Fenor failliet. Brief Curator is onvolledig dan wel misleidend

• 17 December 2021
  • 33 reacties
  • 3038 Bekeken

Op de site van Fenor.nl staat vanaf 17.12.2021 een brief van de curator  over de gevolgen van het aangevraagde faillissement.

De aan alle klanten gerichte brief is m.i. onvolledig dan wel misleidend.  Nergens in de brief wordt gewezen op de mogelijkheid automatische betalingen te storneren binnen 8 weken na betaling, terwijl veelal met de automatische betalingen te veel is betaald. Zeker nu het reële wintergebruik vanaf vandaag aan een nieuwe leverancier zal moeten worden voldaan.

Mijn advies luidt:  maak gebruik van uw recht om te storneren binnen 8 weken na betaling - dus vaak nog twee maandelijkse termijnen, en vraag Fenor (de curator) om een jaarafrekening. Vaak zal per saldo niet of niet veel verschuldigd zijn.   

Beperk op deze legale wijze uw nadeel ten gevolgen van het faillissement.

33 reacties

Badge

Ik heb voor 3 mensen berekend wat ze aan voorschotten betaald hebben en wat ze tot datum faillissement verschuldigd zijn aan verbruik en vaste kosten, incl. energiebelasting en zo. 

Zelfs als we bij deze 3 mensen de laatste 2 maanden storneren is er nog te veel voorschot betaald en resteert dus nog een vordering bij de curator. Niet storneren zou in deze situatie dom zijn, een dief van je eigen portemonnee. De reden is dat over de 6 zomermaanden te veel is betaald en het winterseizoen moet nog goed en wel beginnen.

Ook zijn er mensen die bewust teveel voorschot betalen om later lekker veel terug te krijgen…. Wat natuurlijk gewoon dom is. Spaar dan bij je eigen bank! Heb je wél garantie bij omvallen van de bank.

Als je 1000 euro verschuldigd bent en al 1200 of 1500 euro betaald hebt, ga je toch niet door met betalen? Daar kan geen enkele wettige reden voor zijn!

Let op: Fenor schrijft op haar website dat in december niet meer geïncasseerd wordt, maar de curator schrijft dat ze gewoon doorgaan met incasseren in december. Ik zou zeggen, als bovenstaande situatie zich voordoet, blokkeer ook de incasso.

De curator moet zo snel mogelijk een eindafrekening maken. Dan krijgt hij evt. verschuldigde bedragen betaald en weet de klant in het gegeven geval precies wat hij kan vorderen. Of afschrijven…..

Een eindafrekening maken kan eenvoudig door het juiste computerprogramma bij Fenor te draaien. Dat is een standaard routine. Meeste gegevens worden door slimme meters aangeleverd. Begin daar dan mee.

Reputatie 2
Badge +3

De Vastelastenbond deed op 5 oktober 2021 onderzoek naar de solvabiliteit van verschillende Nederlandse energieleveranciers.

De solvabiliteit van negentien energiemaatschappijen werd onderzocht. Vier energieleveranciers hebben een negatieve solvabiliteit. Het gaat hier om Fenor Energie, Gewoon Energie, VanHelder en Welkom Energie. Zes andere energieleveranciers, waartoe Anode Energie, EnergyZero, Enstroga, Green NL, Slim met Energie en Vrij op Naam behoren, hebben een positieve solvabiliteit hoewel deze erg laag is, lager dan 20%. Voor deze bedrijven geldt dat een klein verlies ze direct in problemen kunnen komen.

Het is jammer dat ik deze lijst nu pas tegen kom op internet. Ik vind dat de ACM hier ons ook voor had moeten waarschuwen.

