Vraag

Garantie omvormer zonnepanelen

• 20 april 2021
  • 23 reacties
  • 322 Bekeken

Badge

Onze omvormer blikt nu na 4,5 maand toch zelf de oorzaak van het probleem. Als het goed is dus toch garantie. 
aanvankelijk heb ik servicepakket betaald á €280 om omvormer te repareren want leverancier ging ongezien uit van stormschade. 
Heb ik dat nu onterecht betaald? Normaal komt monteur en kijkt het na en betaal je achteraf de rekening wanneer het geen garantie is. Als het wel onder de garantie valt dan betaal je niks. 
Wat is hier nog aan te doen of zie ik het verkeerd? 

23 reacties

Dus uw omvormer is kapot, u informeert uw leverancier en u betaalt vooraf voor de reparatie en nu heeft uw leverancier vastgesteld dat het onder garantie valt? Ik neem aan dat u uw betaling vanzelf terug krijgt en anders zou ik reclameren bij de leverancier.

Badge

Dus uw omvormer is kapot, u informeert uw leverancier en u betaalt vooraf voor de reparatie en nu heeft uw leverancier vastgesteld dat het onder garantie valt? Ik neem aan dat u uw betaling vanzelf terug krijgt en anders zou ik reclameren bij de leverancier.

Beste A.Deen,

Zo is het idd. Een locale leverancier zou idd eerst gekomen zijn om probleem vast te stellen.   Dit was een levering via een collectief en dan zit de leverancier verder weg. En hij constateerde op afstand al dat het stormschade was DUS geen garantie. Verwacht nu een e-mail met bevestiging dat het toch onder garantie valt en dan zal ik beginnen over terugbetaling. Ik verwacht dat niet vanzelf aangezien “Metdezon” een niet al te goede reputatie heeft betreffende aftersales. Maar ben blij met uw reactie, dank u wel. 

Reputatie 7
Badge +4

wel bijzonder dat je op afstand kunt concluderen dat het stormschade is.

Reputatie 3
Badge +3

Ook  wel bijzonder dat er dan zonder enige reserve of aanvullend onderzoek de forse rekening toch blijkbaar vrij snel betaald wordt.

Gelukkig heeft de topic starter wel de moed het probleem hier neer te leggen. :thumbsup:

U kunt het beste dus wat u in de start vindt terug kaarten naar de leverancier gelijk aan wat @A. Deen schrijft.

Tip: Laat in het vervolg de naam van de leverancier weg. Dan is er voor de leverancier een kans om zonder gezichtsverlies weg te komen, sorry dat dat had niet zo gemogen of iets dergelijks.  Het is nu hopen dat de leverancier dit niet leest, want dat maakt de relatie er niet beter op een het proces om tot een oplossing te komen, uw geld terug, een stuk lastiger. En… voor de toekomst mocht u nog en keer een probleem hebben dan staat u met deze vermelding bij dat bedrijf al op -1 achterstand…. terecht of niet terecht is dan niet belangrijk, het schaadt uw relatie met de leverancier die de volgende keer  mogelijk weer niet conform de verwachtingen gaat presteren en daarmee schiet u zich in uw eigen voet...

Als u de reactie niet meer aanpassen kunt, stuur een van de moderatoren een persoonlijk bericht of zij het verwijderen/aanpassen kunnen.

Gelukkig heeft de topic starter wel de moed het probleem hier neer te leggen. :thumbsup:

Nooit geweten dat daar moed voor nodig was.

Tip: Laat in het vervolg de naam van de leverancier weg. Dan is er voor de leverancier een kans om zonder gezichtsverlies weg te komen, sorry dat dat had niet zo gemogen of iets dergelijks.  Het is nu hopen dat de leverancier dit niet leest, want dat maakt de relatie er niet beter op een het proces om tot een oplossing te komen, uw geld terug, een stuk lastiger. En… voor de toekomst mocht u nog en keer een probleem hebben dan staat u met deze vermelding bij dat bedrijf al op -1 achterstand…. terecht of niet terecht is dan niet belangrijk, het schaadt uw relatie met de leverancier die de volgende keer  mogelijk weer niet conform de verwachtingen gaat presteren en daarmee schiet u zich in uw eigen voet...

Als advies op eigen titel vind ik dat verder prima maar dit is geen policy van dit forum. Geen mensen met naam en toenaam vanwege privacy maar bedrijven mag je gewoon noemen.

