Gasloos zonder warmtepomp

• 10 July 2022
  • 11 reacties
  • 314 Bekeken

Hoi, ik heb een vraag over mijn huis gasloos maken zonder een warmtepomp te plaatsen. Ik verwacht binnen niet al te lange tijd mijn cv ketel te moeten vervangen en vraag me nu af hoe verder. Afgelopen jaar is mijn hele huis voorzien van kunstofkozijnen en dubbel glas, muren en vloer zijn geïsoleerd en heb zonnepanelen op het dak liggen. Ik heb getest of ik mijn huis goed warm krijg met een watertemperatuur van 55 graden voor mijn radiatoren maar helaas lukt dit niet als het koud is. Dus eigenlijk moet ik vloerverwarming laten aanleggen maar in combinatie met een warmtepomp wordt dit een te forse investering. Maar ik heb al airco's hangen waarmee ik kan verwarmen. Is het een oplossing om een warmwaterboiler warmtepomp te plaatsen en dan in combinatie met de airco's gasloos te worden? Ik heb 10 zonnepanelen waarvan ik er maar 7 nodig heb, de rest is overcapaciteit zolang de salderingsregeling nog bestaat. Jullie ideeën zijn welkom.

11 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik volg even, omdat de vraag mij intrigeert. Ik ben gasloos (geen aansluiting meer), heb zonnepanelen, verwarm mijn huis met 3 airco's en een pelletkachel in de woonkamer en schuur. Heet water is geregeld met een E-doorstromer. Op zolder hangt nu nog een werkeloze CV ketel en een Brink hete lucht installatie. Ik wil op termijn wel de pelletkachel met ‘pensioen’ sturen, maar heb nog geen alternatief. Verder isoleren is bij mij onrendabel.

Reputatie 7
Badge +7

Een woning van 1000m3 inhoud geïsoleerd volgens het bouwbesluit van 1992 heeft rondom, vloer, gevels en dak, een isolatie van 8cm dik oftewel een Rc van 2,5m2K/W. Die woning wordt een hele winter warm gehouden met een 4-6KW houtkachel, die van 's ochtends 8 tot 's avonds 10 continu brandt op 0-2kW vermogen. (Die 4-6 kW is nodig voor als je van een wintervakantie thuiskomt en de woning helemaal koud is. Dan krijg je die woning in drie dagen helemaal warm met 4-6 kW continu stoken. Wil je het sneller dan moet je een 22 of 28 of 32 kW cv-ketel nemen, die kunnen dat in een uur doen.) De cv-ketel staat dan uit de hele winter. Het is aangenaam warm door heel het huis. Uiteraard moet je dan de binnendeuren deels of geheel openlaten, anders kan de warmte zich niet verspreiden door de woning. 

De buurman heeft een woning zonder cv-installatie. Hij verwarmde eerst met een speksteenkachel. Maar nu heeft hij 28 zonnepanelen laten leggen, deels voor zijn elektrische auto's en de rest voor infrarood verwarming. Hij blijft dan de speksteenkachel stoken met populier- en ander stammetjes hout. 

Je moet dus iets verzinnen waarmee je de woning kan verwarmen. Dat je dak niet is geïsoleerd - je noemt die niet - is heel onverstandig. Het meeste warmteverlies verdwijnt door je dak. Als er door de vloer 3 gaat, gaat er door de gevels 4,5 en door het dak 6. Isolatie wordt ook altijd uitgedrukt in dikte in centimeters of met het Rc getal. Immers, de dikte van het materiaal bepaalt de isolatiewaarde, niet het materiaal. Als je het bouwjaar van het huis kan noemen kunnen we het weten. 

Reputatie 5
Badge +5

@Jan Je stelt dus een speksteenkachel en IR verwarming voor????

Je geeft erg weinig gegevens maar de kans dat je een huis warm kunt houden met de gesaldeerde stroom van drie panelen is denk ik wel verwaarloosbaar.

Het principe via de airco’s kan, mits die dingen nog enigszins wereken op de paar ochtenden dat het 10 graden vriest. Het zal dan sowieso behelpen zijn op die dagen.

Ik heb getest of ik mijn huis goed warm krijg met een watertemperatuur van 55 graden voor mijn radiatoren maar helaas lukt dit niet als het koud is

Hoe heb je dit getest?
Als het erg koud is, moet je ook niet aan de thermostaat zitten.
Met vloerverwarming, reageert ook alles traag en moet je constant stoken.

Je hebt het niet over dakisolatie gehad.
Hoe ventileer je de woning?
Ben je een 365 dagen in het jaar, raam open slaper?
Heb je al een warmte scan gemaakt om te kijken, of je iets kunt verbeteren.

