Forse offerte zonnepanelen

• 14 September 2022
  • 10 reacties
  • 558 Bekeken

Ik heb een offerte ontvangen van €11.000 incl. BTW voor 13 zonnepanelen. Dat vind ik nogal een bedrag. Gepoogd om via internet vergelijkend onderzoek te doen, maar dat valt niet mee. Ik vind daar de meest uiteen lopende bedragen. Ik heb al eerder zaken gedaan met het installatiebedrijf en ben daar erg tevreden over.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat ik vanwege mijn woning niet de meest standaard oplossing kan toepassen. Daarnaast wil ik panelen met een hoge opbrengst, omdat ik er niet veel kwijt kan:

• De panelen liggen op 3 verschillende daken in oost-west opstelling
  • 13 stuks Denim Sola panelen van 410 Wp
  • 13 stuks Enphase IQ7+ micro omvormers
  • 3-fase bekabeling 4mm2 i.v.m. de kabellengte
  • Alle benodigde montagematerialen, aarding, aanpassing groepenkast, overspanning beveiliging, communicatie module en montage.

Als dit een offerte zou zijn voor een standaard oplossing van 13 gekoppelde panelen op een dak op het zuiden, dan was het waarschijnlijk een fors bedrag geweest. Gezien mijn woning denk ik dat het toch wel meevalt.

Ik begrijp dat het onmogelijk is om een nauwkeurige prijsbepaling te doen. Maar toch mijn vraag: is de offerte die ik ontvangen heb enigszins realistisch?

10 reacties

Hij is stevig maar dit is ook niet het moment voor een goede inkoop drive. Ze komen om in het werk dus je onderhandingspositie is non-existent.

Reputatie 6
Badge +3

@Struiner   Zonder in details te treden (bijvoorbeeld welke aanpassingen groepenkast, waarom en welke overspanningbeveiliging) lijkt mij de offerte aan de (onnodig) dure kant. Je kan voor de prijzen van de onderdelen bijvoorbeeld op solarbouwmarkt, solar-outlet, winkelman etc. kijken en jouw installatie samenstellen en hiermee ook de arbeidskosten inschatten en eventueel beoordelen.
Maar zonder meer informatie over de plaatsing en verdeling van de panelen is een verdere analyse lastig. - Misschien kan je voor wat voorbeelden op tweakers.net in de talrijke forumtopics voor nieuwe zonnepaneelinstallaties wat rondneuzen? YMMV

Het zijn vaak de details die extra kosten veroorzaken.
Hoe groot is de wijziging in de groepenkast.

Overspanningsbeveiliging kan simpel maar ook heel uitgebreid zijn.
Als je bang bent voor blikseminslag komen daar ook extra aardelektrodes bij.

Reputatie 6
Badge +6

@Struiner Een offerte is nooit standaard maar altijd op Uw situatie aangepast.

3 x dakvlak is niet standaard, is dat 3 X schuine kap, platdak en/of vanaf één punt bereikbaar om te installeren?

De 4mm2 kabel is iets duurder, de afstand/aanleg naar de meterkast is langer dat daarom de 4mm2 is gebruikt.

Ook de panelen zijn 410Wp (Nederlandse kwaliteit) zullen niet de goedkoopste zijn.

En de 13 Micro omvormers zijn ook een duurdere optie.

De tijddrukte en de toelevering van de (duurdere) materialen.

Al met al een stevige prijs. Ik zou (vanuit uw gegevens gezien) mij er in deze tijd wel in kunnen vinden.

Maar de keus is aan u!

Maar ik zou zelf wel meerdere offertes aanvragen om een vergelijk te maken.

(de Chinese “geheckt” omvormers is ook weer een “goedkoper” apart geval)

Wordt het dit jaar ook nog geïnstalleerd i.v.m. BTW teruggave?

Als u meerdere gelijkwaardige offertes aanvragen heeft, kan je een vergelijk maken.

U zoektocht op internet zal voor u nooit een vergelijkbare situatie/prijs opleveren.

Daarvoor moet er altijd een adviseur, bij u thuis komen opnemen.

Bedankt voor de reacties tot dusverre.

@Gebruiker1644596728 Het betreft het platte dak van de keuken, het schuine dak van de garage en het schuine dak van het huis. Dus 3 aparte installaties. En alles bij elkaar zeker 50 meter kabel om alles aan te sluiten.

Ik ben bang dat het moeite zal kosten om een vergelijkbare offerte te krijgen. Zelf installeren is voor mij geen optie. 

Ik zal nog eens proberen een 2e offerte te vinden. 

Het is een stevig bedrag. Ik heb voor 12 panelen van solarpower (geen chinees merk), nfase iq7+, 3 fasen systeem met bekabeling en installatie 6500,- incl btw en montage. Dit bedrijf verzorgt in onze gemeente ook een gezamenlijk zonnepaneel initiatief.

Reputatie 4
Badge +4

@Struiner Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Ik ben ook nog bezig met de keuze van de zonnepanelen bezig.
Kwam er achter dat de micro omvormer IQ7+ een opvolger heeft, de IQ8+
Wat mij wel aan spreekt, dat deze wel energie kan leveren als de stroom van de netbeheerder uit valt.
Ook de levensverwachting en garantie, verschillen nogal tussen de systemen.

Reputatie 6
Badge +6

Ik ben ook nog bezig met de keuze van de zonnepanelen bezig.
Kwam er achter dat de micro omvormer IQ7+ een opvolger heeft, de IQ8+
Wat mij wel aan spreekt, dat deze wel energie kan leveren als de stroom van de netbeheerder uit valt.
Ook de levensverwachting en garantie, verschillen nogal tussen de systemen.

Dat is een ontwikkeling die niet verkeerd is.Ook even gezocht, is deze al in Nederland al leverbaar?

Met zoeken kom je snel op de site van Enphase terecht.

Try simply solar

Reageer