De 10 energiebedrijven in zwaar weer kunt u vinden via de volgende link:

https://www.vastelastenbond.nl/blog/deze-energieleveranciers-kampen-met-solvabiliteitsproblemen/

op de website van FENOR staat dat er in december geen afschrijvingen meer worden gedaan, maar op de site van de curator staat van wel. Is het verstandig om de automatisch incasso stop te zetten via de bank en de curator een SEPA rode kaart sturen, of kan ik beter het afgeschreven bedrag na afschrijven direct storneren? Als nu de eindafrekening komt, zal ik iets bij moeten betalen, maar met extra termijn betaling in december, dan heb ik teveel betaald

Ik heb FENOR geblokkeerd voor incasso. En heb 2 termijnen gestorneerd. Schade v jezelf zo minimaal mogelijk houden. En mocht je teveel teruggehaald hebben, betaal je toch netjes de afrekening? Maar zij betalen niet wat je teveel hebt betaalt hoor. 

Reputatie 6
Badge +5

Het hangt er van af of storneren zinvol is.
Een belangrijk punt: wanneer is jou contract ingegaan.
Is dat in het voorjaar geweest dan heb je in de zomer al een groot deel van de winter betaald.
Bij een faillissement krijg je het te veel betaald niet terug en kan storneren zinvol zijn.

Ben je pas in september met een nieuw contract begonnen dan heeft storneren weinig zin.
Je hebt dan toch al meer verbruikt dan betaald.
Als je te weinig betaald hebt krijg je wél een rekening.

@BigUncle bedankt voor de reactie. je hebt gelijk die €178 had ik zowiezo moeten betalen. Ik heb vorig jaar nadat Fenor failliet verklaard was maand november voorschot gestorneerd. Dus uiteindelijk valt verlies gelukkig mee..

Badge

Ik kreeg de volgende tarieven per E-mail in een PDF-bestand:

Stroom: kWh - Euro 0,50265 en Euro 0,40955 (Normaal/Dal)

Gas: m3 - Euro 0,45980 levering, EB + ODE Euro 0,54417, totaal Euro 1,00396 per m3

Bij een aanvraag op gaslicht.com kom ik op de volgende tarieven:

Stroom: kWh - Euro 0,4550 en Euro 0,4114 (Normaal/Dal)

Gas: m3 - Euro 1,4278 levering, EB + ODE Euro 0,5442, totaal Euro 1,972 per m3

De curator vraagt de bijbetaling van de  eindafrekening binnen 7 dagen te betalen Anders ben je in verzuim. Normaliter is dit veel langer en kun je factuur binnen 30 dagen betalen? Mag dit gevraagd worden die 7 dagen?

Badge

@Garard. De tarieven die jij noemt bij Gaslicht is een 1 jaarscontract. Eigenlijk zou je de huidige prijzen moeten vergelijken met het modelcontract. Die zijn hetzelfde op het vaste maandtarief na. Maar die staat misschien fout in de welkomsbrief, waar dat ergens onopvallend is genoemd.

Mijn advies luidt:  maak gebruik van uw recht om te storneren binnen 8 weken na betaling - dus vaak nog twee maandelijkse termijnen, en vraag Fenor (de curator) om een jaarafrekening.

U bent zeker niet de enige die dit zegt en de optie was bij het faillissement van Flex energie indertijd al aan de order, maar het is mij nog steeds onduidelijk of je ook in je recht staat als je dit doet?

Badge +8

Wij schrijven het volgende over storneren bij een faillissement van een energieleverancier:
'Meestal betaal je maandelijks via een automatische incasso een voorschot aan je energieleverancier. Is in de tussentijd de energieleverancier failliet verklaard, dan raden we je af om het betaalde voorschot te storneren. Storneren is het terug laten boeken van een betaald bedrag. Storneren is vaak niet rechtmatig, omdat het in de meeste energiecontracten of in de geldende algemene voorwaarden is uitgesloten. Storneer je toch? Dan loop je misschien een betalingsachterstand op.’ Je leest er meer over op deze pagina.

Ben het niet eens met de uitleg van Imke.

De opmerking dat storneren niet rechtmatig is , is juridisch gezien onzin. Als zoiets al in de leveringsvoorwaarden  zou staan (quod non) dan zou dat een onredelijke - onverbindend te verklaren - voorwaarde zijn.

