Gasafsluiting: waar rekening mee te houden/ waar op te letten?

• 29 October 2021
  • 27 reacties
  • 352 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5

Nieuw topic gecreëerd door beheerder n.a.v. dit topic:

@ Free Spirit: Jammer van je reactie, je hebt niet goed gelezen. Ik heb uitsluiten groene stroom, dus niet van gascentrales, die overigens tegenwoordig een rendement hebben van 60% of meer (als de restwarmte gebruikt wordt). 

Mijn warmtepomp heeft een sCOP van 4,5. Dat betekent dat voor elke kWh uit het stroomnet en 3,5 kWh uit de buitenlucht gehaald wordt. Dus een ‘fictief rendement’ (ik kan geen beter woord bedenken) van 450%.

@P.A. Cornelis 
Natuurlijk heb ik dat gelezen, ik heb ook groene stroom en zonnepanelen, ik wek 4500 kWh op en gebruik maar 2000 kWh.
Maar ik ben ook realistisch genoeg om te beseffen dat veel groene stroom nep groene stroom is door gekochte CO2 aflaat brieven en buiten de zon uren mijn stroom uit een gas centrale komt, misschien wel uit een kolen centrale.
Met de hoge gasprijzen zijn die kolencentrales weer erg populair.

Met die COP ben je een beetje koeien en paarden aan het vergelijken, bij een COP van 3 heb je qua energie een break even, ik denk niet dat je met de rest het rendementsverlies goed maakt.
Op den duur wel natuurlijk, over 20 jaar of zo, als er voldoende groene energie wordt opgewekt, maar dan ben jij allang aan je 2e installatie toe.

Maar we dwalen weer sterk af, ik heb met 3 installateurs contact gehad voor een (hybride) warmte pomp.
Een vond mijn situatie wel zodanig dat hij mij ook een gasloos  systeem aanbeval.
Het scheelt natuurlijk ook de vaste aansluitkosten.
Dus ik ben wel gedesinteresseerd in dit soort verhalen.

Maar ik sta wel met beide benen op de grond en laat me niet (meer) mee sleuren in euforische verhalen.
Berekeningen worden maar al te vaak veel te rooskleurig voor gesteld.
De negatieve kanten ken ik ook, zowel uit eigen ervaring als door collega’s en kennissen.

27 reacties

@Free Spirit
Bij mij is dat €187, daarin zit een enorm verschil tussen met leveranciers.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb even gekeken, ik zou 177 euro netbeheer kosten uitsparen en 76 vaste leveringskosten.
totaal dus 253 euro per jaar.
Als ik voor afsluiten daar bovenop nog eens een 700 euro moet betalen, dan wordt het een duur jaar.
Anders bekeken: ik ben dan over drie jaar pas uit de kosten.

Mijn gasmeter/aansluiting is verwijderd op 24/01 jl. Ik heb dit begin november jl. aangevraagd via ‘mijnaansluitingen'. Los van een verwarrende mail (bleek niet voor mij bedoeld) is de planning 3 weken later netjes uitgevoerd. Ik hoef de 700 euro niet te betalen en bespaar nu 205 euro/jaar netbeheer en leveringskosten. De uitvoerders hebben netjes gewerkt, waren vriendelijk en ik heb me verbaasd dat dat eventueel maar 700 euro zou moeten kosten. Er zijn 2 mensen van 07.30 tot 11.30 uur aan het werk geweest en om 12.15 uur kwam de tegelzetter om alles weer netjes achter te laten. Die was om 13.15 uur klaar. Voorrijkosten, uurloon, gebruik materiaal etc….al met al niet een onrealistische prijs, die ik dus niet hoef te betalen. Tijdelijk gratis, althans voor mij.

Mijn energieleverancier heeft het afmelden van mijn aansluiting opgemerkt. Voor de zekerheid heb ik het gascontract toch ook even per mail opgezegd. Ik zit nu met wat gedoe rondom mijn verbruik, omdat het uitlezen van de slimme meter is ‘verstoord’. Statistieken via Budget Energie zijn op dit moment voor mij niet beschikbaar. BE is echter niet telefonisch bereikbaar en het chatprogramma begrijpt deze situatie uiteraard niet. BE belooft op hun site binnen 14 dagen met een eindafrekening te komen. Op voorhand hebben ze mijn voorschotbedrag per 4 februari as. verlaagd van 10 naar 1 euro per maand. Ik wacht de afrekening van gas af. Verder ben ik tevreden hoe Liander dit proces heeft uitgevoerd.

Reageer