Gasverbruik bij lagere temperatuur CV ketel

• 13 November 2021
  • 40 reacties
  • 1625 Bekeken

Badge

Allereerst wat info:
Mijn CV ketel is een Ferroli van alweer ruim 10 jaar oud. Verbeterd rendement (dus geen HR).
Die stond vanaf de installatie gewoon op de max temperatuur, plm. 85 graden.
Pas vorig jaar las ik dat je dit makkelijk omlaag kunt zetten naar 60.
Dan zou je minder gas verbruiken en de ketel minder zwaar belasten waardoor die langer mee zou kunnen gaan. Dus ik heb die temperatuur verlaagd naar 60.

Daarnaast heb ik vloerverwarming. Waarvan de pomp standaard op de maximale pompkracht stond.
Er blijkt een schakelaar op te zitten waardoor ik die omlaag kon zetten, wat ik ook heb gedaan.
Het elektriciteitsverbruik is sindsdien duidelijk minder.
Ik heb daar dit jaar ook nog een speciale pompschakelaar tussen gezet, die de pomp volledig uitschakelt als die niet moet werken.

Het gasverbruik is in totaal ook verminderd maar ik heb begin vorig jaar ook isolatie van de kruipruimte laten aanleggen. Dit zou tot 30% kunnen besparen.

Alles lijkt nu optimaal maar ik heb toch het idee dat het opwarmen van mijn woonkamer nu veel langer duurt dan vroeger.

Standaard heb ik de thermostaat om 7.30 uur op 20 graden staan. Afhankelijk van een meer of minder koude nacht begint de ketel zo rond 6.45 al te draaien.
Echter: om 9.00 uur is het meestal nog steeds maar 19,5 graden. Meestal zie ik ruim na 10 uur de thermostaat eens op 20 staan, en vaak pas op 20,5 voordat de CV uitschakelt.
Om uiteraard geregeld weer aan/uit te gaan om de temperatuur gelijk te houden.

Ergens heb ik het idee dat ik voor die verlagingen van CV-temperatuur en pompkracht veel eerder aan de 20 graden kwam.
Gevoelsmatig heb ik geen probleem met de temperatuur.
Maar draait dit nu inderdaad besparend (optimaal) of verbruik ik uiteindelijk toch meer gas omdat die langer bezig is met opwarmen?

Het is een heel verhaal maar ik vind nergens een antwoord op deze vraag.
Mijn CV-onderhoudsbedrijf zegt alleen maar dat het “geen kwaad kan” om de ketel op 60 te zetten.

Bij voorbaat dank voor elke respons. :slight_smile:

40 reacties

De storing zat in de interne verbinding van het platform en niet in mijn verbinding.
Er ontstaan dan problemen met inloggen en posten van berichten.

@John van de Rest Zolang ik mensen niet persoonlijk ken is het U voor mij. Ben netjes opgevoed. Zo voed ik mijn kinderen ook op.:innocent:

Verder wacht ik nu even met reageren tot mijn 2 eerdere reacties zijn ‘gemodereerd’...

De ervaring leert, dat de berichten weg zijn.

Moderators zijn medewerkers van de CB
Die hebben ook weekend.

Badge +5

@John van de Rest je berichten zijn terecht gekomen in de spamfilter. Excuses hiervoor. Je berichten zijn nu weer zichtbaar! :slight_smile:

Badge

@John van de Rest je berichten zijn terecht gekomen in de spamfilter. Excuses hiervoor. Je berichten zijn nu weer zichtbaar! :slight_smile:

Dank! Dan is nu het draadje eindelijk compleet.
Vreemd als je als geregistreerde gebruiker dan soms geen berichten direct kunt plaatsen!
Soms wel, soms niet… Lijkt wel met de lengte van de berichten te maken te hebben en misschien de geneste quotes?

Maar goed, ik denk dat ik het meeste wel heb gezegd over de situatie rond mijn vraag.

Badge

“Your post has been submitted. It will be published after a review by our moderators.”
En opnieuw na mijn antwoord op @Isolda … Hoe kan dat nou toch?