Reputatie 3
Badge +3

Nooit geweten dat daar moed voor nodig was.

Zoals u weet kunt u alleen namens u zelf over dit soort zaken spreken…. 

Als advies op eigen titel vind ik dat verder prima maar dit is geen policy van dit forum. Geen mensen met naam en toenaam vanwege privacy maar bedrijven mag je gewoon noemen.

Kunt u even exact  aanduiden waar ik dit een “forum policy” noem.

En u hoeft het echt niet eens te zijn met mijn mening. Dus uw “prima” dat ik op persoonlijke titel spreek raakt kant nog wal, want dat het op persoonlijke titel reageren geldt voor iedereen hier, behalve de moderatoren en als mensen schrijven dat ze namens een bedrijf reageren.  Ik vind het zelf niet prettig binnenkomen om zo benaderd te worden. Als er aan de policy van het forum gerommeld wordt verwacht ik een reactie van een van de moderatoren, laten we dat svp bij hen laten en niet aan een van de reageerders.

Terug naar de inhoud:

Echt strategisch komt het bij mij niet binnen als de firma naam genoemd wordt en je nog in conclaaf moet. Het voegt niks aan het oplossen van het probleem toe. De TS is vooral gebaat bij een advies voor de aanpak. En dit kan hem mogelijk in de wielen gaan rijden als het bedrijf dit leest.

Dat doet u niet maar als u zo directief formuleert is het beter helder te zijn dat dit uw mening is. Ik lees dat u dat zelf ook zo ziet dus wat is verder uw probleem?

Reputatie 7
Badge +6

Wie regelmatig naar Kassa en Radar kijkt , weet dat het doodnormaal is , dat de naam van  bedrijven of instellingen genoemd worden als die verwijtbaar handelen . Daar blijkt ook dat het juist vaak helpt als die ter verantwoording geroepen worden . Als betrokkenen het probleem hier lezen acht ik de kans groter dat het netjes opgelost wordt . Namen noemen heeft nut en is ook op dit forum gebruikelijk . Wel is het belangrijk om ons aan de feiten te houden en de andere partij de kans te geven om het op te lossen . Wat dat betreft is dit topic een beetje voorbarig lijkt me . De hele gang van zaken vind ik raar . Heb ook nog nooit gehoord van een defecte omvormer door stormschade . En dat op afstand kunnen beoordelen ? En dan tevoren laten betalen terwijl het naderhand toch garantie blijkt te zijn ? Heel raar allemaal . Benieuwd hoe dit afloopt . Ik hoor het tzt graag . Als het niet netjes afgehandeld wordt , dan  pas is de relatie verstoord . Ben het dus niet eens met  @Gebruiker1234567890 .

Reputatie 3
Badge +3

Dat doet u niet maar als u zo directief formuleert is het beter helder te zijn dat dit uw mening is. Ik lees dat u dat zelf ook zo ziet dus wat is verder uw probleem?

Als u het zo directief formuleert komt bij mij binnen dat u op de stoel van de moderator gaat zitten. 

Want dit was al duidelijk dus onnodig om het in te wrijven, zo kwam het binnen:

want dat het op persoonlijke titel reageren geldt voor iedereen hier, behalve de moderatoren en als mensen schrijven dat ze namens een bedrijf reageren. 

Het voegt niks toe aan wat algemeen bekend is op alle forums: Iedereen geeft daar zijn of haar mening op de genoemde uitzonderingen na. Het benadrukken, pin pointen dat het dan wel mijn persoonlijk mening moet zijn, raakt dus kant nog wal… want ik zit hier alleen maar voor mijn persoonlijke mening waarmee ik hopelijk anderen kan helpen.

Wat is uw probleem daar mee dus, dat ik een persoonlijk mening ventileer?  Dat u met mijn mening niet eens ben kan ik respecteren, maar daar gaat uw opmerking niet eens over, het gaat over de vorm dat het een persoonlijke mening betreft en helaas over die vorm gaan we geen van beiden, dat ligt vast in de voorwaarden van het forum waar we aan moeten voldoen. We zijn ieder wel verantwoordelijk voor de inhoud van de mening die we ventileren. 

Reputatie 3
Badge +3

De hele gang van zaken vind ik raar . Heb ook nog nooit gehoord van een defecte omvormer door stormschade . En dat op afstand kunnen beoordelen ? En dan tevoren laten betalen terwijl het naderhand toch garantie blijkt te zijn ? Heel raar allemaal . Benieuwd hoe dit afloopt . Ik hoor het tzt graag . Als het niet netjes afgehandeld wordt , dan  pas is de relatie verstoord . Ben het dus niet eens met  @Gebruiker1234567890 .

