hopelijk snel volgt.

Badge

Iedereen wordt overgezet naar Budget Energie leze we vandaag op Fenor.nl .

Per 30-12-2021 geëffectueerd. Onduidelijk is of we aan Fenor tot 30-12 of tot faillissement op 16-12 moeten betalen. 

Voorwaarden en tarieven Budget Energie volgen binnen 2 dagen. 

Daarna volgt de eindafrekening van Fenor door de curator.

op de website van FENOR staat dat er in december geen afschrijvingen meer worden gedaan, maar op de site van de curator staat van wel. Is het verstandig om de automatisch incasso stop te zetten via de bank en de curator een SEPA rode kaart sturen, of kan ik beter het afgeschreven bedrag na afschrijven direct storneren? Als nu de eindafrekening komt, zal ik iets bij moeten betalen, maar met extra termijn betaling in december, dan heb ik teveel betaald

 

Ik heb FENOR geblokkeerd voor incasso. En heb 2 termijnen gestorneerd. Schade v jezelf zo minimaal mogelijk houden. En mocht je teveel teruggehaald hebben, betaal je toch netjes de afrekening? Maar zij betalen niet wat je teveel hebt betaalt hoor. 

 

op de website van FENOR staat dat er in december geen afschrijvingen meer worden gedaan, maar op de site van de curator staat van wel. Is het verstandig om de automatisch incasso stop te zetten via de bank en de curator een SEPA rode kaart sturen, of kan ik beter het afgeschreven bedrag na afschrijven direct storneren? Als nu de eindafrekening komt, zal ik iets bij moeten betalen, maar met extra termijn betaling in december, dan heb ik teveel betaald

Heeft iemand een tool om uit te rekenen wat je hebt verbruikt enen wat de kosten zijn? Dan weet ik hoeveel ik kan storneren danwel hoeveel MOI ik kan aanvragen. 

Badge

Ik heb voor 3 mensen berekend wat ze aan voorschotten betaald hebben en wat ze tot datum faillissement verschuldigd zijn aan verbruik en vaste kosten, incl. energiebelasting en zo. 

Zelfs als we bij deze 3 mensen de laatste 2 maanden storneren is er nog te veel voorschot betaald en resteert dus nog een vordering bij de curator. Niet storneren zou in deze situatie dom zijn, een dief van je eigen portemonnee. De reden is dat over de 6 zomermaanden te veel is betaald en het winterseizoen moet nog goed en wel beginnen.

Ook zijn er mensen die bewust teveel voorschot betalen om later lekker veel terug te krijgen…. Wat natuurlijk gewoon dom is. Spaar dan bij je eigen bank! Heb je wél garantie bij omvallen van de bank.

Als je 1000 euro verschuldigd bent en al 1200 of 1500 euro betaald hebt, ga je toch niet door met betalen? Daar kan geen enkele wettige reden voor zijn!

Let op: Fenor schrijft op haar website dat in december niet meer geïncasseerd wordt, maar de curator schrijft dat ze gewoon doorgaan met incasseren in december. Ik zou zeggen, als bovenstaande situatie zich voordoet, blokkeer ook de incasso.

De curator moet zo snel mogelijk een eindafrekening maken. Dan krijgt hij evt. verschuldigde bedragen betaald en weet de klant in het gegeven geval precies wat hij kan vorderen. Of afschrijven…..

Een eindafrekening maken kan eenvoudig door het juiste computerprogramma bij Fenor te draaien. Dat is een standaard routine. Meeste gegevens worden door slimme meters aangeleverd. Begin daar dan mee.

Reputatie 6
Badge +5

Het hangt er van af of storneren zinvol is.
Een belangrijk punt: wanneer is jou contract ingegaan.
Is dat in het voorjaar geweest dan heb je in de zomer al een groot deel van de winter betaald.
Bij een faillissement krijg je het te veel betaald niet terug en kan storneren zinvol zijn.

Ben je pas in september met een nieuw contract begonnen dan heeft storneren weinig zin.
Je hebt dan toch al meer verbruikt dan betaald.
Als je te weinig betaald hebt krijg je wél een rekening.

 

Meestal telt de curator een site ter beschikking waar iedereen zijn claim in kan dienen maar soms gaat het nog ouderwets met papier.

—> maar dit kan dan pas na de afrekening lijkt mij? 

Ik denk dat u dat goed ziet, dan weet je pas of je eventueel nog wat tegoed hebt.

Reageer