Garantie op zonnepanelen en werkloon

• 1 June 2022
  • 5 reacties
  • 119 Bekeken

Ik heb al een tijdje 2 van de 12 zonnepanelen die niet werken. Eindelijk zijn de onderdelen besteld en die komen binnenkort aan.

Bij het laatste contact werd me verteld dat het wel onder de garantie valt maar dat ik wel een mail krijg waarin staat wat de vervanging aan (arbeids)kosten zal gaan kosten en dat ik daar schriftelijk accoord op moet geven. Dit verbaast mij want als er nog garantie op zit zou het toch gewoon moeten worden vervangen?

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Toch zeker niet per definitie. Het hangt er allemaal maar vanaf. Zoals op veel fora valt te lezen is er bij zonnepanelen verschil tussen vermogensgarantie, productgarantie en installatiegarantie. Wat staat er zwart-op-wit over installatiegarantie en heb je de zonnepanelen door dezelfde installateur laten plaatsen die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de garantie?

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed dat de garantie vrijwel altijd excl. voorrijkosten en arbeidsloon is . Bij mij in ieder geval wel . Dan kan het alsnog fors in de papieren lopen als regelmatig een onder garantie vallend onderdeel stuk gaat . 

Reputatie 5
Badge +6

Nog even mijn offerte nagelezen, het staat bij mij wel specifiek omschreven.

(dit was ook wel een puntje voor de keus uit diverse offertes)

De aanmelding bij de netbeheerder heb ik met het stappenplan, al online aangemeld, de aanmeldbevestiging heb ik ook direct ontvangen van de netbeheerder.

copy uit offerte:

Garantie
Al onze garanties zijn inclusief voorrijkosten en arbeidsloon. De vermogensgarantie van alle zonnepanelen die wij aanbieden is 25 jaar. De productgarantie kan afwijken, deze staat vermeld op de datasheet die is toegevoegd aan deze offerte. De garantie op de apparatuur ten behoeve van online monitoring bedraagt 5 jaar. Energieverbruik meetringen zijn standaard niet inbegrepen.
Vogelwering
Wanneer je ervoor kiest om vogelwering te plaatsen onder de zonnepanelen op een schuin dak, ben je voor 99% verzekerd van het wegblijven van vogels onder jouw zonnestroomsysteem. Een vogelnest kan flinke schade toebrengen aan het zonnestroomsysteem.
Netbeheerder
Je bent verplicht om jouw zonnepanelen aan te melden bij de netbeheerder. Wij helpen onze klanten hiermee. Je ontvangt een uitgebreid stappenplan om het proces eenvoudig te doorlopen. Kom je er toch niet uit? Onze binnendienst staat voor je klaar!

Reputatie 4
Badge +4

Dan zou je inderdaad denken dat er geen arbeidskosten mogen worden berekend. Al staat er niet zo expliciet iets over installatiegarantie, maar dat kun je dan afleiden uit de frase over ‘arbeidsloon’ lijkt me. Ze daar maar even aan helpen herinneren, en als ze negatief reageren duidelijk maken dat je het daar niet bij laat zitten!

Reputatie 5
Badge +6

@Gebruiker1654097992 is er ook bekend welke onderdelen defect zijn?

Als het niet de panelen zijn, is er dan ook een andere oorzaak geconstateerd?

En hebben deze onderdelen dan zo'n lange levertijd of loopt uw installateur niet zo hard.

Reageer