Storneren binnen de bandbreedte van datgene wat te veel is betaald met de voorschotten is dus wel degelijk rechtmatig en dus bij de faillissement heel verstandig.  Als je het niet doet, kun je zeker fluiten naar  het teveel betaalde geld.

Zorg wel dat je met storneren geen (grote) betalingsachterstand krijgt. 

Heeft iemand een tool om uit te rekenen wat je hebt verbruikt enen wat de kosten zijn? Dan weet ik hoeveel ik kan storneren danwel hoeveel MOI ik kan aanvragen. 

Ben het niet eens met de uitleg van Imke.

De opmerking dat storneren niet rechtmatig is , is juridisch gezien onzin. Als zoiets al in de leveringsvoorwaarden  zou staan (quod non) dan zou dat een onredelijke - onverbindend te verklaren - voorwaarde zijn.

Storneren binnen de bandbreedte van datgene wat te veel is betaald met de voorschotten is dus wel degelijk rechtmatig en dus bij de faillissement heel verstandig.  Als je het niet doet, kun je zeker fluiten naar  het teveel betaalde geld.

Zorg wel dat je met storneren geen (grote) betalingsachterstand krijgt. 

Je mening is duidelijk maar ik zie geen enkel onderbouwing. Wat is het argument dan of nog beter jurisprudentie. Dat vernietigen, heeft iemand dat al eens gedaan? Het is niet dat ik zelf niet zou storneren maar welles nietes ken ik wel, ik zoek de argumentatie.

op de website van FENOR staat dat er in december geen afschrijvingen meer worden gedaan, maar op de site van de curator staat van wel. Is het verstandig om de automatisch incasso stop te zetten via de bank en de curator een SEPA rode kaart sturen, of kan ik beter het afgeschreven bedrag na afschrijven direct storneren? Als nu de eindafrekening komt, zal ik iets bij moeten betalen, maar met extra termijn betaling in december, dan heb ik teveel betaald

Maar hoe vraag ik dan bij de curator het geld terug? Dat is nog een kwestie van geduld? 
ik heb inmiddels wel 2 termijnen gestorneerd, de aanvraag loopt nog bij ING. Heb dus nog niks op de rekening gekregen. 
duurt dit altijd zo lang?

Maar hoe vraag ik dan bij de curator het geld terug?

Meestal telt de curator een site ter beschikking waar iedereen zijn claim in kan dienen maar soms gaat het nog ouderwets met papier.

Dat is nog een kwestie van geduld? 

De kans dat je als particulier nog iets terugziet van je claim is meestal vrij laag. De preferente schuldeisers gaan voor.

ik heb inmiddels wel 2 termijnen gestorneerd, de aanvraag loopt nog bij ING. Heb dus nog niks op de rekening gekregen. 
duurt dit altijd zo lang?

Storneren zou snel (iets van 24 uur) moeten zijn.

Storneren zou snel (iets van 24 uur) moeten zijn
→ weekend zit er tussen. Dus dan hopelijk maandag resultaat?!? Dan ga ik voor iets minder het schip in! 

Meestal telt de curator een site ter beschikking waar iedereen zijn claim in kan dienen maar soms gaat het nog ouderwets met papier.

—> maar dit kan dan pas na de afrekening lijkt mij? 

—> maar dit kan dan pas na de afrekening lijkt mij? 

Ik denk dat u dat goed ziet, dan weet je pas of je eventueel nog wat tegoed hebt.

Badge

Net mijn Budget Energie voorstel als Fenor-klant ontvangen, 10 Euro per m3 gas, en 10 Euro per kWh, grappig………. Geen variabele tarieven op de site te vinden. Verder alleen aanspreekbaar via chat en een ongetwijfeld niet of nauwelijks bereikbaar telefoonnummer, geen E-mail adres. De kans is uitermate klein dat ik aansluit. Verder december bij mij niet door Fenor afgeschreven, november heb ik zojuist aan mijn bank verzocht te storneren, ik verwacht geld terug op basis van een eindafrekening die hopelijk snel volgt.