Reputatie 6
Badge +3

@John van de Rest Citaat: “ Dit nu is interessant. Wat bedoel je met condens? En wat zijn die gevolgen? Zo technisch ben ik namelijk niet… Maar als de huidige onderhouds-monteur (tevens installatiebedrijf) zegt dat het gewoon kan… Waarom kan het dan toch problemen geven? “

Condensatie in de ketel - of in de vrij lange afvoerpijp - geeft bij een VR-ketel gegarandeerd vroeger of later problemen, want waar moeten de liters water uiteindelijk naartoe?

Maar eerst nog een vraag: Wat zijn de retourtemperaturen bij ketel? - Je schrijft dat de aanvoertemperatuur max. ca. 60°C is. Ik schat dat de retour dan tussen de 45°C en 50°C ligt.

Als je weet dat bij het verbranden van 1 m³ NL-gas ca. 1,4 kg water (als waterdamp) geproduceerd worden en onder de 57°C rookgastemperatuur toenemend als water condenseren, is er niet veel fantasie voor nodig zich voor te stellen wat bijvoorbeeld bij 50°C of 40°C (of lager) retour aan water uit de ketel druppelt/loopt.

Badge +5

Hi @John van de Rest Vreemd en excuses. We hebben nu meerdere malen de berichten handmatig goedgekeurd. Het filter is zelflerend en moet herkennen dat de berichten geplaatst mogen worden. Ik heb dit daarom doorgegeven aan onze websitebouwers! 

Badge

@Darkfiber Als antwoord op je vraag: Geen idee! Hoe meet ik de retourtemperatuur?
Op de ketel (analoog) zitten 2 draaiknopjes voor 1: warm (kraan-) water en 2: temperatuur van de aanvoertemperatuur neem ik aan. Daar gaat het hier om. Die had ik van de ingestelde 85 (max) terug gezet naar 60. De andere knop staat op ‘eco’ gedraaid maar kom ik nooit aan.
Ik kan desgewenst even het type van de ketel opzoeken in de kast, maar het lijkt me vrij standaard.

Die 60 heb ik vanmorgen terug gezet naar 80. Om te testen zoals ik elders al had geschreven.
Dan ga ik nu even een poosje bijhouden wat het verschil is, hoewel het altijd lastig blijft om het verschil in gasverbruik sluitend te zien. Het is ook afhankelijk van de buitentemperatuur.

Ik heb vanmorgen ook weer water bijgevuld, wat ik best wel een keer of 3 a 4 per jaar moet doen. Nog nooit ergens iets van een lekkage kunnen ontdekken.

Dat hele verhaal over het retour van water naar de ketel en wat daarmee gebeurt is machtig interessant maar zie niet goed wat ik daar in mijn situatie aan kan veranderen. Als die eerder ingestelde 60 dus niet gunstig is, vind ik het wel slecht van mijn huidige onderhoudsbedrijf dat ze het wel best vinden. Of ze hopen natuurlijk dat de ketel hierdoor sneller kapot gaat en ik bij hen een andere zal kopen…

Als alle energiebespaar-websites aangeven dat het verstandig is om die temperatuur lager te zetten (want besparing gas, etc.) en ook mijn ketel was in een filmpje zichtbaar hoe ik dat moest doen, dan zou je daar toch op mogen vertrouwen?
Maar daarom dus de vraag hier, aan mensen die hier mogelijk ervaring mee hebben.

Reputatie 6
Badge +3

@John van de Rest Wat je op de ketel instelt is een ding, namelijk de maximale aanvoertemperatuur.

Maar of je deze ook echt bereikt is een kwestie van aansturing door de thermostaat (=de warmtevraag).

Ik kan je aanraden een goedkope IR-thermometer te kopen (ca. €20,- bijvoorbeeld bij de firma met de “action”). Deze kan je ook gebruiken voor ander “metingen” aan je cv-installatie (trefwoord: waterzijdig inregelen).
BELANGRIJK: Blank metaal (buizen etc.) afplakken met tape en pas dan daar meten.

Maar zonder wat extra informatie opzoeken kom je vermoedelijk niet ver.