Hoi, dit was erg veel informatie  voor iemand die technisch niet erg sterk. is Dakisolatie ligt in de planning maar zal in ons geval niet veel opleveren aangezien wij van de ramen open zijn op de bovenverdieping. Het is een hoekwoning van 1988. Ik snap dat het aantal zonnepanelen bij lange na niet voldoende is om alles te dekken. Wat ik vooral wil weten is wanneer ik het het huis voldoende warm kan houden met de airco's(dat weet ik na de volgende winter) of het een slim idee is een warmwaterboiler warmtepomp te plaatsen of opnieuw een cv te nemen. Dit heeft er ook mee te maken dat ik geen vertrouwen heb wat er de komende jaren gaat gebeuren met de gasprijzen en de rest van de idiote machthebbers in Europa. Wij  verwarmen alleen de beneden verdieping trouwens. 

Als je van de ramen open bent, zal er veel energie door de ramen verdwijnen.
Ook al stook je niet op de bovenverdieping.
De benedenverdieping is dan de vloerverwarming voor de bovenverdieping.
Op een slimme manier ventileren en de warmte binnen houden, kon wel eens de oplossing zijn.
Ik zet hier de bovenverdieping nooit onder de 15℃
Bij strenge vorst, is de temperatuur in het hele huis gelijk.

Reputatie 7
Badge +7

@JanJe stelt dus een speksteenkachel en IR verwarming voor????

Dat moet hij zelf weten. Ik vertel slechts van iemand die het zo doet. Het bouwbesluit is de liefste wetgeving, kies zelf maar wat je wil zolang je maar aan de minimumvoorwaarden voldoet (temperatuur verblijfsgebied bovenverdieping minimaal 18°C, ventilatiecapaciteit 0,9 liter lucht per seconde in- en uitlaat per m2 verblijfsgebied, dat soort dingen). Die iemand maakt daar gebruik van. Het geeft topicstarter een idee hoeveel energie je nodig hebt voor wat hij wil.

Als topicstarter de ramen van de bovenverdieoing in de winter openzet is dat zoveel energieverspilling dat het niet veel zin heeft om verder te adviseren.

Zo erg is een raampje in de nacht openzetten nu ook weer niet. Wij zetten thuis het slaapkamerraam altijd op kiep als we slapen. Het gevolg is dat de, als gevolg van de uitgaande ventilator, aangezogen lucht niet via de gebruikelijke vele kleinere kanalen binnenkomt maar via het slaapkamerraam. Op die slaapkamer stoken we nooit. Die lucht wordt dan wel verwarmd, maar dat zou met de anders aangezogen lucht ook zo zijn.

Wel van belang is het dat je zorgt dat het niet doortocht door de wind, want dan heb je overbodige afkoeling én je zet de ramen uiteraard niet de godganse dag op kiep. Dat laatste heb ik al vele mensen, vooral ouderen, gezegd maar dat is dan tegen dovemansoren gericht want tips voor energiegebruik aanhoren vinden ze sympathiek maar hun levenswijze een beetje veranderen is psychologisch nu eenmaal totaal onmogelijk.

Als je op een warmtepomp over wenst te gaan, moet je ook anders gaan ventileren.
Daar hoort nu eenmaal een ventilatiesysteem bij, die de warmte terug wint.
Op de koude dagen, blijft dan het raam dicht.

Reputatie 5
Badge +5

Hoi, dit was erg veel informatie  voor iemand die technisch niet erg sterk. is Dakisolatie ligt in de planning maar zal in ons geval niet veel opleveren aangezien wij van de ramen open zijn op de bovenverdieping. Het is een hoekwoning van 1988. Ik snap dat het aantal zonnepanelen bij lange na niet voldoende is om alles te dekken. Wat ik vooral wil weten is wanneer ik het het huis voldoende warm kan houden met de airco's(dat weet ik na de volgende winter) of het een slim idee is een warmwaterboiler warmtepomp te plaatsen of opnieuw een cv te nemen. Dit heeft er ook mee te maken dat ik geen vertrouwen heb wat er de komende jaren gaat gebeuren met de gasprijzen en de rest van de idiote machthebbers in Europa. Wij  verwarmen alleen de beneden verdieping trouwens. 

Wat ik gedaan heb is een winter geëxperimenteerd met airco's en bewust gemeten hoeveel gas ik verbruikte voor warm water. Voor de airco's heb ik daarom een energiemeter gekocht. Ik heb voldoende eigen stroom, waardoor verwarmen met airco’s weinig kost. De airco in mijn woonkamer zette ik dagelijks uit na een verbruik van 2 kWh. Vooral het eerste kwartaal (Q1) hebben de airco's totaal zo’n 200 kWh gebruikt.  Komend stookseizoen (Q4) ga ik de airco's nog meer inzetten. Zolang de saldering per jaar wordt verrekend, lijkt het voor mij het beste om de airco’s maximaal te benutten als verwarming. Alle brandstoffen worden duurder, duurder en duurder. Mijn woning is een hoekwoning 1987, energie label C bij aankoop. Een warmtepomp voor verwarming vind ik geen optie. In plaats van een boiler heb ik gekozen voor een E doorstromer. Ik wilde geen stilstandsverliezen.  Als een apparaat niet gebruikt wordt, wil ik liever geen verbruik op de meter zien. De airco en E doorstromer hebben beide voor- en nadelen. Het is afhankelijk van je eigen comfortbeleving. Hoeveel gas en stroom verbruikt u per jaar?

Reageer