Reputatie 7
Badge +5

10 en 10euro???? dat is wel heel erg veel, klopt dat wel?

Badge

10 en 10euro???? dat is wel heel erg veel, klopt dat wel?

Heb mijn scherm gefotografeerd, is natuurlijk niet serieus qua voorstel, maar kon ook geen variabele tarieven vinden……… Heb ook een respons formulier aan Budget Energie verzonden met schermfoto’s, wellicht helpt dat

Badge

Heeft er überhaupt al iemand de echte Budget Energietarieven ontvangen? Dit schreven ze als voorproefje: “Het gastarief baseren we op uw huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag.”  Dit zou gelden tot medio februari 2022.

Daarna zien we wel verder.

Badge

Heeft er überhaupt al iemand de echte Budget Energietarieven ontvangen? Dit schreven ze als voorproefje: “Het gastarief baseren we op uw huidige tarief. En daar bovenop rekenen we een kleine opslag.”  Dit zou gelden tot medio februari 2022.

Daarna zien we wel verder.

Ik heb geen tarieven ontvangen, vandaar dat ik die probeerde te achterhalen via de Budget Energie site, eerst door mijn voorstel op te vragen, en toen d.m.v. een nieuwe aanvraag. Mijn voorstel gaf de idiote tarieven van 10 Euro per kWh en m3 gas, en de aanvraag werkte niet, want ik was al klant……… Vond net nog wel https://www.overstappen.nl/energie/leveranciers/budget-energie/ met de volgende tarieven:

Energieleverancier Stroomtarief 2022 Gastarief 2022
Budget Energie €0,446 €1,826
Badge

Heb wel nog volgende tarieven ontvangen op 30-12-2021, gevolgd door een mail dat de tarieven fout waren:

Tarieven

zonder TKV**

met TKV**

Leveringskosten (kWh)

Tarief (incl. btw)

Tarief (incl. btw)

Stroom normaaltarief

€ 0,28838

€ 0,27838

Stroom daltarief

€ 0,27628

€ 0,26628

Energiebelasting*

€ 0,04452

€ 0,04452

ODE*

€ 0,03691

€ 0,03691

Totaal normaaltarief

€ 0,36980

€ 0,35981

Totaal daltarief

€ 0,35770

€ 0,34771

Leveringskosten (m3)

Tarief (incl. btw)

Tarief (incl. btw)

Gas

€ 1,06785

€ 1,04785

Energiebelasting*

€ 0,43950

€ 0,43950

ODE*

€ 0,10467

€ 0,10467

Totaal tarief gas

€ 1,61201

€ 1,59201

Vaste leveringskosten stroom per maand

€ 5,99

Vaste leveringskosten gas per maand

€ 5,99

* Dit zijn de verwachte overheidsheffingen voor 2022.
** TKV = Trouwe Klant-voordeel.

Badge

Foute tarieven dus.

Ik weet wel dat over het algemeen bestaande klanten een veel voordeliger tarief krijgen voorgeschoteld dan nieuwe klanten, die op eigen initiatief klant willen worden. Zo is bij Vattenfall het gastarief 1,26 all in voor bestaande klanten en voor nieuwe klanten 2,78. Ik heb het dan over het halfjaarlijks veranderende tarief van een variabel contract (30 dagen opzegtermijn). Die bestaande klanttarieven zie je niet op vergelijkingssites.

Energiemaatschappijen willen, net als banken, geen nieuwe klanten meer. Daarom worden die afgeschrikt met belachelijk hoge tarieven die dan weer wel op de vergelijkingssites te vinden zijn….

Het is te hopen dat Budgetenergie de per 30-12-2021 overgenomen klanten per 1-1-2022 als bestaande klanten beschouwd…..

Reageer