Algemeen: Lage aanvoer betekent ook lage retour, kan niet anders. Alleen bij lage retourtemperaturen << 57°C kan je tot ca. 7% op je gasverbruik besparen (als je het dan nog overal warm krijgt).

Nogmaals: Bij een VR-ketel zou ik dit niet doen!

@John van de Rest Ik heb u reeds medegedeeld dat verlagen van uw temperatuur u geen bal gaat opleveren. U heeft geen HR ketel die aan condensatie van rookgassen doet en daar extra rendement uit haalt. Leest u nu eens op uw gemak de topicstart hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810

Dan snapt u de werking van het verlagen van aanvoer temperaturen, hoe u moet meten etc etc.

Tot die tijd is het weinig zinvol hier diep op de materie in te gaan. Kan ook wel de topicstart van Tweakers hier copy/pasten maar dat lijkt me wat overdreven.

Je hebt een VR ketel.
Dan is het de vraag, gebruik je een modulerende thermostaat of een aan/uit type.

Het aan/uit type geeft die enorme boost, die vaak tot gevolg heeft dat de thermostaat kamer te warm word en de rest van het huis te koud. Je krijgt direct loeiheet water in het circuit.

Een modulerende thermostaat geeft meer comfort omdat het water de tijd krijgt om te circuleren op een aangepaste temperatuur. Dit kost wel meer gas omdat de andere ruimtes nu ook beter verwarmen.

De temperatuur op de ketel is slechts een begrenzing van het maximum.

Dat je radiatoren en vloerverwarming hebt, maakt het complexer.
Die vloerverwarming hoeft geen loeiheet water.

Als het goed is, is de vloerverwarming al ingeregeld.
Ga daar vooral niet aan lopen regelen, als je niet exact weet wat je doet.

Zelf heb ik heimeier eclipse kranen laten plaatsen, die het gedoe met ingewikkeld inregelen besparen.
Bovendien, zijn die beter geschikt voor de moderne cv ketel.
Zolang je VR hebt, moet je inregelen vergeten.

Waarom plaatst u geen HR ketel?

Badge

@Wortelstamper Lees even terug in de draad: sommige antwoorden heb ik al gegeven in de alsnog geplaatste reacties.

En verder heb ik net al gezegd dat ik vanmorgen de temperatuur op de ketel weer naar 80 heb gezet en nu een poosje ga aanzien wat het doet.
De enige manier voor mij om daar nu zo even achter te komen.
Investeren in nieuwe apparatuur en echt zinnige hulpmiddelen kan ik nu niet.
Een definitieve conclusie is dus niet direct te geven.

Ik kom hier later weer op terug.
Iedereen tot zover bedankt voor het meedenken en de tips.

@WortelstamperWaterzijdig inregelen heeft dus wel nut. Wat heb je aan loeihete radiatoren die vlakbij de ketel hangen en lauwe die daar ver vanaf hangen? Dat kost dus wel extra gas zeker als die lauwe in de ruimte hangen waar de thermostaat hangt. Die blijft dan maar aanslaan.

Verder zijn vloerverwarming ook vaak heel slecht ingeregeld. Juist daar wel naar kijken, maar wel zo dat je weet wat je doet. Meten is weten.

@John van de RestNB: 4 keer per jaar je water bij moeten vullen duidt volgens mij ook al op een probleem. Wellicht een kapot expansievat.

En als u geen middelen heeft wat doet u dan als het in januari -10 is en de ketel gaat echt kapot? Mijn advies als u krap bij kas zit is een HR gaan huren. Ik denk dat uw gasbesparing alles gaat goed maken.

Alles waterzijdig inregelen, de radiatoren niet gebruiken en de Intergas Extreme laten hangen.

En als u gaat experimenteren met instelling hiermee monitoren: https://www.mindergas.nl/

Dat defecte expansievat is zo getest.
Laat de cv installatie helemaal koud worden. kijk op de drukmeter.
Laat het circuit dan helemaal warm worden, door de thermostaat op 30 graden te zetten.
Schiet de druk dan omhoog, is het vat defect.

Reageer