Dat het raar is, daar zijn we het waarschijnlijk allemaal mee eens. Mijn persoonlijke mening: Pas eerst hoor en wederhoor toe bij de leverancier en als deze toch al snel tot inzicht komt dat er een sprake is van een niet correcte afhandeling kan daar mee het probleem hopelijk al snel mee opgelost zijn. Dat hoor en wederhoor heb ik helaas niet in het start topic kunnen ontdekken en vind ik zelf een gemis.

Komt het niet tot een  acceptabele oplossing voor de TS dan kan ik me wel voorstellen dat de naam ter sprake komt in een topic als deze.  
Zo zien we: Er zijn meer opties om hier tegen aan te kijken, een ieder pakt de stijl die bij hem/haar past.  

Als u het zo directief formuleert komt bij mij binnen dat u op de stoel van de moderator gaat zitten. 

Want dit was al duidelijk dus onnodig om het in te wrijven, zo kwam het binnen:

want dat het op persoonlijke titel reageren geldt voor iedereen hier, behalve de moderatoren en als mensen schrijven dat ze namens een bedrijf reageren. 

Het voegt niks toe aan wat algemeen bekend is op alle forums: Iedereen geeft daar zijn of haar mening op de genoemde uitzonderingen na. Het benadrukken, pin pointen dat het dan wel mijn persoonlijk mening moet zijn, raakt dus kant nog wal… want ik zit hier alleen maar voor mijn persoonlijke mening waarmee ik hopelijk anderen kan helpen.

Wat is uw probleem daar mee dus, dat ik een persoonlijk mening ventileer?  Dat u met mijn mening niet eens ben kan ik respecteren, maar daar gaat uw opmerking niet eens over, het gaat over de vorm dat het een persoonlijke mening betreft en helaas over die vorm gaan we geen van beiden, dat ligt vast in de voorwaarden van het forum waar we aan moeten voldoen. We zijn ieder wel verantwoordelijk voor de inhoud van de mening die we ventileren. 

Ok Boomer.

Reputatie 7
Badge +6

Bij stormschade kan ik me alleen losgerukte panelen en beschadigde bedrading voorstellen . Dat behoort ook niet te kunnen gebeuren  en is de leverancier aansprakelijk voor . Zeker als het binnen de garantieperiode van het installatiewerk gebeurt . Wat betreft verschil van inzichten en stijl ? Ach laten we elkaar die ruimte gunnen en niet reageren alsof alleen telt wat we zelf zeggen . Soms is niet reageren veel beter . Dan kunnen alle lezers zelf kiezen wat ze er van vinden . 

Badge

Beste A.Deen,

Zo is het idd. Een lokale leverancier zou idd eerst gekomen zijn om probleem vast te stellen.   Dit was een levering via een collectief en dan zit de leverancier verder weg. En hij constateerde op afstand al dat het stormschade was DUS geen garantie. Verwacht nu een e-mail met bevestiging dat het toch onder garantie valt en dan zal ik beginnen over terugbetaling. 

Moet mezelf corrigeren, de monteur is geweest en heeft de defecte omvormer aan de praat gekregen. Helaas maar voor een dag, daarna deed hij weer niets. Toen de factuur kwam heb ik die niet direct betaald omdat het probleem niet was opgelost. Toen kwam het verzoek om de omvormer op te sturen zodat hij bij de firma kon worden nagekeken. Dat heb ik gedaan. Daar bleek hij gewoon te functioneren. Hij zou weer worden teruggestuurd maar toen stond die factuur nog open. Die heb ik toen betaald. 

Verder zal ik het hier bij laten want teruglezend is het idd een vaag verhaal. Maar ik ben toch wel wijzer geworden. Ik zocht gewoon wat informatie en eventueel advies. Dat heb ik gevonden. 

Reputatie 7
Badge +6

Dat was waarom ik niet voor een collectief heb gekozen . Ben naar een voorlichtingsavond geweest en had er geen goed gevoel bij en ik was niet de enige . Beter een installateur uit de buurt die een goede naam heeft en er snel kan en wil zijn . En eventueel garantie afwikkelt zoals het behoort zonder gezeur . @Arkensteijn , hopelijk wordt het allemaal naar tevredenheid afgewikkeld . 

