Consumentenbond.nl
Beantwoord

Fout tarief op contract Van de Bron via Gaslicht.com

• 14 december 2019
  • 12 reacties
  • 638 Bekeken

Ik ben via Gaslicht.com overgestapt naar Vande Bron ,mooie tarieven en een leuke overstap premie. Het contract was voor een jaar vast en ging in op 1 Oktober 2019 . So far so good ,tot dat ik op 1 December een email kreeg van ,VDB met de mededeling ,U heeft een nieuw contract ! Ik kreeg 2 maanden later dus een nieuw contract met hogere tarieven . Ik heb meteen gezegd ,dat ik niet akkoord ga en heb VDB en Gaslicht om opheldering gevraagd. Het blijkt dat Gaslicht op hun site en VDB  ,een fout tarief hadden gebruikt en dat ik nu meer ,voor mijn stroom en gas moet betalen. Ik mocht wel overstappen nu maar ik wil eigenlijk ,dat mijn startcontract gewoon blijft gelden . Is dit toegestaan dat een vast contract ,zomaar veranderd wordt ? 

icon

Beste antwoord door A. Deen 14 december 2019, 17:30

Nee, dat mag niet. U heeft zwart op wit een contract met tarieven voor een jaar, dan kunnen ze niet na twee maanden zeggen, oh sorry, we hebben een foutje gemaakt. Volgens mij kunt u dit aanhangig maken bij zo'n geschillencommissie.

Bekijk origineel

12 reacties

U had waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd afgesproken en daarna gaat u over op variabel tarief. Uw contact is niet veranderd, uw contract was afgelopen. U  kunt geen aanspraak meer maken op die eerdere tarieven maar u bent wel vrij om een nieuw contract aan te gaan.

U had waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd afgesproken en daarna gaat u over op variabel tarief. Uw contact is niet veranderd, uw contract was afgelopen. U  kunt geen aanspraak meer maken op die eerdere tarieven maar u bent wel vrij om een nieuw contract aan te gaan.

Nee ik heb een  jaar contract met vast tarieven  en het liep pas 2 maanden .

Nee, dat mag niet. U heeft zwart op wit een contract met tarieven voor een jaar, dan kunnen ze niet na twee maanden zeggen, oh sorry, we hebben een foutje gemaakt. Volgens mij kunt u dit aanhangig maken bij zo'n geschillencommissie.

ADeen bedankt voor je reactie en ik denk dat je gelijk hebt. Het valt me wel tegen van Gaslicht enVDB ,die het allebei een beetje bagatelliseren en er heel luchtig over heen stappen.

Reputatie 7
Badge +7

Natuurlijk kan iedereen een foutje maken, dat is menselijk. Maar dat dus in feite twee grote organisaties foute bedragen op de site zetten, is niet toevallig meer en riekt naar misleiding. Daar is zeker wat tegen te doen. @A. Deen  geeft al aan de geschillencommissie, rechtsbijstand is wellicht mogelijk, maar dat zulke bedrijven zich laten kennen, zeer kinderachtig. Probeer er alsnog uit te komen:  betaling voor het contractjaar zoals dat is afgesproken. Blijven ze persisteren zoek dan eventueel sociale media op, dien op klachtenkompas een klacht in, negatieve publiciteit vinden ze nooit leuk en anders rest de geschillencommissie e.d. Groet Leo.

Mensen bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee

Groeten Marco

ADeen bedankt voor je reactie en ik denk dat je gelijk hebt. Het valt me wel tegen van Gaslicht enVDB ,die het allebei een beetje bagatelliseren en er heel luchtig over heen stappen.

Die tactiek werkt ook tenzij u er werk van maakt.  Het fijne is dat u nog in het begin van uw jaar zit dus dat u eea mooi samen kunt laten lopen in plaats dat u achteraf nog achter uw centen aan moet, Ik zou niets tekenen, u heeft immers al een contract, het termijnbedrag direct terugschroeven conform uw oude contract en een klacht indienen.

Reputatie 4
Badge +7

Beste @MarcoB, indien u juridisch advies nodig heeft en lid bent, kunt u het beste met ons adviesteam contact opnemen door te bellen naar 070-4454545 of het contactformulier invullen op de website.

Reputatie 2
Badge +2

De leverancier moet zich aan de gemaakte afspraken houden. Een foutje verandert daar niets aan. Geen reden om aan te nemen dat het boze opzet was. Het levert echt geen voordeel op voor het bedrijf als je je klanten moet gaan berichten dat je verkeerde tarieven vermeld hebt..

Reputatie 2
Badge +2

U wilt liever uw in oktober 2019 gestarte contract houden, maar misschien is het toch interessant even te gaan rekenen. Het bedrijf erkent de fout en is bereid u te laten gaan. Daar hoort dan bij dat dat kosteloos kan lijkt mij. Dus geen opzegvergoedingen maar ook geen terugbetaling van de overstappremie. Zijn ze bereid dat toe te zeggen? Dan kan het alternatief wellicht zijn toch over te stappen naar een ander (die wellicht ook die hogere tarieven rekent), waarbij weer een welkomstpremie kan worden opgestreken. Misschien een alternatief als de andere weg lastig te bewandelen is.

Reputatie 7
Badge +7

Ik reageer liever niet om redenen. En topic schrijver heeft al een bevredigend antwoord gevonden. Maar wellicht kan hij financieel een winstje maken op deze manier. Maar is dit nou die geroemde eerlijkheid en ‘fairheid’. Lijkt me meer op als je wat kaan halen is alles geoorloofd. Het is in elk geval duidelijk, dus ik hoef geen antwoord..

Reputatie 2
Badge +2

Financieel een winstje maken? Het bedrijf heeft een fout gemaakt, maar zou in principe gehouden kunnen worden aan de overeenkomst. Ze willen dat echter niet en bieden aan de klant aan dat hij de overeenkomst kan opzeggen. Gezien de aanleiding kan er van een opzegvergoeding geen sprake zijn, noch is het in deze omstandigheid gepast de welkomstpremie terug te eisen dan wel niet toe te kennen.

Als de klant ingaat op het aanbod om de overeenkomst te ontbinden, is de klant vrij om op een ander aanbod in te gaan. Een aanbod waarbij mogelijk sprake is van een overstappremie. Dit alles is volkomen logisch en er is, in tegenstelling tot wat L.J.F. de Ruiter lijkt te suggereren, niets onoirbaars aan.

Reageer