Consumentenbond.nl

Gas opzeggen, hoe werkt dat?

• 11 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 546 Bekeken

Hoi Allen,

Ik heb een warmtepomp laten installeren en nu is de levering van gas overbodig. De gasleverancier zegt dat ik hier voor moet betalen maar volgens mij mogen ze hier geen geld voor vragen. Ik zeg toch gewoon op net zoals ik mijn telefoon abonnement op zeg? Mogen ze hier geld voor vragen? Wat mij betreft laten ze de zooi hangen, ik wil alleen geen vast recht meer betalen omdat ik geen gas meer nodig heb. Weet iemand dit?????

7 reacties

Lastig, omdat dit nog niet zo vaak is voorgekomen. In Utrecht heeft iemand een proces gevoerd tegen Eneco, maar dan vanwege afsluiting van stadswarmte. Maak bezwaar bij het energiebedrijf en kijk wat er mogelijk is!
Ik begrijp dat niet zo goed. Hier is een voorbeeld van een standaard foldertje over af- en aansluittarieven van een van de netwerkbeheerders. Waarom maken ze zo'n folder ls dat bijna nooit voor komt?
Badge
lijkt mij niet , dat je leverancier hier geld voor vraagt , maar de netbeheerder. De netbeheerder moet de aansluiting weghalen ( dus niet afsluiten). lijkt mij redelijk, dat je daarvoor betaald. Door zo,n wegname kan ook het contract met de leverancier komen te vervallen.

Mijn netbeheerder Stedin vraagt bijna €800,- voor het afsluiten van het gas. Hij beweert dat ook de leidingen tot aan de straat moeten worden verwijderd. In die prijs is eventueel graafwerk op mijn eigen grond niet eens inbegrepen. Dit is een hele rare situatie, waar de consumentenbond best eens naar zou mogen kijken. Het is niet logisch om de leidingen te verwijderen, omdat die ook bruikbaar zijn voor waterstof, mocht dat ooit van de grond komen. De grond waar de leidingen in zitten is van mij, maar kennelijk kan ik niet weigeren dat daarin wordt gegraven. De beheerder is monopolist in mijn regio. Ondank allerlei koddigheden als ‘we sturen u een offerte’ kan ik geen alternatieve aanbieder inschakelen. In het algemeen vind ik Stedin als het gaat om het met klanten meedenken over innovaties in energie net zo flexibel als de Domtoren. 

Reputatie 7
Badge +7

Helaas heb ik ook begrepen dat afsluiten gewoon geld kost. Ook al maakt u er geen gebruik meer van, of laat u de apparatuur zitten, het kost gewoon geld. De redenen zullen ze u wel geven, maar geldklopperij is het ook wel.

Gaslicht.com: 

Heeft u een alternatief gevonden voor gas? Dan kunt u op uw energiekosten besparen door de aansluiting op te zeggen. U betaalt dan wel honderden euro's voor het afsluiten en verwijderen van de gasmeter. Waarom kost het zoveel en zijn er andere opties?

Steeds meer mensen verduurzamen hun woning om het milieu te sparen, een comfortabeler huis te hebben en te besparen op de energierekening. Sommigen zijn zelfs al zo ver dat zij geen aardgas meer nodig hebben. Maar u betaalt niet alleen de leverancier voor gas dat u verbruikt. U betaalt ook de netbeheerder voor de aansluiting op het gasnet, zelfs als u geen gas meer afneemt. Dat is weggegooid geld als u toch geen gebruik meer maakt van de aansluiting.

Avro-Tros RTV:  

Nederland moet van het gas af, maar wie betaalt die rekening? Vooralsnog lijkt de consument voor de kosten te moeten opdraaien. Waarom kost het honderden euro's om een gasmeter te verwijderen?

De afgelopen maanden kreeg Radar veel e-mails van consumenten die hun verontwaarding uitspreken. 'Ontmoedigend', straf voor goed gedrag' en 'schandalig duur' vinden mensen het als zij bij hun netbeheerder aangeven dat ze van het gas afwillen. 

Volkskrant

De Klacht: Van het gas af, dat gaat zomaar niet. De netbeheerder rekent makkelijk honderden euro's voor het afsluiten. ... netbeheerder in een naburige regio, ziet hij dat dit 'voor lange tijd' kan voor een fractie van het geld.

Vara Kassa:

Nederland wil van het gas af en in 2030 moeten minstens 2 miljoen huizen gasloos zijn. Wie nu van het gas af wil, komt erachter dat dit nog niet zo eenvoudig is en dat het geld kost.

Wie gas gebruikt, heeft een contract gesloten met twee organisaties. Met een energieleverancier sluit je een leveringsovereenkomst voor gas en elektriciteit. En met de netbeheerder heb je een overeenkomst waarin je betaalt voor de infrastructuur. Een energieleverancier kun je vrijelijk kiezen, maar een netbeheerder niet. 

En zo nog veel meer en natuurlijk onze eigen Consumentenbond:

Een klant van Liander wilde zijn gasovereenkomst opzeggen. Liander verplichtte ... voor het afsluiten zelf. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting mocht hij niet rekenen. ... Ga naar geldgids.nu …

Nou succes ermee, groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

mocht je nog wat leesvoer willen over dit onderwerp: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/61268614#61268614 

Reputatie 7
Badge +7

Het leeft dus toch overal en aldus is overal wel wat te vinden:

Het AD Rotterdam Waarom we van het aardgas gaan in vijfentwintig antwoorden… Milieudefensie  Waarom moet Nederland van het gas af?

En zo kunnen we nog hele lijsten opnoemen, ook over wie moet het betalen. Het haalt de discussie natuurlijk weg. Dat is niet de bedoeling, ook niet mijn bedoeling. Maar met zo af en toe googlen kom je ook een hoop te weten, that's all. Groet Leo.

Reageer