Reputatie 3
Badge +3

Moet mezelf corrigeren, de monteur is geweest en heeft de defecte omvormer aan de praat gekregen. Helaas maar voor een dag, daarna deed hij weer niets. Toen de factuur kwam heb ik die niet direct betaald omdat het probleem niet was opgelost. Toen kwam het verzoek om de omvormer op te sturen zodat hij bij de firma kon worden nagekeken. Dat heb ik gedaan. Daar bleek hij gewoon te functioneren. Hij zou weer worden teruggestuurd maar toen stond die factuur nog open. Die heb ik toen betaald. 

Verder zal ik het hier bij laten want teruglezend is het idd een vaag verhaal. Maar ik ben toch wel wijzer geworden. Ik zocht gewoon wat informatie en eventueel advies. Dat heb ik gevonden. 

Fijn dat hier mee een hopelijk groot deel van de onduidelijkheid omtrent de topic start uit de lucht is. Mijn idee om omzichtig met een oordeel over de leverancier om te gaan bleek dus gegrond. Het hele (?) verhaal zat toch iets complexer/anders  in elkaar dan de topic start deed voorkomen, waardoor het ook toch wel “raar” iig bij mij binnenkwam.

Reputatie 7
Badge +4

ik blijf het nog steeds raar vinden, welke installateur vraagt nou om de omvormer te demonteren en op te sturen? Dat mag een consument toch helemaal niet doen?! De garantie vervalt nogal eens als je er zelf aangezeten hebt.

Reputatie 7
Badge +6

Uit een tweede bericht van TS bleek dat er toch een monteur is geweest waarna het ding een dag gewerkt heeft . Zoals ik het lees is de demontage en opsturen wel door TS gedaan . Dat moet je inderdaad NOOIT willen . Is de taak van de leverancier . Als ze hem dat toch gevraagd hebben , zegt dat meteen iets over hun stijl van garantie geven . Die monteur had terug moeten komen toen ding opnieuw niet werkte en het zo snel en goed mogelijk oplossen. Is hij 4,5 maand oud ? Dat is me ook niet helemaal duidelijk . Als hij bij hun controle wel werkte en thuis niet heb je grote kans dat hij het bij terugplaatsen weer niet doet . Kan ook een fout elders in het systeem zijn . TS had er helemaal van af moeten blijven . Nu loopt hij ook nog kans dat ze zeggen dat hij zelf een fout heeft gemaakt. Ik blijf het ook allemaal maar raar vinden zoals ik het lees en begrijp …...

Reputatie 3
Badge +3

Ik sluit me aan, het blijft een vreemd verhaal. Wij hadden een optimizer die de volgende dag het al begaf. Dat werd gewoon afgehandeld zoals je verwacht onder garantie door de installateur zelf. 

Reputatie 7
Badge +6

Ja , zo hoort het te gaan . Een goede installateur die goed spul levert en het goed monteert en goede nazorg levert en met redelijke prijzen werkt , is goud waard . Bij mijn panelen is dat denk ik gelukt . Maar die firma doet geen ander installateurswerk . Al velen geprobeerd , maar telkens geduvel , Grrrrr !!

Reputatie 3
Badge +3

Imho helpt het om vooraf goed de reviews te checken, ik neem aan dat de meesten hier dat doen (deze mening is uncheckt ...). Bij twijfel.. kijk maar eerst verder… 

Badge

Het is idd te complex om hier een goed beeld te geven. Ik kan mij goed voorstellen dat u denkt “Aha, zie je wel”. Ik kan alleen nog toevoegen dat door het lezen van reviews over de leverancier ik was voorbereid en dus nu niet gek opkijk dat ik niets meer van ze hoor. De nieuwe omvormer hangt en doet het prima. Ik heb van de leverancier nog geen reactie op mijn e-mail van 24 april. Ook nog geen factuur gezien dus omvormer is nu toch onder garantie vervangen. 
Dank voor alle reacties. 

Reputatie 3
Badge +3

Het is idd te complex om hier een goed beeld te geven. 

Hmmm?

Jammer dat we dat niet van het begin wisten….  op voorhad was ons advies tot mislukken gedoemd.

Veel sterkte verder.

Reputatie 7
Badge +6

Hopelijk is het hiermee klaar . Gebruikelijk is dat de fabrikant onderzoekt wat de oorzaak van het mankement is . Verder hangt het van de voorwaarden af of die vervanging inclusief of exclusief de werkuren van de monteur is . 

Reageer