Ga jij besparingsmaatregelen treffen als je energielabel slecht uitvalt?

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
Alle huiseigenaren krijgen van de overheid een voorlopig energielabel voor hun woning.

Over het feit dat er nogal wat rammelt aan deze voorlogie labels is al het nodige in het nieuws geweest. De inschatting is vaak gebaseerd op verkeerde gegevens. Ook over de praktische uitvoering door overheidsinstanties - wanneer bijvoorbeeld een definitief label wordt aangevraagd - is door R. de Bree al gerapporteerd in deze community. Daar moet dus nog flink wat verbeteren.

Los daarvan is het zo dat een onzuinog energielabel (bijvoorbeeld D, E, F of G) betekent dat je veel energie en geld kunt besparen door energiebesparende maatregelen te nemen aan je woning. Door bijvoorbeeld isolatie: spouwmuur, dak, vloer. Of HR++ glas. Zie http://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/. De hoeveelheden geld die je hiermee kunt besparen zijn een veelvoud van de kosten van het aanvragen van het definitieve label. Je kunt hierbij ook een energiebespaarlening aanvragen.

Wij zijn benieuwd naar de ervaringen hiermee. Wie heeft besparende maatregelen genomen? Was het veel gedoe? Viel de energierekening daarna inderdaad lager uit? Of juist niet? Heb je gebruik gemaakt van de energiebespaarlening? Denk je: "wat een gedoe, laat maar zitten" ?

Wij horen het graag! Post je ervaringen hier in deze community.

11 reacties

De koper heeft een onderzoeksplicht, de verkoper de plicht om naar waarheid gegevens te verstrekken. Waarom die labelling moet is mij onduidelijk, tenzij de markt opgeschud moet worden om meer energiemaatregelen bij particulieren onder te brengen. Niet nodig. Succes verkoopt. Zie de hausse met zonnepanelen.

Het oordeel van afstand van de overheid is een wassen neus. Niet op reageren is mijn devies.

Koos van Bockxmeer, Blokker
Badge

Waarom niet gewoon de energieverbruik gegevens van b.v. de laatste 3 jaar als norm aanhouden bij verkoop?

Het ligt er nogal aan hoe het huis bewoond wordt: hoeveel mensen wonen er, is er overdag ook iemand thuis? Dat is dus nog niet zo'n goed ijkpunt.
Badge
Nu wil ik natuurlijk graag weten wie die 4 euro consultant was?
Mijn moeder verkocht haar huis rond de jaarwisseling. Het voorlopig energielabel moet nu nog geactualiseerd worden, terwijl de nieuwe eigenaar er al lang en breed woont. Hij zou het huis echt niet voor meer/minder of helemaal niet gekocht hebben als de isolatie beter/nieuwer geweest was. Bij de informatiebalie krijg ik slechts te horen dat volgens de regels gewerkt moet worden.
Waarom niet gewoon de energieverbruik gegevens van b.v. de laatste 3 jaar als norm aanhouden bij verkoop? Geeft m.i. een veel duidelijker beeld van de werkelijke energie kosten van een woning en brengt ook geen onnodige extra kosten met zich mee. Dit is weer zo'n voorbeeld van een politieke beslissing met weinig toegevoegde waarde en alleen maar extra rompslomp.
Daar heb je gelijk in, die informatie heb je ook nodig, evenals de grootte van het huis, ligging etc.
We leven in een participatie samenleving . Natuurlijk zijn de meeste voorlopige energielabels bucht, maar niet jammeren maar zelf invullen op het internet . Bewijsmateriaal bijsluiten en ter verificatie aanbieden aan een van de vele consultant die van 4 to 999 euro rekenen. Ook een prima kans om je archief een op te ruimen en te actualiseren. mijn 4 euro consultant stuurde binnen 2 dagen een B label terug. No problema
Zoals iedere investering heeft ook energiebesparing een Return On Investment. Stel je voordelen niet te rooskleurig. Doe ook geen smaakgebonden verbouwingen , die zijn voor de koper
Ik zie dat de discussie hierover nog niet los gebrand is. Zeer begrijpelijk denk ik. De vraag is, wat moet je met een voorlopige energielabel? Het woord zegt het al, hij is voorlopig en bovendien pas bruikbaar als je hem actualiseerd.

Maar de hamvraag voor mij is, "Moet ik mij er toe laten verleiden e.e.a. aan te passen naar de huidige stand van zaken, energiezuinige maatregelen die ik getroffen heb in- op- om of aan mijn woning"?

Mijn antwoord hierop is klip en klaar, NEEN!

Het mag toch duidelijk zijn, als ik ze wijzer maak dan dat ze al zijn, dan krijg ik achteraf nog een rekening gepresenteerd.

Je huis of woning wordt door je eigen genomen energiezuinige maatregelen alleen maar duurder, hetgeen betekent, de WOZ en de OZB wordt hierop aangepast, dus kassa voor onze geldwolven in Den Haag en Gemeente.

Mijn advies, niets doen, neem je verlies bij verkoop of verhuur, die 405 euro boete mogen ze van mij hebben, maar jaarlijks weer meer belasting betalen gaat mij te ver. M.a.w. ze zoeken het maar zelf uit daar in Den Haag of in de Gemeente.
Badge
Zelden zo'n klungelige website gezien (zag er mooi uit, maar probeer maar eens iets te wijzigen). Na dit alles doorstaan te hebben, kreeg ik een pak papier toegestuurd waarop ik de hele procedure nog eens zou moeten volgen omdat het geautomatiseerde systeem 'nog niet klaar' is.

Ik pieker er niet over om dit te doen en dan dezelfde troubles weer te moeten doorstaan met de bewijsvoering. Ik heb nl. mijn dak zelf geÏsoleerd.

'Ze' krijgen een duidelijke brief van mij waarom ik dit weiger.......
Badge
Isoleren heeft natuurlijk zin. Ik heb al vanaf 1974 dubbel glas en zelf mijn zolder geÏsoleerd, en dat merk je! Je huis wordt VEEL comfortabeler.

Voorlopig heb ik label B gekregen. Het zou A worden als ik mijn muren zou laten doen en vloerisolatie zou aanbrengen. Nu wil het geval dat die drie muurtjes geen bal voorstellen (minder dan 15 m2) en ik niet onder ve vloer kan, dus....

Reageer